Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie jakością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 120680-S
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie jakością
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru NLLS-LOG
Przedmioty obowiązkowe na programie NLLS-ZAR
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

1. zna i rozumie podstawowe problemy teorii jakości.

2. zna zasady funkcjonowania prawa zawierającego wymagania dotyczące jakości oraz ma podstawową wiedzę dotyczącą zawartych w nim wymagań.

3. zna zasady standaryzacji jakości w warunkach praktyki gospodarczej.

4. zna zasady systemowego podejścia do zarządzania organizacją, w szczególności w zarządzaniu jakością oraz zasady integracji znormalizowanych systemów zarządzania.

5. ma wiedzę o branżowych standardach wspomagających zarządzanie jakością i koncepcjach zarządzania jakością.

6. zna klasyfikację i zasady identyfikacji kosztów jakości w przedsiębiorstwie.

Umiejętności:

Student:

1. potrafi zaproponować metodę pomiaru jakości wyrobu oraz wykonać taki pomiar.

2. potrafi posługiwać się dyrektywami unijnymi i normami.

3. potrafi identyfikować podstawowe procesy w przedsiębiorstwie wdrażającym system zarządzania jakością.

4. potrafi interpretować podstawowe wymagania norm systemowych dotyczących zarządzania jakością, zarządzania środowiskowego oraz zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

5. umie przeprowadzić klasyfikację kosztów jakości w przedsiębiorstwie.

6. potrafi zaproponować właściwe procedury oceny zgodności dla wyrobów i systemów zarządzania z wymaganiami prawa i standardów.

Kompetencje społeczne:

Student: .

1. ma świadomość znaczenia jakości w gospodarce.

2. ma świadomość znaczenia podejścia systemowego w zarządzaniu jakością.

3. rozumie zasady i potrzebę ciągłego doskonalenia w systemach zarządzania jakością.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Znaczenie jakości w gospodarce, definiowanie i pomiar jakości. Wymagania prawa, norm i standardów, zasady oceny zgodności z wymaganiami, certyfikacja i akredytacja, jako mechanizmy kształtujące jakość w gospodarce. Zasady wykorzystania znormalizowanych systemów zarządzania jakością i ich rozwój przez wykorzystywane koncepcji TQM, Kaizen, Six Sigma. Zasady transformacji systemów zarządzania jakością do wieloaspektowych zintegrowanych systemów zarządzania w organizacjach.

Pełny opis:

1. Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wykorzystaniem pojęcia jakości w praktyce gospodarczej i jej pomiarem.

2. Przekazanie wiedzy dotyczącej zasad formułowania wymagań dotyczących jakości w gospodarce, w sferze prawa i normalizacji oraz zasad poświadczania zgodności z tymi wymaganiami.

3. Przekazanie wiedzy dotyczącej zasad tworzenia wymagań systemowych w dziedzinie zarządzania jakością w organizacji oraz integracji znormalizowanych wymagań systemowych.

4. Przekazanie wiedzy dotyczącej tworzenia systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem wymagań branżowych.

5. Przekazanie wiedzy i umiejętności identyfikowania kosztów jakości w organizacji oraz ich optymalizacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019; A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

Red. T Taranko, Działania marketingowe i ich uregulowania w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa 2015 (rozdziały 5, 6, 7, 18); P. Miller, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa 2011 (rozdział I); G.P. Wójcik, Koszty jakości. Wybrane aspekty, Difin, Warszawa 2014; J.K. Liker, J.K. Franz, Droga Toyoty do ciągłego doskonalenia, MT Biznes, Warszawa 2013.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Znaczenie jakości w gospodarce, definiowanie i pomiar jakości. Wymagania prawa, norm i standardów, zasady oceny zgodności z wymaganiami, certyfikacja i akredytacja, jako mechanizmy kształtujące jakość w gospodarce. Zasady wykorzystania znormalizowanych systemów zarządzania jakością i ich rozwój przez wykorzystywane koncepcji TQM, Kaizen, Six Sigma. Zasady transformacji systemów zarządzania jakością do wieloaspektowych zintegrowanych systemów zarządzania w organizacjach.

Pełny opis:

1. Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wykorzystaniem pojęcia jakości w praktyce gospodarczej i jej pomiarem.

2. Przekazanie wiedzy dotyczącej zasad formułowania wymagań dotyczących jakości w gospodarce, w sferze prawa i normalizacji oraz zasad poświadczania zgodności z tymi wymaganiami.

