Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening podejmowania decyzji - psychologiczne pułapki myślenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 235900-S
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trening podejmowania decyzji - psychologiczne pułapki myślenia
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-HR
Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-MEN
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Ma wiedze dotyczącą sytuacji decyzyjnych, zna podstawowe elementy decyzji i mechanizmy leżące u podstaw ich podejmowania.

2. Ma wiedzę dotyczącą kluczowych psychologicznych determinant wpływających na podejmowanie decyzji: inteligencji, emocji, samokontroli, przekonań.

3. Posiada wiedzę dotyczącą procesu wnioskowania opartego na przesłankach racjonalnych i intuicji.

oraz zna specyfikę decyzji podejmowanych w warunkach ryzyka i niepewności.

Umiejętności:

1. Potrafi przeprowadzić analizę różnych problemów decyzyjnych oraz identyfikować błędy i zniekształcenia poznawcze.

2. Umie dokonywać szacowania prawdopodobieństwa na podstawie otrzymanych informacji dotyczących określonych sytuacji decyzyjnych.

3. Potrafi samodzielnie wykorzystywać wiedzę z zakresu psychologicznych mechanizmów decyzji do podejmowania ich w optymalny sposób.

Kompetencje społeczne:

1. Potrafi budować relacje z innymi i współpracować oraz koordynować zespołowe realizowanie zadań.

2. Wykazuje świadomość roli jaką pełnią relacje społeczne dla efektywności zadaniowej, odpowiedzialnie realizuje swoje zadania, a także wspiera innych w osiąganiu efektów i rozwoju.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dariusz Turek, Agnieszka Wojtczuk-Turek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dariusz Turek, Agnieszka Wojtczuk-Turek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Psychologiczne modelu procesu decyzyjnego. Rodzaje sytuacji decyzyjnych w organizacji i racjonalność w ich podejmowaniu. Użyteczność, preferencje, emocje, samokontrola, intuicja. Przyczyny błędów decyzyjnych i pułapki myślenia. Heurystyki i zniekształcenia poznawcze: nadmierna pewność siebie, iluzja kontroli, mentalne księgowanie. Podejmowanie decyzji w warunkach pewności, niepewności i ryzyka. Grupowe podejmowanie decyzji.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest:

1) poznanie i zrozumienie psychologicznych mechanizmów procesu decyzyjnego, uwzględniając różnego typu czynniki związane z sytuacjami decyzyjnymi i uwarunkowaniami podmiotowymi.

2) rozwijanie umiejętności krytycznej analizy problemów decyzyjnych i eliminowania ograniczeń wynikających ze stosowania myślenia opartego na heurystykach.

W ramach realizacji celu 1 słuchacze zapoznają się z głównymi determinantami wpływającymi na podejmowanie decyzji, w tym dwoma systemami myślenia i przetwarzania informacji przez jednostkę, a także emocjonalnymi aspektami wpływającymi na proces wnioskowania. W odniesieniu do celu 2, słuchacze zapoznają się ze sposobami oceny sytuacji decyzyjnych, które mogą pomagać w eliminowaniu zniekształceń poznawczych, stanowiących podstawy błędów decyzyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012.

2. Tyszka T., Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

3. Taleb N., Na własne ryzyko. Ukryte asymetrie w codziennym życiu, Zysk i S-ka, Poznań 2018.

4. Taleb N., Czarny łabędź. O skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń, Kurhaus Media, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

1. Czerwonka M., Gorlewski B., Finanse Behawioralne. Zachowania inwestorów i rynku, SGH Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2012.

2. Zaleśkiewicz T., Psychologia Ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3. Taleb N., Ślepy traf. Rola przypadku w sukcesie finansowym, GWP, Gdańsk 2006.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dariusz Turek, Agnieszka Wojtczuk-Turek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Psychologiczne modelu procesu decyzyjnego. Rodzaje sytuacji decyzyjnych w organizacji i racjonalność w ich podejmowaniu. Użyteczność, preferencje, emocje, samokontrola, intuicja. Przyczyny błędów decyzyjnych i pułapki myślenia. Heurystyki i zniekształcenia poznawcze: nadmierna pewność siebie, iluzja kontroli, mentalne księgowanie. Podejmowanie decyzji w warunkach pewności, niepewności i ryzyka. Grupowe podejmowanie decyzji.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest:

1) poznanie i zrozumienie psychologicznych mechanizmów procesu decyzyjnego, uwzględniając różnego typu czynniki związane z sytuacjami decyzyjnymi i uwarunkowaniami podmiotowymi.

2) rozwijanie umiejętności krytycznej analizy problemów decyzyjnych i eliminowania ograniczeń wynikających ze stosowania myślenia opartego na heurystykach.

W ramach realizacji celu 1 słuchacze zapoznają się z głównymi determinantami wpływającymi na podejmowanie decyzji, w tym dwoma systemami myślenia i przetwarzania informacji przez jednostkę, a także emocjonalnymi aspektami wpływającymi na proces wnioskowania. W odniesieniu do celu 2, słuchacze zapoznają się ze sposobami oceny sytuacji decyzyjnych, które mogą pomagać w eliminowaniu zniekształceń poznawczych, stanowiących podstawy błędów decyzyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012.

