Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zdrowie publiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 235760-S
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zdrowie publiczne
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma wiedzę na temat specyfiki i znaczenia problematyki zdrowia publicznego

Student zna metodykę prowadzenia prac badawczych w zakresie zdrowia publicznego.

Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania instytucji mających wpływ na zdrowie publiczne.

Umiejętności:

Student umie interpretować zjawiska gospodarcze i społeczne mające wpływ na różne aspekty zdrowia publicznego.

Student potrafi samodzielnie dobierać odpowiedniej jakości dane i prowadzić działalność badawczą, a następnie proponować konkretne rozwiązania problemów na podstawie uzyskanych wyników.

Student potrafi docierać do źródeł wiedzy i korzystać z nich (również do źródeł anglojęzycznych), a także w sposób krytyczny oceniać przyswojone fakty dotyczące zdrowia publicznego.

Kompetencje społeczne:

Student wykazuję inicjatywę i zaangażowanie w organizowanie pracy zespołów również o charakterze interdyscyplinarnym.

Student cechuje się uczciwością w przeprowadzanych analizach problemów społecznych i ekonomicznych oraz rozumie znaczenie swojej pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Interdyscyplinarność problemów dotyczących zdrowia publicznego. Determinanty zdrowia. Związki przyczynowo-skutkowe między czynnikami warunkującymi stan zdrowia ludności. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania działań podejmowanych przez podmioty tworzące system ochrony zdrowia. Źródła danych potrzebnych do oceny stanu zdrowia społeczeństwa i ich interpretacja. Znaczenie zdrowia publicznego dla życia społeczno-gospodarczego w kraju i na świecie.

Pełny opis:

Zapoznanie z mechanizmami społecznymi, medycznymi i ekonomicznymi wpływającymi na taki standard życia ludności, który umożliwia zachowanie zdrowia, między innymi: uwarunkowania sposobów zapobiegania chorobom, metody przedłużania życia, promowanie zdrowia, sprawności fizycznej i zasad higieny osobistej, aspekty ochrony środowiska, kwestie organizowania i racjonalnego funkcjonowania instytucji ochrony zdrowia, elementy epidemiologii, problemy demograficzne, ekonomiczne i społeczne przyczyny i skutki zróżnicowania w stanie zdrowia ludzi, wpływ rozwoju gospodarczego na zdrowie, polityka zdrowotna.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Sygit, "Zdrowie publiczne", Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2010.

2. M.D. Głowacka, J. Zdanowska, "Zdrowie publiczne w Polsce", Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2013.

3. T.H. Tulchinsky, E.A. Varavikova, "The New Public Health", Elsevier Academic Press, USA, UK 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. T.B. Kulik, A. Pacian, "Zdrowie publiczne", Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.

2. J. Szymborski (red.), "Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa", Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2012.

3. J. Leowski, "Polityka zdrowotna z zdrowie publiczne", CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2008.

4. M. Thurston, "Key Themes in Public Health", Routledge, New York 2014.

5. S.R. Thompson, "The Essential Guide to Public Health Promotion", Routledge, New York 2014.

6. Wybrane artykuły.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Interdyscyplinarność problemów dotyczących zdrowia publicznego. Determinanty zdrowia. Związki przyczynowo-skutkowe między czynnikami warunkującymi stan zdrowia ludności. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania działań podejmowanych przez podmioty tworzące system ochrony zdrowia. Źródła danych potrzebnych do oceny stanu zdrowia społeczeństwa i ich interpretacja. Znaczenie zdrowia publicznego dla życia społeczno-gospodarczego w kraju i na świecie.

Pełny opis:

Zapoznanie z mechanizmami społecznymi, medycznymi i ekonomicznymi wpływającymi na taki standard życia ludności, który umożliwia zachowanie zdrowia, między innymi: uwarunkowania sposobów zapobiegania chorobom, metody przedłużania życia, promowanie zdrowia, sprawności fizycznej i zasad higieny osobistej, aspekty ochrony środowiska, kwestie organizowania i racjonalnego funkcjonowania instytucji ochrony zdrowia, elementy epidemiologii, problemy demograficzne, ekonomiczne i społeczne przyczyny i skutki zróżnicowania w stanie zdrowia ludzi, wpływ rozwoju gospodarczego na zdrowie, polityka zdrowotna.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Sygit, "Zdrowie publiczne", Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2010.

2. M.D. Głowacka, J. Zdanowska, "Zdrowie publiczne w Polsce", Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2013.

3. T.H. Tulchinsky, E.A. Varavikova, "The New Public Health", Elsevier Academic Press, USA, UK 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. T.B. Kulik, A. Pacian, "Zdrowie publiczne", Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.

2. J. Szymborski (red.), "Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa", Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2012.

