Zarządzanie różnorodnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 130900-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie różnorodnością |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: WIEDZA ? Student/ka po ukończeniu przedmiotu: EK.1: zna i potrafi zilustrować pojęcia wielokulturowości, różnorodności społecznej i różnorodności kulturowej w odniesieniu do współczesnego świata oraz do współczesnego społeczeństwa polskiego (K_W01). EK.2: ma podstawową wiedzę o podziale religijnym świata i założeniach głównych religii (judaizmu, chrześcijaństwa, islamu, hinduizmu, buddyzmu i innych) (K_W02). EK.3: posiada podstawową wiedzę o współczesnych ruchach migracyjnych, przymusowych i dobrowolnych, w Polsce i na świecie i potrafi wskazać długotrwałe trendy w tych obszarach (K_W03). EK.4: potrafi zdefiniować pojęcie mniejszości i zna uwarunkowania społeczne i prawne mniejszości religijnych, narodowych i społecznych w Polsce (K_W04). EK.5: zna podstawowe teorie i kierunki zarządzania zasobami ludzkimi, posiada wiedzę na temat etyki zarządzania ludźmi i organizacją (K_W05). Umiejętności: UMIEJĘTNOŚCI ? student/ka po ukończeniu przedmiotu: EK.6: potrafi opisać i poprawnie zinterpretować zjawiska wielokulturowości, różnorodności kulturowej i społecznej i odnieść tę interpretację do sytuacji w Polsce i na świecie (K_U01). EK.7: rozumie istnienie zjawiska pluralizmu religijnego w Polsce i na świecie, potrafi wskazać podobieństwa i różnice między religiami oraz odróżnić główne nurty religijne od ruchów fundamentalistycznych i ekstremistycznych (K_U02). EK.8: potrafi zinterpretować sytuację dyskryminowania mniejszości; dzięki znajomości zapisów konstytucji i przepisów prawa potrafi wskazać obszary łamania praw mniejszości i wyróżnić obszary wrażliwe na to zagrożenie (K_U03). EK.9: potrafi zinterpretować sytuację dyskryminowania mniejszości; dzięki znajomości zapisów konstytucji i przepisów prawa potrafi wskazać obszary łamania praw mniejszości i wyróżnić obszary wrażliwe na to zagrożenie (K_U04). EK.10: posiada umiejętność wyboru kierunku i stylu zarządzania do konkretnego zespołu i konkretnej organizacji, potrafi interpretować sytuacje konfliktowe w organizacji i je rozwiązywać, potrafi obiektywnie rozróżnić zachowania etyczne i nieetyczne w organizacji (K_U05). Kompetencje społeczne: KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Student po ukończeniu przedmiotu: EK.11: Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w rozwoju organizacji, jak również do podjęcia roli formalnego bądź nieformalnego kierownika zespołów ludzi i do przyjęcia odpowiedzialności za zespół (K_K01). EK.12: potrafi określić zasady etyczne dla organizacji uwzględniając różnorodność społeczną i kulturową jej pracowników (K_K01). EK.13: prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy wynikłe z funkcjonowania wielokulturowej bądź zróżnicowanej społecznie organizacji (K_K03). EK.14: prawidłowo identyfikuje przypadki dyskryminacji w organizacji i potrafi podjąć działania mające na celu jej zaprzestanie a także przeciwdziałanie (K_K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Zarządzanie różnorodnością odpowiada na współczesne wyzwanie społeczne w postaci coraz większego zróżnicowania pracowników pod względem nie tylko płci, wieku, orientacji seksualnej czy sprawności fizycznej, ale w szczególności pod względem narodowości, języka oraz przynależności religijnej. Polska gości obecnie ponad 2 mln cudzoziemców, z których większość jest aktywna na rynku pracy. Podczas zajęć studenci będą mieli szansę zapoznać się z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym. Uczestnicy zajęć poznają także podstawowe dane i trendy migracyjne w Polsce i na świecie. Przedstawione zostaną zagadnienia z teorii zarządzania różnorodnością, aby unaocznić studentom mnogość szkół i rozwiązań w tej dziedzinie. Część teoretyczną zwieńczą zajęcia o etyce w organizacji prezentujące tę problematykę poprzez pryzmat wielokulturowości |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zarówno z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym, jak i praktycznymi konsekwencjami zróżnicowania. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Besharov D.J, Lopez M.H., Adjusting to a World in Motion: Trends in Global Migration and Migration Policy, Oxford Scholarship Online, 2016 Gitling M., Człowiek w organizacji : ludzie, struktury, organizacje, Warszawa 2013 Glinka, B. i Jelonek A. (red.) Zarządzanie międzykulturowe, Kraków 2001 Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2000. Literatura uzupełniająca: Magdalena Lesińska, Marek Okólski (red.), 25 wykładów o migracjach, Warszawa, 2018 Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000 Budyta-Budzyńska M., Mniejszości narodowe ? bogactwo czy problem? Instytucjonalizacja mniejszości narodowych w Polsce w latach 1989-2002, Warszawa 2003 Pinnington A., Maclin R., Campbell T., Human Resources Management. Ethics and Employment, Oxford 2007 Wysieńska K., Wencel K., Status, tożsamość, dyskryminacja : o (nie)równym traktowaniu imigrantów w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013 Publikacje własne: Andrzej Klimczuk, dr Grzegorz Gawron, Zofia Szweda-Lewandowska, Starzenie się populacji: aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych,2021; Zofia Szweda-Lewandowska, Prawo i przemiany demograficzne - o nienadążaniu regulacji i instytucji prawnych za przemianami demograficznymi wynikającymi z procesu starzenia się populacji, W: Polityka Społeczna,2020; Joanna Felczak, Piotr Błędowski, Ewa Gałecka-Burdziak, Polityki publiczne wspomagające aktywizację zawodową osób opuszczających zakłady karne w Polsce , W: Polityka Społeczna,2022 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 0.00% projekty: 100.00% studia przypadków: 0.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Zarządzanie różnorodnością odpowiada na współczesne wyzwanie społeczne w postaci coraz większego zróżnicowania pracowników pod względem nie tylko płci, wieku, orientacji seksualnej czy sprawności fizycznej, ale w szczególności pod względem narodowości, języka oraz przynależności religijnej. Polska gości obecnie ponad 2 mln cudzoziemców, z których większość jest aktywna na rynku pracy. Podczas zajęć studenci będą mieli szansę zapoznać się z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym. Uczestnicy zajęć poznają także podstawowe dane i trendy migracyjne w Polsce i na świecie. Przedstawione zostaną zagadnienia z teorii zarządzania różnorodnością, aby unaocznić studentom mnogość szkół i rozwiązań w tej dziedzinie. Część teoretyczną zwieńczą zajęcia o etyce w organizacji prezentujące tę problematykę poprzez pryzmat wielokulturowości |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zarówno z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym, jak i praktycznymi konsekwencjami zróżnicowania. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Besharov D.J, Lopez M.H., Adjusting to a World in Motion: Trends in Global Migration and Migration Policy, Oxford Scholarship Online, 2016 Gitling M., Człowiek w organizacji : ludzie, struktury, organizacje, Warszawa 2013 Glinka, B. i Jelonek A. (red.) Zarządzanie międzykulturowe, Kraków 2001 Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2000. Literatura uzupełniająca: Magdalena Lesińska, Marek Okólski (red.), 25 wykładów o migracjach, Warszawa, 2018 Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000 Budyta-Budzyńska M., Mniejszości narodowe ? bogactwo czy problem? Instytucjonalizacja mniejszości narodowych w Polsce w latach 1989-2002, Warszawa 2003 Pinnington A., Maclin R., Campbell T., Human Resources Management. Ethics and Employment, Oxford 2007 Wysieńska K., Wencel K., Status, tożsamość, dyskryminacja : o (nie)równym traktowaniu imigrantów w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013 Publikacje własne: Andrzej Klimczuk, dr Grzegorz Gawron, Zofia Szweda-Lewandowska, Starzenie się populacji: aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych,2021; Zofia Szweda-Lewandowska, Prawo i przemiany demograficzne - o nienadążaniu regulacji i instytucji prawnych za przemianami demograficznymi wynikającymi z procesu starzenia się populacji, W: Polityka Społeczna,2020; Joanna Felczak, Piotr Błędowski, Ewa Gałecka-Burdziak, Polityki publiczne wspomagające aktywizację zawodową osób opuszczających zakłady karne w Polsce , W: Polityka Społeczna,2022 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 0.00% projekty: 100.00% studia przypadków: 0.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Zarządzanie różnorodnością odpowiada na współczesne wyzwanie społeczne w postaci coraz większego zróżnicowania pracowników pod względem nie tylko płci, wieku, orientacji seksualnej czy sprawności fizycznej, ale w szczególności pod względem narodowości, języka oraz przynależności religijnej. Polska gości obecnie ponad 2 mln cudzoziemców, z których większość jest aktywna na rynku pracy. Podczas zajęć studenci będą mieli szansę zapoznać się z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym. Uczestnicy zajęć poznają także podstawowe dane i trendy migracyjne w Polsce i na świecie. Przedstawione zostaną zagadnienia z teorii zarządzania różnorodnością, aby unaocznić studentom mnogość szkół i rozwiązań w tej dziedzinie. Część teoretyczną zwieńczą zajęcia o etyce w organizacji prezentujące tę problematykę poprzez pryzmat wielokulturowości |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zarówno z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym, jak i praktycznymi konsekwencjami zróżnicowania. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Besharov D.J, Lopez M.H., Adjusting to a World in Motion: Trends in Global Migration and Migration Policy, Oxford Scholarship Online, 2016 Gitling M., Człowiek w organizacji : ludzie, struktury, organizacje, Warszawa 2013 Glinka, B. i Jelonek A. (red.) Zarządzanie międzykulturowe, Kraków 2001 Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2000. Literatura uzupełniająca: Magdalena Lesińska, Marek Okólski (red.), 25 wykładów o migracjach, Warszawa, 2018 Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000 Budyta-Budzyńska M., Mniejszości narodowe ? bogactwo czy problem? Instytucjonalizacja mniejszości narodowych w Polsce w latach 1989-2002, Warszawa 2003 Pinnington A., Maclin R., Campbell T., Human Resources Management. Ethics and Employment, Oxford 2007 Wysieńska K., Wencel K., Status, tożsamość, dyskryminacja : o (nie)równym traktowaniu imigrantów w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013 Publikacje własne: Andrzej Klimczuk, dr Grzegorz Gawron, Zofia Szweda-Lewandowska, Starzenie się populacji: aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych,2021; Zofia Szweda-Lewandowska, Prawo i przemiany demograficzne - o nienadążaniu regulacji i instytucji prawnych za przemianami demograficznymi wynikającymi z procesu starzenia się populacji, W: Polityka Społeczna,2020; Joanna Felczak, Piotr Błędowski, Ewa Gałecka-Burdziak, Polityki publiczne wspomagające aktywizację zawodową osób opuszczających zakłady karne w Polsce , W: Polityka Społeczna,2022 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 0.00% projekty: 100.00% studia przypadków: 0.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Zarządzanie różnorodnością odpowiada na współczesne wyzwanie społeczne w postaci coraz większego zróżnicowania pracowników pod względem nie tylko płci, wieku, orientacji seksualnej czy sprawności fizycznej, ale w szczególności pod względem narodowości, języka oraz przynależności religijnej. Polska gości obecnie ponad 2 mln cudzoziemców, z których większość jest aktywna na rynku pracy. Podczas zajęć studenci będą mieli szansę zapoznać się z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym. Uczestnicy zajęć poznają także podstawowe dane i trendy migracyjne w Polsce i na świecie. Przedstawione zostaną zagadnienia z teorii zarządzania różnorodnością, aby unaocznić studentom mnogość szkół i rozwiązań w tej dziedzinie. Część teoretyczną zwieńczą zajęcia o etyce w organizacji prezentujące tę problematykę poprzez pryzmat wielokulturowości |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zarówno z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym, jak i praktycznymi konsekwencjami zróżnicowania. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Besharov D.J, Lopez M.H., Adjusting to a World in Motion: Trends in Global Migration and Migration Policy, Oxford Scholarship Online, 2016 Gitling M., Człowiek w organizacji : ludzie, struktury, organizacje, Warszawa 2013 Glinka, B. i Jelonek A. (red.) Zarządzanie międzykulturowe, Kraków 2001 Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2000. Literatura uzupełniająca: Magdalena Lesińska, Marek Okólski (red.), 25 wykładów o migracjach, Warszawa, 2018 Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000 Budyta-Budzyńska M., Mniejszości narodowe ? bogactwo czy problem? Instytucjonalizacja mniejszości narodowych w Polsce w latach 1989-2002, Warszawa 2003 Pinnington A., Maclin R., Campbell T., Human Resources Management. Ethics and Employment, Oxford 2007 Wysieńska K., Wencel K., Status, tożsamość, dyskryminacja : o (nie)równym traktowaniu imigrantów w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013 Publikacje własne: Andrzej Klimczuk, dr Grzegorz Gawron, Zofia Szweda-Lewandowska, Starzenie się populacji: aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych,2021; Zofia Szweda-Lewandowska, Prawo i przemiany demograficzne - o nienadążaniu regulacji i instytucji prawnych za przemianami demograficznymi wynikającymi z procesu starzenia się populacji, W: Polityka Społeczna,2020; Joanna Felczak, Piotr Błędowski, Ewa Gałecka-Burdziak, Polityki publiczne wspomagające aktywizację zawodową osób opuszczających zakłady karne w Polsce , W: Polityka Społeczna,2022 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% inne: 0.00% projekty: 100.00% studia przypadków: 0.00% prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.