Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do teorii wzrostu gospodarczego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 138170-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do teorii wzrostu gospodarczego
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru SLLD-EKO
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna podstawowe modele wzrostu.

Student zna wyniki najważniejszych badań empirycznych poświęconych wzrostowi gospodarczemu.

Student zna kluczowe elementy tworzące procesy wzrostu gospodarczego.

Umiejętności:

Student potrafi rozróżnić czynniki długookresowe i krótkookresowe wpływające na dynamikę PKB.

Student umie zastosować formalne narzędzia analizy do rozwiązywania długookresowych problemów gospodarczych.

Student jest przygotowany do studiowania zaawansowanych modeli wzrostu gospodarczego.

Kompetencje społeczne:

Umiejętność formułowania sądów w sprawach polityki wzrostu gospodarczego.

Umiejętność uzupełniania i doskonalenia wiedzy z teorii wzrostu.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wojciech Pacho
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Cztery główne teorie objaśniające wzrost gospodarczy: tzw. modele neoklasyczne, modele AK, modele endogenicznego postępu technicznego oparte na rosnącej różnorodności produktów, modele schumpeterowskie z nieciągłymi innowacjami. Powiązania rozwoju sektora finansowego ze wzrostem gospodarczym, etapy wzrostu od organicznego do samopodtrzymującego się, znaczenie transferu technologii w zbliżaniu się do światowej granicy technologicznej, inwestowanie w edukację i infrastrukturę.

Pełny opis:

Wykład ma dwa główne cele. Po pierwsze, zaprezentowanie na średnim poziomie aktualnego dorobku z teorii wzrostu gospodarczego. Omówione zostaną podstawowe modele nie wymagające zastosowania zaawansowanych metod kalkulacyjnych. Przedstawione zostaną kluczowe elementy tworzące współczesny mechanizm samopodtrzymującego się wzrostu gospodarczego, a mianowicie akumulacja kapitału fizycznego i ludzkiego oraz wytwarzanie postępu technicznego w różnych ujęciach modelowych. Ponadto zostanie omówiona istotna rola władzy publicznej we wzroście gospodarczym. Drugim celem jest przygotowanie studentów ekonomii do zaawansowanych wykładów z teorii wzrostu gospodarczego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Charles I, Jones, Dietrich Vollrath, Introduction to Economic Growth, Third Edition, 2013

Literatura uzupełniająca:

Philipe Aghion, Petere Howitt, The Economics of Growth, The MIT Press, Cambridge, 2009; David N. Weil, Economic Growth, Pearsnon Education, 2012; David Warsh, Wiedza i bogactwo narodów, 2012.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Cztery główne teorie objaśniające wzrost gospodarczy: tzw. modele neoklasyczne, modele AK, modele endogenicznego postępu technicznego oparte na rosnącej różnorodności produktów, modele schumpeterowskie z nieciągłymi innowacjami. Powiązania rozwoju sektora finansowego ze wzrostem gospodarczym, etapy wzrostu od organicznego do samopodtrzymującego się, znaczenie transferu technologii w zbliżaniu się do światowej granicy technologicznej, inwestowanie w edukację i infrastrukturę.

Pełny opis:

Wykład ma dwa główne cele. Po pierwsze, zaprezentowanie na średnim poziomie aktualnego dorobku z teorii wzrostu gospodarczego. Omówione zostaną podstawowe modele nie wymagające zastosowania zaawansowanych metod kalkulacyjnych. Przedstawione zostaną kluczowe elementy tworzące współczesny mechanizm samopodtrzymującego się wzrostu gospodarczego, a mianowicie akumulacja kapitału fizycznego i ludzkiego oraz wytwarzanie postępu technicznego w różnych ujęciach modelowych. Ponadto zostanie omówiona istotna rola władzy publicznej we wzroście gospodarczym. Drugim celem jest przygotowanie studentów ekonomii do zaawansowanych wykładów z teorii wzrostu gospodarczego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Charles I, Jones, Dietrich Vollrath, Introduction to Economic Growth, Third Edition, 2013

