Ekonomia sektora publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 222130-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia sektora publicznego |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-EKO Przedmioty kierunkowe do wyboru NMMS-FIR |
Punkty ECTS i inne: |
4.50 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student ma wiedzę umożliwiającą zrozumienie złożonych procesów i zjawisk zachodzących w sektorze publicznym oraz ich wpływu na gospodarkę a także wykazuje znajomość szerszego kontekstu polityki makroekonomicznej i polityk szczegółowych 2. Student rozpoznaje regulacyjne funkcje administracji rządowej i samorządowej, wyjaśnia zakres i różnice regulacji ekonomicznej i regulacji społecznej oraz rozumie, na czym polega zawodność rynku i zawodność państwa, zna ich objawy i przyczyny a także zna podstawowe argumenty za regulacją i deregulacją 3. Student zna charakterystykę struktur rynkowych (w szczególności monopolu i monopolu naturalnego) oraz zna zasady polityki antymonopolowej i możliwości i sposoby demonopolizacji i deregulacji monopoli naturalnych 4. Student zna kategorię dóbr publicznych i rozumie znaczenie opłat dla reglamentacji dóbr świadczonych przez sektor publiczny a także zna kategorię efektów zewnętrznych i rozumie koncepcję internalizacji kosztów zewnętrznych dla regulacji ilościowej i podatkowej w kontekście wspierania rozwoju zrównoważonego 5. Student zna podstawy opodatkowania w kontekście efektywności i sprawiedliwości oraz rozumie znaczenie wydatków publicznych, redystrybucji dochodów, wpływów z podatków i opłat dla budzetów i i deficytu budżetowego Umiejętności: 1. Student potrafi zdefiniować pojęcie sektora publicznego i wymienić grupy jednostek organizacyjnych i instytucji sektora publicznego oraz określić charakterystyczne zadania państwowych organów i instytucji regulacyjnych 2. Student umie określić podstawy regulacji cen i taryf w sektorze publicznym oraz wyjaśnić możliwości i ograniczenia deregulacji cen 3. Student potrafi uzasadnić konieczność wybranej reformy sektora publicznego i określić jej kluczowe elementy w kontekście zmiany demograficznej (np. system emerytalny, opieka zdrowotna, opieka socjalna, edukacja) lub wymogów UE (np. kolej, energetyka, środowisko, ochrona klimatu) 4. Student umie określić warunki i narzędzia oceny projektów i programów w sektorze publicznym 5. Student potrafi scharakteryzować formy organizacyjno-prawne w sektorze publicznym i koncepcję partnerstwa publiczno-prywatnego oraz opisać główne kierunki postępowego zarządzania publicznego (NPM, good governance) oraz określić przyczyny i skutki korupcji i zachowań rent seeking Kompetencje społeczne: Student: 1. Student wykazuje zrozumienie potrzeby internalizacji ekologicznych kosztów zewnętrznych oraz aktywnej promocji rozwoju zrównoważonego na wszystkich szczeblach administracji publicznej, w gospodarce i w ramach własnych zachowań 2. Student rozpoznaje przejawy nieetycznych zachowań i sytuacji korupcyjnych oraz ich szkodliwość ekonomiczną i społeczną |
Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia prowadzącego
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Będzieszak, Lidia Dzierżek, Zbigniew Grzymała, Janusz Jabłonowski, Krzysztof Jarosiński, Adam Jarosz, Iga Magda, Krzysztof Marczewski, Ewelina Nojszewska, Katarzyna Sadowy, Agnieszka Wójcik-Czerniawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Ekonomia sektora publicznego bada wpływ działalności rządu na zachowanie gospodarstw domowych i firm. Wykorzystanie modeli mikroekonomicznych do badania programów rządowych, dotyczących np. dobrobytu lub bezpieczeństwa, pozwala zrozumieć, w jaki sposób jednostki teoretycznie powinny reagować na zmianę polityk rządowej. Rząd ma możliwości zwiększania dochodów podatkowych. A więc - jak najefektywniej opodatkować jednostki? Czy rząd powinien wprowadzić np. podatek płaski? Jak powinien zmienić obowiązkowy system podatkowy? Jak zmiany podatkowe powinny obciążać podatników? Ten wykład przedstawia podstawy do odpowiedzi na takie pytania i wiele innych. Wykorzystywanie narzędzi analizy ekonomicznej w celu zrozumienia bieżącej polityki rządowej i jej skutków jest celem tego wykładu. Dodatkowymi celami są: zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomii sektora publicznego i pokazanie jak te metody mogą być wykorzystywane do analizy wielu zagadnień, jak chociażby polityka fiskalna. Wykład równ |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z podstawami ekonomii sektora publicznego i granicami racjonalności regulacji i deregulacji. Dodatkowo student będzie miał możliwość zaznajomić się z reformami sektora publicznego w warunkach współczesnej gospodarki. Szczególny nacisk zostanie położony na zagadnienia związane z usługami infrastruktury gospodarczej, regulacjami krajowych i lokalnych monopoli naturalnych, regulacjami taryf oraz wyborem form organizacyjno-prawnych jednostek organizacyjnych sektora publicznego. Przedmiot jest realizowany w formie wykładu (4,5 ECTS). Wśród wykładowców jest czterech pracowników samodzielnych. Wykład prowadzony jest metodą tradycyjną, przy zastosowaniu środków audiowizualnych. Na wykładzie omawiane są zarówno najważniejsze teorie, jak również najnowsze wyniki badań empirycznych z obszaru ekonomii sektora publicznego. Literatura to klasyczne podręczniki przetłumaczone i wydane w Polsce oraz rekomendowane przez wykładowców artykuły z uznanych czasopism o zasięgu międzynarodowym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: J.Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: C.V. Brown, P.M. Jackson, Public Sector Economics, Blackwell |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 60.00% referaty/eseje: 40.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Ekonomia sektora publicznego bada wpływ działalności rządu na zachowanie gospodarstw domowych i firm. Wykorzystanie modeli mikroekonomicznych do badania programów rządowych, dotyczących np. dobrobytu lub bezpieczeństwa, pozwala zrozumieć, w jaki sposób jednostki teoretycznie powinny reagować na zmianę polityk rządowej. Rząd ma możliwości zwiększania dochodów podatkowych. A więc - jak najefektywniej opodatkować jednostki? Czy rząd powinien wprowadzić np. podatek płaski? Jak powinien zmienić obowiązkowy system podatkowy? Jak zmiany podatkowe powinny obciążać podatników? Ten wykład przedstawia podstawy do odpowiedzi na takie pytania i wiele innych. Wykorzystywanie narzędzi analizy ekonomicznej w celu zrozumienia bieżącej polityki rządowej i jej skutków jest celem tego wykładu. Dodatkowymi celami są: zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomii sektora publicznego i pokazanie jak te metody mogą być wykorzystywane do analizy wielu zagadnień, jak chociażby polityka fiskalna. Wykład równ |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z podstawami ekonomii sektora publicznego i granicami racjonalności regulacji i deregulacji. Dodatkowo student będzie miał możliwość zaznajomić się z reformami sektora publicznego w warunkach współczesnej gospodarki. Szczególny nacisk zostanie położony na zagadnienia związane z usługami infrastruktury gospodarczej, regulacjami krajowych i lokalnych monopoli naturalnych, regulacjami taryf oraz wyborem form organizacyjno-prawnych jednostek organizacyjnych sektora publicznego. Przedmiot jest realizowany w formie wykładu (4,5 ECTS). Wśród wykładowców jest czterech pracowników samodzielnych. Wykład prowadzony jest metodą tradycyjną, przy zastosowaniu środków audiowizualnych. Na wykładzie omawiane są zarówno najważniejsze teorie, jak również najnowsze wyniki badań empirycznych z obszaru ekonomii sektora publicznego. Literatura to klasyczne podręczniki przetłumaczone i wydane w Polsce oraz rekomendowane przez wykładowców artykuły z uznanych czasopism o zasięgu międzynarodowym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: J.Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: C.V. Brown, P.M. Jackson, Public Sector Economics, Blackwell |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 60.00% referaty/eseje: 40.