Fundusze strukturalne Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 221700-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Fundusze strukturalne Unii Europejskiej |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Budżet ogólny UE jako główny element systemu finansowego Unii Europejskiej. Finanse publiczne krajów UE. Przyczyny powstania funduszy strukturalnych i ich rola w polityce regionalnej i polityce spójności UE. Cele i zasady działania funduszy strukturalnych UE. Przygotowanie i ocena projektów rozwojowych współfinansowanych przez fundusze strukturalne UE. Czynniki wpływające na wydatki z budżetu ogólnego UE na politykę spójności. |
Pełny opis: |
Celem jest nauczenie studentów zasad działania funduszy strukturalnych UE oraz ich wykorzystania do współfinansowania projektów rozwojowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Oręziak, Finanse Unii Europejskiej i strefy euro, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020. Fundusze UE 2014-2020 : [nowa perspektywa - nowe możliwości : praca zbiorowa Warszawa : Wydawnictwo C.H. Beck, 2014., A. Harasimowicz, Fundusze Strukturalne i Fundusz Spójności jako Instrumenty Realizacji Polityki Regionalnej Unii Europejskiej, Politechnika Białostocka, Białystok 2013; E. Pancer-Cybulska, E. Szostak, Polityka spójności w okresie 2014-2020: a rozwój regionów Europy, Wrocław 2011; B. Ekstowicz; M.J. Malinowski, Polityka strukturalna Unii Europejskiej: stymulatorem procesów modernizacji i rozwoju społeczno-ekonomicznego Polski w latach 2007-2015, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010; A. Jankowska, T. Kierzkowski, R. Knopik, Fundusze Strukturalne oraz Fundusz Spójności, Wydawnictwo: C.H.BECK, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: Komisja Europejska, Nowoczesny budżet dla Unii, która chroni, wspiera i broni. Wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 Bruksela, dnia 2.5.2018 r. COM(2018) 321 final, ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna"; ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1300/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1084/2006; ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006; Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1302/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT) w celu doprecyzowania, uproszczenia i usprawnienia procesu tworzenia takich ugrupowań oraz ich funkcjonowania; ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006; ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student ma wiedzę o funkcjonowaniu systemu finansowego UE i kierunkach jego zmian Student ma wiedzę o roli funduszy strukturalnych w polityce spójności UE i ich wpływie na gospodarkę państw członkowskich Student zna rolę instytucji UE oraz państw członkowskich w procesie kształtowania i wykonywania oraz kontroli budżetu UE Umiejętności: 1. Student potrafi zidentyfikować i rozwiązywać problemy dotyczące systemu finansowego UE, w tym zwłaszcza funduszy strukturalnych UE. Umie pozyskać dane i informacje, by ocenić wybrany aspekt związany z finansami UE, w tym z finansowaniem z funduszy strukturalnych Umie pozyskać dane i informacje, by ocenić wybrany aspekt związany z finansowaniem z funduszy strukturalnych Kompetencje społeczne: 1. Student rozumie skutki społeczne wydatkowania środków z funduszy strukturalnych 2. Student rozumie uwarunkowania społeczne związane z realizacją projektów finansowanych z budżetu UE Student wykazuje zdolność oceny ważnych kwestii społecznych związanych z projektami unijnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Zajęcia prowadzącego
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Gałązka, Leokadia Oręziak, Marcin Wajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Zajęcia prowadzącego - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-18 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Leokadia Oręziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.