Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczne funkcje mediów masowych (e-learning)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 236379-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Społeczne funkcje mediów masowych (e-learning)
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Definiowanie i przyswojenie podstawowych pojęć dotyczących problematyki mediów masowych.

2. Rozumienie wzrastającej roli mediów w życiu społecznym: szans i zagrożeń jakie niesie ten rozwój.

3. Znajomość faz rozwoju mediów masowych.

4. Rozróżnienie pomiędzy funkcjami a misją mediów masowych.

5. Zrozumienie splotu czynników biznesowych i misyjnych w działalności mediów.

6. Rozumienie relacji pomiędzy elitami społecznymi a mediami.

7. Identyfikacja i zrozumienie podstawowych konfliktów moralnych związanych z pracą w mediach.

8. Rozpoznawanie podstawowych patologii występujących w funkcjonowaniu mediów masowych oraz sposobów zaradczych.

Umiejętności:

1. Czytanie ze zrozumieniem tekstów z literatury fachowej poświęconej tematyce mediów.

2. Analizowanie podstawowych przekazów medialnych ze względu na misję i funkcje mediów.

3. Odbiór przekazów z wyższym stopniem świadomości ich treści jawnej i ukrytej.

4. Identyfikacja faz rozwoju poszczególnych mediów współcześnie w Polsce.

5. Interpretowanie decyzji podejmowanych przez zinstytucjonalizowane regulatory mediów.

6. Prezentowanie (w mowie i/lub piśmie) wybranych zagadnień z zakresu tematycznego zajęć.

Kompetencje społeczne:

1. Aktywna postawa wobec form realizacji misji przez media.

2. Krytycyzm wobec nadużyć - naruszania tej misji i funkcji.

3. Potrzeba troski o kulturę wysoką.

4. Postrzeganie ograniczeń narzędzi stosowanych w mediach dla zabezpieczenia ich misji.

5. Wrażliwość na naruszenia sfery etyki dziennikarskiej.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Buchowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Buchowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Media masowe jako podmiot gospodarujący oraz podmiot obarczony misją społeczną. Fazy rozwoju mediów i ich społecznie pożądane funkcje. Media jako IV władza a regulatory ich działania: państwo, rynek, samoregulacja. Szkody wynikające z nadmiernej komercjalizacji mediów. Inne dysfunkcje mediów: manipulacja, upartyjnienie. Etyka zawodowa pracowników mediów.

www.cren.pl/oferta

Pełny opis:

Cel ogólny: formowanie postaw prospołecznych słuchaczy.

Cele szczegółowe: przekazanie wiedzy dotyczącej społecznej funkcji mediów masowych oraz obowiązków profesjonalnych i etycznych

pracownika mediów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Treści wykładów e-learningowych. Dodatkowo wybrane fragmenty: Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka, biznes Oficyna Wydawnicza

ASPRA-JR, 2001; Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Wyd. Naukowe PWN, 1999; Zbiór dokumentów dotyczących mediów

masowych: ustaw, raportów ciał zarządzających mediami lub kulturą, rad etyki mediów itd.

Literatura uzupełniająca:

Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu.

Publikacje własne:

Hanna Kinowska, Łukasz Sienkiewicz, Izabela Buchowicz, dr Izabela Florczak, dr Marta Otto, Structural characteristics and industrial relations in the pork value chain: the case of Poland,W: red. prof. Piera Campanella, prof. Davide Dazzi, Meat-up Ffire Fairness, freedom and industrial relations across Europe: up and down the meat value chain,2020;

Katarzyna Trawińska-Konador, Powiązanie informacji o zawodach z kwalifikacjami w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji jako pożądana komplementarność systemowa,, W: Edukacja Ustawiczna Dorosłych,2018

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Trawińska-Konador
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Media masowe jako podmiot gospodarujący oraz podmiot obarczony misją społeczną. Fazy rozwoju mediów i ich społecznie pożądane funkcje. Media jako IV władza a regulatory ich działania: państwo, rynek, samoregulacja. Szkody wynikające z nadmiernej komercjalizacji mediów. Inne dysfunkcje mediów: manipulacja, upartyjnienie. Etyka zawodowa pracowników mediów.

www.cren.pl/oferta

Pełny opis:

Cel ogólny: formowanie postaw prospołecznych słuchaczy.

