Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 138870-P
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekonomia kultury
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma wiedzę na temat specyfiki sektora kultury.

Student ma wiedzę na temat teorii przydatnych do wyjaśniania zasad funkcjonowania rynków dóbr kultury.

Student zna narzędzia ekonomiczne, które można zastosować przy badaniu mechanizmów funkcjonowania podmiotów należących do sektora kultury.

Umiejętności:

Student potrafi zastosować poznane narzędzia i koncepcje do analizy ekonomicznej zjawisk zachodzących w sektorze kultury.

Student potrafi ocenić znaczenie gospodarcze sektora kultury.

Student umie scharakteryzować wzajemne relacje między sektorem prywatnym, państwowym i pozarządowym w kontekście dóbr i usług kultury.

Kompetencje społeczne:

Student jest otwarty na pojawiające się możliwości poszerzania wiedzy teoretycznej i praktycznej.

Student umie wypowiadać się na tematy związane ze studiowaną problematyką.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Patrz semestralny plan zajęć

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest prezentacja podstawowych zagadnień ekonomii kultury przy wykorzystaniu wiedzy z mikroekonomii I, z makroekonomii I i w oparciu o teorie charakterystyczne dla tej dziedziny ekonomii oraz omówienie znaczenia sektora kultury we współczesnej gospodarce, z uwzględnieniem ujęcia historycznego, na przykładzie Polski i wybranych krajów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. R. Towse, "Ekonomia kultury. Kompendium", Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011.

2. D. Throsby, "Ekonomia i kultura", Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. B. Frey, "Arts and Economics: Analysis and Cultural Policy", Springer Verlag, Berlin.

2. D. Ilczuk, "Ekonomika kultury", PWN, Warszawa 2012.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Patrz semestralny plan zajęć

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest prezentacja podstawowych zagadnień ekonomii kultury przy wykorzystaniu wiedzy z mikroekonomii I, z makroekonomii I i w oparciu o teorie charakterystyczne dla tej dziedziny ekonomii oraz omówienie znaczenia sektora kultury we współczesnej gospodarce, z uwzględnieniem ujęcia historycznego, na przykładzie Polski i wybranych krajów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. R. Towse, "Ekonomia kultury. Kompendium", Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011.

2. D. Throsby, "Ekonomia i kultura", Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. B. Frey, "Arts and Economics: Analysis and Cultural Policy", Springer Verlag, Berlin.

2. D. Ilczuk, "Ekonomika kultury", PWN, Warszawa 2012.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Patrz semestralny plan zajęć

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest prezentacja podstawowych zagadnień ekonomii kultury przy wykorzystaniu wiedzy z mikroekonomii I, z makroekonomii I i w oparciu o teorie charakterystyczne dla tej dziedziny ekonomii oraz omówienie znaczenia sektora kultury we współczesnej gospodarce, z uwzględnieniem ujęcia historycznego, na przykładzie Polski i wybranych krajów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. R. Towse, "Ekonomia kultury. Kompendium", Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011.

2. D. Throsby, "Ekonomia i kultura", Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. B. Frey, "Arts and Economics: Analysis and Cultural Policy", Springer Verlag, Berlin.

2. D. Ilczuk, "Ekonomika kultury", PWN, Warszawa 2012.

Publikacje własne:

Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Pracę jako dydaktyk na SGH rozpoczęłam w 1994 roku. Wtedy zostałam zatrudniona w ówczesnej Katedrze Teorii Systemu Rynkowego (obecnie Katedra Ekonomii Stosowanej) w charakterze asystenta stażysty. Od tego momentu systematycznie prowadziłam najpierw ćwiczenia, a po kilku latach również wykłady z kilku przedmiotów ekonomicznych. Wykład z ekonomii kultury prowadziłam kilkakrotnie od 2018 roku.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Patrz semestralny plan zajęć

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest prezentacja podstawowych zagadnień ekonomii kultury przy wykorzystaniu wiedzy z mikroekonomii I, z makroekonomii I i w oparciu o teorie charakterystyczne dla tej dziedziny ekonomii oraz omówienie znaczenia sektora kultury we współczesnej gospodarce, z uwzględnieniem ujęcia historycznego, na przykładzie Polski i wybranych krajów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. R. Towse, "Ekonomia kultury. Kompendium", Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011.

2. D. Throsby, "Ekonomia i kultura", Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. B. Frey, "Arts and Economics: Analysis and Cultural Policy", Springer Verlag, Berlin.

2. D. Ilczuk, "Ekonomika kultury", PWN, Warszawa 2012.

Publikacje własne:

Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Pracę jako dydaktyk na SGH rozpoczęłam w 1994 roku. Wtedy zostałam zatrudniona w ówczesnej Katedrze Teorii Systemu Rynkowego (obecnie Katedra Ekonomii Stosowanej) w charakterze asystenta stażysty. Od tego momentu systematycznie prowadziłam najpierw ćwiczenia, a po kilku latach również wykłady z kilku przedmiotów ekonomicznych. Wykład z ekonomii kultury prowadziłam kilkakrotnie od 2018 roku.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0