Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Raportowanie niefinansowe i zintegrowane

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 232730-D
Kod Erasmus / ISCED: 04.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0411) Rachunkowość i podatki Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Raportowanie niefinansowe i zintegrowane
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru SMMD-FIR
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. wiedza na temat interpretacji i stosowania zaawansowanych zasad rachunkowości finansowej

2. wiedza na temat interpretacji i stosowania instrumentów rachunkowości zarządczej (w tym rachunku kosztów)

3. objaśnianie, interpretacja i ocena wpływu przepisów prawnych na prowadzenie działalności gospodarczej

Umiejętności:

1. łączenie zagadnień finansowych z innymi aspektami prowadzenia działalności gospodarczej

2. ocena poziomu ryzyka finansowego i formułowanie na tej podstawie wniosków i rekomendacji

3. uzasadnianie w sposób kompetentny i komunikatywny zaproponowanych rozwiązań i podjętych decyzji, jak również poddawanie ich krytyce

Kompetencje społeczne:

1. zrozumienie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu i potrzeby ich stosowania

2. otwartość na samodzielne aktualizowanie i poszerzanie swojej wiedzy specjalistycznej na podstawie źródeł krajowych i zagranicznych.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Kobiela-Pionnier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

1. Wprowadzenie do sprawozdawczości korporacyjnej

2. Obligatoryjna sprawozdawczość spółek publicznych

3. Dobrowolna sprawozdawczość spółek publicznych: raportowanie zrównoważonego rozwoju/ CSR

4. Aktualnie stosowane wytyczne raportowania zrównoważonego rozwoju: Standard Social Accountability 8000, norma ISO 26000

standardy AccountAbility, wytyczne Global Reporting Initiative

5. Wytyczne Global Reporting Initiative (GRI) jako najczęściej stosowane wytyczne raportowania CSR w praktyce polskich spółek:

6. Sprawozdanie zintegrowane jako najnowsza tendencja w raportowaniu korporacyjnym

7. Założenia Koncepcyjne Sprawozdawczości Zintegrowanej jako ramowe wytyczne raportowania zintegrowanego:

8. Raportowanie zrównoważonego rozwoju/CSR a raportowanie zintegrowane ? porównanie koncepcji

9. Raportowanie niefinansowe i zintegrowane w Polsce: przegląd polskich i międzynarodowych praktyk spółek

10. W kierunku zintegrowanego raportowania o wartości ? raportowanie niefinansowe, zintegrowan

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z najnowszymi tendencjami w światowej i polskiej praktyce raportowania niefinansowego i zintegrowanego. W ramach zajęć omawiane będą zarówno zagadnienia teoretyczne dotyczące tego nurtu sprawozdawczości, jak też analizowane będą najlepsze przykłady praktyk krajowych i zagranicznych przedsiębiorstw.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kobiela-Pionnier K., Sprawozdanie zintegrowane: teoria, makropolityka, praktyka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021

2. Fijałkowska J., Krasodomska J., Macuda M., Mućko P., Sprawozdawczość niefinansowa. Regulacja i standaryzacja raportowania niefinansowego przedsiębiorstw, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2019

3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej?, L. 330, 15.11.2014

4. Samelak J., Zintegrowane sprawozdanie przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013

Literatura uzupełniająca:

1. Eccles R.G., Krzus M.P., One Report. Integrated Reporting for a Sustainable Strategy, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey, 2010.

2. Kobiela-Pionnier K., Opowiedzieć historię. Rola narracji w sprawozdaniu zintegrowanym ? studium przypadku Novo Nordisk A/S, Studia i Prace KZIF nr 163, 2018

3. Kobiela-Pionnier K., Definiowanie tworzenia wartości w raporcie zintegrowanym według Założeń koncepcyjnych IIRC ? analiza krytyczna, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości nr 103 (159), 2019

4. Kobiela-Pionnier K., Obszary zmian Założeń koncepcyjnych sprawozdawczości zintegrowanej w kontekście zasadniczych zmian w podejściu inwestorów do kwestii zrównoważonego rozwoju, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości nr 108 (164), 2020

5. Bąk M., Strojek-Filus M., Kobiela-Pionnier K., Masztalerz M., Narracje w sprawozdawczości finansowej i niefinansowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2022

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 20.00%

egzamin testowy: 30.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 20.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Kobiela-Pionnier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