Literatura uzupełniająca:

Philipe Aghion, Petere Howitt, The Economics of Growth, The MIT Press, Cambridge, 2009; David N. Weil, Economic Growth, Pearsnon Education, 2012; David Warsh, Wiedza i bogactwo narodów, 2012.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Cztery główne teorie objaśniające wzrost gospodarczy: tzw. modele neoklasyczne, modele AK, modele endogenicznego postępu technicznego oparte na rosnącej różnorodności produktów, modele schumpeterowskie z nieciągłymi innowacjami. Powiązania rozwoju sektora finansowego ze wzrostem gospodarczym, etapy wzrostu od organicznego do samopodtrzymującego się, znaczenie transferu technologii w zbliżaniu się do światowej granicy technologicznej, inwestowanie w edukację i infrastrukturę.

Pełny opis:

Wykład ma dwa główne cele. Po pierwsze, zaprezentowanie na średnim poziomie aktualnego dorobku z teorii wzrostu gospodarczego. Omówione zostaną podstawowe modele nie wymagające zastosowania zaawansowanych metod kalkulacyjnych. Przedstawione zostaną kluczowe elementy tworzące współczesny mechanizm samopodtrzymującego się wzrostu gospodarczego, a mianowicie akumulacja kapitału fizycznego i ludzkiego oraz wytwarzanie postępu technicznego w różnych ujęciach modelowych. Ponadto zostanie omówiona istotna rola władzy publicznej we wzroście gospodarczym. Drugim celem jest przygotowanie studentów ekonomii do zaawansowanych wykładów z teorii wzrostu gospodarczego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Charles I, Jones, Dietrich Vollrath, Introduction to Economic Growth, Third Edition, 2013

Literatura uzupełniająca:

Philipe Aghion, Petere Howitt, The Economics of Growth, The MIT Press, Cambridge, 2009; David N. Weil, Economic Growth, Pearsnon Education, 2012; David Warsh, Wiedza i bogactwo narodów, 2012.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Cztery główne teorie objaśniające wzrost gospodarczy: tzw. modele neoklasyczne, modele AK, modele endogenicznego postępu technicznego oparte na rosnącej różnorodności produktów, modele schumpeterowskie z nieciągłymi innowacjami. Powiązania rozwoju sektora finansowego ze wzrostem gospodarczym, etapy wzrostu od organicznego do samopodtrzymującego się, znaczenie transferu technologii w zbliżaniu się do światowej granicy technologicznej, inwestowanie w edukację i infrastrukturę.

Pełny opis:

Wykład ma dwa główne cele. Po pierwsze, zaprezentowanie na średnim poziomie aktualnego dorobku z teorii wzrostu gospodarczego. Omówione zostaną podstawowe modele nie wymagające zastosowania zaawansowanych metod kalkulacyjnych. Przedstawione zostaną kluczowe elementy tworzące współczesny mechanizm samopodtrzymującego się wzrostu gospodarczego, a mianowicie akumulacja kapitału fizycznego i ludzkiego oraz wytwarzanie postępu technicznego w różnych ujęciach modelowych. Ponadto zostanie omówiona istotna rola władzy publicznej we wzroście gospodarczym. Drugim celem jest przygotowanie studentów ekonomii do zaawansowanych wykładów z teorii wzrostu gospodarczego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Charles I, Jones, Dietrich Vollrath, Introduction to Economic Growth, Third Edition, 2013

Literatura uzupełniająca:

Philipe Aghion, Petere Howitt, The Economics of Growth, The MIT Press, Cambridge, 2009; David N. Weil, Economic Growth, Pearsnon Education, 2012; David Warsh, Wiedza i bogactwo narodów, 2012.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 50.00%

referaty/eseje: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0