Projektowanie badań
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 121560-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie badań |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na programie NLLP-MIS |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student powinien mieć: 1. Wiedzę z zakresu projektowania badań społecznych. 2. Umieć identyfikować metody i narzędzia ilościowe do analizy problemów ekonomicznych i społecznych. 3. Wiedzę na temat różnych badań do analizy zjawisk społeczno-ekonomicznych. Umiejętności: Student powinien umieć: 1. Projektować badania społeczne, w tym badania ilościowe i jakościowe oraz dokonywać analizy zjawisk i procesów społecznych. 2. Potrafi prowadzić analizy statystyczne z użyciem specjalistycznych pakietów komputerowych. 3. Potrafi analizować dane z badań. 4. Potrafi dostosować metody prezentacji wyników analiz do wymagań odbiorców. Kompetencje społeczne: Student: 1. Jest świadomy odpowiedzialności zawodowej w pracy w podmiotach gospodarczych i instytucjach, w których wymagane jest stosowanie narzędzi matematycznych, statystycznych, ekonometrycznych i informatycznych do projektowania jak i analizy wyników z różnych badań. Student: 2. Daje przykład etycznych zachowań zawodowych. Student: 3. Umie współpracować w grupie. |
Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia prowadzącego
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Klimczuk, Marta Mackiewicz, Beata Marciniak, Jolanta Perek-Białas, Wojciech Trzebiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć przedstawione zostaną podstawy metodologiczno-organizacyjne projektowania oraz prowadzenia badań społecznych w formie obserwacji, wywiadów oraz eksperymentów w orientacji ilościowej oraz jakościowej. Treści teoretyczne będą ilustrowane przykładami z aktualnej praktyki badawczej zarówno krajowej jak i międzynarodowej. Celem zajęć jest nabycie umiejętności w zakresie projektowania jak i realizacji procesu badawczego. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie rodzajów, roli, funkcji i metod prowadzenia badań ekonomiczno-społecznych, charakterystyka wybranych metod badań, zasad przygotowywania odpowiednich narzędzi, doboru próby, sposobu analizy oraz przedstawienie propozycji prezentacji wyników z badań. Ponadto celem jest wykształcenie umiejętności planowania organizacji i realizacji badania w obszarze zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych (w formie wywiadów, obserwacji, eksperymentu). Celem zajęć jest pokazanie praktycznej strony projektowania jak i prowadzenia badań. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Rószkiewicz M., J. Perek-Białas, D. Węziak-Białowolska, A. Zięba-Pietrzak, Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, PWN, Warszawa, 2013; J. Jóźwiak, J. Podgórski, Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, 2012; E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa, PWN, 2008. Literatura uzupełniająca: 1) Cz. Bracha, Teoretyczne podstawy metody reprezentacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996; 2) Fieldwork jest sztuką, pod. red. P.B. Sztabińskiego, F. Sztabińskiego, Z. Sawińskiego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, 2004; 3) J. Kordos, Dokładność danych w badaniach społecznych, Biblioteka Wiadomości Statystycznych, tom 35, GUS, Warszawa, 1987; 4) A.M. Nikodemska-Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999; 5) J. Perek-Białas J., B. Worek, Tworzenie map pojęciowych. Jakościowa technika rekonstrukcji procesów kognitywnych, [w:] J. Garczarczyk, red., AE nr 71, Poznań, 2006, ss. 165- 178; 6) Abuladze, L., & Perek-Białas, J. (2018). Measures of ageism in the labour market in international social studies. In Contemporary perspectives on ageism (pp. 461-491). Springer, Cham 7) Żyminkowska, K., Perek?Białas, J., & Humenny, G. 2022, The effect of product category on customer motivation for customer engagement behaviour. International Journal of Consumer Studies (https://doi.org/10.1111/ijcs.12837) 8) Sagan A., Perek-Białas J., Eksploracyjne podejścia w budowie modeli strukturalnych w: Metody badań marketingowych. Modelowanie, technologia, wizualizacja, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2016, ss. 38-51. