Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gospodarka kreatywna (blended-learning)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 232175-S
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gospodarka kreatywna (blended-learning)
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-EBI
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student wie czym jest gospodarka kreatywna, jakie są jej elementy składowe.

Student wie jaki jest udział gospodarki kreatywnej w gospodarce ogólnie oraz jej wpływ na gospodarkę.

Student wie jakie są mechanizmy funkcjonowania gospodarki kreatywnej.

Student zna terminologię/ pojęcia używane w badaniach/ dyskusjach na temat gospodarki kreatywnej oraz sektorów

kreatywnych i kultury.

Umiejętności:

Student będzie umiał przeanalizować związek między gospodarką kreatywną a rozwojem gospodarki jako całości

Student będzie umiał znaleźć i przeanalizować dane dotyczące gospodarki kreatywnej oraz sektorów kreatywnych

Student będzie umiał wyciągnąć wnioski na temat przyszłości rozwoju gospodarki kreatywnej w kontekście rozwoju nowych technologii (np. AI i blockchain)

Student będzie umiał posługiwać się pojęciami/ terminologią związanymi z gospodarką kreatywną oraz sektorami kreatywnymi i kultury

Student będzie potrafił samodzielnie się uczyć z perspektywą kształcenia przez całe życie

Kompetencje społeczne:

Student będzie potrafił przedstawić wybrane zagadnienie przed większą grupą osób i odebrać krytykę na temat

swojego wystąpienia

Student będzie potrafił podjąć dyskusję na temat różnych zagadnień dotyczących gospodarki, wypowiadać swoje

zdanie, bronić go oraz odnosić się do innych opinii.

Student będzie potrafił pracować w grupie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Janowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Gospodarka kreatywna stanowi połączenie między gospodarką "tradycyjną" a kulturą, technologią oraz ludzką kreatywnością. Znaczna część wartości dodanej wytwarzanej w jej ramach ma charakter niematerialny i podlega prawu własności intelektualnej, w szczególności prawu autorskiemu. Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę.

W trakcie zajęć poruszane będą takie zagadnienia jak kreatywność i innowacyjność, wpływ cyfryzacji na gospodarkę kreatywną, rynek pracy artystów i twórców jako przykład tzw. gig economy, modele biznesowe w sektorach kultury i kreatywnych. Będą analizowane również poszczególne sektory, np. muzyczny, wydawniczy, gier video czy mody, przede wszystkim w w

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ważnym i bardzo intensywnie rozwijającym się obszarem współczesnej gospodarki, jakim jest gospodarka kreatywna. Jest to ta część gospodarki, której rozwój dokonuje się pod dominującym wpływem tej części kultury symbolicznej, której rdzeniem jest sztuka, lub też pod wpływem wiedzy artystyczno-literackiej. Wykorzystanie tej wiedzy odbywa się w oparciu o kompetencje kulturowe i prowadzi do powstawania nowych dóbr, które charakteryzują się relatywnie wysoką wartością kulturową, a także mają zdolność generowania wartości ekonomicznej (Stachowiak, 2017). Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę.

Według ostatnich dostępnych statystyk GUS na koniec 2018 r. w Polsce w przesiębiorstwach SKK pracowało 2,4% ogólnej liczby pracujących w przedsiębiorstwach niefinansowych, wytworzyły one wartość dodaną 1,33 % PKB. Dla porównania, podobną wartość dodaną wytworzyła branża turystyczna (1,3% PKB w 2018 r.). Poza tym są to jedyne sektory, które w czasie ostatniego kryzysu finansowego 2007-2009 wykazywały tendencję wzrostową. Stanowią więc niewątpliwie coraz bardziej liczącą się część gospodarki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Stachowiak, K., Gospodarka kreatywna i miechanizmy jej funkcjonowania: Perspektywa geograficzno-ekonomiczna (2017) Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. 2. Towse, R., Handke, C., (2014) Handbook of the digital creative economy. Cheltenham: Edward Elgar. 3. Howkins, J. (2013). The creative economy: How people make money from ideas. London: Penguin Books Ltd.

