Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening komunikacji menedżerskiej i handlowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 235880-S
Kod Erasmus / ISCED: 04.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0419) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trening komunikacji menedżerskiej i handlowej
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-MEN
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

W.1 Rozumie znaczenie sytuacyjnego uwarunkowania przebiegu komunikacji.

W.2 Ma wiedzę na temat zasad efektywnego komunikowania się w roli menedżera z pracownikami (specjalistami w danej dziedzinie) i kontrahenta handlowego w sytuacji komunikacji interpersonalnej, zespołowej, publicznej oraz w kontekście kulturowym.

W.3 Zna strategie, metody, techniki i narzędzia budowania kontaktu, podtrzymania relacji, prezentacji treści oraz asertywnego zatrzymania komunikacji z członkami zespołu pracowniczego i kontrahentami handlowymi.

W.4 Rozumie funkcje emocji, postaw, stereotypów i istotę gier interpersonalnych w kontaktach z ludźmi oraz wie, jak na nie skutecznie reagować oraz rozwiązywać sytuacje konfliktowe i kryzysowe.

W.5 Posiada wiedzę na temat specyfiki komunikacji celowej - negocjacji, rozmów doradczych, korygujących i motywacyjnych oraz wie, kiedy i jak je prowadzić zgodnie z etyką zawodu.

W.6 Wie jak wykorzystać w praktyce metody, techniki, narzędzia i zasady komunikacyjne tak, aby realizować stawiane cele (organizacji, menedżerskie, handlowe).

Umiejętności:

U.1 Potrafi budować, podtrzymać, kierować relacjami zgodnie z zasadami kooperacji oraz świadomie zatrzymać komunikację w sposób asertywny.

U.2 Umie wyrazić siebie, wyrażać empatię, słuchać, zdobywać informacje, analizować komunikat z perspektywy klienta (wewnętrznego, zewnętrznego) i radzić sobie z barierami komunikacyjnymi.

U.3 Potrafi rozpoznawać i odróżniać style komunikacji według różnych kryteriów i adekwatnie na nie reagować, tak by osiągać stawiane cele.

U.4 Potrafi prezentować, wyjaśniać, wyrażać wnioski, sądy, oceny bez wywoływania niepożądanego konfliktu, a w przypadku jego zaistnienia - rozpoznać rodzaj i dobrać metodę oraz narzędzia jego pozytywnego rozwiązywania zgodnie zasadami pełnej komunikacji.

U.5 Potrafi efektywnie dobrać techniki negocjacyjne, w tym konstruować skuteczną argumentację, adekwatnie do sytuacji dobierać wzory językowe (np. perswazyjne) oraz intonację wypowiedzi.

U.6 Potrafi rozpoznawać sygnały świadczące o uwikłaniu w psychologiczną grę komunikacyjną oraz ujawniać manipulacje i reagować na nie.

Kompetencje społeczne:

K.1 W sytuacjach komunikacyjnych wykazuje świadomość oraz przestrzega zasad etycznego postępowania.

K.2 Wykazuje gotowość i umiejętność pracy zespołowej i podejmowania odpowiedzialności związanej z działaniami własnymi i innych członków zespołu/organizacji.

K.3 Wykazuje świadomość ciągłego i samodzielnego doskonalenia się i rozwoju. Wykazuje się wzrostem samoświadomości.

K.4 Wykazuje kreatywną postawę oraz wrażliwość na stosowanie obserwacji jako metody zbierania informacji o sobie i innych.

K.5 Wykazuje umiejętność radzenia sobie w sytuacji tremy/stresu oraz wzrost samoświadomości w tym zakresie.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Mikołajczyk, Maria Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Mikołajczyk, Maria Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Świadoma i efektywna komunikacja w pracy menedżera w sytuacjach: kierowania grupą, koordynowania, współpracy, angażowania do realizacji zadań, motywowania, prezentacji, argumentacji, perswazji, rozwiązywania konfliktów, wprowadzania zmian oraz prowadzenia różnych rodzajów doradztwa. Identyfikowanie komunikacyjnych zachowań pracowników, kontrahentów handlowych, przedstawicieli innych narodów oraz oddziaływanie na ich zachowania. Od modeli do kreacji. Autodiagnoza.

