Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Business Environment in Central and Eastern Europe (IB)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 232071-D
Kod Erasmus / ISCED: 04.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0419) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Business Environment in Central and Eastern Europe (IB)
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Elective courses for IB - masters
Punkty ECTS i inne: 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student should understand the specificity of business environment in Central and East European countries

2. Student should know what factors influence the economic performance of CEE countries

3. Student should know what are the strengths and weaknesses of the CEE countries and what factors affect the inflow of FDI in the region.

Umiejętności:

1. Student should be able to deliver a brief report (e.g. macroeconomic outlook, market research study) on given country, sector, problem or prepare cross-country analysis.

2. Student should be able to interpret business statistics of the CEE countries and draw proper conclusions.

3. Student should acquire knowledge how to do business under specific circumstances of the CEE countries.

Kompetencje społeczne:

Student should acquire some "cultural empathy" in order to better understand history, political life and business conditions of the CEE countries

Student should be able to solve problems through team work and cooperation with representatives of other countries and cultures

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Ciesielska-Maciągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Present political and economic systems in CEE countries. Determinants of economic development in the region. Key performance indicators of CEE economies - review. Information and communication infrastructure. Entrepreneurship and innovation in CEE countries. Development of labour and financial markets. Changes in legal systems and demographics. International trade and FDIs in the region. CEE region and the globalisation process.

Pełny opis:

Provide students with necessary knowledge, important statistical data, latest research findings and other useful information regarding the economies of CEE countries. Deliver students proper context in order to enable them to better understand the political and business realities of the CEE countries. Prepare students to analyse the business environment of the CEE countries in a professional manner.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Social and Economic Development in Central and Eastern Europe. Stability and Change after 1990, ed. by Grzegorz Gorzelak, Routledge, Abingdon-New York 2021. 2. Barbara Grabiwoda, Bogdan Mróz, The Economics of Digital Shopping in Central and Eastern Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2021. 3.Gábor Márk Pellényi, The Role of Central & Eastern Europe in Global Value Chains: Evidence from Occupation- -Level Employment Data, European Commission, Economic Brief 062, Luxembourg, December 2020. 4. Marketing Strategies for Central and Eastern Europe, ed. by Stewart Arnold, Petr Chadraba, Reiner Springer, Routledge, Abingdon-New York 2019. 5. A new dawn: Reigniting growth in Central and Eastern Europe, McKinsey Global Institute, December 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Poland - Competitiveness Report (recent issues), Warsaw School of Economics.

2. Selected working papers and reports of the World Bank dedicated to various aspects of transition in Central and Eastern Europe.

3. EUROSTAT and OECD statistics

4. Statistical yearbooks of CEE countries

5. Business press, reports of different organisations and institutions, other sources.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bogdan Mróz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Present political and economic systems in CEE countries. Determinants of economic development in the region. Key performance indicators of CEE economies - review. Information and communication infrastructure. Entrepreneurship and innovation in CEE countries. Development of labour and financial markets. Changes in legal systems and demographics. International trade and FDIs in the region. CEE region and the globalisation process.

Pełny opis:

Provide students with necessary knowledge, important statistical data, latest research findings and other useful information regarding the economies of CEE countries. Deliver students proper context in order to enable them to better understand the political and business realities of the CEE countries. Prepare students to analyse the business environment of the CEE countries in a professional manner.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Social and Economic Development in Central and Eastern Europe. Stability and Change after 1990, ed. by Grzegorz Gorzelak, Routledge, Abingdon-New York 2021. 2. Barbara Grabiwoda, Bogdan Mróz, The Economics of Digital Shopping in Central and Eastern Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2021. 3.Gábor Márk Pellényi, The Role of Central & Eastern Europe in Global Value Chains: Evidence from Occupation- -Level Employment Data, European Commission, Economic Brief 062, Luxembourg, December 2020. 4. Marketing Strategies for Central and Eastern Europe, ed. by Stewart Arnold, Petr Chadraba, Reiner Springer, Routledge, Abingdon-New York 2019. 5. A new dawn: Reigniting growth in Central and Eastern Europe, McKinsey Global Institute, December 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Poland - Competitiveness Report (recent issues), Warsaw School of Economics.

