UE jako podmiot międzynarodowych stosunków gospodarczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 220350-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | UE jako podmiot międzynarodowych stosunków gospodarczych |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na programie SMMD-MSG |
Punkty ECTS i inne: |
6.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć zostaną studenci zaznajomieni z ewolucją traktatowych i pozaumownych stosunków gospodarczych (w tym handlowych i inwestycyjnych) UE z państwami trzecimi oraz grupami państw na świecie. Studenci poznają ramy prawne WTO umów gospodarczych zawieranych przez UE oraz podstawy prawne i procedury stosowanych instrumentów handlowych oraz zawierania umów z państwami trzecimi. Ponadto Studenci uzyskają wiedzę w zakresie stosunków gospodarczych UE z poszczególnymi państwami/grupami państw (EFTA, Zjedonoczone Królestwo, Turcja, kraje basenu Morza Śródziemnego, kraje AKP, Rosja, kraje Partnerstwa Wschodniego, kraje Zachodnich Bałkanów, kraje Zatoki Perskiej, YSA, Kanada, Meksyk, Mercosur, Pakt Andyjski, Stowarzyszenie Ameryki Środkowej, CARIFORUM, Australia i Nowa Zelandia, Korea Południowa, Chiny, Singapur, ASEAN). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie studentom ewolucji traktatowych i pozaumownych stosunków gospodarczych (w tym handlowych i inwestycyjnych) UE z państwami trzecimi oraz grupami państw na świecie. Studenci poznają zarówno rozszerzony (wszechstronny) zakres umów wykraczający poza standardowe strefy wolnego handlu (i ewentualnie unie celne), jak też ich adresatów na świecie. Dodatkowo uwaga zostanie poświęcono procesowi wypracowywania mandatu negocjacyjnego i ratyfikacji umów gospodarczych, w tym handlowych, co pozwoli studentom zidentyfikować sposoby wpływu poszczególnych państw członkowskich na ostateczny wynik negocjacji, a w konsekwencji, na kształt stosunków handlowych UE z państwami trzecimi. Studenci poznają również głównych graczy spośród państw członkowskich UE zaangażowanych w rozwój relacji gospodarczych UE z państwami spoza UE. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Mazur G. (2017) Wspólna polityka handlowa UE, Difin Damen M., Igler W. (2019) Free trade or geo-economics? Trends in world trade, European Parliament. Policy Department for External Relations, Directorate General for External Policies of the Union (2018). Finding the right balance across EU FTAs: benefits and risks for EU economic sectors, European Parliament. European Commission (2020) Report on the Implementation of EU Trade Agreements 1 January 2019 - 31 December 2019. Literatura uzupełniająca: Barcz J., Michałowska-Gorywoda K., Kawecka-Wyrzykowska E., Integracja europejska w okresie przemian. Aspekty ekonomiczne, PWE Warszawa 2016. Policy Department for External Relations, Directorate General for External Policies of the Union (2020). EU-China trade and investment relations in challenging times, European Parliament. European Commission WWW: https://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/negotiations-and-agreements/ Council: https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/trade-policy/trade-agreements/ WTO tariffs WWW: https://www.wto.org/english/res_e/statis_e/tariff_profiles_list_e.htm |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty i procesy zachodzące w relacjach gospodarczych UE z państwami trzecimi i teorie wyjaśniające złożone zależności między tymi procesami Student zna i rozumie główne tendencje rozwojowe w relacjach gospodarczych UE z państwami trzecimi Student zna i rozumie ekonomiczne mechanizmy i konsekwencje relacji gospodarczych UE z państwami trzecimi Umiejętności: Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy ekonomiczne i społeczne związane z relacjami gospodarczymi UE z państwami trzecimi Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi związanymi z relacjami gospodarczymi UE z państwami trzecimi Student potrafi prowadzić debatę na temat ekonomicznych konsekwencji relacji gospodarczych UE z państwami trzecimi Kompetencje społeczne: Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści na temat relacji gospodarczych UE z państwami trzecimi tudent jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, przede wszystkim w ramach relacji gospodarczych UE z państwami trzecimi |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin testowy: 25.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 50.00% inne: 0.00% ocena z ćwiczeń: 25.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam A. Ambroziak, Michał Kulpiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.