Pełny opis:

Poznanie przez studentów różnych aspektów komunikacji w sytuacjach i rolach menedżerskich oraz handlowych. Rozwój werbalnych i pozawerbalnych umiejętności w kontekście efektywnej komunikacji. Po ukończeniu treningu studenci zwiększą swoją samoświadomość w zakresie posiadanych kompetencji komunikacyjnych i kierunków ich rozwoju. Uczestnicy treningu uświadomią sobie wagę koordynacji zachowań instrumentalnych i interpersonalnych w komunikacji. Trening stanowi podstawę wdrożenia do samodoskonalenia poprzez umiejętne wykorzystanie (samo)obserwacji, doświadczeń opartych na przeżywaniu, eksperymentowaniu oraz stosowanie praktycznej analizy różnorodnych sytuacji i zachowań (stylów, modeli) komunikacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

D. Carnegie, Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji, Wydawnictwo: Sensus, Gliwice 2021; L. Jabłonowska, P. Wachowiak, S. Winch (red.), Sztuka prezentacji. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2018; S. Frydrychowicz, Komunikacja interpersonalna w zarządzaniu, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2009; L. Jabłonowska, Proces komunikacyjny jako narzędzie kształtowania relacji. W: Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy-narzędzia-aplikacje. M. Juchnowicz (red.) PWE, Warszawa 2014, s. 425-434; F. Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania cz. 1-4, Wydawnictwo: WAM, Karków 2007; D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Wydawnictwo: Media Rodzina, Poznań 2007; M. Jaworowicz i P. Jaworowicz, Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca:

E. Berne, W co grają ludzie, wyd. 5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022; G. Szczerba, Menadżer doskonały. Komunikacja, Wyd. ZM, Gliwice, 2013; Mosty zamiast murów, red. J. Stewart, PWN, Warszawa 2012; M. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2016; M. Davis , M. McKay , P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2019.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

ocena z ćwiczeń: 70.00%

inne: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Mikołajczyk, Maria Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Świadoma i efektywna komunikacja w pracy menedżera w sytuacjach: kierowania grupą, koordynowania, współpracy, angażowania do realizacji zadań, motywowania, prezentacji, argumentacji, perswazji, rozwiązywania konfliktów, wprowadzania zmian oraz prowadzenia różnych rodzajów doradztwa. Identyfikowanie komunikacyjnych zachowań pracowników, kontrahentów handlowych, przedstawicieli innych narodów oraz oddziaływanie na ich zachowania. Od modeli do kreacji. Autodiagnoza.

Pełny opis:

Poznanie przez studentów różnych aspektów komunikacji w sytuacjach i rolach menedżerskich oraz handlowych. Rozwój werbalnych i pozawerbalnych umiejętności w kontekście efektywnej komunikacji. Po ukończeniu treningu studenci zwiększą swoją samoświadomość w zakresie posiadanych kompetencji komunikacyjnych i kierunków ich rozwoju. Uczestnicy treningu uświadomią sobie wagę koordynacji zachowań instrumentalnych i interpersonalnych w komunikacji. Trening stanowi podstawę wdrożenia do samodoskonalenia poprzez umiejętne wykorzystanie (samo)obserwacji, doświadczeń opartych na przeżywaniu, eksperymentowaniu oraz stosowanie praktycznej analizy różnorodnych sytuacji i zachowań (stylów, modeli) komunikacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

D. Carnegie, Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji, Wydawnictwo: Sensus, Gliwice 2021; L. Jabłonowska, P. Wachowiak, S. Winch (red.), Sztuka prezentacji. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2018; S. Frydrychowicz, Komunikacja interpersonalna w zarządzaniu, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2009; L. Jabłonowska, Proces komunikacyjny jako narzędzie kształtowania relacji. W: Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy-narzędzia-aplikacje. M. Juchnowicz (red.) PWE, Warszawa 2014, s. 425-434; F. Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania cz. 1-4, Wydawnictwo: WAM, Karków 2007; D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Wydawnictwo: Media Rodzina, Poznań 2007; M. Jaworowicz i P. Jaworowicz, Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca:

E. Berne, W co grają ludzie, wyd. 5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022; G. Szczerba, Menadżer doskonały. Komunikacja, Wyd. ZM, Gliwice, 2013; Mosty zamiast murów, red. J. Stewart, PWN, Warszawa 2012; M. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2016; M. Davis , M. McKay , P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2019.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

ocena z ćwiczeń: 70.00%

inne: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Mikołajczyk, Maria Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Świadoma i efektywna komunikacja w pracy menedżera w sytuacjach: kierowania grupą, koordynowania, współpracy, angażowania do realizacji zadań, motywowania, prezentacji, argumentacji, perswazji, rozwiązywania konfliktów, wprowadzania zmian oraz prowadzenia różnych rodzajów doradztwa. Identyfikowanie komunikacyjnych zachowań pracowników, kontrahentów handlowych, przedstawicieli innych narodów oraz oddziaływanie na ich zachowania. Od modeli do kreacji. Autodiagnoza.

