Kierunki rozwoju współczesnej myśli ekonomicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 121580-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Kierunki rozwoju współczesnej myśli ekonomicznej |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na programie NLLP-EKO |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po zakończeniu zajęć studenci powinni: Znać najważniejsze cechy wyróżniające główne szkoły we współczesnej ekonomii. Umieć wyznaczyć nowe rubieże współczesnej debaty ekonomicznej. Rozumieć istotę kontrowersji występujących pomiędzy ekonomistami. Wykazywać znajomość ram metodologicznych wyznaczających możliwe podejścia do problemów ekonomicznych. Umiejętności: Po zakończeniu zajęć studenci powinni potrafić: Wyjaśnić, dlaczego i gdzie występują największe różnice zdań między współczesnymi ekonomistami. Rozróżniać ekonomię głównego nurtu (ortodoksyjną) i ekonomię heterodoksyjną. Przedstawić najbardziej aktualne wyzwania, w obliczu których stoi dzisiejsza ekonomia. Zastosować poznane na zajęciach ramy metodologiczne do interpretacji najważniejszych różnic dzielących główne konkurujące ze sobą szkoły ekonomiczne. Kompetencje społeczne: Zajęcia powinny też zwiększyć zdolność studentów do: Formułowania samodzielnych sądów i ocen, uwzględniających najważniejsze aspekty społeczne, naukowe i etyczne we współczesnej ekonomii. Wielowymiarowego i kompleksowego postrzegania problemów ekonomicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Program zajęć został zaprojektowany z myślą o wzbogaceniu wiedzy studentów studiów licencjackich na temat najważniejszych szkół myślenia we współczesnej ekonomii oraz nowych rubieży debaty ekonomicznej. Głównym celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia istoty utrzymujących się wśród ekonomistów kontrowersji oraz wyjaśnienie przyczyn i wskazanie głównych obszarów rozbieżności poglądów. W programie nacisk został położony zarówno na rywalizujące ze sobą szkoły w obrębie głównego nurtu ekonomii (nowa ekonomia klasyczna, monetaryzm, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, nowa szkoła keynesowska, szkoła austriacka i ekonomia post-keynesowska), jak i wybrane koncepcje składające się na tzw. ekonomię heterodoksyjną (np. ekonomia behawioralna, ekonomia rozwoju i ekonomia nierówności czy nowa ekonomia instytucjonalna ze szczególnym uwzględnieniem badań porównawczych nad odmianami/modelami kapitalizmu). Ostatnia część zajęć została poświęcona przedstawieniu najnowszych wyzwań, przed jakimi sto |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia istoty utrzymujących się wśród ekonomistów kontrowersji oraz wyjaśnienie przyczyn i wskazanie głównych obszarów rozbieżności poglądów. W programie nacisk został położony zarówno na rywalizujące ze sobą szkoły w obrębie głównego nurtu ekonomii (nowa ekonomia klasyczna, monetaryzm, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, nowa szkoła keynesowska, szkoła austriacka i ekonomia post-keynesowska), jak i wybrane koncepcje składające się na tzw. ekonomię heterodoksyjną (np. ekonomia behawioralna, ekonomia rozwoju i ekonomia nierówności czy nowa ekonomia instytucjonalna ze szczególnym uwzględnieniem badań porównawczych nad odmianami/modelami kapitalizmu). Ostatnia część zajęć została poświęcona przedstawieniu najnowszych wyzwań, przed jakimi stoi współczesna makroekonomia, a także sformułowaniu pytań, na które ekonomiści nie znaleźli jeszcze zadowalających odpowiedzi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Snowdon, B. and H. R. Vane (2005), Modern Macroeconomics. Its Origins, Development and Current State, Cheltenham: Edward Elgar; polskie wydanie: Współczesne nurty teorii makroekonomii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1998. Literatura uzupełniająca: 1. Akerlof, G. (2002), Behavioral Macroeconomics and Macroeconomic Behavior. American Economic Review, 92(3), 411-433. 2. Amable, B. (2003), The Diversity of Modern Capitalism. Oxford: Oxford University Press. 3. Cochrane, J. (2011), How did Paul Krugman get it so wrong, Economic Affairs, Institute of Economic Affairs, Oxford. 