Warsztat z badań jakościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 431040-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat z badań jakościowych |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
...Celem przedmiotu jest prezentacja różnych metod badań jakościowych, które są wykorzystywane w naukach społecznych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości. Metody te zostały wpisane w paradygmaty zarządzania wskazując na ich podstawowe założenia i ograniczenia. Wybrane metody obejmujące studium przypadku, wielokrotne studium przypadku, wywiady pogłębione indywidualne i grupowe, analizę zawartości i inne metody, są wykorzystywane w badaniach o zarządzaniu i jakości. Dodatkowo uwzględniono podejście teorii ugruntowanej stosowane w badaniach w ramach nowych i słabiej ustrukturyzowanych koncepcji zarządzania. |
Pełny opis: |
Paradygmaty w naukach o zarządzaniu i jakości. Rygor naukowy. Cztery sposoby uprawiania nauk społecznych, w tym nauk o zarządzaniu: funkcjonalizm, radykalny strukturalizm, paradygmat interpretatywno-symboliczny, postmodernizm. Pozytywizm a interpretatywizm. Badania jakościowe a badania ilościowe w badaniach z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości. Istota i przesłanki stosowania metod badań jakościowych w naukach społecznych, w tym w badaniach z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości. Ograniczenia zastosowania badań jakościowych. Rodzaje badań jakościowych według różnych kryteriów. Podejście indukcyjne a podejście dedukcyjne w badaniach jakościowych. Metoda teorii ugruntowanej w badaniach z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości. Proces badawczy w teorii ugruntowanej. Procedura przygotowania i prowadzenia badań jakościowych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości. Kluczowe kwestie dotyczące projektowania badań jakościowych, które stanowią podstawę procesu badawczego: metoda, metodologia, perspektywa teoretyczna, epistemologia (obiektywizm, konstruktywizm). Planowanie badania. Zdefiniowanie problemu badawczego. Formułowanie celów badania, pytań badawczych. Wybór metody badawczej. Dobór próby badawczej badaniach jakościowych. Wybór techniki gromadzenia danych w badaniach jakościowych. Wybór technik przetwarzania i analizy danych w badaniach jakościowych. Raportowanie wyników badań jakościowych. Kryteria oceny wiarygodności badań jakościowych. Rodzaje metod badań jakościowych. Źródła danych w badaniach jakościowych ? charakterystyka, zalety i wady. Analiza i krytyka piśmiennictwa, w tym przeglądy literatury jako jakościowa metoda badań. Systematyczny przegląd literatury i inne rodzaje przeglądów literatury. Procedura przeglądu literatury. Przykłady zastosowania przeglądów literatury w badaniach naukowych z zakresu nauk o zarządzaniu. Procedura systematycznego przeglądu literatury ? warsztaty. Metoda analizy przypadku i wielokrotnego studium przypadku jako metody badań jakościowych w naukach o zarządzaniu i jakości i ich zastosowanie. Źródła informacji w analizie przypadku i wielokrotnym studium przypadku. Przykłady zastosowania metody analizy przypadku w badaniach naukowych z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości. Wywiady pogłębione i grupowe i ich zastosowanie w badaniach z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości. Metody analizy danych w ramach wywiadów pogłębionych. Zasady opracowywania scenariusza / kwestionariusza do wywiadów pogłębionych. Przykłady zastosowania wywiadów pogłębionych w badaniach naukowych z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości. Obserwacje i eksperymenty jako metody badań jakościowych w naukach o zarządzaniu i jakości: istota i zastosowanie. Przykłady zastosowania obserwacji i eksperymentów w badaniach naukowych z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości. Inne metody badań jakościowych. Tradycyjne i nowoczesne techniki analizy danych w badaniach jakościowych. Analiza treści/zawartości i jej zastosowanie w badaniach z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości. Przykłady zastosowania analizy treści/zawartości w badaniach naukowych z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości. Zastosowanie narzędzi internetowych w badaniach jakościowych z zakresu nauko o zarządzaniu i jakości. Krytyczna ocena zastosowania badań jakościowych w badaniach z nauko o zarządzaniu i jakości. Triangulacja badaczy, koncepcji teoretycznych, źródeł danych i metod w badaniach jakościowych. Rodzaje triangulacji w badaniach naukowych. Przesłanki triangulacji. Analiza przypadków zastosowania triangulacji w badaniach naukowych z zakresu nauko o zarządzaniu i jakości. Projektowanie badań jakościowych do badań naukowych w naukach o zarządzaniu i jakości? analizy przypadków projektów badawczych przygotowanych przez doktorantów. