Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania konsumentów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 441090-A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zachowania konsumentów
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

...

Pełny opis:

1. Koncepcje i modele teoretyczne dotyczące zachowania konsumentów.

2. Wpływ grup odniesienia i liderów opinii: konsumpcja symboliczna i na pokaz w kategoriach produktów symbolicznych i luksusowych.

3. Kulturowe uwarunkowania decyzji nabywców - wpływ kultur, efektu kraju pochodzenia (COO) i etnocentryzmu konsumenckiego.

4. Badanie zachowania konsumentów: podstawowe metody.

5. Kierunki badań nad COO i jego wymiarami z perspektywy konsumentów oraz koncepcje teoretyczne wyjaśniające to zjawisko.

6. Materializm, dochody oraz cechy społeczno-demograficzne jako moderatory zachowań konsumentów - istota i kierunki badań.

7. Marki producentów i marki detalistów a zachowania konsumentów ? kierunki i wnioski z badań.

8. CSR i zrównoważony rozwój a zachowania konsumentów.

9. Specyfika zachowań nabywczych konsumentów w środowisku internetowym (e-consumer behavior). Zachowania nabywcze konsumentów w środowisku internetowym - handel internetowy: e-commerce, m-commerce, s-commerce.

10. Zachowania nabywcze konsumentów w środowisku internetowym: strony internetowe, sieci społecznościowe.

11. WOM, Electronic-WOM i koncepcje teoretyczne wyjaśniające to zjawisko.

12. Determinanty zachowań konsumentów w środowisku internetowym

13. Reakcje konsumentów na działania marketingowe w środowisku internetowym z uwzględnieniem kontekstu międzynarodowego.

14. Determinanty zachowań nabywczych konsumentów. Kierunki i wnioski z badań nad determinantami zachowań konsumentów.

15. Dyskusja.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Assael H. (2004), Consumer behavior: a strategic approach, Boston: Houghton Mifflin Co.

Ford D., Gadde L.E., Hakansson H., Snehota I. (2011), Managing Business Relationships, 3rd Ed., Wiley.

Grudecka, A., Bodźce marketingowe jako determinanty intencji zakupu produktów spożywczych oznaczonych markami detalistów, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020.

Maclaran P, Saren M., Stern B., Tadajewski M. (2010), The Sage Handbook of Marketing theory. London: Sage Publications.

Melewar T.C., Gupta S. (2012), Strategic International Marketing, Palgrave.

Schiffman L.G., Wisenblit J. (2015), Consumer behavior. 11th ed., Boston: Pearson.

Sikora, T., Conspicuous consumption in the consumer behavior research ? where is the social status and actual behaviors? in: Marketing Theory Challenges in Emerging Societies, Conference Proceedings, 4th EMAC CEE Regional Conference, Graduate School of Management, Saint Petersburg University, Saint Petersburg, 2013, pp. 351-358.

Sikora T., Znaczenie efektu kraju pochodzenia dla komunikacji w biznesie międzynarodowym, Zeszyty Naukowe KGŚ SGH, nr 23/2008, s. 173-194.

Sikora, T., Zachowanie nabywców produktów luksusowych, rozdz. 1 i 2, Oficyna Wydawnicza SGH, wydanie I rozszerzone i uaktualnione, Warszawa 2013.

Solomon M.R. (2015), Consumer behavior: buying, having, and being, 11th ed., Boston: Pearson.

Solomon, M.R. , G. Bamossy, S. Askegaard, M. Hogg (2019), Consumer behavior: A European Perspective, 6th ed., Pearson.

Witek-Hajduk M.K., Grudecka A., Country of origin from a management perspective of emerging market companies, International Journal of Management and Economics? 2019, Vol. 55, No. 3, pp. 212-229.

Literatura uzupełniająca:

Bartosik-Purgat M. (red.) (2017), Zachowania konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe, Warszawa: PWN, Warszawa.

De Mooij M. (2011), Consumer behavior and culture. Consequences for global marketing and advertising, Thousand Oaks: SAGE.

Moschis G.P. (2019), Consumer behavior over the life course. Research frontiers and new directions, Berlin: Springer.

Rajagopal (2018), Consumer behavior theories. Convergence of divergent perspectives with applications to marketing and management, New York: Business Expert Press.

Stasiuk K., Maison D. (2017), Psychologia konsumenta, Warszawa: PWN.

Ponadto: zestaw aktualnych artykułów do każdego z tematów cząstkowych będzie dostarczony przed rozpoczęciem zajęć - do obowiązkowego zapoznania się przez doktorantów.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student zna modele zachowania konsumentów.; Student zna metodykę prowadzenia prac badawczych z zakresu zachowania nabywców.

; Student zna klasyczne publikacje badawcze z zakresu teorii zachowania nabywców.

Umiejętności: Student potrafi opracować propozycję projektu badawczego (research proposal) z wykorzystaniem metod ilościowych i jakościowych dla potrzeb analizy zagadnień objętych tematyką przedmiotu.; Student umie posługiwać się ilościowymi i jakościowymi metodami i narzędziami pozyskiwania i przetwarzania danych wykorzystywanych w badaniach zachowania nabywców.; Student umie wykorzystywać wiedzę do wykonywania analiz wybranych zagadnień z zakresu kształtowania działań marketingowych na rynku dóbr instytucjonalnych i konsumpcyjnych.

Kompetencje społeczne: Student wykazuje umiejętność skutecznego komunikowania się, negocjowania, przekonywania i pracy w zespole.; Student wykazuje wyważone i kompetentne opiniowanie i ocenianie pracy innych.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin testowy: 0; egzamin tradycyjny-pisemny: 0; egzamin ustny: 0; referaty/eseje: 0,75; kolokwium: 0; ćwiczenia: 0; inne: 0,25

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sikora
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Sikora
Prowadzący grup: Anna Grudecka, Tomasz Sikora, Elżbieta Wąsowicz-Zaborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0