Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Business Cycle Analysis and Foreign Market Research

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 121521-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Business Cycle Analysis and Foreign Market Research
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Courses for GBI - bachelors
Courses for GLO - bachelors
Major courses for GBI - bachelors
Major courses for GLO - bachelors
Major courses for IE - bachelors
Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-GBI
Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-GLO
Punkty ECTS i inne: 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student should:

1. learn sources and mechanisms of changes in business cycle in economy and commodity and services markets;

2. have knowledge about current business cycles, methods of their diagnosis and their impact on sector markets;

3. have knowledge regarding structural characteristics of commodity and services markets, as well as methods of their diagnosis and forecasting.

Umiejętności:

Student should:

1. know how to interpret and analyze cyclical changes in economy based on statistical data;

2. know how to conduct commodity or service market analysis;

3. know how to use results of their research to foreign markets business activity.

Kompetencje społeczne:

Student should:

1. know how to idependently interpret business cycle in an economy and its sectors;

2. have team-working skills.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Wiśniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Business cycle analysis and foreign markets research objectives. Sources of economic cycles. Modern business cycle and its course. Methods of business cycle diagnosis and forecast and market research. Market analysis: natural resource and produce markets, consumption and investment goods markets, services market. Economic cycle and international trade.

Pełny opis:

Course objective is to introduces students to theory and practice of business cycle analysis and market research.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Zarnovitz V. (1992) Business Cycle: Theory, History, Indicators, and Forecasting. Chicago: University of Chicago Press, National Bureau of Economic Research.

Arnold L.G. (2002) Business cycle theory. Oxford: Oxford University Press.

Lakshman A., Anirvan B. (2004) Beating the business cycle: how to predict and profit from turning points in the economy. New York: Currency Doubleday.

Business cycle dynamics: models and tools, Tönu Puu, Iryna Sushko, editors. Berlin [etc.] : Springer, cop. 2006.

Literatura uzupełniająca:

P. Basu, Ch. Thoenissen (2011) International business cycles and the relative price of investment goods, Canadian Journal of Economics / Revue canadienne d?Economique, Vol. 44, No. 2.; S. Black, T. Cusbert (2010) Durable Goods and the Business Cycle, Reserve Bank of Australia Bulletin, September 2010;

K.K. Charles, M. Stephens, Jr. (2006) The Level and Composition of Consumption over the Business Cycle: The Role of 'Quasi-fixed' Expenditures, NBER Working Paper Series, Working Paper 12388, http://www.nber.org/papers/w12388;

G. De Giorgi, L. Gambetti (2015) Business Cycle Fluctuations and the Distribution of Consumption, Federal Reserve Bank of New York, Staff Report No. 716, March 2015.

M. Ibrahim (2015) Merchendise import Demand Function in Saudi Arabia, Applied Econmics and Finance, vol. 2, No. 1, p. 55 - 64.

C. Calderon, J. Rodrigo Fuentes (2014) Have business cycles changed over the last two decades? An empirical investigation, Journal of Development Economics, vol. 109, p. 98 - 123.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Wiśniewski, Edyta Zduńska-Leseux
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Business cycle analysis and foreign markets research objectives. Sources of economic cycles. Modern business cycle and its course. Methods of business cycle diagnosis and forecast and market research. Market analysis: natural resource and produce markets, consumption and investment goods markets, services market. Economic cycle and international trade.

Pełny opis:

Course objective is to introduces students to theory and practice of business cycle analysis and market research.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Zarnovitz V. (1992) Business Cycle: Theory, History, Indicators, and Forecasting. Chicago: University of Chicago Press, National Bureau of Economic Research.

Arnold L.G. (2002) Business cycle theory. Oxford: Oxford University Press.

Lakshman A., Anirvan B. (2004) Beating the business cycle: how to predict and profit from turning points in the economy. New York: Currency Doubleday.

Business cycle dynamics: models and tools, Tönu Puu, Iryna Sushko, editors. Berlin [etc.] : Springer, cop. 2006.

Literatura uzupełniająca:

P. Basu, Ch. Thoenissen (2011) International business cycles and the relative price of investment goods, Canadian Journal of Economics / Revue canadienne d?Economique, Vol. 44, No. 2.; S. Black, T. Cusbert (2010) Durable Goods and the Business Cycle, Reserve Bank of Australia Bulletin, September 2010;

K.K. Charles, M. Stephens, Jr. (2006) The Level and Composition of Consumption over the Business Cycle: The Role of 'Quasi-fixed' Expenditures, NBER Working Paper Series, Working Paper 12388, http://www.nber.org/papers/w12388;

G. De Giorgi, L. Gambetti (2015) Business Cycle Fluctuations and the Distribution of Consumption, Federal Reserve Bank of New York, Staff Report No. 716, March 2015.

M. Ibrahim (2015) Merchendise import Demand Function in Saudi Arabia, Applied Econmics and Finance, vol. 2, No. 1, p. 55 - 64.

C. Calderon, J. Rodrigo Fuentes (2014) Have business cycles changed over the last two decades? An empirical investigation, Journal of Development Economics, vol. 109, p. 98 - 123.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Olipra, Ewelina Szczech-Pietkiewicz, Tomasz Wiśniewski, Edyta Zduńska-Leseux
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Business cycle analysis and foreign markets research objectives. Sources of economic cycles. Modern business cycle and its course. Methods of business cycle diagnosis and forecast and market research. Market analysis: natural resource and produce markets, consumption and investment goods markets, services market. Economic cycle and international trade.

Pełny opis:

Course objective is to introduces students to theory and practice of business cycle analysis and market research.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Zarnovitz V. (1992) Business Cycle: Theory, History, Indicators, and Forecasting. Chicago: University of Chicago Press, National Bureau of Economic Research.

Arnold L.G. (2002) Business cycle theory. Oxford: Oxford University Press.

Lakshman A., Anirvan B. (2004) Beating the business cycle: how to predict and profit from turning points in the economy. New York: Currency Doubleday.

Business cycle dynamics: models and tools, Tönu Puu, Iryna Sushko, editors. Berlin [etc.] : Springer, cop. 2006.

Literatura uzupełniająca:

P. Basu, Ch. Thoenissen (2011) International business cycles and the relative price of investment goods, Canadian Journal of Economics / Revue canadienne d?Economique, Vol. 44, No. 2.; S. Black, T. Cusbert (2010) Durable Goods and the Business Cycle, Reserve Bank of Australia Bulletin, September 2010;

K.K. Charles, M. Stephens, Jr. (2006) The Level and Composition of Consumption over the Business Cycle: The Role of 'Quasi-fixed' Expenditures, NBER Working Paper Series, Working Paper 12388, http://www.nber.org/papers/w12388;

G. De Giorgi, L. Gambetti (2015) Business Cycle Fluctuations and the Distribution of Consumption, Federal Reserve Bank of New York, Staff Report No. 716, March 2015.

M. Ibrahim (2015) Merchendise import Demand Function in Saudi Arabia, Applied Econmics and Finance, vol. 2, No. 1, p. 55 - 64.

C. Calderon, J. Rodrigo Fuentes (2014) Have business cycles changed over the last two decades? An empirical investigation, Journal of Development Economics, vol. 109, p. 98 - 123.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0