Literatura uzupełniająca:

1. Kasprzak, R. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce: Uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Kamon Consulting. 2. Gwóźdź, A., & Abriszewski, K. (2010). Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. 3. Fernandez-Pol, J. E., & Harvie, C. (2020). Understanding the creative economy and the future of employment. 4. O'Dair, M. (2019). Distributed Creativity: How Blockchain Technology will Transform the Creative Economy.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 30.00%

projekty: 40.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Janowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Gospodarka kreatywna stanowi połączenie między gospodarką "tradycyjną" a kulturą, technologią oraz ludzką kreatywnością. Znaczna część wartości dodanej wytwarzanej w jej ramach ma charakter niematerialny i podlega prawu własności intelektualnej, w szczególności prawu autorskiemu. Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę.

W trakcie zajęć poruszane będą takie zagadnienia jak kreatywność i innowacyjność, wpływ cyfryzacji na gospodarkę kreatywną, rynek pracy artystów i twórców jako przykład tzw. gig economy, modele biznesowe w sektorach kultury i kreatywnych. Będą analizowane również poszczególne sektory, np. muzyczny, wydawniczy, gier video czy mody, przede wszystkim w w

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ważnym i bardzo intensywnie rozwijającym się obszarem współczesnej gospodarki, jakim jest gospodarka kreatywna. Jest to ta część gospodarki, której rozwój dokonuje się pod dominującym wpływem tej części kultury symbolicznej, której rdzeniem jest sztuka, lub też pod wpływem wiedzy artystyczno-literackiej. Wykorzystanie tej wiedzy odbywa się w oparciu o kompetencje kulturowe i prowadzi do powstawania nowych dóbr, które charakteryzują się relatywnie wysoką wartością kulturową, a także mają zdolność generowania wartości ekonomicznej (Stachowiak, 2017). Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę.

Według ostatnich dostępnych statystyk GUS na koniec 2018 r. w Polsce w przesiębiorstwach SKK pracowało 2,4% ogólnej liczby pracujących w przedsiębiorstwach niefinansowych, wytworzyły one wartość dodaną 1,33 % PKB. Dla porównania, podobną wartość dodaną wytworzyła branża turystyczna (1,3% PKB w 2018 r.). Poza tym są to jedyne sektory, które w czasie ostatniego kryzysu finansowego 2007-2009 wykazywały tendencję wzrostową. Stanowią więc niewątpliwie coraz bardziej liczącą się część gospodarki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Stachowiak, K., Gospodarka kreatywna i miechanizmy jej funkcjonowania: Perspektywa geograficzno-ekonomiczna (2017) Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. 2. Towse, R., Handke, C., (2014) Handbook of the digital creative economy. Cheltenham: Edward Elgar. 3. Howkins, J. (2013). The creative economy: How people make money from ideas. London: Penguin Books Ltd.

Literatura uzupełniająca:

1. Kasprzak, R. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce: Uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Kamon Consulting. 2. Gwóźdź, A., & Abriszewski, K. (2010). Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. 3. Fernandez-Pol, J. E., & Harvie, C. (2020). Understanding the creative economy and the future of employment. 4. O'Dair, M. (2019). Distributed Creativity: How Blockchain Technology will Transform the Creative Economy.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 30.00%

projekty: 40.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Janowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Gospodarka kreatywna stanowi połączenie między gospodarką "tradycyjną" a kulturą, technologią oraz ludzką kreatywnością. Znaczna część wartości dodanej wytwarzanej w jej ramach ma charakter niematerialny i podlega prawu własności intelektualnej, w szczególności prawu autorskiemu. Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę.

W trakcie zajęć poruszane będą takie zagadnienia jak kreatywność i innowacyjność, wpływ cyfryzacji na gospodarkę kreatywną, rynek pracy artystów i twórców jako przykład tzw. gig economy, modele biznesowe w sektorach kultury i kreatywnych. Będą analizowane również poszczególne sektory, np. muzyczny, wydawniczy, gier video czy mody, przede wszystkim w w

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ważnym i bardzo intensywnie rozwijającym się obszarem współczesnej gospodarki, jakim jest gospodarka kreatywna. Jest to ta część gospodarki, której rozwój dokonuje się pod dominującym wpływem tej części kultury symbolicznej, której rdzeniem jest sztuka, lub też pod wpływem wiedzy artystyczno-literackiej. Wykorzystanie tej wiedzy odbywa się w oparciu o kompetencje kulturowe i prowadzi do powstawania nowych dóbr, które charakteryzują się relatywnie wysoką wartością kulturową, a także mają zdolność generowania wartości ekonomicznej (Stachowiak, 2017). Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę.