4. http://modeledbehavior.com/2009/09/11/john-cochrane-responds-to-paul-krugman-full-text/ 5. Hall P. and Soskice D. (ed.), Varieties of Capitalism. The Institutional Foundations of Comparative Advantage, Oxford University Press, Oxford 2001. 6. Klein, P. (1998), New Institutional Economics, Social Science Research Network (http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=115811). 7. Krugman, P. (2009), ?How Did Economists Get It So Wrong??, The New York Times, 2 September; http://www.nytimes.com/2009/09/06/magazine/06Economic-t.html?pagewanted=8&_r=1 8. Romer, D. (1996), Advanced Macroeconomics, New York: McGraw-Hill. Polskie wydanie: Makroekonomia dla zaawansowanych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000. 9. Piketty T. (2015), Ekonomia nierówności, Warszawa, wydawnictwo Krytyka Polityczna. 10. Goldstein, J.P. Hillard M.D., red., Heterodox Macroeconomics. Keynes, Marx and Globalization, Routledge, 2009 (wybrane rozdziały) 11. Reinert, E., Ghosh, J., Kattel, R. red., Handbook of Alternative Theories of Economic Development, Edward Elgar 2018 (wybrane rozdziały) |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Program zajęć został zaprojektowany z myślą o wzbogaceniu wiedzy studentów studiów licencjackich na temat najważniejszych szkół myślenia we współczesnej ekonomii oraz nowych rubieży debaty ekonomicznej. Głównym celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia istoty utrzymujących się wśród ekonomistów kontrowersji oraz wyjaśnienie przyczyn i wskazanie głównych obszarów rozbieżności poglądów. W programie nacisk został położony zarówno na rywalizujące ze sobą szkoły w obrębie głównego nurtu ekonomii (nowa ekonomia klasyczna, monetaryzm, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, nowa szkoła keynesowska, szkoła austriacka i ekonomia post-keynesowska), jak i wybrane koncepcje składające się na tzw. ekonomię heterodoksyjną (np. ekonomia behawioralna, ekonomia rozwoju i ekonomia nierówności czy nowa ekonomia instytucjonalna ze szczególnym uwzględnieniem badań porównawczych nad odmianami/modelami kapitalizmu). Ostatnia część zajęć została poświęcona przedstawieniu najnowszych wyzwań, przed jakimi sto |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia istoty utrzymujących się wśród ekonomistów kontrowersji oraz wyjaśnienie przyczyn i wskazanie głównych obszarów rozbieżności poglądów. W programie nacisk został położony zarówno na rywalizujące ze sobą szkoły w obrębie głównego nurtu ekonomii (nowa ekonomia klasyczna, monetaryzm, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, nowa szkoła keynesowska, szkoła austriacka i ekonomia post-keynesowska), jak i wybrane koncepcje składające się na tzw. ekonomię heterodoksyjną (np. ekonomia behawioralna, ekonomia rozwoju i ekonomia nierówności czy nowa ekonomia instytucjonalna ze szczególnym uwzględnieniem badań porównawczych nad odmianami/modelami kapitalizmu). Ostatnia część zajęć została poświęcona przedstawieniu najnowszych wyzwań, przed jakimi stoi współczesna makroekonomia, a także sformułowaniu pytań, na które ekonomiści nie znaleźli jeszcze zadowalających odpowiedzi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Snowdon, B. and H. R. Vane (2005), Modern Macroeconomics. Its Origins, Development and Current State, Cheltenham: Edward Elgar; polskie wydanie: Współczesne nurty teorii makroekonomii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1998. Literatura uzupełniająca: 1. Akerlof, G. (2002), Behavioral Macroeconomics and Macroeconomic Behavior. American Economic Review, 92(3), 411-433. 2. Amable, B. (2003), The Diversity of Modern Capitalism. Oxford: Oxford University Press. 3. Cochrane, J. (2011), How did Paul Krugman get it so wrong, Economic Affairs, Institute of Economic Affairs, Oxford. 4. http://modeledbehavior.com/2009/09/11/john-cochrane-responds-to-paul-krugman-full-text/ 5. Hall P. and Soskice D. (ed.), Varieties of Capitalism. The Institutional Foundations of Comparative Advantage, Oxford University Press, Oxford 2001. 6. Klein, P. (1998), New Institutional Economics, Social Science Research Network (http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=115811). 