3. J. Leowski, "Polityka zdrowotna z zdrowie publiczne", CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2008.

4. M. Thurston, "Key Themes in Public Health", Routledge, New York 2014.

5. S.R. Thompson, "The Essential Guide to Public Health Promotion", Routledge, New York 2014.

6. Wybrane artykuły.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Interdyscyplinarność problemów dotyczących zdrowia publicznego. Determinanty zdrowia. Związki przyczynowo-skutkowe między czynnikami warunkującymi stan zdrowia ludności. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania działań podejmowanych przez podmioty tworzące system ochrony zdrowia. Źródła danych potrzebnych do oceny stanu zdrowia społeczeństwa i ich interpretacja. Znaczenie zdrowia publicznego dla życia społeczno-gospodarczego w kraju i na świecie.

Pełny opis:

Zapoznanie z mechanizmami społecznymi, medycznymi i ekonomicznymi wpływającymi na taki standard życia ludności, który umożliwia zachowanie zdrowia, między innymi: uwarunkowania sposobów zapobiegania chorobom, metody przedłużania życia, promowanie zdrowia, sprawności fizycznej i zasad higieny osobistej, aspekty ochrony środowiska, kwestie organizowania i racjonalnego funkcjonowania instytucji ochrony zdrowia, elementy epidemiologii, problemy demograficzne, ekonomiczne i społeczne przyczyny i skutki zróżnicowania w stanie zdrowia ludzi, wpływ rozwoju gospodarczego na zdrowie, polityka zdrowotna.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Sygit, "Zdrowie publiczne", Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2010.

2. M.D. Głowacka, J. Zdanowska, "Zdrowie publiczne w Polsce", Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2013.

3. T.H. Tulchinsky, E.A. Varavikova, "The New Public Health", Elsevier Academic Press, USA, UK 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. T.B. Kulik, A. Pacian, "Zdrowie publiczne", Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.

2. J. Szymborski (red.), "Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa", Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2012.

3. J. Leowski, "Polityka zdrowotna z zdrowie publiczne", CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2008.

4. M. Thurston, "Key Themes in Public Health", Routledge, New York 2014.

5. S.R. Thompson, "The Essential Guide to Public Health Promotion", Routledge, New York 2014.

6. Wybrane artykuły.

Publikacje własne:

Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Pracę jako dydaktyk na SGH rozpoczęłam w 1994 roku. Wtedy zostałam zatrudniona w ówczesnej Katedrze Teorii Systemu Rynkowego (obecnie Katedra Ekonomii Stosowanej) w charakterze asystenta stażysty. Od tego momentu systematycznie prowadziłam najpierw ćwiczenia, a po kilku latach również wykłady z kilku przedmiotów ekonomicznych. Konwersatorium ze zdrowia publicznego prowadziłam kilkakrotnie od 2020 roku.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Interdyscyplinarność problemów dotyczących zdrowia publicznego. Determinanty zdrowia. Związki przyczynowo-skutkowe między czynnikami warunkującymi stan zdrowia ludności. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania działań podejmowanych przez podmioty tworzące system ochrony zdrowia. Źródła danych potrzebnych do oceny stanu zdrowia społeczeństwa i ich interpretacja. Znaczenie zdrowia publicznego dla życia społeczno-gospodarczego w kraju i na świecie.

Pełny opis:

Zapoznanie z mechanizmami społecznymi, medycznymi i ekonomicznymi wpływającymi na taki standard życia ludności, który umożliwia zachowanie zdrowia, między innymi: uwarunkowania sposobów zapobiegania chorobom, metody przedłużania życia, promowanie zdrowia, sprawności fizycznej i zasad higieny osobistej, aspekty ochrony środowiska, kwestie organizowania i racjonalnego funkcjonowania instytucji ochrony zdrowia, elementy epidemiologii, problemy demograficzne, ekonomiczne i społeczne przyczyny i skutki zróżnicowania w stanie zdrowia ludzi, wpływ rozwoju gospodarczego na zdrowie, polityka zdrowotna.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Sygit, "Zdrowie publiczne", Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2010.

2. M.D. Głowacka, J. Zdanowska, "Zdrowie publiczne w Polsce", Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2013.

3. T.H. Tulchinsky, E.A. Varavikova, "The New Public Health", Elsevier Academic Press, USA, UK 2009.

Literatura uzupełniająca:

1. T.B. Kulik, A. Pacian, "Zdrowie publiczne", Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.

2. J. Szymborski (red.), "Zdrowie publiczne i polityka ludnościowa", Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2012.

3. J. Leowski, "Polityka zdrowotna z zdrowie publiczne", CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2008.

4. M. Thurston, "Key Themes in Public Health", Routledge, New York 2014.

5. S.R. Thompson, "The Essential Guide to Public Health Promotion", Routledge, New York 2014.

6. Wybrane artykuły.

Publikacje własne:

Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Pracę jako dydaktyk na SGH rozpoczęłam w 1994 roku. Wtedy zostałam zatrudniona w ówczesnej Katedrze Teorii Systemu Rynkowego (obecnie Katedra Ekonomii Stosowanej) w charakterze asystenta stażysty. Od tego momentu systematycznie prowadziłam najpierw ćwiczenia, a po kilku latach również wykłady z kilku przedmiotów ekonomicznych. Konwersatorium ze zdrowia publicznego prowadziłam kilkakrotnie od 2020 roku.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0