Gospodarka kreatywna (blended-learning)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 232175-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Gospodarka kreatywna (blended-learning) |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-EBI |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student wie czym jest gospodarka kreatywna, jakie są jej elementy składowe. Student wie jaki jest udział gospodarki kreatywnej w gospodarce ogólnie oraz jej wpływ na gospodarkę. Student wie jakie są mechanizmy funkcjonowania gospodarki kreatywnej. Student zna terminologię/ pojęcia używane w badaniach/ dyskusjach na temat gospodarki kreatywnej oraz sektorów kreatywnych i kultury. Umiejętności: Student będzie umiał przeanalizować związek między gospodarką kreatywną a rozwojem gospodarki jako całości Student będzie umiał znaleźć i przeanalizować dane dotyczące gospodarki kreatywnej oraz sektorów kreatywnych Student będzie umiał wyciągnąć wnioski na temat przyszłości rozwoju gospodarki kreatywnej w kontekście rozwoju nowych technologii (np. AI i blockchain) Student będzie umiał posługiwać się pojęciami/ terminologią związanymi z gospodarką kreatywną oraz sektorami kreatywnymi i kultury Student będzie potrafił samodzielnie się uczyć z perspektywą kształcenia przez całe życie Kompetencje społeczne: Student będzie potrafił przedstawić wybrane zagadnienie przed większą grupą osób i odebrać krytykę na temat swojego wystąpienia Student będzie potrafił podjąć dyskusję na temat różnych zagadnień dotyczących gospodarki, wypowiadać swoje zdanie, bronić go oraz odnosić się do innych opinii. Student będzie potrafił pracować w grupie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 14 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Janowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Gospodarka kreatywna stanowi połączenie między gospodarką "tradycyjną" a kulturą, technologią oraz ludzką kreatywnością. Znaczna część wartości dodanej wytwarzanej w jej ramach ma charakter niematerialny i podlega prawu własności intelektualnej, w szczególności prawu autorskiemu. Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę. W trakcie zajęć poruszane będą takie zagadnienia jak kreatywność i innowacyjność, wpływ cyfryzacji na gospodarkę kreatywną, rynek pracy artystów i twórców jako przykład tzw. gig economy, modele biznesowe w sektorach kultury i kreatywnych. Będą analizowane również poszczególne sektory, np. muzyczny, wydawniczy, gier video czy mody, przede wszystkim w w |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ważnym i bardzo intensywnie rozwijającym się obszarem współczesnej gospodarki, jakim jest gospodarka kreatywna. Jest to ta część gospodarki, której rozwój dokonuje się pod dominującym wpływem tej części kultury symbolicznej, której rdzeniem jest sztuka, lub też pod wpływem wiedzy artystyczno-literackiej. Wykorzystanie tej wiedzy odbywa się w oparciu o kompetencje kulturowe i prowadzi do powstawania nowych dóbr, które charakteryzują się relatywnie wysoką wartością kulturową, a także mają zdolność generowania wartości ekonomicznej (Stachowiak, 2017). Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę. Według ostatnich dostępnych statystyk GUS na koniec 2018 r. w Polsce w przesiębiorstwach SKK pracowało 2,4% ogólnej liczby pracujących w przedsiębiorstwach niefinansowych, wytworzyły one wartość dodaną 1,33 % PKB. Dla porównania, podobną wartość dodaną wytworzyła branża turystyczna (1,3% PKB w 2018 r.). Poza tym są to jedyne sektory, które w czasie ostatniego kryzysu finansowego 2007-2009 wykazywały tendencję wzrostową. Stanowią więc niewątpliwie coraz bardziej liczącą się część gospodarki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Stachowiak, K., Gospodarka kreatywna i miechanizmy jej funkcjonowania: Perspektywa geograficzno-ekonomiczna (2017) Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. 2. Towse, R., Handke, C., (2014) Handbook of the digital creative economy. Cheltenham: Edward Elgar. 3. Howkins, J. (2013). The creative economy: How people make money from ideas. London: Penguin Books Ltd. Literatura uzupełniająca: 1. Kasprzak, R. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce: Uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Kamon Consulting. 2. Gwóźdź, A., & Abriszewski, K. (2010). Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. 3. Fernandez-Pol, J. E., & Harvie, C. (2020). Understanding the creative economy and the future of employment. 4. O'Dair, M. (2019). Distributed Creativity: How Blockchain Technology will Transform the Creative Economy. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 30.00% projekty: 40.00% studia przypadków: 0.