Polityki innowacyjne na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 220460-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.2
|
Nazwa przedmiotu: | Polityki innowacyjne na świecie |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-MSG |
Punkty ECTS i inne: |
4.50 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student rozumie pojęcia: polityka innowacyjna, system innowacji, foresight technologiczny Student zna metody pomiaru i wskaźniki używane do ewaluacji skuteczności polityki innowacyjnej Student zna cechy charakterystyczne polityki innowacyjnej państw UE, USA i wybranych krajów Azji. Student zna narzędzia popytowe i podażowe polityki innowacyjnej i rozumie ich skutki ekonomiczne. Umiejętności: Student potrafi samodzielnie analizować dane opisujące innowacyjność gospodarek Student potrafi analizować skuteczność narzędzi polityki innowacyjnej Student potrafi opracować strategię innowacyjności kraju/regionu w kontekście międzynarodowym Kompetencje społeczne: Student rozumie związki między polityką innowacyjną a poziomem innowacyjności gospodarek z uwzględnieniem znaczenia czynników kulturowych Student potrafi zintegrować wiedzę i umiejętności niezbędne do opracowania w zespole strategii innowacyjności kraju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Definicja i rodzaje innowacji. Teoretyczne podstawy polityki innowacyjnej. Koncepcja systemów innowacji. Struktury proinnowacyjne i ich rola w pobudzaniu innowacyjności. Finansowanie innowacji jako narzędzie polityki innowacyjnej. Polityka innowacyjna w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Polityka innowacyjna w Stanach Zjednoczonych. Polityka innowacyjna Korei Południowej. Polityka innowacyjna wybranych państw Azji - porównanie Chin i Indii. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z kierunkami współczesnej polityki innowacyjnej, sposobami jej kształtowania, w tym różnorodnymi konfiguracjami jej celów i narzędzi, przewidzianymi w ujęciach teoretycznych oraz ich praktycznym zastosowaniem w różnych gospodarkach narodowych. Koncepcje teoretyczne są ilustrowane przykładami najlepszych (i najgorszych) praktyk z krajów Unii Europejskiej oraz światowych liderów innowacyjności (USA, Korea Południowa) i gospodarek wschodzących (Chiny, Indie). Kształtowanie umiejętności oceny skuteczności narzędzi polityki innowacyjnej oraz formułowania strategii innowacji na szczeblu ponadnarodowym, krajowym, regionalnym oraz lokalnym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M.A. Weresa (2022), Polityka innowacyjna. Nowe tendencje w teorii i praktyce. PWN Warszawa. M.A. Weresa, (2017), Research and Development Policy, Innovation Policy, and Industrial Policy: An Interface, w: A. Ambroziak (red.) (2017), The New Industrial Policy of the European Union, Springer, s. 187-204. Literatura uzupełniająca: M. A. Weresa, M. Lachowicz (2023), Public support and returns from innovation: evidence from European countries, Innovation: The European Journal of Social Science Research, DOI:10.1080/13511610.2023.2241114 Borrás S., Edquist Ch. (2019), Holistic Innovation Policy. Theoretical Foundations, Policy Problems, and Instrument Choices, Oxford University Press, Oxford, New York. M. Mazzucato, (2018), Mission-oriented innovation policies: challenges and opportunities, Industrial and Corporate Change, 2018, Vol. 27, No. 5, pp. 803-815, doi: 10.1093/icc/dty034 2 4. M.A. Weresa, (red.) (2018) Strengthening the Knowledge Base for Innovation in the European Union, Polish Scientific Publishers PWN Warszawa (http://www.i3u-innovationunion.eu/wordpress/wp-content/uploads/2018/10/Strengthening_the_knowledge_base_in_the_European_Union.pdf). |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% referaty/eseje: 25.00% inne: 20.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 5.