Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie kapitałem intelektualnym i innowacjami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 221630-D
Kod Erasmus / ISCED: 01.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0810) Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie kapitałem intelektualnym i innowacjami
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-MEN
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student rozumie na czym polega rola innowacji i kapitału intelektualnego w funkcjonowaniu organizacji

Student rozumie istotę konkurowania i budowania przewagi konkurencyjnej na wiedzy i innowacjach

Student jest świadomy konieczności zarządzania innowacjami

Student rozumie na czym polega rola narzędzi technologicznych i organizacyjnych w zarządzaniu innowacjami i kapitałem intelektualnym

Umiejętności:

Student potrafi dokonać pomiaru poziomu innowacyjności organizacji oraz wartości jej kapitału intelektualnego

Student potrafi przeprowadzić analizę elementów składowych kapitału intelektualnego

Student potrafi sformułować strategie innowacji nakierowaną na podniesienie wartości kapitału intelektualnego a co za tym idzie wartości całego przedsiębiorstwa

Kompetencje społeczne:

Student doskonali umiejętność formułowania strategii innowacji na piśmie

Student doskonali kreatywność niezbędną przy formułowaniu strategii innowacji

Student dostrzega konieczność współdziałania pracowników odpowiedzialnych za różne obszary kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Monika Zajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Rola kapitału intelektualnego i innowacji w gospodarce opartej na wiedzy. Przykładowe strategie innowacji. Rola metod twórczego zarzadzania w procesie tworzenia kapitału intelektualnego i innowacji. Zarządzanie i ochrona własności intelektualnej i przemysłowej. Zarządzanie pomysłami. Wycena kapitału intelektualnego. Rola działów B+R w kreowaniu kapitału intelektualnego i innowacji. Transfer wiedzy i technologii. Komercjalizacja.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest opanowanie wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania kapitałem intelektualnym i innowacjami w organizacjach opartych na wiedzy i nastawionych na tworzenie wartości. Celowi temu ma służyć między innymi: ukazanie współczesnych uwarunkowań i źródeł innowacyjności oraz budowy wartości firmy w oparciu o jej kapitał intelektualny obejmujący w szczególności: kapitał ludzki, kapitał relacyjny i kapitał strukturalny. Po ukończeniu zajęć słuchacze powinni podnieść swoje umiejętności podejmowania optymalnych decyzji w zakresie zarządzania innowacjami, wiedzą i kapitałem intelektualnym. Zajęcia oparte są na szerokim wykorzystaniu praktycznych przykładów. Zajęcia zawierają też elementy interdyscyplinarne, w tym odwołania do teorii przedsiębiorstwa, teorii konkurencji, prawa własności przemysłowej. Szczególny nacisk został położony na zrozumienie różnorodnych uwarunkowań decyzyjnych oraz doskonalenie umiejętności podejmowania optymalnych decyzji w warunkach ciągłych zmian i niepewności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kapitał intelektualny, Leif Edvinsson, Michael S. Malone, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

2. Zarządzanie innowacjami, R. Knosala, A. Boratyńska-Sala, M. Jurczyk- Bunkowska, A.Moczała, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014.

3. Zarządzanie innowacjami, Harvard Business Review, Wyd. Helion, Gliwice 2003.

4. Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. (red.) P. Wachowiak, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszaw 2005;

5. A. Sopińska, Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wydanie II, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategie na działanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

2. M.Mroziewicz, Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju, Difin, Warszawa 2008.

3. Barbara Bojewska, Kapitał intelektualny a innowacyjność w organizacji opartej na wiedzy, Studia I Prace KZiF, Zeszyt Naukowy 134, SGH, Warszawa 2013.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 40.00%

projekty: 60.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adrian Lubowiecki-Vikuk, Monika Zajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Rola kapitału intelektualnego i innowacji w gospodarce opartej na wiedzy. Przykładowe strategie innowacji. Rola metod twórczego zarzadzania w procesie tworzenia kapitału intelektualnego i innowacji. Zarządzanie i ochrona własności intelektualnej i przemysłowej. Zarządzanie pomysłami. Wycena kapitału intelektualnego. Rola działów B+R w kreowaniu kapitału intelektualnego i innowacji. Transfer wiedzy i technologii. Komercjalizacja.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest opanowanie wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania kapitałem intelektualnym i innowacjami w organizacjach opartych na wiedzy i nastawionych na tworzenie wartości. Celowi temu ma służyć między innymi: ukazanie współczesnych uwarunkowań i źródeł innowacyjności oraz budowy wartości firmy w oparciu o jej kapitał intelektualny obejmujący w szczególności: kapitał ludzki, kapitał relacyjny i kapitał strukturalny. Po ukończeniu zajęć słuchacze powinni podnieść swoje umiejętności podejmowania optymalnych decyzji w zakresie zarządzania innowacjami, wiedzą i kapitałem intelektualnym. Zajęcia oparte są na szerokim wykorzystaniu praktycznych przykładów. Zajęcia zawierają też elementy interdyscyplinarne, w tym odwołania do teorii przedsiębiorstwa, teorii konkurencji, prawa własności przemysłowej. Szczególny nacisk został położony na zrozumienie różnorodnych uwarunkowań decyzyjnych oraz doskonalenie umiejętności podejmowania optymalnych decyzji w warunkach ciągłych zmian i niepewności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kapitał intelektualny, Leif Edvinsson, Michael S. Malone, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

2. Zarządzanie innowacjami, R. Knosala, A. Boratyńska-Sala, M. Jurczyk- Bunkowska, A.Moczała, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014.