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cooper, D., Schindler P. 2014. Business research methods, McGraw Hill. 2. Czakon, W. 2015. Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer. 2. Yin, R. 2009. Case study research. Design and Methods, Sage Publications 3. Eisenhardt, K. 1989. Building theory from case study research, Academy of Management Review, 14(4), 532-550. 4. Eisenhardt, K., Graebner M. 2007. Theory building from cases: Opportunities and challenges, Academy of Management Journal, 50 (1), 25?32. 5. Styśko-Kunkowska M. (2014), Interviews as a qualitative research method in management and economics sciences. Warsaw: Warsaw School of Economics. 6. Sułkowski, Ł. 2012. Epistemologia i metodologia zarządzania, PWE, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Quinlan C., Babin, B. Carr, J., Griffin, M., Zikmud, W. 2015. Business research methods, Cengage Learning. 2. LaRossa, R. 2005. Grounded theory methods and qualitative family research, Journal of Marriage and Family, 67 (4), 837-857. 3. Wells, K. 1995. The strategy of grounded theory: Possibilities and problems, Social Work Research 19 (1), 33-37. 4. Szczepaniak, K. Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych ? refleksje metodologiczne, A C T A U N I V E R S I T A T I S L O D Z I E N S I S FOLIA SOCIOLOGICA 42, 2012. 5. Bauer, M. W., & Gaskell, G. (Eds.). ( Qualitative researching with text, image and sound: A practical handbook for social research , SAGE 6. Mayan, M. J. (2016). Essentials of qualitative inquiry. Routledge 7. Robson, C., & McCartan, K. (2016). Real world research . 8. Flyvbjerg , B. ( Making social science matter: Why social inquiry fails and how it can succeedagain . Cambridge University 9. Denzin , N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). The Sage handbook of qualitative research, SAGE . |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: doktorant zna metodologię ogólną nauk społecznych w tym metodologię badań naukowych właściwą dla dyscypliny, w której przygotowana jest rozprawa doktorska ; doktorant zna główne tendencje rozwojowe w zakresie metodyki badań jakościowych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości, w zakresie której odbywa się kształcenie w szkole doktorskiej ; doktorant zna światowy dorobek w zakresie metod badan jakościowych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakosci Umiejętności: doktorant potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań badawczych, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezy badawcze, -twórczo stosować i rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze, właściwe dla prowadzonych badań -wnioskować na podstawie wyników badań naukowych ; doktorant potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac twórczych oraz ich wkładu w rozwój wiedzy w obszarze prowadzonych badań ; doktorant potrafi planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze Kompetencje społeczne: doktorant ma kompetencje w zakresie krytycznej oceny dorobku naukowego i działalności eksperckiej w ramach dyscypliny naukowej w której przygotowana jest rozprawa doktorska ; doktorant ma kompetencje w zakresie krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój dyscypliny naukowej w której przygotowana jest rozprawa doktorska |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny: 0; kolokwium: 0; referaty/eseje: 0,60; inne: 0,40; ćwiczenia: 0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzanna Witek-Hajduk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzanna Witek-Hajduk | |
Prowadzący grup: | Anna Grudecka, Marzanna Witek-Hajduk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.