Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Demografia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 120910-D
Kod Erasmus / ISCED: 11.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0619) Komputeryzacja (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Demografia
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-EKO
Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-MIS
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Znajomość podstawowych pojęć, źródeł danych oraz teorii demograficznych przydatnych dla opisu, analizy i rozumienia zjawisk demograficznych

Znajomość obecnych trendów i przemian demograficznych Polski, Europy i świata.

Znajomość zagadnień dotyczących prognozowania demograficznego i znajomość podstawowych przewidywań ludności dla Polski, Europy i świata.

Znajomość narzędzi badawczych i mierników demograficznych pozwalających na dokonanie analizy procesów demograficznych w zakresie reprodukcji ludności, dzietności, rodziny, umieralności i migracji.

Umiejętności:

Analizowanie i interpretowanie danych dotyczących procesów demograficznych (reprodukcji ludności, rodziny, płodności, umieralności, migracji). Korzystanie ze źródeł danych używanych w demografii.

Zbudowanie tablic trwania życia i zinterpretowanie ich parametrów.

Obliczanie podstawowych współczynników demograficznych. Przeprowadzenie standaryzacji współczynników demograficznych.

Kompetencje społeczne:

Posiadanie świadomości przebiegu procesów demograficznych i ich możliwych skutków i zdolność do formułowania wniosków dotyczących współczesnych przemian demograficznych w Polsce i Europie.

Rozumienie potrzeb przeprowadzania badań społeczno-demograficznych i konieczności korzystania z różnych źródeł danych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 22 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Kocot-Górecka, Wojciech Łątkowski, Wiktoria Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Patrz semestralny plan zajęć.

Pełny opis:

Zaznajomienie z przedmiotem rozważań demografii jako dyscypliny naukowej i jej metodami analiz, nauczenie metod analizy demograficznej, poprawnej interpretacji mierników demograficznych i korzystania z różnych źródeł informacji, przekazanie wiedzy o przemianach demograficznych, ich uwarunkowaniach i skutkach - demograficznych, ekonomicznych i społecznych.

Wykład przedstawia problematykę demografii, zaznajamia z podstawami metod pomiaru i analizy procesów demograficznych, a także omawia metody prognozowania demograficznego. Ukazuje współczesną sytuację demograficzną wraz z jej przyszłymi implikacjami. Ze szczególną uwagą są potraktowane tematy zmian demograficznych w Polsce i w Europie. Omawiane są także podstawowe teorie dotyczące procesów demograficznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Holzer J.Z., 2003, Demografia, PWE, Warszawa. ; Kurkiewicz J. (red.), 2010, Procesy demograficzne i metody ich analizy. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków. ; Okólski M., Fihel A., 2012, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. ; Kotowska I.E., Wróblewska W., Abramowska-Kmon A., Strzelecki P., 2021, Zmiany demograficzne - pomiar procesów i ocena skutków społeczno-ekonomicznych, w: T.Panek (red.), Statystyka społeczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ; Preston, S.H. Heuveline P., Guillot M., 2001, Demography. Measuring and Modelling Population Processes. Blackwell Publishing.

Literatura uzupełniająca:

Abramowska-Kmon A., Styrc M., Bielska I., 2022, Źródła informacji statystycznej na temat ludności i stanu zdrowia, w: Golinowska S. (red.) Zdrowie publiczne. Wymiar społeczny i ekologiczny, 90-110. ; Wróblewska W., 2022, Transformacja epidemiologiczna. Przejście epidemiologiczne z perspektywy demograficznej. w: Golinowska S. (red.) Zdrowie publiczne. Wymiar społeczny i ekologiczny, 45-58. ; Caselli, G., J. Vallin, G. Wunsch, 2006, Demography. Analysis and Synthesis. Elsevier. (wybrane rozdziały). ; European Commission. The 2021 Ageing Report Economic & Budgetary Projections for the EU Member States (2019-2070), European Economy, INSTITUTIONAL PAPER 148 | MAY 2021. https://economy-finance.ec.europa.eu/system/files/2021-10/ip148_en.pdf. ; Harper, S., 2018, Demography: A Very Short Introduction (Very Short Introductions). OUP Oxford. ; Poston D.L. Jr., Bouvier L.F; 2010, Population and Society: An Introduction to Demography, Cambridge University Press, New York. ; Raporty Rządowej Rady Ludnościowej o sytuacji demograficznej Polski. https://bip.stat.gov.pl/organizacja-statystyki-publicznej/rzadowa-rada-ludnosciowa/publikacje-rzadowej-rady-ludnosciowej/raporty-sytuacja-demograficzna-polski/ ; Rowland, D. T., 2003, Demographic Measures and Concepts. Oxford University Press. ; World Population Prospects. Department of Economic and Social Affairs, Population Division, United Nations, New York. https://population.un.org/wpp/

Słownik pojęć GUS, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/

Materiały proponowane przez wykładowcę.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 40.00%

egzamin testowy: 35.00%

ocena z ćwiczeń: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 22 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Kocot-Górecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Patrz semestralny plan zajęć.