1. Wprowadzenie do sprawozdawczości korporacyjnej

2. Obligatoryjna sprawozdawczość spółek publicznych

3. Dobrowolna sprawozdawczość spółek publicznych: raportowanie zrównoważonego rozwoju/ CSR

4. Aktualnie stosowane wytyczne raportowania zrównoważonego rozwoju: Standard Social Accountability 8000, norma ISO 26000

standardy AccountAbility, wytyczne Global Reporting Initiative

5. Wytyczne Global Reporting Initiative (GRI) jako najczęściej stosowane wytyczne raportowania CSR w praktyce polskich spółek:

6. Sprawozdanie zintegrowane jako najnowsza tendencja w raportowaniu korporacyjnym

7. Założenia Koncepcyjne Sprawozdawczości Zintegrowanej jako ramowe wytyczne raportowania zintegrowanego:

8. Raportowanie zrównoważonego rozwoju/CSR a raportowanie zintegrowane ? porównanie koncepcji

9. Raportowanie niefinansowe i zintegrowane w Polsce: przegląd polskich i międzynarodowych praktyk spółek

10. W kierunku zintegrowanego raportowania o wartości ? raportowanie niefinansowe, zintegrowan

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z najnowszymi tendencjami w światowej i polskiej praktyce raportowania niefinansowego i zintegrowanego. W ramach zajęć omawiane będą zarówno zagadnienia teoretyczne dotyczące tego nurtu sprawozdawczości, jak też analizowane będą najlepsze przykłady praktyk krajowych i zagranicznych przedsiębiorstw.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kobiela-Pionnier K., Sprawozdanie zintegrowane: teoria, makropolityka, praktyka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021

2. Fijałkowska J., Krasodomska J., Macuda M., Mućko P., Sprawozdawczość niefinansowa. Regulacja i standaryzacja raportowania niefinansowego przedsiębiorstw, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2019

3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej?, L. 330, 15.11.2014

4. Samelak J., Zintegrowane sprawozdanie przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013

Literatura uzupełniająca:

1. Eccles R.G., Krzus M.P., One Report. Integrated Reporting for a Sustainable Strategy, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey, 2010.

2. Kobiela-Pionnier K., Opowiedzieć historię. Rola narracji w sprawozdaniu zintegrowanym ? studium przypadku Novo Nordisk A/S, Studia i Prace KZIF nr 163, 2018

3. Kobiela-Pionnier K., Definiowanie tworzenia wartości w raporcie zintegrowanym według Założeń koncepcyjnych IIRC ? analiza krytyczna, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości nr 103 (159), 2019

4. Kobiela-Pionnier K., Obszary zmian Założeń koncepcyjnych sprawozdawczości zintegrowanej w kontekście zasadniczych zmian w podejściu inwestorów do kwestii zrównoważonego rozwoju, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości nr 108 (164), 2020

5. Bąk M., Strojek-Filus M., Kobiela-Pionnier K., Masztalerz M., Narracje w sprawozdawczości finansowej i niefinansowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2022

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 20.00%

egzamin testowy: 30.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 20.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Kobiela-Pionnier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

1. Wprowadzenie do sprawozdawczości korporacyjnej

2. Obligatoryjna sprawozdawczość spółek publicznych

3. Dobrowolna sprawozdawczość spółek publicznych: raportowanie zrównoważonego rozwoju/ CSR

4. Aktualnie stosowane wytyczne raportowania zrównoważonego rozwoju: Standard Social Accountability 8000, norma ISO 26000

standardy AccountAbility, wytyczne Global Reporting Initiative

5. Wytyczne Global Reporting Initiative (GRI) jako najczęściej stosowane wytyczne raportowania CSR w praktyce polskich spółek:

6. Sprawozdanie zintegrowane jako najnowsza tendencja w raportowaniu korporacyjnym

7. Założenia Koncepcyjne Sprawozdawczości Zintegrowanej jako ramowe wytyczne raportowania zintegrowanego:

8. Raportowanie zrównoważonego rozwoju/CSR a raportowanie zintegrowane ? porównanie koncepcji

9. Raportowanie niefinansowe i zintegrowane w Polsce: przegląd polskich i międzynarodowych praktyk spółek

10. W kierunku zintegrowanego raportowania o wartości ? raportowanie niefinansowe, zintegrowan

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z najnowszymi tendencjami w światowej i polskiej praktyce raportowania niefinansowego i zintegrowanego. W ramach zajęć omawiane będą zarówno zagadnienia teoretyczne dotyczące tego nurtu sprawozdawczości, jak też analizowane będą najlepsze przykłady praktyk krajowych i zagranicznych przedsiębiorstw.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kobiela-Pionnier K., Sprawozdanie zintegrowane: teoria, makropolityka, praktyka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021