Pełny opis:

Poznanie przez studentów różnych aspektów komunikacji w sytuacjach i rolach menedżerskich oraz handlowych. Rozwój werbalnych i pozawerbalnych umiejętności w kontekście efektywnej komunikacji. Po ukończeniu treningu studenci zwiększą swoją samoświadomość w zakresie posiadanych kompetencji komunikacyjnych i kierunków ich rozwoju. Uczestnicy treningu uświadomią sobie wagę koordynacji zachowań instrumentalnych i interpersonalnych w komunikacji. Trening stanowi podstawę wdrożenia do samodoskonalenia poprzez umiejętne wykorzystanie (samo)obserwacji, doświadczeń opartych na przeżywaniu, eksperymentowaniu oraz stosowanie praktycznej analizy różnorodnych sytuacji i zachowań (stylów, modeli) komunikacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

D. Carnegie, Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji, Wydawnictwo: Sensus, Gliwice 2021; L. Jabłonowska, P. Wachowiak, S. Winch (red.), Sztuka prezentacji. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2018; S. Frydrychowicz, Komunikacja interpersonalna w zarządzaniu, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2009; L. Jabłonowska, Proces komunikacyjny jako narzędzie kształtowania relacji. W: Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy-narzędzia-aplikacje. M. Juchnowicz (red.) PWE, Warszawa 2014, s. 425-434; F. Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania cz. 1-4, Wydawnictwo: WAM, Karków 2007; D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Wydawnictwo: Media Rodzina, Poznań 2007; M. Jaworowicz i P. Jaworowicz, Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca:

E. Berne, W co grają ludzie, wyd. 5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022; G. Szczerba, Menadżer doskonały. Komunikacja, Wyd. ZM, Gliwice, 2013; Mosty zamiast murów, red. J. Stewart, PWN, Warszawa 2012; M. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2016; M. Davis , M. McKay , P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2019.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

ocena z ćwiczeń: 70.00%

inne: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Trening, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Mikołajczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Trening - Ocena
Skrócony opis:

Świadoma i efektywna komunikacja w pracy menedżera w sytuacjach: kierowania grupą, koordynowania, współpracy, angażowania do realizacji zadań, motywowania, prezentacji, argumentacji, perswazji, rozwiązywania konfliktów, wprowadzania zmian oraz prowadzenia różnych rodzajów doradztwa. Identyfikowanie komunikacyjnych zachowań pracowników, kontrahentów handlowych, przedstawicieli innych narodów oraz oddziaływanie na ich zachowania. Od modeli do kreacji. Autodiagnoza.

Pełny opis:

Poznanie przez studentów różnych aspektów komunikacji w sytuacjach i rolach menedżerskich oraz handlowych. Rozwój werbalnych i pozawerbalnych umiejętności w kontekście efektywnej komunikacji. Po ukończeniu treningu studenci zwiększą swoją samoświadomość w zakresie posiadanych kompetencji komunikacyjnych i kierunków ich rozwoju. Uczestnicy treningu uświadomią sobie wagę koordynacji zachowań instrumentalnych i interpersonalnych w komunikacji. Trening stanowi podstawę wdrożenia do samodoskonalenia poprzez umiejętne wykorzystanie (samo)obserwacji, doświadczeń opartych na przeżywaniu, eksperymentowaniu oraz stosowanie praktycznej analizy różnorodnych sytuacji i zachowań (stylów, modeli) komunikacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

D. Carnegie, Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji, Wydawnictwo: Sensus, Gliwice 2021; L. Jabłonowska, P. Wachowiak, S. Winch (red.), Sztuka prezentacji. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2018; S. Frydrychowicz, Komunikacja interpersonalna w zarządzaniu, Wyd. Forum Naukowe, Poznań 2009; L. Jabłonowska, Proces komunikacyjny jako narzędzie kształtowania relacji. W: Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy-narzędzia-aplikacje. M. Juchnowicz (red.) PWE, Warszawa 2014, s. 425-434; F. Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania cz. 1-4, Wydawnictwo: WAM, Karków 2007; D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Wydawnictwo: Media Rodzina, Poznań 2007; M. Jaworowicz i P. Jaworowicz, Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Difin, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca:

E. Berne, W co grają ludzie, wyd. 5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022; G. Szczerba, Menadżer doskonały. Komunikacja, Wyd. ZM, Gliwice, 2013; Mosty zamiast murów, red. J. Stewart, PWN, Warszawa 2012; M. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2016; M. Davis , M. McKay , P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2019.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

ocena z ćwiczeń: 70.00%

inne: 30.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0