Ekonomia emerytalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 222070-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia emerytalna |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Patrz semestralny plan zajęć. |
Pełny opis: |
Poznanie przez studentów modelu dochodu permanentnego i dochodu w cyklu życia jako tła wyborów, będących przedmiotem badania ekonomii emerytalnej. Omówienie czynników warunkujących istnienie systemów emerytalnych na świecie. Omówienie wpływu czynników demograficznych na system emerytalny. Prezentacja podstawowych wyników teoretycznych opartych o stosowanie modeli nakładających się pokoleń (OLG). Rozszerzenie analizy teorii wyboru konsumpcji w czasie o wpływ mechanizmów podziału bieżącego dochodu między pracujących a emerytów na całą gospodarkę. Prezentacja różnych form architektury systemu. Omówienie bodźców generowanych przez system emerytalny - rynek pracy, rynek kapitałowy, stopa oszczędności. Przygotowanie słuchaczy do ewaluacji wpływu różnych form architektury systemu emerytalnego na gospodarkę. Opis problematyki reformowania systemów - doświadczenia praktyczne. Poznanie przez słuchaczy podstawowych empirycznych zależności, związanych z funkcjonowaniem systemów emerytalnych na świecie. Kurs stanowi rozszerzenie zagadnień poruszanych na zajęciach z mikro- i makroekonomii w zakresie teorii wyboru konsumenta oraz teorii równowagi ogólnej. Stanowi wprowadzenie teoretyczne do przedmiotów ukierunkowanych na analizę funkcjonowania systemów emerytalnych, podając teoretyczne podstawy analizy zagadnień z zakresu ekonomii emerytalnej w kontekście praktycznym. Pogłębia zrozumienie mechanizmów rządzących konstrukcją systemu emerytalnego i wpływu jego struktury na całą gospodarkę. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: N. Barr, P. Diamond, Reforming Pensions, Principles and Policy Choices, Oxford University Press, 2008; D. Blake, Pension Economics, John Wiley&Sons, 2006; M. Góra, System emerytalny, PWE, Warszawa 2003; J. Gruber, D.A. Wise, Social security around the world, University of Chicago Press, 1999. Literatura uzupełniająca: P. Diamond, Social Security Reform, Oxford University Press, The Lindahl Lectures, 2002; D. Blake, Pension Finance, John Wiley&Sons, 2006; M. Góra, Wpływ systemu zabezpieczenia społecznego na rynek pracy, "Ekonomista" 2003, nr 1, s. 9-20; J.H. Stock, D.A. Wise, Pensions, the Option Value of Work and Retirement, "Econometrica" 1990, tom 58, nr 5, s. 1151-1180. M. Góra, Political economy of pension reforms, "IZA Journal of Labor & Devewlopment", 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student powinien być w stanie: 1. omówić podstawowe zależności systemu emerytalnego i struktury ludności oraz jej zmian w XIX, XX i XXI ww., 2. odróżnić od siebie zależności o charakterze mikro (dodatkowe zabezpieczenie emerytalne) i te o charakterze makro (powszechny system emerytalny) oraz wyciągnąć z tego wnioski ekonomiczne i społeczne, 3. odróżnić od siebie problemy systemu emerytalnego i problemy zarządzania systemem emerytalnym, 4. omówić różne metody alokacji dochodu w czasie stosowane w ramach systemów emerytalnych oraz wskazać efekty zewnętrzne stosowania każdej z nich, 5. omówić na czym polega interes pracujących, a na czym interes emerytów i wskazać zbieżności oraz sprzeczności w tym zakresie; podział PKB między pokolenia, 6. omówić przyczyny, przebieg i istotę reform emerytalnych dokonywanych na świecie. Umiejętności: Student powinien umieć: 1. rozumować w kategoriach ekonomii emerytalnej, 2. krytycznie analizować artykuły prasowe o tematyce ekonomicznej poświęcone systemom emerytalnym, formułować własne sądy na ich temat, wskazywać błędy w rozumowaniu, 3. interpretować rzeczywiste dane i zjawiska w kategoriach zdobytej wiedzy, 4. ocenić propozycje reform systemów emerytalnych, korzystając z poznanych na zajęciach teorii, w szczególności - bodźców generowanych przez system emerytalny, 5. budować w spójny sposób własne poglądy na temat funkcjonowania, architektury i zmian form oraz parametrów systemów emerytalnych, 6. przeprowadzić krótko i długookresową analizę reakcji gospodarki na reformy (lub ich brak) systemu emerytalnego. Kompetencje społeczne: Student umie: 1. Jasno przedstawiać swoje poglądy w zakresie problematyki emerytalnej i zagadnień powiązanych. 2. Formułować argumenty na poparcie swoich sądów oraz jest otwarty na ich konfrontację z poglądami innych. 3. Modyfikować swoje poglądy w reakcji na argumenty wskazujące, że jest po temu dobry merytoryczny powód. 4. Przekazywać swoją wiedzą w sposób dostosowany do odbiorców. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin testowy: 20.00% egzamin ustny: 60.00% referaty/eseje: 20.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.