Według ostatnich dostępnych statystyk GUS na koniec 2018 r. w Polsce w przesiębiorstwach SKK pracowało 2,4% ogólnej liczby pracujących w przedsiębiorstwach niefinansowych, wytworzyły one wartość dodaną 1,33 % PKB. Dla porównania, podobną wartość dodaną wytworzyła branża turystyczna (1,3% PKB w 2018 r.). Poza tym są to jedyne sektory, które w czasie ostatniego kryzysu finansowego 2007-2009 wykazywały tendencję wzrostową. Stanowią więc niewątpliwie coraz bardziej liczącą się część gospodarki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Stachowiak, K., Gospodarka kreatywna i miechanizmy jej funkcjonowania: Perspektywa geograficzno-ekonomiczna (2017) Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. 2. Towse, R., Handke, C., (2014) Handbook of the digital creative economy. Cheltenham: Edward Elgar. 3. Howkins, J. (2013). The creative economy: How people make money from ideas. London: Penguin Books Ltd.

Literatura uzupełniająca:

1. Kasprzak, R. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce: Uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Kamon Consulting. 2. Gwóźdź, A., & Abriszewski, K. (2010). Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. 3. Fernandez-Pol, J. E., & Harvie, C. (2020). Understanding the creative economy and the future of employment. 4. O'Dair, M. (2019). Distributed Creativity: How Blockchain Technology will Transform the Creative Economy.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 30.00%

projekty: 40.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Gospodarka kreatywna stanowi połączenie między gospodarką "tradycyjną" a kulturą, technologią oraz ludzką kreatywnością. Znaczna część wartości dodanej wytwarzanej w jej ramach ma charakter niematerialny i podlega prawu własności intelektualnej, w szczególności prawu autorskiemu. Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę.

W trakcie zajęć poruszane będą takie zagadnienia jak kreatywność i innowacyjność, wpływ cyfryzacji na gospodarkę kreatywną, rynek pracy artystów i twórców jako przykład tzw. gig economy, modele biznesowe w sektorach kultury i kreatywnych. Będą analizowane również poszczególne sektory, np. muzyczny, wydawniczy, gier video czy mody, przede wszystkim w w

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ważnym i bardzo intensywnie rozwijającym się obszarem współczesnej gospodarki, jakim jest gospodarka kreatywna. Jest to ta część gospodarki, której rozwój dokonuje się pod dominującym wpływem tej części kultury symbolicznej, której rdzeniem jest sztuka, lub też pod wpływem wiedzy artystyczno-literackiej. Wykorzystanie tej wiedzy odbywa się w oparciu o kompetencje kulturowe i prowadzi do powstawania nowych dóbr, które charakteryzują się relatywnie wysoką wartością kulturową, a także mają zdolność generowania wartości ekonomicznej (Stachowiak, 2017). Do gospodarki kreatywnej zalicza się przede wszystkim sektory kultury i kreatywne, takie jak sektor muzyczny, wydawniczy, filmowy, gier video, a także sztuki performatywne (np. spektakle teatralne i koncerty muzyczne oraz taniec), sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, również grafika komputerowa), oraz design, modę, fotografię, architekturę czy reklamę.

Według ostatnich dostępnych statystyk GUS na koniec 2018 r. w Polsce w przesiębiorstwach SKK pracowało 2,4% ogólnej liczby pracujących w przedsiębiorstwach niefinansowych, wytworzyły one wartość dodaną 1,33 % PKB. Dla porównania, podobną wartość dodaną wytworzyła branża turystyczna (1,3% PKB w 2018 r.). Poza tym są to jedyne sektory, które w czasie ostatniego kryzysu finansowego 2007-2009 wykazywały tendencję wzrostową. Stanowią więc niewątpliwie coraz bardziej liczącą się część gospodarki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Stachowiak, K., Gospodarka kreatywna i miechanizmy jej funkcjonowania: Perspektywa geograficzno-ekonomiczna (2017) Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. 2. Towse, R., Handke, C., (2014) Handbook of the digital creative economy. Cheltenham: Edward Elgar. 3. Howkins, J. (2013). The creative economy: How people make money from ideas. London: Penguin Books Ltd.

Literatura uzupełniająca:

1. Kasprzak, R. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce: Uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Kamon Consulting. 2. Gwóźdź, A., & Abriszewski, K. (2010). Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. 3. Fernandez-Pol, J. E., & Harvie, C. (2020). Understanding the creative economy and the future of employment. 4. O'Dair, M. (2019). Distributed Creativity: How Blockchain Technology will Transform the Creative Economy.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 30.00%

projekty: 40.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 30.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0