7. Krugman, P. (2009), ?How Did Economists Get It So Wrong??, The New York Times, 2 September; http://www.nytimes.com/2009/09/06/magazine/06Economic-t.html?pagewanted=8&_r=1 8. Romer, D. (1996), Advanced Macroeconomics, New York: McGraw-Hill. Polskie wydanie: Makroekonomia dla zaawansowanych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000. 9. Piketty T. (2015), Ekonomia nierówności, Warszawa, wydawnictwo Krytyka Polityczna. 10. Goldstein, J.P. Hillard M.D., red., Heterodox Macroeconomics. Keynes, Marx and Globalization, Routledge, 2009 (wybrane rozdziały) 11. Reinert, E., Ghosh, J., Kattel, R. red., Handbook of Alternative Theories of Economic Development, Edward Elgar 2018 (wybrane rozdziały) |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Program zajęć został zaprojektowany z myślą o wzbogaceniu wiedzy studentów studiów licencjackich na temat najważniejszych szkół myślenia we współczesnej ekonomii oraz nowych rubieży debaty ekonomicznej. Głównym celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia istoty utrzymujących się wśród ekonomistów kontrowersji oraz wyjaśnienie przyczyn i wskazanie głównych obszarów rozbieżności poglądów. W programie nacisk został położony zarówno na rywalizujące ze sobą szkoły w obrębie głównego nurtu ekonomii (nowa ekonomia klasyczna, monetaryzm, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, nowa szkoła keynesowska, szkoła austriacka i ekonomia post-keynesowska), jak i wybrane koncepcje składające się na tzw. ekonomię heterodoksyjną (np. ekonomia behawioralna, ekonomia rozwoju i ekonomia nierówności czy nowa ekonomia instytucjonalna ze szczególnym uwzględnieniem badań porównawczych nad odmianami/modelami kapitalizmu). Ostatnia część zajęć została poświęcona przedstawieniu najnowszych wyzwań, przed jakimi sto |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia istoty utrzymujących się wśród ekonomistów kontrowersji oraz wyjaśnienie przyczyn i wskazanie głównych obszarów rozbieżności poglądów. W programie nacisk został położony zarówno na rywalizujące ze sobą szkoły w obrębie głównego nurtu ekonomii (nowa ekonomia klasyczna, monetaryzm, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, nowa szkoła keynesowska, szkoła austriacka i ekonomia post-keynesowska), jak i wybrane koncepcje składające się na tzw. ekonomię heterodoksyjną (np. ekonomia behawioralna, ekonomia rozwoju i ekonomia nierówności czy nowa ekonomia instytucjonalna ze szczególnym uwzględnieniem badań porównawczych nad odmianami/modelami kapitalizmu). Ostatnia część zajęć została poświęcona przedstawieniu najnowszych wyzwań, przed jakimi stoi współczesna makroekonomia, a także sformułowaniu pytań, na które ekonomiści nie znaleźli jeszcze zadowalających odpowiedzi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Snowdon, B. and H. R. Vane (2005), Modern Macroeconomics. Its Origins, Development and Current State, Cheltenham: Edward Elgar; polskie wydanie: Współczesne nurty teorii makroekonomii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1998. Literatura uzupełniająca: 1. Akerlof, G. (2002), Behavioral Macroeconomics and Macroeconomic Behavior. American Economic Review, 92(3), 411-433. 2. Amable, B. (2003), The Diversity of Modern Capitalism. Oxford: Oxford University Press. 3. Cochrane, J. (2011), How did Paul Krugman get it so wrong, Economic Affairs, Institute of Economic Affairs, Oxford. 4. http://modeledbehavior.com/2009/09/11/john-cochrane-responds-to-paul-krugman-full-text/ 5. Hall P. and Soskice D. (ed.), Varieties of Capitalism. The Institutional Foundations of Comparative Advantage, Oxford University Press, Oxford 2001. 6. Klein, P. (1998), New Institutional Economics, Social Science Research Network (http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=115811). 7. Krugman, P. (2009), ?How Did Economists Get It So Wrong??, The New York Times, 2 September; http://www.nytimes.com/2009/09/06/magazine/06Economic-t.html?pagewanted=8&_r=1 8. Romer, D. (1996), Advanced Macroeconomics, New York: McGraw-Hill. Polskie wydanie: Makroekonomia dla zaawansowanych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000. 9. Piketty T. (2015), Ekonomia nierówności, Warszawa, wydawnictwo Krytyka Polityczna. 