Pełny opis:

Zaznajomienie z przedmiotem rozważań demografii jako dyscypliny naukowej i jej metodami analiz, nauczenie metod analizy demograficznej, poprawnej interpretacji mierników demograficznych i korzystania z różnych źródeł informacji, przekazanie wiedzy o przemianach demograficznych, ich uwarunkowaniach i skutkach - demograficznych, ekonomicznych i społecznych.

Wykład przedstawia problematykę demografii, zaznajamia z podstawami metod pomiaru i analizy procesów demograficznych, a także omawia metody prognozowania demograficznego. Ukazuje współczesną sytuację demograficzną wraz z jej przyszłymi implikacjami. Ze szczególną uwagą są potraktowane tematy zmian demograficznych w Polsce i w Europie. Omawiane są także podstawowe teorie dotyczące procesów demograficznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Holzer J.Z., 2003, Demografia, PWE, Warszawa. ; Kurkiewicz J. (red.), 2010, Procesy demograficzne i metody ich analizy. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków. ; Okólski M., Fihel A., 2012, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. ; Kotowska I.E., Wróblewska W., Abramowska-Kmon A., Strzelecki P., 2021, Zmiany demograficzne - pomiar procesów i ocena skutków społeczno-ekonomicznych, w: T.Panek (red.), Statystyka społeczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ; Preston, S.H. Heuveline P., Guillot M., 2001, Demography. Measuring and Modelling Population Processes. Blackwell Publishing.

Literatura uzupełniająca:

Abramowska-Kmon A., Styrc M., Bielska I., 2022, Źródła informacji statystycznej na temat ludności i stanu zdrowia, w: Golinowska S. (red.) Zdrowie publiczne. Wymiar społeczny i ekologiczny, 90-110. ; Wróblewska W., 2022, Transformacja epidemiologiczna. Przejście epidemiologiczne z perspektywy demograficznej. w: Golinowska S. (red.) Zdrowie publiczne. Wymiar społeczny i ekologiczny, 45-58. ; Caselli, G., J. Vallin, G. Wunsch, 2006, Demography. Analysis and Synthesis. Elsevier. (wybrane rozdziały). ; European Commission. The 2021 Ageing Report Economic & Budgetary Projections for the EU Member States (2019-2070), European Economy, INSTITUTIONAL PAPER 148 | MAY 2021. https://economy-finance.ec.europa.eu/system/files/2021-10/ip148_en.pdf. ; Harper, S., 2018, Demography: A Very Short Introduction (Very Short Introductions). OUP Oxford. ; Poston D.L. Jr., Bouvier L.F; 2010, Population and Society: An Introduction to Demography, Cambridge University Press, New York. ; Raporty Rządowej Rady Ludnościowej o sytuacji demograficznej Polski. https://bip.stat.gov.pl/organizacja-statystyki-publicznej/rzadowa-rada-ludnosciowa/publikacje-rzadowej-rady-ludnosciowej/raporty-sytuacja-demograficzna-polski/ ; Rowland, D. T., 2003, Demographic Measures and Concepts. Oxford University Press. ; World Population Prospects. Department of Economic and Social Affairs, Population Division, United Nations, New York. https://population.un.org/wpp/

Słownik pojęć GUS, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/

Materiały proponowane przez wykładowcę.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 40.00%

egzamin testowy: 35.00%

ocena z ćwiczeń: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 22 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Kocot-Górecka, Wojciech Łątkowski, Wiktoria Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Grupy łączone SLLD+NLLP:

D+P

Skrócony opis:

Patrz semestralny plan zajęć.

Pełny opis:

Zaznajomienie z przedmiotem rozważań demografii jako dyscypliny naukowej i jej metodami analiz, nauczenie metod analizy demograficznej, poprawnej interpretacji mierników demograficznych i korzystania z różnych źródeł informacji, przekazanie wiedzy o przemianach demograficznych, ich uwarunkowaniach i skutkach - demograficznych, ekonomicznych i społecznych.