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% projekty: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Perek-Białas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć przedstawione zostaną podstawy metodologiczno-organizacyjne projektowania oraz prowadzenia badań społecznych w formie obserwacji, wywiadów oraz eksperymentów w orientacji ilościowej oraz jakościowej. Treści teoretyczne będą ilustrowane przykładami z aktualnej praktyki badawczej zarówno krajowej jak i międzynarodowej. Celem zajęć jest nabycie umiejętności w zakresie projektowania jak i realizacji procesu badawczego. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie rodzajów, roli, funkcji i metod prowadzenia badań ekonomiczno-społecznych, charakterystyka wybranych metod badań, zasad przygotowywania odpowiednich narzędzi, doboru próby, sposobu analizy oraz przedstawienie propozycji prezentacji wyników z badań. Ponadto celem jest wykształcenie umiejętności planowania organizacji i realizacji badania w obszarze zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych (w formie wywiadów, obserwacji, eksperymentu). Celem zajęć jest pokazanie praktycznej strony projektowania jak i prowadzenia badań. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Rószkiewicz M., J. Perek-Białas, D. Węziak-Białowolska, A. Zięba-Pietrzak, Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, PWN, Warszawa, 2013; J. Jóźwiak, J. Podgórski, Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, 2012; E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa, PWN, 2008. Literatura uzupełniająca: 1) Cz. Bracha, Teoretyczne podstawy metody reprezentacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996; 2) Fieldwork jest sztuką, pod. red. P.B. Sztabińskiego, F. Sztabińskiego, Z. Sawińskiego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, 2004; 3) J. Kordos, Dokładność danych w badaniach społecznych, Biblioteka Wiadomości Statystycznych, tom 35, GUS, Warszawa, 1987; 4) A.M. Nikodemska-Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999; 5) J. Perek-Białas J., B. Worek, Tworzenie map pojęciowych. Jakościowa technika rekonstrukcji procesów kognitywnych, [w:] J. Garczarczyk, red., AE nr 71, Poznań, 2006, ss. 165- 178; 6) Abuladze, L., & Perek-Białas, J. (2018). Measures of ageism in the labour market in international social studies. In Contemporary perspectives on ageism (pp. 461-491). Springer, Cham 7) Żyminkowska, K., Perek?Białas, J., & Humenny, G. 2022, The effect of product category on customer motivation for customer engagement behaviour. International Journal of Consumer Studies (https://doi.org/10.1111/ijcs.12837) 8) Sagan A., Perek-Białas J., Eksploracyjne podejścia w budowie modeli strukturalnych w: Metody badań marketingowych. Modelowanie, technologia, wizualizacja, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2016, ss. 38-51. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% projekty: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć przedstawione zostaną podstawy metodologiczno-organizacyjne projektowania oraz prowadzenia badań społecznych w formie obserwacji, wywiadów oraz eksperymentów w orientacji ilościowej oraz jakościowej. Treści teoretyczne będą ilustrowane przykładami z aktualnej praktyki badawczej zarówno krajowej jak i międzynarodowej. Celem zajęć jest nabycie umiejętności w zakresie projektowania jak i realizacji procesu badawczego. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie rodzajów, roli, funkcji i metod prowadzenia badań ekonomiczno-społecznych, charakterystyka wybranych metod badań, zasad przygotowywania odpowiednich narzędzi, doboru próby, sposobu analizy oraz przedstawienie propozycji prezentacji wyników z badań. Ponadto celem jest wykształcenie umiejętności planowania organizacji i realizacji badania w obszarze zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych (w formie wywiadów, obserwacji, eksperymentu). Celem zajęć jest pokazanie praktycznej strony projektowania jak i prowadzenia badań. