Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cyfrowy wieloświat

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 23A1K0-S
Kod Erasmus / ISCED: 04.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Cyfrowy wieloświat
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

... opisać i ocenić rolę informacji i ICT we współczesnej gospodarce;

... zdefiniować, opisać, zinterpretować i powiązać podstawowe pojęcia związane z gospodarką cyfrową;

...kompleksowo analizować wpływ ICT na struktury gospodarcze i społeczne;

Umiejętności:

... analizować i oceniać możliwości, sposoby i ograniczenia praktycznego wykorzystania ICT w gospodarce i społeczeństwie;

... dostrzegać możliwości wprowadzania innowacyjnych rozwiązań przy wykorzystaniu ICT;

... znajdować rozwiązania ICT pasujące do strategicznych zamierzeń firmy;

Kompetencje społeczne:

...umiejętność organizowania pracy zespołowej - dzięki pracy zespołowej na zajęciach;

... umiejętność pozyskiwania potrzebnych materiałów i informacji z sieci Internet i literatury przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Cyfrowy wieloświat. Przemiany struktur społecznych, politycznych, kulturowych i gospodarczych związane z postępującym procesem cyfryzacji rzeczywistości. Informacja i ICT w współczesnym świecie. Cyfrowa destrukcja. Wpływ gigantów branży ICT (Big Tech) na naszą codzienność. Etyczne aspekty ICT. Cyfrowy wieloświat - perspektywy, szanse, zagrożenia.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z ekonomicznymi, politycznymi, społecznymi, etycznymi i prawnymi konsekwencjami rozwoju ICT (Information and Communication Technologies) Przedstawienie podstawowych zagadnień i problemów związanych z zachodzącymi we współczesnej gospodarce zjawiskami cyfryzacji coraz szerszych aspektów naszego życia. Objaśnienie technologicznych i ekonomicznych podstaw tego zjawiska. Określenie wzajemnych związków pomiędzy zastosowaniami ICT a przemianami zachodzącymi obecnie w otaczającej nas rzeczywistości. Uświadomienie szans i zagrożeń procesu cyfryzacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

S. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy, Zysk i S-ka, Poznań, 2020; M. Goliński, GAFA: Internal innovators and disruptive monopolists, w: Doligalski, T., Goliński, M., Kozłowski, K. (red.) Disruptive Platforms - Markets, Ecosystems and Monopolists, Routledge, Abingdon, New York, 2021; A. Tapscott: Web3: Charting the Internet's Next Economic and Cultural Frontier, Harper Business, New York; n.n.: Strategic Intelligence, World Economic Forum, https://toplink.weforum.org/knowledge/explore; n.n.: Digital Economy Report 2021, United Nations Publications, New York.

Literatura uzupełniająca:

T. Doligalski, M. Goliński, K. Kozłowski (red.) Disruptive Platforms - Markets, Ecosystems and Monopolists, Routledge, Abingdon, New York, 2021; Goliński M., Społeczeństwo informacyjne - geneza koncepcji i problematyka pomiaru, SGH, Warszawa, 2011; Gleick J., Informacja - bit, wszechświat, rewolucja, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2012; Brynjolfsson, E.: The Turing Trap: The Promise & Peril of Human-Like Artificial Intelligence, https://digitaleconomy.stanford.edu/news/the-turing-trap-the-promise-peril-of-human-like-artificial-intelligence/; N. Maslej i inni : The AI Index 2023 Annual Report,? AI Index Steering Committee, Institute for Human-Centered AI, Stanford University, Stanford.

