Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biznes lotniczy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 238940-D
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biznes lotniczy
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna otoczenie makroekonomiczne i polityczne sektora transportu lotniczego

Student poznał kwestie dotyczące konkurencji i struktury rynku transportu lotniczego

Student poznał zagadnienia operacyjne związane z funkcjonowaniem linii i portów lotniczych

Student zna otoczenie regulacyjne sektora transportu lotniczego

Student zna najnowsze trendy związane z generowaniem tzw. dodatkowych przychodów (ang. ancillary revenue).

Student zna strategie restrukturyzacji stosowane w liniach lotniczych

Umiejętności:

Student umie stosować podstawowe narzędzia zarządzania wpływami (ang. revenue management)

Student umie identyfikować i analizować kategorie kosztów i przychodów linii lotniczej

Student umie oceniać wpływ regulacji na linie lotnicze

Student umie rozróżniać modele biznesowe linii lotniczych

Student umie układać proste trasy i rozkłady lotów

Student umie tworzyć rekomendacje dotyczące optymalizacji przychodów

Kompetencje społeczne:

Student wykazuje podstawowe kompetencje w zakresie prezentacji i komunikowania informacji i danych istotnych z punktu widzenia funkcjonowania linii lotniczej

Student wykazuje umiejętność pracy w zespole w celu rozwiązywania praktycznych problemów operacyjnych i finansowych występujących w linii lotniczej

Student wykazuje umiejętność zdobywania nowej wiedzy w oparciu o różne źródła oraz posiada umiejętność krytycznej analizy tych źródeł

Student wykazuje przygotowanie do podjęcia negocjacji dotyczących opłat lotniskowych, zarówno po stronie portu lotniczego, jak i linii lotniczej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Hoszman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Zarządzanie w sektorze transportu lotniczego;

Wybrane zagadnienia z zakresu ekonomiki sektora transportu lotniczego;

Makroekonomiczne i polityczne uwarunkowania funkcjonowania linii lotniczych, modele biznesowe, problemy konkurencji;

Zasady funkcjonowania portów i linii lotniczych oraz narzędzia zarządzania nimi;

Zarządzanie liniami lotniczymi, w tym zarządzanie operacyjne i zarządzanie przychodami

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi aspektami biznesu lotniczego. Studenci zdobywają zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę z zakresu zarządzania linią lotniczą. Głównym celem jest przygotowanie studentów do rozpoczęcia pracy w sektorze transportu lotniczego poprzez dostarczenie im najnowszej wiedzy i umiejętności jej praktycznego wykorzystania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. P. Belobaba et al., The Global Airline Industry, 2nd ed., Wiley, 2015.

2. J. G. Wensveen, Air Transportation. A Management Perspective, 8th ed., Routledge, 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. R. Doganis, Flying Off Course. Airline Economics and Marketing, 4th ed., Routledge 2010.

2. B. Vasigh et al., Introduction to Air Transport Economics. From Theory to Applications, 2nd ed., Routledge, 2013.

3. P. S. Morrell, Airline Finance, 4th ed., ASHGATE 2013.

Publikacje własne:

Adam Hoszman, Paweł Zagrajek, Modele biznesowe linii lotniczych,W: red. Adam Hoszman, Biznes lotniczy,2019;

Adam Hoszman, Paweł Zagrajek, Dariusz Tłoczyński, Transport lotniczy w rozwoju globalnej mobilności,2021;

Adam Hoszman, Ekonomika linii lotniczej,W: red. Adam Hoszman, Biznes lotniczy,2019 Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Realizacja projektów doradczych na rzecz podmiotów z sektora lotniczego (porty lotnicze, zarządzający przestrzenią powietrzną, regulatorzy). Prowadzenie zajęć z zakresu transportu lotniczego na studiach 2. stopnia i MBA w Toulouse Business School.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

inne: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Hoszman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Zarządzanie w sektorze transportu lotniczego;

Wybrane zagadnienia z zakresu ekonomiki sektora transportu lotniczego;

Makroekonomiczne i polityczne uwarunkowania funkcjonowania linii lotniczych, modele biznesowe, problemy konkurencji;

Zasady funkcjonowania portów i linii lotniczych oraz narzędzia zarządzania nimi;

Zarządzanie liniami lotniczymi, w tym zarządzanie operacyjne i zarządzanie przychodami

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi aspektami biznesu lotniczego. Studenci zdobywają zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę z zakresu zarządzania linią lotniczą. Głównym celem jest przygotowanie studentów do rozpoczęcia pracy w sektorze transportu lotniczego poprzez dostarczenie im najnowszej wiedzy i umiejętności jej praktycznego wykorzystania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. P. Belobaba et al., The Global Airline Industry, 2nd ed., Wiley, 2015.

2. J. G. Wensveen, Air Transportation. A Management Perspective, 8th ed., Routledge, 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. R. Doganis, Flying Off Course. Airline Economics and Marketing, 4th ed., Routledge 2010.