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 30.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 14 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Janowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Gospodarka kreatywna stanowi połączenie między gospodarką "tradycyjną" a kulturą, technologią oraz ludzką kreatywnością. Znaczna część wartości dodanej wytwarzanej w jej ramach ma charakter niematerialny i podlega prawu własności intelektualnej, w szczególności prawu autorskiemu. Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę. W trakcie zajęć poruszane będą takie zagadnienia jak kreatywność i innowacyjność, wpływ cyfryzacji na gospodarkę kreatywną, rynek pracy artystów i twórców jako przykład tzw. gig economy, modele biznesowe w sektorach kultury i kreatywnych. Będą analizowane również poszczególne sektory, np. muzyczny, wydawniczy, gier video czy mody, przede wszystkim w w |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ważnym i bardzo intensywnie rozwijającym się obszarem współczesnej gospodarki, jakim jest gospodarka kreatywna. Jest to ta część gospodarki, której rozwój dokonuje się pod dominującym wpływem tej części kultury symbolicznej, której rdzeniem jest sztuka, lub też pod wpływem wiedzy artystyczno-literackiej. Wykorzystanie tej wiedzy odbywa się w oparciu o kompetencje kulturowe i prowadzi do powstawania nowych dóbr, które charakteryzują się relatywnie wysoką wartością kulturową, a także mają zdolność generowania wartości ekonomicznej (Stachowiak, 2017). Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę. Według ostatnich dostępnych statystyk GUS na koniec 2018 r. w Polsce w przesiębiorstwach SKK pracowało 2,4% ogólnej liczby pracujących w przedsiębiorstwach niefinansowych, wytworzyły one wartość dodaną 1,33 % PKB. Dla porównania, podobną wartość dodaną wytworzyła branża turystyczna (1,3% PKB w 2018 r.). Poza tym są to jedyne sektory, które w czasie ostatniego kryzysu finansowego 2007-2009 wykazywały tendencję wzrostową. Stanowią więc niewątpliwie coraz bardziej liczącą się część gospodarki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Stachowiak, K., Gospodarka kreatywna i miechanizmy jej funkcjonowania: Perspektywa geograficzno-ekonomiczna (2017) Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. 2. Towse, R., Handke, C., (2014) Handbook of the digital creative economy. Cheltenham: Edward Elgar. 3. Howkins, J. (2013). The creative economy: How people make money from ideas. London: Penguin Books Ltd. Literatura uzupełniająca: 1. Kasprzak, R. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce: Uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Kamon Consulting. 2. Gwóźdź, A., & Abriszewski, K. (2010). Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. 3. Fernandez-Pol, J. E., & Harvie, C. (2020). Understanding the creative economy and the future of employment. 4. O'Dair, M. (2019). Distributed Creativity: How Blockchain Technology will Transform the Creative Economy. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 30.00% projekty: 40.00% studia przypadków: 0.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 30.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 14 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Janowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Gospodarka kreatywna stanowi połączenie między gospodarką "tradycyjną" a kulturą, technologią oraz ludzką kreatywnością. Znaczna część wartości dodanej wytwarzanej w jej ramach ma charakter niematerialny i podlega prawu własności intelektualnej, w szczególności prawu autorskiemu. Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę. W trakcie zajęć poruszane będą takie zagadnienia jak kreatywność i innowacyjność, wpływ cyfryzacji na gospodarkę kreatywną, rynek pracy artystów i twórców jako przykład tzw. gig economy, modele biznesowe w sektorach kultury i kreatywnych. Będą analizowane również poszczególne sektory, np. muzyczny, wydawniczy, gier video czy mody, przede wszystkim w w |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ważnym i bardzo intensywnie rozwijającym się obszarem współczesnej gospodarki, jakim jest gospodarka kreatywna. Jest to ta część gospodarki, której rozwój dokonuje się pod dominującym wpływem tej części kultury symbolicznej, której rdzeniem jest sztuka, lub też pod wpływem wiedzy artystyczno-literackiej. Wykorzystanie tej wiedzy odbywa się w oparciu o kompetencje kulturowe i prowadzi do powstawania nowych dóbr, które charakteryzują się relatywnie wysoką wartością kulturową, a także mają zdolność generowania wartości ekonomicznej (Stachowiak, 2017). Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę. Według ostatnich dostępnych statystyk GUS na koniec 2018 r. w Polsce w przesiębiorstwach SKK pracowało 2,4% ogólnej liczby pracujących w przedsiębiorstwach niefinansowych, wytworzyły one wartość dodaną 1,33 % PKB. Dla porównania, podobną wartość dodaną wytworzyła branża turystyczna (1,3% PKB w 2018 r.). Poza tym są to jedyne sektory, które w czasie ostatniego kryzysu finansowego 2007-2009 wykazywały tendencję wzrostową. Stanowią więc niewątpliwie coraz bardziej liczącą się część gospodarki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Stachowiak, K., Gospodarka kreatywna i miechanizmy jej funkcjonowania: Perspektywa geograficzno-ekonomiczna (2017) Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. 2. Towse, R., Handke, C., (2014) Handbook of the digital creative economy. Cheltenham: Edward Elgar. 3. Howkins, J. (2013). The creative economy: How people make money from ideas. London: Penguin Books Ltd. Literatura uzupełniająca: 1. Kasprzak, R. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce: Uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Kamon Consulting. 2. Gwóźdź, A., & Abriszewski, K. (2010). Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. 3. Fernandez-Pol, J. E., & Harvie, C. (2020). Understanding the creative economy and the future of employment. 4. O'Dair, M. (2019). Distributed Creativity: How Blockchain Technology will Transform the Creative Economy. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 30.00% projekty: 40.00% studia przypadków: 0.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 30.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 14 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Gospodarka kreatywna stanowi połączenie między gospodarką "tradycyjną" a kulturą, technologią oraz ludzką kreatywnością. Znaczna część wartości dodanej wytwarzanej w jej ramach ma charakter niematerialny i podlega prawu własności intelektualnej, w szczególności prawu autorskiemu. Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę. W trakcie zajęć poruszane będą takie zagadnienia jak kreatywność i innowacyjność, wpływ cyfryzacji na gospodarkę kreatywną, rynek pracy artystów i twórców jako przykład tzw. gig economy, modele biznesowe w sektorach kultury i kreatywnych. Będą analizowane również poszczególne sektory, np. muzyczny, wydawniczy, gier video czy mody, przede wszystkim w w |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ważnym i bardzo intensywnie rozwijającym się obszarem współczesnej gospodarki, jakim jest gospodarka kreatywna. Jest to ta część gospodarki, której rozwój dokonuje się pod dominującym wpływem tej części kultury symbolicznej, której rdzeniem jest sztuka, lub też pod wpływem wiedzy artystyczno-literackiej. Wykorzystanie tej wiedzy odbywa się w oparciu o kompetencje kulturowe i prowadzi do powstawania nowych dóbr, które charakteryzują się relatywnie wysoką wartością kulturową, a także mają zdolność generowania wartości ekonomicznej (Stachowiak, 2017). Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę. Według ostatnich dostępnych statystyk GUS na koniec 2018 r. w Polsce w przesiębiorstwach SKK pracowało 2,4% ogólnej liczby pracujących w przedsiębiorstwach niefinansowych, wytworzyły one wartość dodaną 1,33 % PKB. Dla porównania, podobną wartość dodaną wytworzyła branża turystyczna (1,3% PKB w 2018 r.). Poza tym są to jedyne sektory, które w czasie ostatniego kryzysu finansowego 2007-2009 wykazywały tendencję wzrostową. Stanowią więc niewątpliwie coraz bardziej liczącą się część gospodarki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Stachowiak, K., Gospodarka kreatywna i miechanizmy jej funkcjonowania: Perspektywa geograficzno-ekonomiczna (2017) Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. 2. Towse, R., Handke, C., (2014) Handbook of the digital creative economy. Cheltenham: Edward Elgar. 3. Howkins, J. (2013). The creative economy: How people make money from ideas. London: Penguin Books Ltd. Literatura uzupełniająca: 1. Kasprzak, R. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce: Uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Kamon Consulting. 2. Gwóźdź, A., & Abriszewski, K. (2010). Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. 3. Fernandez-Pol, J. E., & Harvie, C. (2020). Understanding the creative economy and the future of employment. 4. O'Dair, M. (2019). Distributed Creativity: How Blockchain Technology will Transform the Creative Economy. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 30.00% projekty: 40.00% studia przypadków: 0.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 30.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.