Etyka w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 132110-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka w biznesie |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest zagadnieniom etyki biznesu przedstawionym w humanistycznej perspektywie. Przyczynia się bardziej do kształtowania postaw przyszłych ludzi biznesu niż ich zawodowych sprawności. Zapoznaje z nieuchronnymi konfliktami wartości i interesów właściwych uprawianiu działalności gospodarczej i ponoszeniu odpowiedzialności za decyzje w płaszczyźnie całej gospodarki, firmy, osobowej. |
Pełny opis: |
1. Przekaz podstawowej wiedzy z zakresu etyki biznesu i wybranych elementów etyki ogólnej. 2. Zapoznanie z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu i podstawowymi patologiami tej sfery. 3. Stworzenie podstaw dla umiejętności budowy i posługiwania się narzędziami podnoszenia kultury proetycznej. 4. Rozbudzenie postawy wrażliwości na konflikty moralne towarzyszące uprawianiu działalności gospodarczej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. G. D. Chryssides, J.H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa 1999 2. Etyka biznesu. Perspektywa humanistyczna, red. G. Szulczewski Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011; 3. D. Lennick, F. Kiel, Inteligencja moralna, PURANA, Wrocław 2007 4. J. Sójka, L. Ryan, Etyka biznesu, W drodze, Poznań 1997 5. J. Klimek, Etyka biznesu, Difin, Warszawa 2014 6. Dołęgowski T. (red), Przewodnik po moralnym kapitalizmie, Centrum Myśli Jana Pawła II i NBP, Warszawa 2015, 7 G. Szulczewski, Studium przypadku jako metoda nauczania etyki biznesu, w: Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego. ?Studia i prace?, nr 2(10)/2012, s. 181-205. Literatura uzupełniająca: 1. S. Young, Etyczny kapitalizm, Wyd. Metamorfoza, W-wa 2005; 2 .Etyka biznesu, red. W. Gasparski i J, Dietl, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1997 3. Etyka biznesu w działaniu, red. W. Gasparski i J, Dietl, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001 4.. J. Jackson, Biznes i moralność, PWN, Warszawa 1999 5. P.H. Dembiński, S Beretta, Kryzys ekonomiczny i kryzys wartości, Wydawnictwo M, Kraków 2014 6. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Wydawnictwo Platan, Kraków 1995, 7. G. Szulczewski, Studium przypadku jako metoda nauczania etyki biznesu, w: Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, Studia i Prace, nr 2(10)/2012, s. 181-205. 8. T. Cathcart, Dylemat wagonika, PWN, Warszawa 2014, 9. K. Blanchard, N. V. Peale, Etyka biznesu, Wydawnictwo EMKA Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Definiowanie i rozumienie podstawowych pojęć z zakresu etyki i etyki biznesu oraz rozumienie ich roli w uzasadnianiu wyborów osobowych i kształtowaniu postaw. 2. Porównanie celu i istoty humanistyki z celami i istotą nauk pozytywnych. 3. Zrozumienie zobowiązań profesjonalnych i społecznych absolwenta uczelni. 4. Identyfikacja podstawowych wyznaczników etycznego zachowania, odróżnienie go od ról pełnionych przez człowieka. 5. Rozróżnianie pomiędzy sferą wartości a sferą interesu, sferą społeczną a biznesową - interpretowanie ich wzajemnych relacji i stosowanie do oceny działalności gospodarczej i jej odpowiedzialności. 6. Identyfikacja i zrozumienie podstawowych konfliktów moralnych działalności gospodarczej; wskazanie na sposoby ich niezbywalność i ułomność metod ich rozwiązania. 7. Rozpoznawanie podstawowych patologii występujących w biznesie. Umiejętności: 1. Analizowanie (czytanie ze zrozumieniem) tekstów źródłowych dotyczących zagadnień etyki i etyki biznesu. 2. Interpretowanie rozwiązań podejmowanych przez ludzi biznesu w sytuacji konfliktu moralnego. 3. Planowanie i tworzenie narzędzi kultury proetycznej w firmie. 4. Prezentowanie (w mowie i/lub piśmie) wybranych zagadnień z zakresu tematycznego zajęć. Kompetencje społeczne: 1. Aktywna postawa wobec problemów etycznych biznesu. 2. Motywacja do przyjęcia roli przywódcy społecznego (elity). 3. Otwartość na wielość rozwiązań w sytuacji konfliktu moralnego, tolerancja dla rozwiązań innych niż stereotypowe. 4. Świadomość niezbywalność osobistej odpowiedzialności za podejmowane decyzje. 5. Postrzeganie ograniczeń narzędzi stosowanych w biznesie dla zabezpieczenia jego etyczności. 6. Wrażliwość na naruszenia sfery etyki towarzyszące działalności gospodarczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin tradycyjny-pisemny: 80.00% inne: 20.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Dołęgowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.