10. Goldstein, J.P. Hillard M.D., red., Heterodox Macroeconomics. Keynes, Marx and Globalization, Routledge, 2009 (wybrane rozdziały) 11. Reinert, E., Ghosh, J., Kattel, R. red., Handbook of Alternative Theories of Economic Development, Edward Elgar 2018 (wybrane rozdziały) |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Program zajęć został zaprojektowany z myślą o wzbogaceniu wiedzy studentów studiów licencjackich na temat najważniejszych szkół myślenia we współczesnej ekonomii oraz nowych rubieży debaty ekonomicznej. Głównym celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia istoty utrzymujących się wśród ekonomistów kontrowersji oraz wyjaśnienie przyczyn i wskazanie głównych obszarów rozbieżności poglądów. W programie nacisk został położony zarówno na rywalizujące ze sobą szkoły w obrębie głównego nurtu ekonomii (nowa ekonomia klasyczna, monetaryzm, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, nowa szkoła keynesowska, szkoła austriacka i ekonomia post-keynesowska), jak i wybrane koncepcje składające się na tzw. ekonomię heterodoksyjną (np. ekonomia behawioralna, ekonomia rozwoju i ekonomia nierówności czy nowa ekonomia instytucjonalna ze szczególnym uwzględnieniem badań porównawczych nad odmianami/modelami kapitalizmu). Ostatnia część zajęć została poświęcona przedstawieniu najnowszych wyzwań, przed jakimi sto |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia istoty utrzymujących się wśród ekonomistów kontrowersji oraz wyjaśnienie przyczyn i wskazanie głównych obszarów rozbieżności poglądów. W programie nacisk został położony zarówno na rywalizujące ze sobą szkoły w obrębie głównego nurtu ekonomii (nowa ekonomia klasyczna, monetaryzm, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, nowa szkoła keynesowska, szkoła austriacka i ekonomia post-keynesowska), jak i wybrane koncepcje składające się na tzw. ekonomię heterodoksyjną (np. ekonomia behawioralna, ekonomia rozwoju i ekonomia nierówności czy nowa ekonomia instytucjonalna ze szczególnym uwzględnieniem badań porównawczych nad odmianami/modelami kapitalizmu). Ostatnia część zajęć została poświęcona przedstawieniu najnowszych wyzwań, przed jakimi stoi współczesna makroekonomia, a także sformułowaniu pytań, na które ekonomiści nie znaleźli jeszcze zadowalających odpowiedzi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Snowdon, B. and H. R. Vane (2005), Modern Macroeconomics. Its Origins, Development and Current State, Cheltenham: Edward Elgar; polskie wydanie: Współczesne nurty teorii makroekonomii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1998. Literatura uzupełniająca: 1. Akerlof, G. (2002), Behavioral Macroeconomics and Macroeconomic Behavior. American Economic Review, 92(3), 411-433. 2. Amable, B. (2003), The Diversity of Modern Capitalism. Oxford: Oxford University Press. 3. Cochrane, J. (2011), How did Paul Krugman get it so wrong, Economic Affairs, Institute of Economic Affairs, Oxford. 4. http://modeledbehavior.com/2009/09/11/john-cochrane-responds-to-paul-krugman-full-text/ 5. Hall P. and Soskice D. (ed.), Varieties of Capitalism. The Institutional Foundations of Comparative Advantage, Oxford University Press, Oxford 2001. 6. Klein, P. (1998), New Institutional Economics, Social Science Research Network (http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=115811). 7. Krugman, P. (2009), ?How Did Economists Get It So Wrong??, The New York Times, 2 September; http://www.nytimes.com/2009/09/06/magazine/06Economic-t.html?pagewanted=8&_r=1 8. Romer, D. (1996), Advanced Macroeconomics, New York: McGraw-Hill. Polskie wydanie: Makroekonomia dla zaawansowanych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000. 9. Piketty T. (2015), Ekonomia nierówności, Warszawa, wydawnictwo Krytyka Polityczna. 10. Goldstein, J.P. Hillard M.D., red., Heterodox Macroeconomics. Keynes, Marx and Globalization, Routledge, 2009 (wybrane rozdziały) 11. Reinert, E., Ghosh, J., Kattel, R. red., Handbook of Alternative Theories of Economic Development, Edward Elgar 2018 (wybrane rozdziały) |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.