Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Globalne ubóstwo, niedorozwój i rozwój

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 223320-S
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Globalne ubóstwo, niedorozwój i rozwój
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie NMMS-GBI
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student ma wiedzę dotyczącą różnych podejść teoretycznych do zjawiska biedy, niedorozwoju oraz rozwoju.

2. Student ma wiedzę o zróżnicowaniu rozwoju we współczesnej gospodarce światowej, jak również o głównych determinantach biedy i niedorozwoju w krajach słabo rozwiniętych.

3. Student ma wiedzę o globalnych uwarunkowaniach i szansach likwidacji ubóstwa w krajach słabo rozwiniętych.

Umiejętności:

1. Student umie stosować w praktyce uzyskaną wiedzę teoretyczną do analizy głównych problemów gospodarczych krajów słabo rozwiniętych i nowych potęg ekonomicznych.

2. Student umie zidentyfikować główne przyczyny różnic w rozwoju krajów słabo rozwiniętych (w Afryce, Azji, Ameryce Łacińskiej).

3. Student umie określić najważniejsze kierunki oraz sposoby międzynarodowej pomocy krajom słabo rozwiniętym, jak również uwarunkowania ich skuteczności.

Kompetencje społeczne:

1. Student wykazuje zdolność do aktywnego uczestniczenia w dyskusji na temat problemów związanych z biedą i zacofaniem krajów słabo rozwiniętych.

2. Student wykazuje otwartość i zainteresowanie zjawiskiem zróżnicowania rozwoju we współczesnej gospodarce światowej, występowaniem obszarów biedy i niedorozwoju.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Podczas zajęć omówione zostaną aspekty teoretyczne oraz praktyczne związane z ubóstwem i niedorozwojem we współczesnej gospodarce światowej, w szczególności kraje słabo rozwinięte (KSR) i nowe potęgi ekonomiczne (NPE). W kontekście zróżnicowania źródeł ubóstwa oraz czynników i barier niedorozwoju w krajach Południa omówiona będzie szczegółowo rola i znaczenie kapitału ludzkiego, inwestycji, technologii, instytucji, handlu zagranicznego i globalnych programów walki z nędzą.

Pełny opis:

W trakcie prowadzonych zajęć omówione zostaną aspekty teoretyczne oraz praktyczne związane z ubóstwem i niedorozwojem we współczesnej gospodarce światowej, ze szczególnym uwzględnieniem krajów słabo rozwiniętych (KSR) i nowych potęg ekonomicznych (NPE). W kontekście zróżnicowania źródeł ubóstwa oraz czynników i barier niedorozwoju w krajach Południa omówiona zostanie szczegółowo rola i znaczenie kapitału ludzkiego, inwestycji, technologii, instytucji, handlu zagranicznego i globalnych programów walki z nędzą.

Literatura:

Literatura podstawowa:

S. Cosgrove, B. Curtis, Understanding Global Poverty. Causes, Solutions, and Capabilities, Routledge, London 2022; G. Roland, Development economics, Routledge, London, New York 2016; J. Stiglitz, Cena nierówności, wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015; T. Piketty, Ekonomia nierówności, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca:

M. Caparros, Głód, Wydawnictwo literackie, Warszawa 2016; T. Piketty, Kapitał XXI wieku, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015; A.V. Banerjee, B. Roland, M. Dilip (eds.), Understanding poverty, New York 2006; A. Clunies-Ross, D. Forsyth, M. Huq, Development economics, McGraw-Hill Higher Education, London 2005.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 20.00%

inne: 30.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Podczas zajęć omówione zostaną aspekty teoretyczne oraz praktyczne związane z ubóstwem i niedorozwojem we współczesnej gospodarce światowej, w szczególności kraje słabo rozwinięte (KSR) i nowe potęgi ekonomiczne (NPE). W kontekście zróżnicowania źródeł ubóstwa oraz czynników i barier niedorozwoju w krajach Południa omówiona będzie szczegółowo rola i znaczenie kapitału ludzkiego, inwestycji, technologii, instytucji, handlu zagranicznego i globalnych programów walki z nędzą.

Pełny opis:

W trakcie prowadzonych zajęć omówione zostaną aspekty teoretyczne oraz praktyczne związane z ubóstwem i niedorozwojem we współczesnej gospodarce światowej, ze szczególnym uwzględnieniem krajów słabo rozwiniętych (KSR) i nowych potęg ekonomicznych (NPE). W kontekście zróżnicowania źródeł ubóstwa oraz czynników i barier niedorozwoju w krajach Południa omówiona zostanie szczegółowo rola i znaczenie kapitału ludzkiego, inwestycji, technologii, instytucji, handlu zagranicznego i globalnych programów walki z nędzą.