2. B. Vasigh et al., Introduction to Air Transport Economics. From Theory to Applications, 2nd ed., Routledge, 2013.

3. P. S. Morrell, Airline Finance, 4th ed., ASHGATE 2013.

Publikacje własne:

Adam Hoszman, Paweł Zagrajek, Modele biznesowe linii lotniczych,W: red. Adam Hoszman, Biznes lotniczy,2019;

Adam Hoszman, Paweł Zagrajek, Dariusz Tłoczyński, Transport lotniczy w rozwoju globalnej mobilności,2021;

Adam Hoszman, Ekonomika linii lotniczej,W: red. Adam Hoszman, Biznes lotniczy,2019 Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Realizacja projektów doradczych na rzecz podmiotów z sektora lotniczego (porty lotnicze, zarządzający przestrzenią powietrzną, regulatorzy). Prowadzenie zajęć z zakresu transportu lotniczego na studiach 2. stopnia i MBA w Toulouse Business School.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

inne: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Hoszman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Zarządzanie w sektorze transportu lotniczego;

Wybrane zagadnienia z zakresu ekonomiki sektora transportu lotniczego;

Makroekonomiczne i polityczne uwarunkowania funkcjonowania linii lotniczych, modele biznesowe, problemy konkurencji;

Zasady funkcjonowania portów i linii lotniczych oraz narzędzia zarządzania nimi;

Zarządzanie liniami lotniczymi, w tym zarządzanie operacyjne i zarządzanie przychodami

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi aspektami biznesu lotniczego. Studenci zdobywają zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę z zakresu zarządzania linią lotniczą. Głównym celem jest przygotowanie studentów do rozpoczęcia pracy w sektorze transportu lotniczego poprzez dostarczenie im najnowszej wiedzy i umiejętności jej praktycznego wykorzystania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. P. Belobaba et al., The Global Airline Industry, 2nd ed., Wiley, 2015.

2. J. G. Wensveen, Air Transportation. A Management Perspective, 8th ed., Routledge, 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. R. Doganis, Flying Off Course. Airline Economics and Marketing, 4th ed., Routledge 2010.

2. B. Vasigh et al., Introduction to Air Transport Economics. From Theory to Applications, 2nd ed., Routledge, 2013.

3. P. S. Morrell, Airline Finance, 4th ed., ASHGATE 2013.

Publikacje własne:

Adam Hoszman, Paweł Zagrajek, Modele biznesowe linii lotniczych,W: red. Adam Hoszman, Biznes lotniczy,2019;

Adam Hoszman, Paweł Zagrajek, Dariusz Tłoczyński, Transport lotniczy w rozwoju globalnej mobilności,2021;

Adam Hoszman, Ekonomika linii lotniczej,W: red. Adam Hoszman, Biznes lotniczy,2019 Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Realizacja projektów doradczych na rzecz podmiotów z sektora lotniczego (porty lotnicze, zarządzający przestrzenią powietrzną, regulatorzy). Prowadzenie zajęć z zakresu transportu lotniczego na studiach 2. stopnia i MBA w Toulouse Business School.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

inne: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Hoszman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Zarządzanie w sektorze transportu lotniczego;

Wybrane zagadnienia z zakresu ekonomiki sektora transportu lotniczego;

Makroekonomiczne i polityczne uwarunkowania funkcjonowania linii lotniczych, modele biznesowe, problemy konkurencji;

Zasady funkcjonowania portów i linii lotniczych oraz narzędzia zarządzania nimi;

Zarządzanie liniami lotniczymi, w tym zarządzanie operacyjne i zarządzanie przychodami

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi aspektami biznesu lotniczego. Studenci zdobywają zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę z zakresu zarządzania linią lotniczą. Głównym celem jest przygotowanie studentów do rozpoczęcia pracy w sektorze transportu lotniczego poprzez dostarczenie im najnowszej wiedzy i umiejętności jej praktycznego wykorzystania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. P. Belobaba et al., The Global Airline Industry, 2nd ed., Wiley, 2015.

2. J. G. Wensveen, Air Transportation. A Management Perspective, 8th ed., Routledge, 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. R. Doganis, Flying Off Course. Airline Economics and Marketing, 4th ed., Routledge 2010.

2. B. Vasigh et al., Introduction to Air Transport Economics. From Theory to Applications, 2nd ed., Routledge, 2013.

3. P. S. Morrell, Airline Finance, 4th ed., ASHGATE 2013.

Publikacje własne:

Adam Hoszman, Paweł Zagrajek, Modele biznesowe linii lotniczych,W: red. Adam Hoszman, Biznes lotniczy,2019;

Adam Hoszman, Paweł Zagrajek, Dariusz Tłoczyński, Transport lotniczy w rozwoju globalnej mobilności,2021;

Adam Hoszman, Ekonomika linii lotniczej,W: red. Adam Hoszman, Biznes lotniczy,2019 Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Realizacja projektów doradczych na rzecz podmiotów z sektora lotniczego (porty lotnicze, zarządzający przestrzenią powietrzną, regulatorzy). Prowadzenie zajęć z zakresu transportu lotniczego na studiach 2. stopnia i MBA w Toulouse Business School.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

inne: 100.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0