2. Selected working papers and reports of the World Bank dedicated to various aspects of transition in Central and Eastern Europe.

3. EUROSTAT and OECD statistics

4. Statistical yearbooks of CEE countries

5. Business press, reports of different organisations and institutions, other sources.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Present political and economic systems in CEE countries. Determinants of economic development in the region. Key performance indicators of CEE economies - review. Information and communication infrastructure. Entrepreneurship and innovation in CEE countries. Development of labour and financial markets. Changes in legal systems and demographics. International trade and FDIs in the region. CEE region and the globalisation process.

Pełny opis:

Provide students with necessary knowledge, important statistical data, latest research findings and other useful information regarding the economies of CEE countries. Deliver students proper context in order to enable them to better understand the political and business realities of the CEE countries. Prepare students to analyse the business environment of the CEE countries in a professional manner.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Social and Economic Development in Central and Eastern Europe. Stability and Change after 1990, ed. by Grzegorz Gorzelak, Routledge, Abingdon-New York 2021. 2. Barbara Grabiwoda, Bogdan Mróz, The Economics of Digital Shopping in Central and Eastern Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2021. 3.Gábor Márk Pellényi, The Role of Central & Eastern Europe in Global Value Chains: Evidence from Occupation- -Level Employment Data, European Commission, Economic Brief 062, Luxembourg, December 2020. 4. Marketing Strategies for Central and Eastern Europe, ed. by Stewart Arnold, Petr Chadraba, Reiner Springer, Routledge, Abingdon-New York 2019. 5. A new dawn: Reigniting growth in Central and Eastern Europe, McKinsey Global Institute, December 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Poland - Competitiveness Report (recent issues), Warsaw School of Economics.

2. Selected working papers and reports of the World Bank dedicated to various aspects of transition in Central and Eastern Europe.

3. EUROSTAT and OECD statistics

4. Statistical yearbooks of CEE countries

5. Business press, reports of different organisations and institutions, other sources.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 25.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bogdan Mróz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Present political and economic systems in CEE countries. Determinants of economic development in the region. Key performance indicators of CEE economies - review. Information and communication infrastructure. Entrepreneurship and innovation in CEE countries. Development of labour and financial markets. Changes in legal systems and demographics. International trade and FDIs in the region. CEE region and the globalisation process.

Pełny opis:

Provide students with necessary knowledge, important statistical data, latest research findings and other useful information regarding the economies of CEE countries. Deliver students proper context in order to enable them to better understand the political and business realities of the CEE countries. Prepare students to analyse the business environment of the CEE countries in a professional manner.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Social and Economic Development in Central and Eastern Europe. Stability and Change after 1990, ed. by Grzegorz Gorzelak, Routledge, Abingdon-New York 2021. 2. Barbara Grabiwoda, Bogdan Mróz, The Economics of Digital Shopping in Central and Eastern Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2021. 3.Gábor Márk Pellényi, The Role of Central & Eastern Europe in Global Value Chains: Evidence from Occupation- -Level Employment Data, European Commission, Economic Brief 062, Luxembourg, December 2020. 4. Marketing Strategies for Central and Eastern Europe, ed. by Stewart Arnold, Petr Chadraba, Reiner Springer, Routledge, Abingdon-New York 2019. 5. A new dawn: Reigniting growth in Central and Eastern Europe, McKinsey Global Institute, December 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Poland - Competitiveness Report (recent issues), Warsaw School of Economics.

2. Selected working papers and reports of the World Bank dedicated to various aspects of transition in Central and Eastern Europe.

3. EUROSTAT and OECD statistics

4. Statistical yearbooks of CEE countries

5. Business press, reports of different organisations and institutions, other sources.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 75.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 25.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0