Turystyka kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 232390-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Turystyka kulturowa |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ma wiedzę ogólną dotycząca głównych teorii i metod badawczych z zakresu nauk ekonomicznych i pokrewnych, oraz nauk o kulturze ma wiedzę na temat procesów kształtujących rozwój turystyki i hotelarstwa na świecie, zwłaszcza procesów kulturowych ma wiedzę na temat kulturowych, przestrzennych, prawnych i środowiskowych uwarunkowań rozwoju turystyki Umiejętności: umie oceniać konkurencyjność regionów i przedsiębiorstw turystycznych, a także wskazywać bariery rozwojowe umie logicznie wyciągać wnioski oraz formułować sądy na podstawie danych z różnych źródeł również w sytuacji niepełnej informacji umie samodzielnie ukierunkować swój dalszy proces samokształcenia Kompetencje społeczne: wykazuje akceptację i zrozumienie obcych kultur ma świadomość pełnionej roli zawodowej i społecznej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W procesie kształcenia zostanie przekazana wiedza pozwalająca zrozumieć rolę kultury w kształtowaniu i rozwoju rynku turystycznego, jak i wzajemny wpływ zjawiska turystyki na kulturę. Zostaną omówione kwestie potencjału dóbr kultury dla rozwoju turystyki w kontekście krajowym i międzynarodowym, zagadnienia związane z komercjalizacją kultury, a także problematyka wpływu turystyki na kulturę i rozwój społeczno-gospodarczy miejsc docelowych. Przegląd współczesnych form turystyki kulturowej zostanie uzupełniony analizą roli turystyki kulturowej w kontekście rozwoju zrównoważonego (SDGs). Omówione zostaną podstawowe aspekty polityki kulturowej oraz funcjonowania kluczowych krajowych i międzynarodowych instytucji kultury. Zostaną przedyskutowane szanse i zagrożenia wynikające ze zjawiska globalizacji dla kształtu i kierunków rozwoju turystyki kulturowej. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką wzajemnych związków gospodarki, kultury i turystyki, wyposażenie ich w wiedzę na temat czynników kształtujących rynek turystyki kulturowej oraz na temat wpływu tej formy turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy miejsc docelowych, a także rozwinięcie umiejętności analizowania i prognozowania szans i zagrożeń dla turystyki kulturowej w kontekście bieżących zmian gospodarczych, politycznych, społecznych, technologicznych i klimatycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Buczkowska K. (2008). Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny. Poznań: AWF 2. von Rohrscheidt, M. A. (2021) Interpretacja dziedzictwa w turystyce kulturowej. Konteksty, podmioty, zarządzanie. Poznań: Poznańskie Centrum Dziedzictwa 3. von Rohrscheidt, M. A. (2016). Turystyka kulturowa - fenomen, potencjał, prespektywy. Poznań: KulTour 4. Du Cros, H., McKercher, B. (2015). Cultural Tourism. London: Routledge 5. Richards, G. (2007). Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. NY: Hayworth 6. Smith, M., Richards, G. (2013). The Routledge Handbook of Cultural Tourism. London: Routledge Literatura uzupełniająca: 1. Kowalczyk A. (red.) (2008). Turystyka kulturowa. Spojrzenie Geograficzne. Warszawa: UW 2. Leniartek, M. (red.) (2008). Komercjalizm turystyki kulturowej. Wrocław: WSZ 3. Dallen, J.T. (2011). Cultural Heritage and Tourism. Bristol: Channel View Publications 4. Lowenthal, D. (1999). The Past is a Foreign Country. Cambridge, UK: Cambridge Publikacje własne: Michał Koskowski, Od faktów do emocji. Turystyka kulturowa wobec technologii Web 5.0, W: Cultural Tourism Scientific Journal,2019; Michał Koskowski, Key Challenges for Administrators of Built Heritage Tourism Destinations in Poland at the Beginning of the 21st Century, W: Cultural Tourism Scientific Journal,2020; Michał Koskowski, Segmentacja rynku turystyki kulturowej wobec wybranych zjawisk współczesności,W: red. Teresa Skalska, Segmentacja rynku turystycznego: wybrane aspekty,2020 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 70.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% inne: 10.00% projekty: 10.00% studia przypadków: 10.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia prowadzącego