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Ekonomia sektora publicznego bada wpływ działalności rządu na zachowanie gospodarstw domowych i firm. Wykorzystanie modeli mikroekonomicznych do badania programów rządowych, dotyczących np. dobrobytu lub bezpieczeństwa, pozwala zrozumieć, w jaki sposób jednostki teoretycznie powinny reagować na zmianę polityk rządowej. Rząd ma możliwości zwiększania dochodów podatkowych. A więc - jak najefektywniej opodatkować jednostki? Czy rząd powinien wprowadzić np. podatek płaski? Jak powinien zmienić obowiązkowy system podatkowy? Jak zmiany podatkowe powinny obciążać podatników? Ten wykład przedstawia podstawy do odpowiedzi na takie pytania i wiele innych. Wykorzystywanie narzędzi analizy ekonomicznej w celu zrozumienia bieżącej polityki rządowej i jej skutków jest celem tego wykładu. Dodatkowymi celami są: zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomii sektora publicznego i pokazanie jak te metody mogą być wykorzystywane do analizy wielu zagadnień, jak chociażby polityka fiskalna. Wykład równ |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z podstawami ekonomii sektora publicznego i granicami racjonalności regulacji i deregulacji. Dodatkowo student będzie miał możliwość zaznajomić się z reformami sektora publicznego w warunkach współczesnej gospodarki. Szczególny nacisk zostanie położony na zagadnienia związane z usługami infrastruktury gospodarczej, regulacjami krajowych i lokalnych monopoli naturalnych, regulacjami taryf oraz wyborem form organizacyjno-prawnych jednostek organizacyjnych sektora publicznego. Przedmiot jest realizowany w formie wykładu (4,5 ECTS). Wśród wykładowców jest czterech pracowników samodzielnych. Wykład prowadzony jest metodą tradycyjną, przy zastosowaniu środków audiowizualnych. Na wykładzie omawiane są zarówno najważniejsze teorie, jak również najnowsze wyniki badań empirycznych z obszaru ekonomii sektora publicznego. Literatura to klasyczne podręczniki przetłumaczone i wydane w Polsce oraz rekomendowane przez wykładowców artykuły z uznanych czasopism o zasięgu międzynarodowym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: J.Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: C.V. Brown, P.M. Jackson, Public Sector Economics, Blackwell |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 60.00% referaty/eseje: 40.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Ekonomia sektora publicznego bada wpływ działalności rządu na zachowanie gospodarstw domowych i firm. Wykorzystanie modeli mikroekonomicznych do badania programów rządowych, dotyczących np. dobrobytu lub bezpieczeństwa, pozwala zrozumieć, w jaki sposób jednostki teoretycznie powinny reagować na zmianę polityk rządowej. Rząd ma możliwości zwiększania dochodów podatkowych. A więc - jak najefektywniej opodatkować jednostki? Czy rząd powinien wprowadzić np. podatek płaski? Jak powinien zmienić obowiązkowy system podatkowy? Jak zmiany podatkowe powinny obciążać podatników? Ten wykład przedstawia podstawy do odpowiedzi na takie pytania i wiele innych. Wykorzystywanie narzędzi analizy ekonomicznej w celu zrozumienia bieżącej polityki rządowej i jej skutków jest celem tego wykładu. Dodatkowymi celami są: zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomii sektora publicznego i pokazanie jak te metody mogą być wykorzystywane do analizy wielu zagadnień, jak chociażby polityka fiskalna. Wykład równ |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z podstawami ekonomii sektora publicznego i granicami racjonalności regulacji i deregulacji. Dodatkowo student będzie miał możliwość zaznajomić się z reformami sektora publicznego w warunkach współczesnej gospodarki. Szczególny nacisk zostanie położony na zagadnienia związane z usługami infrastruktury gospodarczej, regulacjami krajowych i lokalnych monopoli naturalnych, regulacjami taryf oraz wyborem form organizacyjno-prawnych jednostek organizacyjnych sektora publicznego. Przedmiot jest realizowany w formie wykładu (4,5 ECTS). Wśród wykładowców jest czterech pracowników samodzielnych. Wykład prowadzony jest metodą tradycyjną, przy zastosowaniu środków audiowizualnych. Na wykładzie omawiane są zarówno najważniejsze teorie, jak również najnowsze wyniki badań empirycznych z obszaru ekonomii sektora publicznego. Literatura to klasyczne podręczniki przetłumaczone i wydane w Polsce oraz rekomendowane przez wykładowców artykuły z uznanych czasopism o zasięgu międzynarodowym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: J.Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: C.V. Brown, P.M. Jackson, Public Sector Economics, Blackwell |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 60.00% referaty/eseje: 40.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.