Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka o przedsiębiorstwie (e-learning)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 120369-D
Kod Erasmus / ISCED: 04.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0419) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauka o przedsiębiorstwie (e-learning)
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-ZAR
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1/ Znajomość podstawowych pojęć z zakresu teorii przedsiębiorstwa i teorii przedsiębiorczości

2/ Rozumienie interakcji przedsiębiorstwo - otoczenie

3/ Posiadanie wiedzy o celach przedsiębiorstwa i jego interesariuszy oraz wiedzy o ryzykach związanych z poszczególnymi fazami cyklu życia przedsiębiorstwa

4/ Znajomość zasad funkcjonowania i źródeł wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa

Umiejętności:

1/ Umiejętność rozpoznawania zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa

2/ Umiejętność rozwiązywania problemów wynikających ze specyfiki prowadzonej działalności oraz projektowania działań zapobiegających zagrożeniom w różnych fazach cyklu życia przedsiębiorstwa

3/ Umiejętność wyszukania, analizy i oceny informacji dotyczących zagadnień poruszanych w wykładach

4/ Umiejętność rozwiązywania studium przypadku oraz prezentacji i obrony swojego stanowiska na forum grupy

Kompetencje społeczne:

1/ Umiejętność przedsiębiorczego myślenia o organizacji, której członkiem jest student

2/ Zrozumienie konieczności rozwijania kreatywności własnej i współpracowników

3/ Umiejętność współdziałania z innymi osobami oraz wykorzystania swojej wiedzy w ramach realizacji pracy zespołowej

4/ Świadomość znaczenia terminowego i rzetelnego wykonania powierzonych zadań oraz etycznych zachowań członków organizacji jaką jest przedsiębiorstwo

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Kurs "Nauka o przedsiębiorstwie" prezentuje zagadnienia pozwalające na zrozumienie uwarunkowań i złożoności procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, a w szczególności charakteryzuje cele, formy i zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa w społecznym, instytucjonalnym i rynkowym otoczeniu. Omawia wpływ postępu technologicznego oraz rywalizacji konkurencyjnej na cechy współczesnego przedsiębiorstwa, postrzeganie jego granic, celów, czynników generujących wartość. Wskazuje na koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem, które sprzyjają budowaniu jego odporności na kryzysy.

Pełny opis:

Głównym celem dydaktycznym kursu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami procesu powstawania i rozwoju przedsiębiorstwa, ze szczególnym zwróceniem uwagi na istotę przedsiębiorstwa, jego formę organizacyjno-prawną, relacje z otoczeniem oraz ogólne zasady działania.

Ponadto, kurs skierowany jest na wykształcenie umiejętności wyznaczania zasobów ważnych z punktu widzenia konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz właściwego doboru metod rozwiązywania problemów w poszczególnych fazach cyklu jego życia.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1/ Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne, red. A. Adamik, Wolters Kluwer, Warszawa 2019;

2/ K. Krzakiewicz, S. Cyfert, Wprowadzenie do nauki o organizacji, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2017;

3/ Przedsiębiorstwo. Drogi sukcesu rynkowego, red. J. Żurek, PWE, Warszawa 2016;

4/ B. Godziszewski, M. Haffer, M. J. Stankiewicz, S. Sudoł, Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania, PWE, Warszawa 2011;

5/ Materiały dydaktyczne udostępniane na platformie e-sgh

Literatura uzupełniająca:

1/ P. Chudziński, Architektura biznesu przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2019;

2/ A. Skala, Startupy. Wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości, Wyd. edu-Libri, Kraków 2018;

3/ Anatomia kryzysu, red. M. Romanowska, P. Dziurski, OW SGH., Warszawa 2016;

4/ J. Komorowski, Cele przedsiębiorstwa a rozwój gospodarczy, OW SGH. Warszawa 2015;

5/ M. Najda-Janoszka, Organizacja wirtualna. Teoria i praktyka, DIFIN, Warszawa 2014

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Kurs "Nauka o przedsiębiorstwie" prezentuje zagadnienia pozwalające na zrozumienie uwarunkowań i złożoności procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, a w szczególności charakteryzuje cele, formy i zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa w społecznym, instytucjonalnym i rynkowym otoczeniu. Omawia wpływ postępu technologicznego oraz rywalizacji konkurencyjnej na cechy współczesnego przedsiębiorstwa, postrzeganie jego granic, celów, czynników generujących wartość. Wskazuje na koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem, które sprzyjają budowaniu jego odporności na kryzysy.

Pełny opis:

Głównym celem dydaktycznym kursu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami procesu powstawania i rozwoju przedsiębiorstwa, ze szczególnym zwróceniem uwagi na istotę przedsiębiorstwa, jego formę organizacyjno-prawną, relacje z otoczeniem oraz ogólne zasady działania.

Ponadto, kurs skierowany jest na wykształcenie umiejętności wyznaczania zasobów ważnych z punktu widzenia konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz właściwego doboru metod rozwiązywania problemów w poszczególnych fazach cyklu jego życia.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1/ Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne, red. A. Adamik, Wolters Kluwer, Warszawa 2019;

2/ K. Krzakiewicz, S. Cyfert, Wprowadzenie do nauki o organizacji, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2017;

3/ Przedsiębiorstwo. Drogi sukcesu rynkowego, red. J. Żurek, PWE, Warszawa 2016;

4/ B. Godziszewski, M. Haffer, M. J. Stankiewicz, S. Sudoł, Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania, PWE, Warszawa 2011;

5/ Materiały dydaktyczne udostępniane na platformie e-sgh

Literatura uzupełniająca:

1/ P. Chudziński, Architektura biznesu przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2019;

2/ A. Skala, Startupy. Wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości, Wyd. edu-Libri, Kraków 2018;

3/ Anatomia kryzysu, red. M. Romanowska, P. Dziurski, OW SGH., Warszawa 2016;

4/ J. Komorowski, Cele przedsiębiorstwa a rozwój gospodarczy, OW SGH. Warszawa 2015;

5/ M. Najda-Janoszka, Organizacja wirtualna. Teoria i praktyka, DIFIN, Warszawa 2014

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0