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Koskowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Koskowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W procesie kształcenia zostanie przekazana wiedza pozwalająca zrozumieć rolę kultury w kształtowaniu i rozwoju rynku turystycznego, jak i wzajemny wpływ zjawiska turystyki na kulturę. Zostaną omówione kwestie potencjału dóbr kultury dla rozwoju turystyki w kontekście krajowym i międzynarodowym, zagadnienia związane z komercjalizacją kultury, a także problematyka wpływu turystyki na kulturę i rozwój społeczno-gospodarczy miejsc docelowych. Przegląd współczesnych form turystyki kulturowej zostanie uzupełniony analizą roli turystyki kulturowej w kontekście rozwoju zrównoważonego (SDGs). Omówione zostaną podstawowe aspekty polityki kulturowej oraz funcjonowania kluczowych krajowych i międzynarodowych instytucji kultury. Zostaną przedyskutowane szanse i zagrożenia wynikające ze zjawiska globalizacji dla kształtu i kierunków rozwoju turystyki kulturowej. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką wzajemnych związków gospodarki, kultury i turystyki, wyposażenie ich w wiedzę na temat czynników kształtujących rynek turystyki kulturowej oraz na temat wpływu tej formy turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy miejsc docelowych, a także rozwinięcie umiejętności analizowania i prognozowania szans i zagrożeń dla turystyki kulturowej w kontekście bieżących zmian gospodarczych, politycznych, społecznych, technologicznych i klimatycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Buczkowska K. (2008). Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny. Poznań: AWF 2. von Rohrscheidt, M. A. (2021) Interpretacja dziedzictwa w turystyce kulturowej. Konteksty, podmioty, zarządzanie. Poznań: Poznańskie Centrum Dziedzictwa 3. von Rohrscheidt, M. A. (2016). Turystyka kulturowa - fenomen, potencjał, prespektywy. Poznań: KulTour 4. Du Cros, H., McKercher, B. (2015). Cultural Tourism. London: Routledge 5. Richards, G. (2007). Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. NY: Hayworth 6. Smith, M., Richards, G. (2013). The Routledge Handbook of Cultural Tourism. London: Routledge Literatura uzupełniająca: 1. Kowalczyk A. (red.) (2008). Turystyka kulturowa. Spojrzenie Geograficzne. Warszawa: UW 2. Leniartek, M. (red.) (2008). Komercjalizm turystyki kulturowej. Wrocław: WSZ 3. Dallen, J.T. (2011). Cultural Heritage and Tourism. Bristol: Channel View Publications 4. Lowenthal, D. (1999). The Past is a Foreign Country. Cambridge, UK: Cambridge Publikacje własne: Michał Koskowski, Od faktów do emocji. Turystyka kulturowa wobec technologii Web 5.0, W: Cultural Tourism Scientific Journal,2019; Michał Koskowski, Key Challenges for Administrators of Built Heritage Tourism Destinations in Poland at the Beginning of the 21st Century, W: Cultural Tourism Scientific Journal,2020; Michał Koskowski, Segmentacja rynku turystyki kulturowej wobec wybranych zjawisk współczesności,W: red. Teresa Skalska, Segmentacja rynku turystycznego: wybrane aspekty,2020 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 70.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 10.00% projekty: 10.00% studia przypadków: 10.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W procesie kształcenia zostanie przekazana wiedza pozwalająca zrozumieć rolę kultury w kształtowaniu i rozwoju rynku turystycznego, jak i wzajemny wpływ zjawiska turystyki na kulturę. Zostaną omówione kwestie potencjału dóbr kultury dla rozwoju turystyki w kontekście krajowym i międzynarodowym, zagadnienia związane z komercjalizacją kultury, a także problematyka wpływu turystyki na kulturę i rozwój społeczno-gospodarczy miejsc docelowych. Przegląd współczesnych form turystyki kulturowej zostanie uzupełniony analizą roli turystyki kulturowej w kontekście rozwoju zrównoważonego (SDGs). Omówione zostaną podstawowe aspekty polityki kulturowej oraz funcjonowania kluczowych krajowych i międzynarodowych instytucji kultury. Zostaną przedyskutowane szanse i zagrożenia wynikające ze zjawiska globalizacji dla kształtu i kierunków rozwoju turystyki kulturowej. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką wzajemnych związków gospodarki, kultury i turystyki, wyposażenie ich w wiedzę na temat czynników kształtujących rynek turystyki kulturowej oraz na temat wpływu tej formy turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy miejsc docelowych, a także rozwinięcie umiejętności analizowania i prognozowania szans i zagrożeń dla turystyki kulturowej w kontekście bieżących zmian gospodarczych, politycznych, społecznych, technologicznych i klimatycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Buczkowska K. (2008). Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny. Poznań: AWF 2. von Rohrscheidt, M. A. (2021) Interpretacja dziedzictwa w turystyce kulturowej. Konteksty, podmioty, zarządzanie. Poznań: Poznańskie Centrum Dziedzictwa 3. von Rohrscheidt, M. A. (2016). Turystyka kulturowa - fenomen, potencjał, prespektywy. Poznań: KulTour 4. Du Cros, H., McKercher, B. (2015). Cultural Tourism. London: Routledge 5. Richards, G. (2007). Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. NY: Hayworth 6. Smith, M., Richards, G. (2013). The Routledge Handbook of Cultural Tourism. London: Routledge Literatura uzupełniająca: 1. Kowalczyk A. (red.) (2008). Turystyka kulturowa. Spojrzenie Geograficzne. Warszawa: UW 2. Leniartek, M. (red.) (2008). Komercjalizm turystyki kulturowej. Wrocław: WSZ 3. Dallen, J.T. (2011). Cultural Heritage and Tourism. Bristol: Channel View Publications 4. Lowenthal, D. (1999). The Past is a Foreign Country. Cambridge, UK: Cambridge Publikacje własne: Michał Koskowski, Od faktów do emocji. Turystyka kulturowa wobec technologii Web 5.0, W: Cultural Tourism Scientific Journal,2019; Michał Koskowski, Key Challenges for Administrators of Built Heritage Tourism Destinations in Poland at the Beginning of the 21st Century, W: Cultural Tourism Scientific Journal,2020; Michał Koskowski, Segmentacja rynku turystyki kulturowej wobec wybranych zjawisk współczesności,W: red. Teresa Skalska, Segmentacja rynku turystycznego: wybrane aspekty,2020 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 70.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 10.00% projekty: 10.00% studia przypadków: 10.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W procesie kształcenia zostanie przekazana wiedza pozwalająca zrozumieć rolę kultury w kształtowaniu i rozwoju rynku turystycznego, jak i wzajemny wpływ zjawiska turystyki na kulturę. Zostaną omówione kwestie potencjału dóbr kultury dla rozwoju turystyki w kontekście krajowym i międzynarodowym, zagadnienia związane z komercjalizacją kultury, a także problematyka wpływu turystyki na kulturę i rozwój społeczno-gospodarczy miejsc docelowych. Przegląd współczesnych form turystyki kulturowej zostanie uzupełniony analizą roli turystyki kulturowej w kontekście rozwoju zrównoważonego (SDGs). Omówione zostaną podstawowe aspekty polityki kulturowej oraz funcjonowania kluczowych krajowych i międzynarodowych instytucji kultury. Zostaną przedyskutowane szanse i zagrożenia wynikające ze zjawiska globalizacji dla kształtu i kierunków rozwoju turystyki kulturowej. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką wzajemnych związków gospodarki, kultury i turystyki, wyposażenie ich w wiedzę na temat czynników kształtujących rynek turystyki kulturowej oraz na temat wpływu tej formy turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy miejsc docelowych, a także rozwinięcie umiejętności analizowania i prognozowania szans i zagrożeń dla turystyki kulturowej w kontekście bieżących zmian gospodarczych, politycznych, społecznych, technologicznych i klimatycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Buczkowska K. (2008). Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny. Poznań: AWF 2. von Rohrscheidt, M. A. (2021) Interpretacja dziedzictwa w turystyce kulturowej. Konteksty, podmioty, zarządzanie. Poznań: Poznańskie Centrum Dziedzictwa 3. von Rohrscheidt, M. A. (2016). Turystyka kulturowa - fenomen, potencjał, prespektywy. Poznań: KulTour 4. Du Cros, H., McKercher, B. (2015). Cultural Tourism. London: Routledge 5. Richards, G. (2007). Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. NY: Hayworth 6. Smith, M., Richards, G. (2013). The Routledge Handbook of Cultural Tourism. London: Routledge Literatura uzupełniająca: 1. Kowalczyk A. (red.) (2008). Turystyka kulturowa. Spojrzenie Geograficzne. Warszawa: UW 2. Leniartek, M. (red.) (2008). Komercjalizm turystyki kulturowej. Wrocław: WSZ 3. Dallen, J.T. (2011). Cultural Heritage and Tourism. Bristol: Channel View Publications 4. Lowenthal, D. (1999). The Past is a Foreign Country. Cambridge, UK: Cambridge Publikacje własne: Michał Koskowski, Od faktów do emocji. Turystyka kulturowa wobec technologii Web 5.0, W: Cultural Tourism Scientific Journal,2019; Michał Koskowski, Key Challenges for Administrators of Built Heritage Tourism Destinations in Poland at the Beginning of the 21st Century, W: Cultural Tourism Scientific Journal,2020; Michał Koskowski, Segmentacja rynku turystyki kulturowej wobec wybranych zjawisk współczesności,W: red. Teresa Skalska, Segmentacja rynku turystycznego: wybrane aspekty,2020 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 70.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 10.00% projekty: 10.00% studia przypadków: 10.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
W procesie kształcenia zostanie przekazana wiedza pozwalająca zrozumieć rolę kultury w kształtowaniu i rozwoju rynku turystycznego, jak i wzajemny wpływ zjawiska turystyki na kulturę. Zostaną omówione kwestie potencjału dóbr kultury dla rozwoju turystyki w kontekście krajowym i międzynarodowym, zagadnienia związane z komercjalizacją kultury, a także problematyka wpływu turystyki na kulturę i rozwój społeczno-gospodarczy miejsc docelowych. Przegląd współczesnych form turystyki kulturowej zostanie uzupełniony analizą roli turystyki kulturowej w kontekście rozwoju zrównoważonego (SDGs). Omówione zostaną podstawowe aspekty polityki kulturowej oraz funcjonowania kluczowych krajowych i międzynarodowych instytucji kultury. Zostaną przedyskutowane szanse i zagrożenia wynikające ze zjawiska globalizacji dla kształtu i kierunków rozwoju turystyki kulturowej. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką wzajemnych związków gospodarki, kultury i turystyki, wyposażenie ich w wiedzę na temat czynników kształtujących rynek turystyki kulturowej oraz na temat wpływu tej formy turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy miejsc docelowych, a także rozwinięcie umiejętności analizowania i prognozowania szans i zagrożeń dla turystyki kulturowej w kontekście bieżących zmian gospodarczych, politycznych, społecznych, technologicznych i klimatycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Buczkowska K. (2008). Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny. Poznań: AWF 2. von Rohrscheidt, M. A. (2021) Interpretacja dziedzictwa w turystyce kulturowej. Konteksty, podmioty, zarządzanie. Poznań: Poznańskie Centrum Dziedzictwa 3. von Rohrscheidt, M. A. (2016). Turystyka kulturowa - fenomen, potencjał, prespektywy. Poznań: KulTour 4. Du Cros, H., McKercher, B. (2015). Cultural Tourism. London: Routledge 5. Richards, G. (2007). Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. NY: Hayworth 6. Smith, M., Richards, G. (2013). The Routledge Handbook of Cultural Tourism. London: Routledge Literatura uzupełniająca: 1. Kowalczyk A. (red.) (2008). Turystyka kulturowa. Spojrzenie Geograficzne. Warszawa: UW 2. Leniartek, M. (red.) (2008). Komercjalizm turystyki kulturowej. Wrocław: WSZ 3. Dallen, J.T. (2011). Cultural Heritage and Tourism. Bristol: Channel View Publications 4. Lowenthal, D. (1999). The Past is a Foreign Country. Cambridge, UK: Cambridge Publikacje własne: Michał Koskowski, Od faktów do emocji. Turystyka kulturowa wobec technologii Web 5.0, W: Cultural Tourism Scientific Journal,2019; Michał Koskowski, Key Challenges for Administrators of Built Heritage Tourism Destinations in Poland at the Beginning of the 21st Century, W: Cultural Tourism Scientific Journal,2020; Michał Koskowski, Segmentacja rynku turystyki kulturowej wobec wybranych zjawisk współczesności,W: red. Teresa Skalska, Segmentacja rynku turystycznego: wybrane aspekty,2020 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 70.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 10.00% projekty: 10.00% studia przypadków: 10.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.