2. Fijałkowska J., Krasodomska J., Macuda M., Mućko P., Sprawozdawczość niefinansowa. Regulacja i standaryzacja raportowania niefinansowego przedsiębiorstw, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2019

3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej?, L. 330, 15.11.2014

4. Samelak J., Zintegrowane sprawozdanie przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013

Literatura uzupełniająca:

1. Eccles R.G., Krzus M.P., One Report. Integrated Reporting for a Sustainable Strategy, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey, 2010.

2. Kobiela-Pionnier K., Opowiedzieć historię. Rola narracji w sprawozdaniu zintegrowanym ? studium przypadku Novo Nordisk A/S, Studia i Prace KZIF nr 163, 2018

3. Kobiela-Pionnier K., Definiowanie tworzenia wartości w raporcie zintegrowanym według Założeń koncepcyjnych IIRC ? analiza krytyczna, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości nr 103 (159), 2019

4. Kobiela-Pionnier K., Obszary zmian Założeń koncepcyjnych sprawozdawczości zintegrowanej w kontekście zasadniczych zmian w podejściu inwestorów do kwestii zrównoważonego rozwoju, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości nr 108 (164), 2020

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 20.00%

egzamin testowy: 30.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 20.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Kobiela-Pionnier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

1. Wprowadzenie do sprawozdawczości korporacyjnej

2. Obligatoryjna sprawozdawczość spółek publicznych

3. Dobrowolna sprawozdawczość spółek publicznych: raportowanie zrównoważonego rozwoju/ CSR

4. Aktualnie stosowane wytyczne raportowania zrównoważonego rozwoju: Standard Social Accountability 8000, norma ISO 26000

standardy AccountAbility, wytyczne Global Reporting Initiative

5. Wytyczne Global Reporting Initiative (GRI) jako najczęściej stosowane wytyczne raportowania CSR w praktyce polskich spółek:

6. Sprawozdanie zintegrowane jako najnowsza tendencja w raportowaniu korporacyjnym

7. Założenia Koncepcyjne Sprawozdawczości Zintegrowanej jako ramowe wytyczne raportowania zintegrowanego:

8. Raportowanie zrównoważonego rozwoju/CSR a raportowanie zintegrowane ? porównanie koncepcji

9. Raportowanie niefinansowe i zintegrowane w Polsce: przegląd polskich i międzynarodowych praktyk spółek

10. W kierunku zintegrowanego raportowania o wartości ? raportowanie niefinansowe, zintegrowan

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z najnowszymi tendencjami w światowej i polskiej praktyce raportowania niefinansowego i zintegrowanego. W ramach zajęć omawiane będą zarówno zagadnienia teoretyczne dotyczące tego nurtu sprawozdawczości, jak też analizowane będą najlepsze przykłady praktyk krajowych i zagranicznych przedsiębiorstw.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kobiela-Pionnier K., Sprawozdanie zintegrowane: teoria, makropolityka, praktyka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2021

2. Fijałkowska J., Krasodomska J., Macuda M., Mućko P., Sprawozdawczość niefinansowa. Regulacja i standaryzacja raportowania niefinansowego przedsiębiorstw, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2019

3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej?, L. 330, 15.11.2014

4. Samelak J., Zintegrowane sprawozdanie przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013

Literatura uzupełniająca:

1. Eccles R.G., Krzus M.P., One Report. Integrated Reporting for a Sustainable Strategy, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey, 2010.

2. Kobiela-Pionnier K., Opowiedzieć historię. Rola narracji w sprawozdaniu zintegrowanym ? studium przypadku Novo Nordisk A/S, Studia i Prace KZIF nr 163, 2018

3. Kobiela-Pionnier K., Definiowanie tworzenia wartości w raporcie zintegrowanym według Założeń koncepcyjnych IIRC ? analiza krytyczna, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości nr 103 (159), 2019

4. Kobiela-Pionnier K., Obszary zmian Założeń koncepcyjnych sprawozdawczości zintegrowanej w kontekście zasadniczych zmian w podejściu inwestorów do kwestii zrównoważonego rozwoju, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości nr 108 (164), 2020

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 20.00%

egzamin testowy: 30.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 20.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 30.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0