Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

History of Economic Thought

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 210101-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: History of Economic Thought
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Elective courses for IB - masters
Punkty ECTS i inne: 4.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

The lecture on history of economic thought allows the students to deepen the knowledge of economic theory that they acquire during their studies of basics of economics, microeconomics and macroeconomics.

The course allows students to systematize knowledge on economic theory, allows them to associate conceptions and ideas to separate schools of economic thought as well as to important social thinkers.

The course allows students to recognize fundamental economic problems within different historically existing economic systems.

Umiejętności:

Students and graduates gain the ability to ascribe specific economic opinions, especially those referring to current events, to concrete economic theories and to assess these events using appropriate theoretical instruments.

The course allows students to ascribe economic views (including those pertaining to contemporary events) to concreto economic theories and to evaluate these views in the light of such theories.

The course allows students to evaluate opinions and pronouncements of scientists and practitioners on economic subjects.

The course allows students to follow and/or to take part in current economic debates.

Kompetencje społeczne:

If a graduate decides to work as a scientist and/or an academic teacher, history of economic thought will help them to locate their research activity into a broader scientific field.

The course allows students to properly locate their own research area in the whole of economic thought.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bożena Horbaczewska, Katarzyna Kamińska, Marta Kightley, Grzegorz Konat, Mateusz Mokrogulski, Juergen Wandel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Methodology of economics. Outline of development of economics. Mercantilism and physiocracy. Classical economics. Historical school. Utopian socialism. Marxist economics. Neoclassical economics. Old and New Institutionalism. Neo-Austrian and Schumpeterian economics. Keynesian and post-Keynesian economics. New classical economics (monetarism). Post-marxian, feminist, evolutionary economics.

Pełny opis:

Course objectives:

There are three goals of lectures in history of economic thought:

1. To present (describe) and to assess the main economic theories.

2. To show that the development of economic thought results from changes in real economic phenomena.

3. To show that there is no generally accepted economic theory, even today. One distinguishes one dominant theory that is an economic standard or a paradigm.

Course description: The elements of classical economics, adopted by marginalist revolution, culminating in neoclassical (19th century) and new-classical (monetarist) (20th century) theories, represent the so-called "mainstream economics", focussing on the market economy. Classical political economy, marxian and post-marxian critical political economy, post-keynesian, institutional, evolutionary, feminist and humanist approaches a.o. have continued the critique and provided wider heterodox alternatives to the neoclassical orthodoxy. Pluralist account of the history of political economy generates a lively field of debate.

Literatura:

Literatura podstawowa:

H. Landreth, D.C. Colander, History of Economic Thought, 4th ed., Houghton Mifflin Company, 2008 (or earlier editions).

alternative:

Literatura uzupełniająca:

1. A. Roncaglia, Wealth of Ideas. History of Economic Thought, Cambridge Universoity Press, 2005

2. Snowdon, B., H. Vane and P. Wynarczyk, A Modern Guide To Macroeconomics: An Introduction To Competing Schools Of Thought, Aldershot, E. Elgar 1994;

3. R. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,7th ed., Simon & Schuster 1999;

4. M. Blaug, Economic Theory in Retrospect, 5th ed. Cambridge University Press, 1997 (or newer edition)

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Kamińska, Grzegorz Konat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Methodology of economics. Outline of development of economics. Mercantilism and physiocracy. Classical economics. Historical school. Utopian socialism. Marxist economics. Neoclassical economics. Old and New Institutionalism. Neo-Austrian and Schumpeterian economics. Keynesian and post-Keynesian economics. New classical economics (monetarism). Post-marxian, feminist, evolutionary economics.

Pełny opis:

Course objectives:

There are three goals of lectures in history of economic thought:

1. To present (describe) and to assess the main economic theories.

2. To show that the development of economic thought results from changes in real economic phenomena.

3. To show that there is no generally accepted economic theory, even today. One distinguishes one dominant theory that is an economic standard or a paradigm.

Course description: The elements of classical economics, adopted by marginalist revolution, culminating in neoclassical (19th century) and new-classical (monetarist) (20th century) theories, represent the so-called "mainstream economics", focussing on the market economy. Classical political economy, marxian and post-marxian critical political economy, post-keynesian, institutional, evolutionary, feminist and humanist approaches a.o. have continued the critique and provided wider heterodox alternatives to the neoclassical orthodoxy. Pluralist account of the history of political economy generates a lively field of debate.