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Mackiewicz, Aleksandra Szarek-Piaskowska, Marzenna Weresa, Adrian Zwoliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Definicja i rodzaje innowacji. Teoretyczne podstawy polityki innowacyjnej. Koncepcja systemów innowacji. Struktury proinnowacyjne i ich rola w pobudzaniu innowacyjności. Finansowanie innowacji jako narzędzie polityki innowacyjnej. Polityka innowacyjna w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Polityka innowacyjna w Stanach Zjednoczonych. Polityka innowacyjna Korei Południowej. Polityka innowacyjna wybranych państw Azji - porównanie Chin i Indii. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z kierunkami współczesnej polityki innowacyjnej, sposobami jej kształtowania, w tym różnorodnymi konfiguracjami jej celów i narzędzi, przewidzianymi w ujęciach teoretycznych oraz ich praktycznym zastosowaniem w różnych gospodarkach narodowych. Koncepcje teoretyczne są ilustrowane przykładami najlepszych (i najgorszych) praktyk z krajów Unii Europejskiej oraz światowych liderów innowacyjności (USA, Korea Południowa) i gospodarek wschodzących (Chiny, Indie). Kształtowanie umiejętności oceny skuteczności narzędzi polityki innowacyjnej oraz formułowania strategii innowacji na szczeblu ponadnarodowym, krajowym, regionalnym oraz lokalnym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M.A. Weresa (2022), Polityka innowacyjna. Nowe tendencje w teorii i praktyce. PWN Warszawa. M.A. Weresa, (2017), Research and Development Policy, Innovation Policy, and Industrial Policy: An Interface, w: A. Ambroziak (red.) (2017), The New Industrial Policy of the European Union, Springer, s. 187-204. Literatura uzupełniająca: M. A. Weresa, M. Lachowicz (2023), Public support and returns from innovation: evidence from European countries, Innovation: The European Journal of Social Science Research, DOI:10.1080/13511610.2023.2241114 Borrás S., Edquist Ch. (2019), Holistic Innovation Policy. Theoretical Foundations, Policy Problems, and Instrument Choices, Oxford University Press, Oxford, New York. M. Mazzucato, (2018), Mission-oriented innovation policies: challenges and opportunities, Industrial and Corporate Change, 2018, Vol. 27, No. 5, pp. 803-815, doi: 10.1093/icc/dty034 2 4. M.A. Weresa, (red.) (2018) Strengthening the Knowledge Base for Innovation in the European Union, Polish Scientific Publishers PWN Warszawa (http://www.i3u-innovationunion.eu/wordpress/wp-content/uploads/2018/10/Strengthening_the_knowledge_base_in_the_European_Union.pdf). |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% referaty/eseje: 25.00% inne: 20.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 5.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Definicja i rodzaje innowacji. Teoretyczne podstawy polityki innowacyjnej. Koncepcja systemów innowacji. Struktury proinnowacyjne i ich rola w pobudzaniu innowacyjności. Finansowanie innowacji jako narzędzie polityki innowacyjnej. Polityka innowacyjna w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Polityka innowacyjna w Stanach Zjednoczonych. Polityka innowacyjna Korei Południowej. Polityka innowacyjna wybranych państw Azji - porównanie Chin i Indii. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z kierunkami współczesnej polityki innowacyjnej, sposobami jej kształtowania, w tym różnorodnymi konfiguracjami jej celów i narzędzi, przewidzianymi w ujęciach teoretycznych oraz ich praktycznym zastosowaniem w różnych gospodarkach narodowych. Koncepcje teoretyczne są ilustrowane przykładami najlepszych (i najgorszych) praktyk z krajów Unii Europejskiej oraz światowych liderów innowacyjności (USA, Korea Południowa) i gospodarek wschodzących (Chiny, Indie). Kształtowanie umiejętności oceny skuteczności narzędzi polityki innowacyjnej, formułowania strategii innowacji na szczeblu ponadnarodowym, krajowym, regionalnym oraz lokalnym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M.A. Weresa (2022), Polityka innowacyjna. Nowe tendencje