Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie konkurencji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 120590-D
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Strategie konkurencji
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-LOG
Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-ZAR
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student:

1.Posiada wiedzę z zakresu analizy i planowania strategicznego na poziomie sektora działalności.

2. Zna metody i procedury analizy sektora i prognozowania makrootoczenia przedsiębiorstwa.

3. Zna metody i procedury analizy potencjału wewnętrznego przedsiębiorstwa oraz pozycji strategicznej w sektorze.

4. Posiada wiedzę z zakresu tworzenia i realizacji strategii konkurencji przedsiębiorstwa oraz źródeł budowanych przewag konkurencyjnych.

Umiejętności:

Student:

1. Potrafi dokonać segmentacji strategicznej przedsiębiorstwa oraz ocenić atrakcyjność poszczególnych sektorów.

2. Umie zastosować jedną z metod prognozowania zmian w otoczeniu i dokonać oceny ich wpływu na funkcjonowanie przedsiebiorstwa.

3. Umie dokonać oceny potencjału strategicznego przedsiębiorstwa na tle aktualnych i potencjalnych konkurentów.

4. Potrafi zdiagnozować i ocenić dotychczasową strategię konkurencji przedsiębiorstwa oraz zaproponować ewentualne zmiany.

Kompetencje społeczne:

1. Potrafi samodzielnie gromadzić informacje, analizować i wnioskować na ich podstawie.

2. Umie przygotowywać i zrobić samodzielnie różne prezentacje biznesowe.

3. Potrafi współdziałać i pracować w grupie

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Patryk Dziurski, Mikołaj Pindelski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Patryk Dziurski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Otoczenie przedsiębiorstwa i jego segmentacja. Sektor działalności - pojęcie i zasady wyodrębniania. Metody analizy atrakcyjności sektora. Metody analizy i prognozowania makrootoczenia. Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Zasady budowy strategii na poziomie strategicznej jednostki biznesowej (SJB). Modele strategii konkurencji. Kooperencja - problemy współdziałania konkurentów w sektorze. Strategie zarządzania dostawcami.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat metod analizy konkurencji oraz zasad budowy strategii konkurencji i jej oceny, a także wyuczenie umiejętności analizy i planowania strategicznego na poziomie sektora działalności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M.E.Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992; Z.Pierścionek, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; G.Gierszewska, M.Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. 4, PWE, Warszawa 2009; M.Romanowska, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. 2. PWE, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

B.De Wit, R.Meyer, Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007; M.E.Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001; C.S.Fleisher, B.E.Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis, Prentice Hall 2003.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Otoczenie przedsiębiorstwa i jego segmentacja. Sektor działalności - pojęcie i zasady wyodrębniania. Metody analizy atrakcyjności sektora. Metody analizy i prognozowania makrootoczenia. Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Zasady budowy strategii na poziomie strategicznej jednostki biznesowej (SJB). Modele strategii konkurencji. Kooperencja - problemy współdziałania konkurentów w sektorze. Strategie zarządzania dostawcami.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat metod analizy konkurencji oraz zasad budowy strategii konkurencji i jej oceny, a także wyuczenie umiejętności analizy i planowania strategicznego na poziomie sektora działalności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M.E.Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992; Z.Pierścionek, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; G.Gierszewska, M.Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. 4, PWE, Warszawa 2009; M.Romanowska, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. 2. PWE, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

B.De Wit, R.Meyer, Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007; M.E.Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001; C.S.Fleisher, B.E.Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis, Prentice Hall 2003.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Roman Sobiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Otoczenie przedsiębiorstwa i jego segmentacja. Sektor działalności - pojęcie i zasady wyodrębniania. Metody analizy atrakcyjności sektora. Metody analizy i prognozowania makrootoczenia. Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Zasady budowy strategii na poziomie strategicznej jednostki biznesowej (SJB). Modele strategii konkurencji. Kooperencja - problemy współdziałania konkurentów w sektorze. Strategie zarządzania dostawcami.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat metod analizy konkurencji oraz zasad budowy strategii konkurencji i jej oceny, a także wyuczenie umiejętności analizy i planowania strategicznego na poziomie sektora działalności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M.E.Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992; Z.Pierścionek, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; G.Gierszewska, M.Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. 4, PWE, Warszawa 2009; M.Romanowska, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. 2. PWE, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

B.De Wit, R.Meyer, Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007; M.E.Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001; C.S.Fleisher, B.E.Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis, Prentice Hall 2003.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Otoczenie przedsiębiorstwa i jego segmentacja. Sektor działalności - pojęcie i zasady wyodrębniania. Metody analizy atrakcyjności sektora. Metody analizy i prognozowania makrootoczenia. Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Zasady budowy strategii na poziomie strategicznej jednostki biznesowej (SJB). Modele strategii konkurencji. Kooperencja - problemy współdziałania konkurentów w sektorze. Strategie zarządzania dostawcami.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat metod analizy konkurencji oraz zasad budowy strategii konkurencji i jej oceny, a także wyuczenie umiejętności analizy i planowania strategicznego na poziomie sektora działalności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M.E.Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992; Z.Pierścionek, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; G.Gierszewska, M.Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. 4, PWE, Warszawa 2009; M.Romanowska, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. 2. PWE, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

B.De Wit, R.Meyer, Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007; M.E.Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001; C.S.Fleisher, B.E.Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis, Prentice Hall 2003.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0