Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Theory of the State

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 110521-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Theory of the State
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Courses for IE - bachelors
Major courses for IE - bachelors
Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-MSG
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student knows the essence of power in various functional and institutional dimensions.

Student possesses the knowledge on various types and forms of states in history and in modern times

Student knows the contemporary state catalogue of organs and constitutional principles.

Umiejętności:

Student is aware of state necessary role in societal and individual development.

Student can interpret the constitutional rules with reference to state and its organs

Student is able to forecast voting behavior and calculate the election results in accordance of different methods.

Kompetencje społeczne:

Student becomes active participant of decision processes in political, economic and economic life.

Student has emotional attitude to polish constitutional and parliamental achievements and understands similar developments in other countries.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

The specific concept of state power, its forms and practical execution. The state institution: genesis, the structure, the evolution and current status of state in the integration and globalization era. Parties and party systems. The five crucial polity models: presidential, parliamentary-cabinet, chancellor government, presidential-parliamentary and convent system of government. Institutions of local government, direct democracy and civic society.

Pełny opis:

Acquainting of students with theoretical bases of the state`s institutions and its significance for societies and fellow citizens. The equally vital aim is to teach students with the ability to analyze functioning of models of contemporary states and their role in the social and economic development. Finally, acquainting of knowledge, skills and understanding of the power in current states and their importance for shaping active civil society.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Johann Kaspar Bluntschli, The Theory of the State, Kitchener 2000; 2.Yoram

Barzel, A Theory of the State; Economic Rights, Legal Rights and the

Scope of the State, Cambridge University Press, 2002.

Literatura uzupełniająca:

1.Philip Petit, Towards a Social Democratic Theory of the State, "Political Studies", 1987, No XXXV; 2.John Dryzek,

Patrick Dunleavy, Theories of the Democratic State, Pekgrave, 2009.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Kozłowski, Jan Misiuna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

The specific concept of state power, its forms and practical execution. The state institution: genesis, the structure, the evolution and current status of state in the integration and globalization era. Parties and party systems. The five crucial polity models: presidential, parliamentary-cabinet, chancellor government, presidential-parliamentary and convent system of government. Institutions of local government, direct democracy and civic society.

Pełny opis:

Acquainting of students with theoretical bases of the state`s institutions and its significance for societies and fellow citizens. The equally vital aim is to teach students with the ability to analyze functioning of models of contemporary states and their role in the social and economic development. Finally, acquainting of knowledge, skills and understanding of the power in current states and their importance for shaping active civil society.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Johann Kaspar Bluntschli, The Theory of the State, Kitchener 2000; 2.Yoram

Barzel, A Theory of the State; Economic Rights, Legal Rights and the

Scope of the State, Cambridge University Press, 2002.

Literatura uzupełniająca:

1.Philip Petit, Towards a Social Democratic Theory of the State, "Political Studies", 1987, No XXXV; 2.John Dryzek,

Patrick Dunleavy, Theories of the Democratic State, Pekgrave, 2009.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Kozłowski, Jan Misiuna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

The specific concept of state power, its forms and practical execution. The state institution: genesis, the structure, the evolution and current status of state in the integration and globalization era. Parties and party systems. The five crucial polity models: presidential, parliamentary-cabinet, chancellor government, presidential-parliamentary and convent system of government. Institutions of local government, direct democracy and civic society.

Pełny opis:

Acquainting of students with theoretical bases of the state`s institutions and its significance for societies and fellow citizens. The equally vital aim is to teach students with the ability to analyze functioning of models of contemporary states and their role in the social and economic development. Finally, acquainting of knowledge, skills and understanding of the power in current states and their importance for shaping active civil society.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Johann Kaspar Bluntschli, The Theory of the State, Kitchener 2000; 2.Yoram

Barzel, A Theory of the State; Economic Rights, Legal Rights and the

Scope of the State, Cambridge University Press, 2002.

Literatura uzupełniająca:

1.Philip Petit, Towards a Social Democratic Theory of the State, "Political Studies", 1987, No XXXV; 2.John Dryzek,

Patrick Dunleavy, Theories of the Democratic State, Pekgrave, 2009.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

The specific concept of state power, its forms and practical execution. The state institution: genesis, the structure, the evolution and current status of state in the integration and globalization era. Parties and party systems. The five crucial polity models: presidential, parliamentary-cabinet, chancellor government, presidential-parliamentary and convent system of government. Institutions of local government, direct democracy and civic society.

Pełny opis:

Acquainting of students with theoretical bases of the state`s institutions and its significance for societies and fellow citizens. The equally vital aim is to teach students with the ability to analyze functioning of models of contemporary states and their role in the social and economic development. Finally, acquainting of knowledge, skills and understanding of the power in current states and their importance for shaping active civil society.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Johann Kaspar Bluntschli, The Theory of the State, Kitchener 2000; 2.Yoram

Barzel, A Theory of the State; Economic Rights, Legal Rights and the

Scope of the State, Cambridge University Press, 2002.

Literatura uzupełniająca:

1.Philip Petit, Towards a Social Democratic Theory of the State, "Political Studies", 1987, No XXXV; 2.John Dryzek,

Patrick Dunleavy, Theories of the Democratic State, Pekgrave, 2009.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 100.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0