2. Tyszka T., Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

3. Taleb N., Na własne ryzyko. Ukryte asymetrie w codziennym życiu, Zysk i S-ka, Poznań 2018.

4. Taleb N., Czarny łabędź. O skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń, Kurhaus Media, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

1. Czerwonka M., Gorlewski B., Finanse Behawioralne. Zachowania inwestorów i rynku, SGH Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2012.

2. Zaleśkiewicz T., Psychologia Ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3. Taleb N., Ślepy traf. Rola przypadku w sukcesie finansowym, GWP, Gdańsk 2006.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dariusz Turek, Agnieszka Wojtczuk-Turek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Psychologiczne modelu procesu decyzyjnego. Rodzaje sytuacji decyzyjnych w organizacji i racjonalność w ich podejmowaniu. Użyteczność, preferencje, emocje, samokontrola, intuicja. Przyczyny błędów decyzyjnych i pułapki myślenia. Heurystyki i zniekształcenia poznawcze: nadmierna pewność siebie, iluzja kontroli, mentalne księgowanie. Podejmowanie decyzji w warunkach pewności, niepewności i ryzyka. Grupowe podejmowanie decyzji.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest:

1) poznanie i zrozumienie psychologicznych mechanizmów procesu decyzyjnego, uwzględniając różnego typu czynniki związane z sytuacjami decyzyjnymi i uwarunkowaniami podmiotowymi.

2) rozwijanie umiejętności krytycznej analizy problemów decyzyjnych i eliminowania ograniczeń wynikających ze stosowania myślenia opartego na heurystykach.

W ramach realizacji celu 1 słuchacze zapoznają się z głównymi determinantami wpływającymi na podejmowanie decyzji, w tym dwoma systemami myślenia i przetwarzania informacji przez jednostkę, a także emocjonalnymi aspektami wpływającymi na proces wnioskowania. W odniesieniu do celu 2, słuchacze zapoznają się ze sposobami oceny sytuacji decyzyjnych, które mogą pomagać w eliminowaniu zniekształceń poznawczych, stanowiących podstawy błędów decyzyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012.

2. Tyszka T., Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

3. Taleb N., Na własne ryzyko. Ukryte asymetrie w codziennym życiu, Zysk i S-ka, Poznań 2018.

4. Taleb N., Czarny łabędź. O skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń, Kurhaus Media, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

1. Czerwonka M., Gorlewski B., Finanse Behawioralne. Zachowania inwestorów i rynku, SGH Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2012.

2. Zaleśkiewicz T., Psychologia Ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3. Taleb N., Ślepy traf. Rola przypadku w sukcesie finansowym, GWP, Gdańsk 2006.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dariusz Turek, Agnieszka Wojtczuk-Turek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Psychologiczne modelu procesu decyzyjnego. Rodzaje sytuacji decyzyjnych w organizacji i racjonalność w ich podejmowaniu. Użyteczność, preferencje, emocje, samokontrola, intuicja. Przyczyny błędów decyzyjnych i pułapki myślenia. Heurystyki i zniekształcenia poznawcze: nadmierna pewność siebie, iluzja kontroli, mentalne księgowanie. Podejmowanie decyzji w warunkach pewności, niepewności i ryzyka. Grupowe podejmowanie decyzji.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest:

1) poznanie i zrozumienie psychologicznych mechanizmów procesu decyzyjnego, uwzględniając różnego typu czynniki związane z sytuacjami decyzyjnymi i uwarunkowaniami podmiotowymi.

2) rozwijanie umiejętności krytycznej analizy problemów decyzyjnych i eliminowania ograniczeń wynikających ze stosowania myślenia opartego na heurystykach.

W ramach realizacji celu 1 słuchacze zapoznają się z głównymi determinantami wpływającymi na podejmowanie decyzji, w tym dwoma systemami myślenia i przetwarzania informacji przez jednostkę, a także emocjonalnymi aspektami wpływającymi na proces wnioskowania. W odniesieniu do celu 2, słuchacze zapoznają się ze sposobami oceny sytuacji decyzyjnych, które mogą pomagać w eliminowaniu zniekształceń poznawczych, stanowiących podstawy błędów decyzyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012.

2. Tyszka T., Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

3. Taleb N., Na własne ryzyko. Ukryte asymetrie w codziennym życiu, Zysk i S-ka, Poznań 2018.

4. Taleb N., Czarny łabędź. O skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń, Kurhaus Media, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

1. Czerwonka M., Gorlewski B., Finanse Behawioralne. Zachowania inwestorów i rynku, SGH Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2012.

2. Zaleśkiewicz T., Psychologia Ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3. Taleb N., Ślepy traf. Rola przypadku w sukcesie finansowym, GWP, Gdańsk 2006.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0