Literatura:

Literatura podstawowa:

S. Cosgrove, B. Curtis, Understanding Global Poverty. Causes, Solutions, and Capabilities, Routledge, London 2022; G. Roland, Development economics, Routledge, London, New York 2016; J. Stiglitz, Cena nierówności, wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015; T. Piketty, Ekonomia nierówności, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca:

M. Caparros, Głód, Wydawnictwo literackie, Warszawa 2016; T. Piketty, Kapitał XXI wieku, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015; A.V. Banerjee, B. Roland, M. Dilip (eds.), Understanding poverty, New York 2006; A. Clunies-Ross, D. Forsyth, M. Huq, Development economics, McGraw-Hill Higher Education, London 2005.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 20.00%

inne: 30.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Podczas zajęć omówione zostaną aspekty teoretyczne oraz praktyczne związane z ubóstwem i niedorozwojem we współczesnej gospodarce światowej, w szczególności kraje słabo rozwinięte (KSR) i nowe potęgi ekonomiczne (NPE). W kontekście zróżnicowania źródeł ubóstwa oraz czynników i barier niedorozwoju w krajach Południa omówiona będzie szczegółowo rola i znaczenie kapitału ludzkiego, inwestycji, technologii, instytucji, handlu zagranicznego i globalnych programów walki z nędzą.

Pełny opis:

W trakcie prowadzonych zajęć omówione zostaną aspekty teoretyczne oraz praktyczne związane z ubóstwem i niedorozwojem we współczesnej gospodarce światowej, ze szczególnym uwzględnieniem krajów słabo rozwiniętych (KSR) i nowych potęg ekonomicznych (NPE). W kontekście zróżnicowania źródeł ubóstwa oraz czynników i barier niedorozwoju w krajach Południa omówiona zostanie szczegółowo rola i znaczenie kapitału ludzkiego, inwestycji, technologii, instytucji, handlu zagranicznego i globalnych programów walki z nędzą.

Literatura:

Literatura podstawowa:

G. Roland, Development economics, Routledge, London, New York 2016; J. Stiglitz, Cena nierówności, wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015; T. Piketty, Ekonomia nierówności, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca:

M. Caparros, Głód, Wydawnictwo literackie, Warszawa 2016; T. Piketty, Kapitał XXI wieku, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015; A.V. Banerjee, B. Roland, M. Dilip (eds.), Understanding poverty, New York 2006; A. Clunies-Ross, D. Forsyth, M. Huq, Development economics, McGraw-Hill Higher Education, London 2005.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 20.00%

inne: 30.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Podczas zajęć omówione zostaną aspekty teoretyczne oraz praktyczne związane z ubóstwem i niedorozwojem we współczesnej gospodarce światowej, w szczególności kraje słabo rozwinięte (KSR) i nowe potęgi ekonomiczne (NPE). W kontekście zróżnicowania źródeł ubóstwa oraz czynników i barier niedorozwoju w krajach Południa omówiona będzie szczegółowo rola i znaczenie kapitału ludzkiego, inwestycji, technologii, instytucji, handlu zagranicznego i globalnych programów walki z nędzą.

Pełny opis:

W trakcie prowadzonych zajęć omówione zostaną aspekty teoretyczne oraz praktyczne związane z ubóstwem i niedorozwojem we współczesnej gospodarce światowej, ze szczególnym uwzględnieniem krajów słabo rozwiniętych (KSR) i nowych potęg ekonomicznych (NPE). W kontekście zróżnicowania źródeł ubóstwa oraz czynników i barier niedorozwoju w krajach Południa omówiona zostanie szczegółowo rola i znaczenie kapitału ludzkiego, inwestycji, technologii, instytucji, handlu zagranicznego i globalnych programów walki z nędzą.

Literatura:

Literatura podstawowa:

G. Roland, Development economics, Routledge, London, New York 2016; J. Stiglitz, Cena nierówności, wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015; T. Piketty, Ekonomia nierówności, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca:

M. Caparros, Głód, Wydawnictwo literackie, Warszawa 2016; T. Piketty, Kapitał XXI wieku, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015; A.V. Banerjee, B. Roland, M. Dilip (eds.), Understanding poverty, New York 2006; A. Clunies-Ross, D. Forsyth, M. Huq, Development economics, McGraw-Hill Higher Education, London 2005.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

referaty/eseje: 20.00%

inne: 30.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0