Wykład przedstawia problematykę demografii, zaznajamia z podstawami metod pomiaru i analizy procesów demograficznych, a także omawia metody prognozowania demograficznego. Ukazuje współczesną sytuację demograficzną wraz z jej przyszłymi implikacjami. Ze szczególną uwagą są potraktowane tematy zmian demograficznych w Polsce i w Europie. Omawiane są także podstawowe teorie dotyczące procesów demograficznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

J.Z.Holzer, Demografia, PWE, Warszawa 2003; Green Paper (COM 2005-94, 16.03.2005), "Confronting demographic change: a new solidarity between generations" (DG EMPL); I.E.Kotowska, W.Wróblewska, Zmiany demograficzne - pomiar procesów i ocena skutków społeczno-ekonomicznych, w: T.Panek (red.), Statystyka społeczna, PWE, 2007, s.63-98; J. Kurkiewicz (red.), 2010, Procesy demograficzne i metody ich analizy. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.

Literatura uzupełniająca:

World Population Prospects. The 2019 Revision. Highlights, Department of Economic and Social Affairs, Population Division, United Nations, New York, 2019; 2nd European Demography Report: Meeting Social Needs in an Ageing Society, EC, Brussels 2008; M.Okólski, A.Fihel, 2012, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa; I.E.Kotowska, J.Jóźwiak, A.Matysiak, A.Baranowska, 2008, Poland: Fertility decline - a response to profound societal change and transformations in the labour market?, w: T.Frejka, T.Sobotka, J.M.Hoem, L.Toulemon (eds.), Childbearing Trends and Policies in Europe, Demographic Research, Vol. 19; Article 22: 795-854; Raporty Rządowej Rady Ludnościowej o sytuacji demograficznej Polski, http://www.stat.gov.pl/bip/;

Caselli, G., J. Vallin, G. Wunsch, 2006, Demography. Analysis and Synthesis. Elsevier (wybrane rozdziały)

Preston, S.H. Heuveline P., Guillot M. (2001). Demography. Measuring and Modelling Population Processes. Blackwell Publishing

Rowland, D. T. (2003). Demographic Measures and Concepts. Oxford University Press

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 40.00%

egzamin testowy: 35.00%

ocena z ćwiczeń: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 22 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Kocot-Górecka, Wojciech Łątkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Patrz semestralny plan zajęć.

Pełny opis:

Zaznajomienie z przedmiotem rozważań demografii jako dyscypliny naukowej i jej metodami analiz, nauczenie metod analizy demograficznej, poprawnej interpretacji mierników demograficznych i korzystania z różnych źródeł informacji, przekazanie wiedzy o przemianach demograficznych, ich uwarunkowaniach i skutkach - demograficznych, ekonomicznych i społecznych.

Wykład przedstawia problematykę demografii, zaznajamia z podstawami metod pomiaru i analizy procesów demograficznych, a także omawia metody prognozowania demograficznego. Ukazuje współczesną sytuację demograficzną wraz z jej przyszłymi implikacjami. Ze szczególną uwagą są potraktowane tematy zmian demograficznych w Polsce i w Europie. Omawiane są także podstawowe teorie dotyczące procesów demograficznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

J.Z.Holzer, Demografia, PWE, Warszawa 2003; Green Paper (COM 2005-94, 16.03.2005), "Confronting demographic change: a new solidarity between generations" (DG EMPL); I.E.Kotowska, W.Wróblewska, Zmiany demograficzne - pomiar procesów i ocena skutków społeczno-ekonomicznych, w: T.Panek (red.), Statystyka społeczna, PWE, 2007, s.63-98; J. Kurkiewicz (red.), 2010, Procesy demograficzne i metody ich analizy. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.

Literatura uzupełniająca:

World Population Prospects. The 2019 Revision. Highlights, Department of Economic and Social Affairs, Population Division, United Nations, New York, 2019; 2nd European Demography Report: Meeting Social Needs in an Ageing Society, EC, Brussels 2008; M.Okólski, A.Fihel, 2012, Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa; I.E.Kotowska, J.Jóźwiak, A.Matysiak, A.Baranowska, 2008, Poland: Fertility decline - a response to profound societal change and transformations in the labour market?, w: T.Frejka, T.Sobotka, J.M.Hoem, L.Toulemon (eds.), Childbearing Trends and Policies in Europe, Demographic Research, Vol. 19; Article 22: 795-854; Raporty Rządowej Rady Ludnościowej o sytuacji demograficznej Polski, http://www.stat.gov.pl/bip/;

Caselli, G., J. Vallin, G. Wunsch, 2006, Demography. Analysis and Synthesis. Elsevier (wybrane rozdziały)

Preston, S.H. Heuveline P., Guillot M. (2001). Demography. Measuring and Modelling Population Processes. Blackwell Publishing

Rowland, D. T. (2003). Demographic Measures and Concepts. Oxford University Press

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 40.00%

egzamin testowy: 35.00%

ocena z ćwiczeń: 25.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0