Cele szczegółowe: przekazanie wiedzy dotyczącej społecznej funkcji mediów masowych oraz obowiązków profesjonalnych i etycznych

pracownika mediów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Treści wykładów e-learningowych. Dodatkowo wybrane fragmenty: Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka, biznes Oficyna Wydawnicza

ASPRA-JR, 2001; Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Wyd. Naukowe PWN, 1999; Zbiór dokumentów dotyczących mediów

masowych: ustaw, raportów ciał zarządzających mediami lub kulturą, rad etyki mediów itd.

Literatura uzupełniająca:

Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu.

Publikacje własne:

Hanna Kinowska, Łukasz Sienkiewicz, Izabela Buchowicz, dr Izabela Florczak, dr Marta Otto, Structural characteristics and industrial relations in the pork value chain: the case of Poland,W: red. prof. Piera Campanella, prof. Davide Dazzi, Meat-up Ffire Fairness, freedom and industrial relations across Europe: up and down the meat value chain,2020;

Katarzyna Trawińska-Konador, Powiązanie informacji o zawodach z kwalifikacjami w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji jako pożądana komplementarność systemowa,, W: Edukacja Ustawiczna Dorosłych,2018

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Buchowicz, Katarzyna Trawińska-Konador
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Media masowe jako podmiot gospodarujący oraz podmiot obarczony misją społeczną. Fazy rozwoju mediów i ich społecznie pożądane funkcje. Media jako IV władza a regulatory ich działania: państwo, rynek, samoregulacja. Szkody wynikające z nadmiernej komercjalizacji mediów. Inne dysfunkcje mediów: manipulacja, upartyjnienie. Etyka zawodowa pracowników mediów.

www.cren.pl/oferta

Pełny opis:

Cel ogólny: formowanie postaw prospołecznych słuchaczy.

Cele szczegółowe: przekazanie wiedzy dotyczącej społecznej funkcji mediów masowych oraz obowiązków profesjonalnych i etycznych

pracownika mediów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Treści wykładów e-learningowych. Dodatkowo wybrane fragmenty: Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka, biznes Oficyna Wydawnicza

ASPRA-JR, 2001; Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Wyd. Naukowe PWN, 1999; Zbiór dokumentów dotyczących mediów

masowych: ustaw, raportów ciał zarządzających mediami lub kulturą, rad etyki mediów itd.

Literatura uzupełniająca:

Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu.

Publikacje własne:

Hanna Kinowska, Łukasz Sienkiewicz, Izabela Buchowicz, dr Izabela Florczak, dr Marta Otto, Structural characteristics and industrial relations in the pork value chain: the case of Poland,W: red. prof. Piera Campanella, prof. Davide Dazzi, Meat-up Ffire Fairness, freedom and industrial relations across Europe: up and down the meat value chain,2020;

Katarzyna Trawińska-Konador, Powiązanie informacji o zawodach z kwalifikacjami w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji jako pożądana komplementarność systemowa,, W: Edukacja Ustawiczna Dorosłych,2018

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Buchowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Kurs internetowy - Ocena
Skrócony opis:

Media masowe jako podmiot gospodarujący oraz podmiot obarczony misją społeczną. Fazy rozwoju mediów i ich społecznie pożądane funkcje. Media jako IV władza a regulatory ich działania: państwo, rynek, samoregulacja. Szkody wynikające z nadmiernej komercjalizacji mediów. Inne dysfunkcje mediów: manipulacja, upartyjnienie. Etyka zawodowa pracowników mediów.

www.cren.pl/oferta

Pełny opis:

Cel ogólny: formowanie postaw prospołecznych słuchaczy.

Cele szczegółowe: przekazanie wiedzy dotyczącej społecznej funkcji mediów masowych oraz obowiązków profesjonalnych i etycznych

pracownika mediów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Treści wykładów e-learningowych. Dodatkowo wybrane fragmenty: Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka, biznes Oficyna Wydawnicza

ASPRA-JR, 2001; Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Wyd. Naukowe PWN, 1999; Zbiór dokumentów dotyczących mediów

masowych: ustaw, raportów ciał zarządzających mediami lub kulturą, rad etyki mediów itd.

Literatura uzupełniająca:

Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu.

Publikacje własne:

Hanna Kinowska, Łukasz Sienkiewicz, Izabela Buchowicz, dr Izabela Florczak, dr Marta Otto, Structural characteristics and industrial relations in the pork value chain: the case of Poland,W: red. prof. Piera Campanella, prof. Davide Dazzi, Meat-up Ffire Fairness, freedom and industrial relations across Europe: up and down the meat value chain,2020;

Katarzyna Trawińska-Konador, Powiązanie informacji o zawodach z kwalifikacjami w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji jako pożądana komplementarność systemowa,, W: Edukacja Ustawiczna Dorosłych,2018

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0