Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia reklamy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 237040-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia reklamy
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Znajomość psychologicznych mechanizmów niezbędnych do konstruowania i analiz działań reklamowych (komunikacji marketingowej w mediach masowych).

Rozumienie konsekwencji dla reklamy wynikających z różnic w podejściu do funkcjonowania konsumenta na rynku w psychologii i ekonomii.

Znajomość psychologicznych uwarunkowań reklamy w kontekście uwarunkowań rynkowych, ekonomicznych i socjologicznych.

Umiejętności:

Analizy przekazów reklamowych pod kątem ich potencjalnej skuteczności.

Interpretowania wyników kampanii reklamowych w kontekście przyjętych założeń odnośnie funkcjonowania konsumenta.

Konstruowania kampanii reklamowych.

Kompetencje społeczne:

Rozwijanie kompetencji w zakresie tworzenia przekazów reklamowych.

Rozwijanie kompetencji w zakresie krytycznej oceny treści reklamy, w szczególności etycznej strony reklamy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Koncepcje człowieka w psychologii a podejście ekonomiczne. Procesy percepcji i uczenia się a zasady konstruowania reklam. Prawidłowości funkcjonowania pamięci a reklama. Odwoływanie się do emocji konsumenta w tworzeniu przekazów reklamowych. Psychologiczne teorie motywacji a konstrukcja kampanii reklamowych. Wpływ reklamy na postawy. Język reklamy. Wykorzystanie wpływu społecznego w reklamie. Badanie marketingowe na rzecz reklamy. Etyka reklamy.

Pełny opis:

Przekazanie wiedzy o najważniejszych psychologicznych mechanizmach decydujących o skuteczności i efektywności reklamy (komunikacji marketingowej w mediach masowych). Wskazanie różnic w podejściu do funkcjonowania człowieka na rynku między ekonomią a psychologią i na praktyczne implikacje tych podejść dla reklamy (w zakresie tworzenia, realizacji kampanii oraz pomiaru jej efektów). Analiza możliwości i zagrożeń dla obu stron komunikacji marketingowej wynikającej z zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

D.Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk 2003 i dalsze wydania; Wybrane fragmenty z: J.Strelau, D.Doliński red., Psychologia. Podręcznik akademicki, GWP, Gdańsk 2008 tom I, II.

Literatura uzupełniająca:

T.Tyszka red., Psychologia ekonomiczna, GWP, Warszawa 2004; T.Tyszka, Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, GWP, Gdańsk 1999; D.Maison, Utajone postawy konsumencki, GWP, Gdańsk 2004; R.Heath, Reklama, co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność, GWP, Gdańsk 2008; J.Ph.Jones red., Jak działa reklama, GWP, Gdańsk 2004; J.Bralczyk, Język na sprzedaż, GWP, Gadańsk 2004; M.Sutherland, A.Sylvester, Reklama a umysł konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Publikacje własne:

Tymoteusz DOLIGALSKI, Jacek WÓJCIK, Marketing Strategies in the Conceptual AgeHuman Factors of a Global Society: A System of Systems Perspective.,W: red. prof. Tadeusz Marek, prof. Jussi Kantola, prof. Pavel Zgaga, prof. Marek Frankowicz, prof. Waldemar Karwowski, Human factors of a global society :,2014;

Jacek Wójcik, Prywatność jako przedmiot wymiany, W: Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych,2018;

Tymoteusz DOLIGALSKI, Jacek WÓJCIK, Facing Complexity in Online Marketing on Consumer Market,W: red. dr hab. Tadeusz Marek, Advances in science, technology, higher education and society in the conceptual age: STHESCA,2014

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jacek Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Koncepcje człowieka w psychologii a podejście ekonomiczne. Procesy percepcji i uczenia się a zasady konstruowania reklam. Prawidłowości funkcjonowania pamięci a reklama. Odwoływanie się do emocji konsumenta w tworzeniu przekazów reklamowych. Psychologiczne teorie motywacji a konstrukcja kampanii reklamowych. Wpływ reklamy na postawy. Język reklamy. Wykorzystanie wpływu społecznego w reklamie. Badanie marketingowe na rzecz reklamy. Etyka reklamy.

Pełny opis:

Przekazanie wiedzy o najważniejszych psychologicznych mechanizmach decydujących o skuteczności i efektywności reklamy (komunikacji marketingowej w mediach masowych). Wskazanie różnic w podejściu do funkcjonowania człowieka na rynku między ekonomią a psychologią i na praktyczne implikacje tych podejść dla reklamy (w zakresie tworzenia, realizacji kampanii oraz pomiaru jej efektów). Analiza możliwości i zagrożeń dla obu stron komunikacji marketingowej wynikającej z zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

D.Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk 2003 i dalsze wydania; Wybrane fragmenty z: J.Strelau, D.Doliński red., Psychologia. Podręcznik akademicki, GWP, Gdańsk 2008 tom I, II.