w teorii i praktyce. PWN Warszawa. M.A. Weresa, (2017), Research and Development Policy, Innovation Policy, and Industrial Policy: An Interface, w: A. Ambroziak (red.) (2017), The New Industrial Policy of the European Union, Springer, s. 187-204. Literatura uzupełniająca: Borrás S., Edquist Ch. (2019), Holistic Innovation Policy. Theoretical Foundations, Policy Problems, and Instrument Choices, Oxford University Press, Oxford, New York. Edquist Ch. (2020), Functional procurement for innovation, welfare and the environment, CIRCLE, Lund University, Papers in Innovation Studies Paper no. 2020/01. M. Mazzucato, (2018), Mission-oriented innovation policies: challenges and opportunities, Industrial and Corporate Change, 2018, Vol. 27, No. 5, pp. 803-815, doi: 10.1093/icc/dty034 2 4. M.A. Weresa, (red.) (2018) Strengthening the Knowledge Base for Innovation in the European Union, Polish Scientific Publishers PWN Warszawa (http://www.i3u-innovationunion.eu/wordpress/wp-content/uploads/2018/10/Strengthening_the_knowledge_base_in_the_European_Union.pdf). |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% referaty/eseje: 25.00% inne: 20.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 5.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Mackiewicz, Aleksandra Szarek-Piaskowska, Marzenna Weresa, Adrian Zwoliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Definicja i rodzaje innowacji. Teoretyczne podstawy polityki innowacyjnej. Koncepcja systemów innowacji. Struktury proinnowacyjne i ich rola w pobudzaniu innowacyjności. Finansowanie innowacji jako narzędzie polityki innowacyjnej. Polityka innowacyjna w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Polityka innowacyjna w Stanach Zjednoczonych. Polityka innowacyjna Korei Południowej. Polityka innowacyjna wybranych państw Azji - porównanie Chin i Indii. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z kierunkami współczesnej polityki innowacyjnej, sposobami jej kształtowania, w tym różnorodnymi konfiguracjami jej celów i narzędzi, przewidzianymi w ujęciach teoretycznych oraz ich praktycznym zastosowaniem w różnych gospodarkach narodowych. Koncepcje teoretyczne są ilustrowane przykładami najlepszych (i najgorszych) praktyk z krajów Unii Europejskiej oraz światowych liderów innowacyjności (USA, Korea Południowa) i gospodarek wschodzących (Chiny, Indie). Kształtowanie umiejętności oceny skuteczności narzędzi polityki innowacyjnej, formułowania strategii innowacji na szczeblu ponadnarodowym, krajowym, regionalnym oraz lokalnym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M.A. Weresa (2022), Polityka innowacyjna. Nowe tendencje w teorii i praktyce. PWN Warszawa. M.A. Weresa, (2017), Research and Development Policy, Innovation Policy, and Industrial Policy: An Interface, w: A. Ambroziak (red.) (2017), The New Industrial Policy of the European Union, Springer, s. 187-204. Literatura uzupełniająca: Borrás S., Edquist Ch. (2019), Holistic Innovation Policy. Theoretical Foundations, Policy Problems, and Instrument Choices, Oxford University Press, Oxford, New York. Edquist Ch. (2020), Functional procurement for innovation, welfare and the environment, CIRCLE, Lund University, Papers in Innovation Studies Paper no. 2020/01. M. Mazzucato, (2018), Mission-oriented innovation policies: challenges and opportunities, Industrial and Corporate Change, 2018, Vol. 27, No. 5, pp. 803-815, doi: 10.1093/icc/dty034 2 4. M.A. Weresa, (red.) (2018) Strengthening the Knowledge Base for Innovation in the European Union, Polish Scientific Publishers PWN Warszawa (http://www.i3u-innovationunion.eu/wordpress/wp-content/uploads/2018/10/Strengthening_the_knowledge_base_in_the_European_Union.pdf). |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 50.00% referaty/eseje: 25.00% inne: 20.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 5.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.