3. Zarządzanie innowacjami, Harvard Business Review, Wyd. Helion, Gliwice 2003.

4. Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. (red.) P. Wachowiak, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszaw 2005;

5. A. Sopińska, Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wydanie II, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategie na działanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

2. M.Mroziewicz, Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju, Difin, Warszawa 2008.

3. Barbara Bojewska, Kapitał intelektualny a innowacyjność w organizacji opartej na wiedzy, Studia I Prace KZiF, Zeszyt Naukowy 134, SGH, Warszawa 2013.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 40.00%

projekty: 60.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mariusz Strojny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Rola kapitału intelektualnego i innowacji w gospodarce opartej na wiedzy. Przykładowe strategie innowacji. Rola metod twórczego zarzadzania w procesie tworzenia kapitału intelektualnego i innowacji. Zarządzanie i ochrona własności intelektualnej i przemysłowej. Zarządzanie pomysłami. Wycena kapitału intelektualnego. Rola działów B+R w kreowaniu kapitału intelektualnego i innowacji. Transfer wiedzy i technologii. Komercjalizacja.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest opanowanie wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania kapitałem intelektualnym i innowacjami w organizacjach opartych na wiedzy i nastawionych na tworzenie wartości. Celowi temu ma służyć między innymi: ukazanie współczesnych uwarunkowań i źródeł innowacyjności oraz budowy wartości firmy w oparciu o jej kapitał intelektualny obejmujący w szczególności: kapitał ludzki, kapitał relacyjny i kapitał strukturalny. Po ukończeniu zajęć słuchacze powinni podnieść swoje umiejętności podejmowania optymalnych decyzji w zakresie zarządzania innowacjami, wiedzą i kapitałem intelektualnym. Zajęcia oparte są na szerokim wykorzystaniu praktycznych przykładów. Zajęcia zawierają też elementy interdyscyplinarne, w tym odwołania do teorii przedsiębiorstwa, teorii konkurencji, prawa własności przemysłowej. Szczególny nacisk został położony na zrozumienie różnorodnych uwarunkowań decyzyjnych oraz doskonalenie umiejętności podejmowania optymalnych decyzji w warunkach ciągłych zmian i niepewności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kapitał intelektualny, Leif Edvinsson, Michael S. Malone, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

2. Zarządzanie innowacjami, R. Knosala, A. Boratyńska-Sala, M. Jurczyk- Bunkowska, A.Moczała, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014.

3. Zarządzanie innowacjami, Harvard Business Review, Wyd. Helion, Gliwice 2003.

4. Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. (red.) P. Wachowiak, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszaw 2005;

5. A. Sopińska, Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wydanie II, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategie na działanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

2. M.Mroziewicz, Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju, Difin, Warszawa 2008.

3. Barbara Bojewska, Kapitał intelektualny a innowacyjność w organizacji opartej na wiedzy, Studia I Prace KZiF, Zeszyt Naukowy 134, SGH, Warszawa 2013.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 30.00%

projekty: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mariusz Strojny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Rola kapitału intelektualnego i innowacji w gospodarce opartej na wiedzy. Przykładowe strategie innowacji. Rola metod twórczego zarzadzania w procesie tworzenia kapitału intelektualnego i innowacji. Zarządzanie i ochrona własności intelektualnej i przemysłowej. Zarządzanie pomysłami. Wycena kapitału intelektualnego. Rola działów B+R w kreowaniu kapitału intelektualnego i innowacji. Transfer wiedzy i technologii. Komercjalizacja.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest opanowanie wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania kapitałem intelektualnym i innowacjami w organizacjach opartych na wiedzy i nastawionych na tworzenie wartości. Celowi temu ma służyć między innymi: ukazanie współczesnych uwarunkowań i źródeł innowacyjności oraz budowy wartości firmy w oparciu o jej kapitał intelektualny obejmujący w szczególności: kapitał ludzki, kapitał relacyjny i kapitał strukturalny. Po ukończeniu zajęć słuchacze powinni podnieść swoje umiejętności podejmowania optymalnych decyzji w zakresie zarządzania innowacjami, wiedzą i kapitałem intelektualnym. Zajęcia oparte są na szerokim wykorzystaniu praktycznych przykładów. Zajęcia zawierają też elementy interdyscyplinarne, w tym odwołania do teorii przedsiębiorstwa, teorii konkurencji, prawa własności przemysłowej. Szczególny nacisk został położony na zrozumienie różnorodnych uwarunkowań decyzyjnych oraz doskonalenie umiejętności podejmowania optymalnych decyzji w warunkach ciągłych zmian i niepewności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kapitał intelektualny, Leif Edvinsson, Michael S. Malone, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

2. Zarządzanie innowacjami, R. Knosala, A. Boratyńska-Sala, M. Jurczyk- Bunkowska, A.Moczała, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2014.

3. Zarządzanie innowacjami, Harvard Business Review, Wyd. Helion, Gliwice 2003.

4. Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. (red.) P. Wachowiak, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszaw 2005;

5. A. Sopińska, Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wydanie II, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategie na działanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

2. M.Mroziewicz, Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju, Difin, Warszawa 2008.

3. Barbara Bojewska, Kapitał intelektualny a innowacyjność w organizacji opartej na wiedzy, Studia I Prace KZiF, Zeszyt Naukowy 134, SGH, Warszawa 2013.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 30.00%

projekty: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 20.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0