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Rószkiewicz M., J. Perek-Białas, D. Węziak-Białowolska, A. Zięba-Pietrzak, Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, PWN, Warszawa, 2013; J. Jóźwiak, J. Podgórski, Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, 2012; E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa, PWN, 2008. Literatura uzupełniająca: 1) Cz. Bracha, Teoretyczne podstawy metody reprezentacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996; 2) Fieldwork jest sztuką, pod. red. P.B. Sztabińskiego, F. Sztabińskiego, Z. Sawińskiego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, 2004; 3) J. Kordos, Dokładność danych w badaniach społecznych, Biblioteka Wiadomości Statystycznych, tom 35, GUS, Warszawa, 1987; 4) A.M. Nikodemska-Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999; 5) J. Perek-Białas J., B. Worek, Tworzenie map pojęciowych. Jakościowa technika rekonstrukcji procesów kognitywnych, [w:] J. Garczarczyk, red., AE nr 71, Poznań, 2006, ss. 165- 178; 6) Abuladze, L., & Perek-Białas, J. (2018). Measures of ageism in the labour market in international social studies. In Contemporary perspectives on ageism (pp. 461-491). Springer, Cham 7) Żyminkowska, K., Perek?Białas, J., & Humenny, G. 2022, The effect of product category on customer motivation for customer engagement behaviour. International Journal of Consumer Studies (https://doi.org/10.1111/ijcs.12837) 8) Sagan A., Perek-Białas J., Eksploracyjne podejścia w budowie modeli strukturalnych w: Metody badań marketingowych. Modelowanie, technologia, wizualizacja, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2016, ss. 38-51. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% projekty: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Kubicki, Jolanta Perek-Białas, Agnieszka Pleśniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć przedstawione zostaną podstawy metodologiczno-organizacyjne projektowania oraz prowadzenia badań społecznych w formie obserwacji, wywiadów oraz eksperymentów w orientacji ilościowej oraz jakościowej. Treści teoretyczne będą ilustrowane przykładami z aktualnej praktyki badawczej zarówno krajowej jak i międzynarodowej. Celem zajęć jest nabycie umiejętności w zakresie projektowania jak i realizacji procesu badawczego. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie rodzajów, roli, funkcji i metod prowadzenia badań ekonomiczno-społecznych, charakterystyka wybranych metod badań, zasad przygotowywania odpowiednich narzędzi, doboru próby, sposobu analizy oraz przedstawienie propozycji prezentacji wyników z badań. Ponadto celem jest wykształcenie umiejętności planowania organizacji i realizacji badania w obszarze zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych (w formie wywiadów, obserwacji, eksperymentu). Celem zajęć jest pokazanie praktycznej strony projektowania jak i prowadzenia badań. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Rószkiewicz M., J. Perek-Białas, D. Węziak-Białowolska, A. Zięba-Pietrzak, Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, PWN, Warszawa, 2013; J. Jóźwiak, J. Podgórski, Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, 2012; E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa, PWN, 2008. Literatura uzupełniająca: 1) Cz. Bracha, Teoretyczne podstawy metody reprezentacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996; 2) Fieldwork jest sztuką, pod. red. P.B. Sztabińskiego, F. Sztabińskiego, Z. Sawińskiego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, 2004; 3) J. Kordos, Dokładność danych w badaniach społecznych, Biblioteka Wiadomości Statystycznych, tom 35, GUS, Warszawa, 1987; 4) A.M. Nikodemska-Wołowik, Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999; 5) J. Perek-Białas J., B. Worek, Tworzenie map pojęciowych. Jakościowa technika rekonstrukcji procesów kognitywnych, [w:] J. Garczarczyk, red., AE nr 71, Poznań, 2006, ss. 165- 178; 6) Abuladze, L., & Perek-Białas, J. (2018). Measures of ageism in the labour market in international social studies. In Contemporary perspectives on ageism (pp. 461-491). Springer, Cham 7) Żyminkowska, K., Perek?Białas, J., & Humenny, G. 2022, The effect of product category on customer motivation for customer engagement behaviour. International Journal of Consumer Studies (https://doi.org/10.1111/ijcs.12837) 8) Sagan A., Perek-Białas J., Eksploracyjne podejścia w budowie modeli strukturalnych w: Metody badań marketingowych. Modelowanie, technologia, wizualizacja, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2016, ss. 38-51. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% projekty: 50.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.