Publikacje własne:

Michał Goliński, E-administracja jako infrastruktura cyfrowego autorytaryzmu, W: Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych,2019;

Michał Goliński, Digital Economy And Social Capital On The Example Of Selected EU Countriest, W: Education Excellence and Innovation Management through Vision 2020: from Regional Development Sustainability to Global Economic Growth held : Proceedings of the 36th International Business Information Management Conference (IBIMA) ,2020;

Michał Goliński, Pomiar gospodarki cyfrowej w badaniach Unii Europejskiej, W: Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych,2019;

, red. Tymoteusz Doligalski, Michał Goliński, Krzysztof Kozłowski, Disruptive Platforms Markets, Ecosystems and Monopolists,2021;

Michał Goliński, GAFA in the Time of Pandemic: A Performance Analysis , W: Business Excellence and Innovation Management: A 2025 Vision to Sustain Economic Development in the Era of Pandemic: Proceedings of the 39th International Business Information Management Association (IBIMA),2022

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Cyfrowy wieloświat. Przemiany struktur społecznych, politycznych, kulturowych i gospodarczych związane z postępującym procesem cyfryzacji rzeczywistości. Informacja i ICT w współczesnym świecie. Cyfrowa destrukcja. Wpływ gigantów branży ICT (Big Tech) na naszą codzienność. Etyczne aspekty ICT. Cyfrowy wieloświat - perspektywy, szanse, zagrożenia.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z ekonomicznymi, politycznymi, społecznymi, etycznymi i prawnymi konsekwencjami rozwoju ICT (Information and Communication Technologies) Przedstawienie podstawowych zagadnień i problemów związanych z zachodzącymi we współczesnej gospodarce zjawiskami cyfryzacji coraz szerszych aspektów naszego życia. Objaśnienie technologicznych i ekonomicznych podstaw tego zjawiska. Określenie wzajemnych związków pomiędzy zastosowaniami ICT a przemianami zachodzącymi obecnie w otaczającej nas rzeczywistości. Uświadomienie szans i zagrożeń procesu cyfryzacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

S. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy, Zysk i S-ka, Poznań, 2020; M. Goliński, GAFA: Internal innovators and disruptive monopolists, w: Doligalski, T., Goliński, M., Kozłowski, K. (red.) Disruptive Platforms - Markets, Ecosystems and Monopolists, Routledge, Abingdon, New York, 2021; A. Tapscott: Web3: Charting the Internet's Next Economic and Cultural Frontier, Harper Business, New York; n.n.: Strategic Intelligence, World Economic Forum, https://toplink.weforum.org/knowledge/explore; n.n.: Digital Economy Report 2021, United Nations Publications, New York.

Literatura uzupełniająca:

T. Doligalski, M. Goliński, K. Kozłowski (red.) Disruptive Platforms - Markets, Ecosystems and Monopolists, Routledge, Abingdon, New York, 2021; Goliński M., Społeczeństwo informacyjne - geneza koncepcji i problematyka pomiaru, SGH, Warszawa, 2011; Gleick J., Informacja - bit, wszechświat, rewolucja, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2012; Brynjolfsson, E.: The Turing Trap: The Promise & Peril of Human-Like Artificial Intelligence, https://digitaleconomy.stanford.edu/news/the-turing-trap-the-promise-peril-of-human-like-artificial-intelligence/; N. Maslej i inni : The AI Index 2023 Annual Report,? AI Index Steering Committee, Institute for Human-Centered AI, Stanford University, Stanford.

Publikacje własne:

Michał Goliński, E-administracja jako infrastruktura cyfrowego autorytaryzmu, W: Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych,2019;

Michał Goliński, Digital Economy And Social Capital On The Example Of Selected EU Countriest, W: Education Excellence and Innovation Management through Vision 2020: from Regional Development Sustainability to Global Economic Growth held : Proceedings of the 36th International Business Information Management Conference (IBIMA) ,2020;

Michał Goliński, Pomiar gospodarki cyfrowej w badaniach Unii Europejskiej, W: Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych,2019;

, red. Tymoteusz Doligalski, Michał Goliński, Krzysztof Kozłowski, Disruptive Platforms Markets, Ecosystems and Monopolists,2021;

Michał Goliński, GAFA in the Time of Pandemic: A Performance Analysis , W: Business Excellence and Innovation Management: A 2025 Vision to Sustain Economic Development in the Era of Pandemic: Proceedings of the 39th International Business Information Management Association (IBIMA),2022

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0