Literatura uzupełniająca:

T.Tyszka red., Psychologia ekonomiczna, GWP, Warszawa 2004; T.Tyszka, Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, GWP, Gdańsk 1999; D.Maison, Utajone postawy konsumencki, GWP, Gdańsk 2004; R.Heath, Reklama, co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność, GWP, Gdańsk 2008; J.Ph.Jones red., Jak działa reklama, GWP, Gdańsk 2004; J.Bralczyk, Język na sprzedaż, GWP, Gadańsk 2004; M.Sutherland, A.Sylvester, Reklama a umysł konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Publikacje własne:

Tymoteusz DOLIGALSKI, Jacek WÓJCIK, Marketing Strategies in the Conceptual AgeHuman Factors of a Global Society: A System of Systems Perspective.,W: red. prof. Tadeusz Marek, prof. Jussi Kantola, prof. Pavel Zgaga, prof. Marek Frankowicz, prof. Waldemar Karwowski, Human factors of a global society :,2014;

Jacek Wójcik, Prywatność jako przedmiot wymiany, W: Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych,2018;

Tymoteusz DOLIGALSKI, Jacek WÓJCIK, Facing Complexity in Online Marketing on Consumer Market,W: red. dr hab. Tadeusz Marek, Advances in science, technology, higher education and society in the conceptual age: STHESCA,2014

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jacek Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Koncepcje człowieka w psychologii a podejście ekonomiczne. Procesy percepcji i uczenia się a zasady konstruowania reklam. Prawidłowości funkcjonowania pamięci a reklama. Odwoływanie się do emocji konsumenta w tworzeniu przekazów reklamowych. Psychologiczne teorie motywacji a konstrukcja kampanii reklamowych. Wpływ reklamy na postawy. Język reklamy. Wykorzystanie wpływu społecznego w reklamie. Badanie marketingowe na rzecz reklamy. Etyka reklamy.

Pełny opis:

Przekazanie wiedzy o najważniejszych psychologicznych mechanizmach decydujących o skuteczności i efektywności reklamy (komunikacji marketingowej w mediach masowych). Wskazanie różnic w podejściu do funkcjonowania człowieka na rynku między ekonomią a psychologią i na praktyczne implikacje tych podejść dla reklamy (w zakresie tworzenia, realizacji kampanii oraz pomiaru jej efektów). Analiza możliwości i zagrożeń dla obu stron komunikacji marketingowej wynikającej z zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

D.Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk 2003 i dalsze wydania; Wybrane fragmenty z: J.Strelau, D.Doliński red., Psychologia. Podręcznik akademicki, GWP, Gdańsk 2008 tom I, II.

Literatura uzupełniająca:

T.Tyszka red., Psychologia ekonomiczna, GWP, Warszawa 2004; T.Tyszka, Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, GWP, Gdańsk 1999; D.Maison, Utajone postawy konsumencki, GWP, Gdańsk 2004; R.Heath, Reklama, co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność, GWP, Gdańsk 2008; J.Ph.Jones red., Jak działa reklama, GWP, Gdańsk 2004; J.Bralczyk, Język na sprzedaż, GWP, Gadańsk 2004; M.Sutherland, A.Sylvester, Reklama a umysł konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Publikacje własne:

Tymoteusz DOLIGALSKI, Jacek WÓJCIK, Facing Complexity in Online Marketing on Consumer Market,W: red. dr hab. Tadeusz Marek, Advances in science, technology, higher education and society in the conceptual age: STHESCA,2014;

Tymoteusz DOLIGALSKI, Jacek WÓJCIK, Marketing Strategies in the Conceptual AgeHuman Factors of a Global Society: A System of Systems Perspective.,W: red. prof. Tadeusz Marek, prof. Jussi Kantola, prof. Pavel Zgaga, prof. Marek Frankowicz, prof. Waldemar Karwowski, Human factors of a global society :,2014;

Jacek Wójcik, Prywatność jako przedmiot wymiany, W: Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych,2018

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jacek Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Koncepcje człowieka w psychologii a podejście ekonomiczne. Procesy percepcji i uczenia się a zasady konstruowania reklam. Prawidłowości funkcjonowania pamięci a reklama. Odwoływanie się do emocji konsumenta w tworzeniu przekazów reklamowych. Psychologiczne teorie motywacji a konstrukcja kampanii reklamowych. Wpływ reklamy na postawy. Język reklamy. Wykorzystanie wpływu społecznego w reklamie. Badanie marketingowe na rzecz reklamy. Etyka reklamy.

Pełny opis:

Przekazanie wiedzy o najważniejszych psychologicznych mechanizmach decydujących o skuteczności i efektywności reklamy (komunikacji marketingowej w mediach masowych). Wskazanie różnic w podejściu do funkcjonowania człowieka na rynku między ekonomią a psychologią i na praktyczne implikacje tych podejść dla reklamy (w zakresie tworzenia, realizacji kampanii oraz pomiaru jej efektów). Analiza możliwości i zagrożeń dla obu stron komunikacji marketingowej wynikającej z zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

D.Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk 2003 i dalsze wydania; Wybrane fragmenty z: J.Strelau, D.Doliński red., Psychologia. Podręcznik akademicki, GWP, Gdańsk 2008 tom I, II.

Literatura uzupełniająca:

T.Tyszka red., Psychologia ekonomiczna, GWP, Warszawa 2004; T.Tyszka, Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, GWP, Gdańsk 1999; D.Maison, Utajone postawy konsumencki, GWP, Gdańsk 2004; R.Heath, Reklama, co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność, GWP, Gdańsk 2008; J.Ph.Jones red., Jak działa reklama, GWP, Gdańsk 2004; J.Bralczyk, Język na sprzedaż, GWP, Gadańsk 2004; M.Sutherland, A.Sylvester, Reklama a umysł konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Publikacje własne:

Tymoteusz DOLIGALSKI, Jacek WÓJCIK, Facing Complexity in Online Marketing on Consumer Market,W: red. dr hab. Tadeusz Marek, Advances in science, technology, higher education and society in the conceptual age: STHESCA,2014;

Tymoteusz DOLIGALSKI, Jacek WÓJCIK, Marketing Strategies in the Conceptual AgeHuman Factors of a Global Society: A System of Systems Perspective.,W: red. prof. Tadeusz Marek, prof. Jussi Kantola, prof. Pavel Zgaga, prof. Marek Frankowicz, prof. Waldemar Karwowski, Human factors of a global society :,2014;

Jacek Wójcik, Prywatność jako przedmiot wymiany, W: Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych,2018

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 100.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0