Literatura:

Literatura podstawowa:

H. Landreth, D.C. Colander, History of Economic Thought, 4th ed., Houghton Mifflin Company, 2008 (or earlier editions).

alternative:

Literatura uzupełniająca:

1. A. Roncaglia, Wealth of Ideas. History of Economic Thought, Cambridge Universoity Press, 2005

2. Snowdon, B., H. Vane and P. Wynarczyk, A Modern Guide To Macroeconomics: An Introduction To Competing Schools Of Thought, Aldershot, E. Elgar 1994;

3. R. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,7th ed., Simon & Schuster 1999;

4. M. Blaug, Economic Theory in Retrospect, 5th ed. Cambridge University Press, 1997 (or newer edition)

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Methodology of economics. Outline of development of economics. Mercantilism and physiocracy. Classical economics. Historical school. Utopian socialism. Marxist economics. Neoclassical economics. Old and New Institutionalism. Neo-Austrian and Schumpeterian economics. Keynesian and post-Keynesian economics. New classical economics (monetarism). Post-marxian, feminist, evolutionary economics.

Pełny opis:

Course objectives:

There are three goals of lectures in history of economic thought:

1. To present (describe) and to assess the main economic theories.

2. To show that the development of economic thought results from changes in real economic phenomena.

3. To show that there is no generally accepted economic theory, even today. One distinguishes one dominant theory that is an economic standard or a paradigm.

Course description: The elements of classical economics, adopted by marginalist revolution, culminating in neoclassical (19th century) and new-classical (monetarist) (20th century) theories, represent the so-called "mainstream economics", focussing on the market economy. Classical political economy, marxian and post-marxian critical political economy, post-keynesian, institutional, evolutionary, feminist and humanist approaches a.o. have continued the critique and provided wider heterodox alternatives to the neoclassical orthodoxy. Pluralist account of the history of political economy generates a lively field of debate.

Literatura:

Literatura podstawowa:

H. Landreth, D.C. Colander, History of Economic Thought, 4th ed., Houghton Mifflin Company, 2008 (or earlier editions).

alternative:

Literatura uzupełniająca:

1. A. Roncaglia, Wealth of Ideas. History of Economic Thought, Cambridge Universoity Press, 2005

2. Snowdon, B., H. Vane and P. Wynarczyk, A Modern Guide To Macroeconomics: An Introduction To Competing Schools Of Thought, Aldershot, E. Elgar 1994;

3. R. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,7th ed., Simon & Schuster 1999;

4. M. Blaug, Economic Theory in Retrospect, 5th ed. Cambridge University Press, 1997 (or newer edition)

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Kamińska, Grzegorz Konat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Methodology of economics. Outline of development of economics. Mercantilism and physiocracy. Classical economics. Historical school. Utopian socialism. Marxist economics. Neoclassical economics. Old and New Institutionalism. Neo-Austrian and Schumpeterian economics. Keynesian and post-Keynesian economics. New classical economics (monetarism). Post-marxian, feminist, evolutionary economics.

Pełny opis:

Course objectives:

There are three goals of lectures in history of economic thought:

1. To present (describe) and to assess the main economic theories.

2. To show that the development of economic thought results from changes in real economic phenomena.

3. To show that there is no generally accepted economic theory, even today. One distinguishes one dominant theory that is an economic standard or a paradigm.

Course description: The elements of classical economics, adopted by marginalist revolution, culminating in neoclassical (19th century) and new-classical (monetarist) (20th century) theories, represent the so-called "mainstream economics", focussing on the market economy. Classical political economy, marxian and post-marxian critical political economy, post-keynesian, institutional, evolutionary, feminist and humanist approaches a.o. have continued the critique and provided wider heterodox alternatives to the neoclassical orthodoxy. Pluralist account of the history of political economy generates a lively field of debate.

Literatura:

Literatura podstawowa:

H. Landreth, D.C. Colander, History of Economic Thought, 4th ed., Houghton Mifflin Company, 2008 (or earlier editions).

alternative:

Literatura uzupełniająca:

1. A. Roncaglia, Wealth of Ideas. History of Economic Thought, Cambridge Universoity Press, 2005

2. Snowdon, B., H. Vane and P. Wynarczyk, A Modern Guide To Macroeconomics: An Introduction To Competing Schools Of Thought, Aldershot, E. Elgar 1994;

3. R. Heilbroner, The Worldly Philosophers: The Lives, Times And Ideas Of The Great Economic Thinkers,7th ed., Simon & Schuster 1999;

4. M. Blaug, Economic Theory in Retrospect, 5th ed. Cambridge University Press, 1997 (or newer edition)

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0