3. Przekazanie wiedzy dotyczącej zasad tworzenia wymagań systemowych w dziedzinie zarządzania jakością w organizacji oraz integracji znormalizowanych wymagań systemowych.

4. Przekazanie wiedzy dotyczącej tworzenia systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem wymagań branżowych.

5. Przekazanie wiedzy i umiejętności identyfikowania kosztów jakości w organizacji oraz ich optymalizacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019; A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

Red. T Taranko, Działania marketingowe i ich uregulowania w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa 2015 (rozdziały 5, 6, 7, 18); P. Miller, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa 2011 (rozdział I); G.P. Wójcik, Koszty jakości. Wybrane aspekty, Difin, Warszawa 2014; J.K. Liker, J.K. Franz, Droga Toyoty do ciągłego doskonalenia, MT Biznes, Warszawa 2013.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Znaczenie jakości w gospodarce, definiowanie i pomiar jakości. Wymagania prawa, norm i standardów, zasady oceny zgodności z wymaganiami, certyfikacja i akredytacja, jako mechanizmy kształtujące jakość w gospodarce. Zasady wykorzystania znormalizowanych systemów zarządzania jakością i ich rozwój przez wykorzystywane koncepcji TQM, Kaizen, Six Sigma. Zasady transformacji systemów zarządzania jakością do wieloaspektowych zintegrowanych systemów zarządzania w organizacjach.

Pełny opis:

1. Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wykorzystaniem pojęcia jakości w praktyce gospodarczej i jej pomiarem.

2. Przekazanie wiedzy dotyczącej zasad formułowania wymagań dotyczących jakości w gospodarce, w sferze prawa i normalizacji oraz zasad poświadczania zgodności z tymi wymaganiami.

3. Przekazanie wiedzy dotyczącej zasad tworzenia wymagań systemowych w dziedzinie zarządzania jakością w organizacji oraz integracji znormalizowanych wymagań systemowych.

4. Przekazanie wiedzy dotyczącej tworzenia systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem wymagań branżowych.

5. Przekazanie wiedzy i umiejętności identyfikowania kosztów jakości w organizacji oraz ich optymalizacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019; A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

Red. T Taranko, Działania marketingowe i ich uregulowania w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa 2015 (rozdziały 5, 6, 7, 18); P. Miller, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa 2011 (rozdział I); G.P. Wójcik, Koszty jakości. Wybrane aspekty, Difin, Warszawa 2014; J.K. Liker, J.K. Franz, Droga Toyoty do ciągłego doskonalenia, MT Biznes, Warszawa 2013.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Znaczenie jakości w gospodarce, definiowanie i pomiar jakości. Wymagania prawa, norm i standardów, zasady oceny zgodności z wymaganiami, certyfikacja i akredytacja, jako mechanizmy kształtujące jakość w gospodarce. Zasady wykorzystania znormalizowanych systemów zarządzania jakością i ich rozwój przez wykorzystywane koncepcji TQM, Kaizen, Six Sigma. Zasady transformacji systemów zarządzania jakością do wieloaspektowych zintegrowanych systemów zarządzania w organizacjach.

Pełny opis:

1. Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wykorzystaniem pojęcia jakości w praktyce gospodarczej i jej pomiarem.

2. Przekazanie wiedzy dotyczącej zasad formułowania wymagań dotyczących jakości w gospodarce, w sferze prawa i normalizacji oraz zasad poświadczania zgodności z tymi wymaganiami.

3. Przekazanie wiedzy dotyczącej zasad tworzenia wymagań systemowych w dziedzinie zarządzania jakością w organizacji oraz integracji znormalizowanych wymagań systemowych.

4. Przekazanie wiedzy dotyczącej tworzenia systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem wymagań branżowych.

5. Przekazanie wiedzy i umiejętności identyfikowania kosztów jakości w organizacji oraz ich optymalizacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019; A. Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

Red. T Taranko, Działania marketingowe i ich uregulowania w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa 2015 (rozdziały 5, 6, 7, 18); P. Miller, Systemowe zarządzanie jakością. Koncepcja systemu, ocena systemu, wspomaganie decyzji, Difin, Warszawa 2011 (rozdział I); G.P. Wójcik, Koszty jakości. Wybrane aspekty, Difin, Warszawa 2014; J.K. Liker, J.K. Franz, Droga Toyoty do ciągłego doskonalenia, MT Biznes, Warszawa 2013.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0