Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie różnorodnością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 130900-D
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie różnorodnością
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

WIEDZA ? Student/ka po ukończeniu przedmiotu:

EK.1: zna i potrafi zilustrować pojęcia wielokulturowości, różnorodności społecznej i różnorodności kulturowej w odniesieniu do współczesnego świata oraz do współczesnego społeczeństwa polskiego (K_W01).

EK.2: ma podstawową wiedzę o podziale religijnym świata i założeniach głównych religii (judaizmu, chrześcijaństwa, islamu, hinduizmu, buddyzmu i innych) (K_W02).

EK.3: posiada podstawową wiedzę o współczesnych ruchach migracyjnych, przymusowych i dobrowolnych, w Polsce i na świecie i potrafi wskazać długotrwałe trendy w tych obszarach (K_W03).

EK.4: potrafi zdefiniować pojęcie mniejszości i zna uwarunkowania społeczne i prawne mniejszości religijnych, narodowych i społecznych w Polsce (K_W04).

EK.5: zna podstawowe teorie i kierunki zarządzania zasobami ludzkimi, posiada wiedzę na temat etyki zarządzania ludźmi i organizacją (K_W05).

Umiejętności:

UMIEJĘTNOŚCI ? student/ka po ukończeniu przedmiotu:

EK.6: potrafi opisać i poprawnie zinterpretować zjawiska wielokulturowości, różnorodności kulturowej i społecznej i odnieść tę interpretację do sytuacji w Polsce i na świecie (K_U01).

EK.7: rozumie istnienie zjawiska pluralizmu religijnego w Polsce i na świecie, potrafi wskazać podobieństwa i różnice między religiami oraz odróżnić główne nurty religijne od ruchów fundamentalistycznych i ekstremistycznych (K_U02).

EK.8: potrafi zinterpretować sytuację dyskryminowania mniejszości; dzięki znajomości zapisów konstytucji i przepisów prawa potrafi wskazać obszary łamania praw mniejszości i wyróżnić obszary wrażliwe na to zagrożenie (K_U03).

EK.9: potrafi zinterpretować sytuację dyskryminowania mniejszości; dzięki znajomości zapisów konstytucji i przepisów prawa potrafi wskazać obszary łamania praw mniejszości i wyróżnić obszary wrażliwe na to zagrożenie (K_U04).

EK.10: posiada umiejętność wyboru kierunku i stylu zarządzania do konkretnego zespołu i konkretnej organizacji, potrafi interpretować sytuacje konfliktowe w organizacji i je rozwiązywać, potrafi obiektywnie rozróżnić zachowania etyczne i nieetyczne w organizacji (K_U05).

Kompetencje społeczne:

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Student po ukończeniu przedmiotu:

EK.11: Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w rozwoju organizacji, jak również do podjęcia roli formalnego bądź nieformalnego kierownika zespołów ludzi i do przyjęcia odpowiedzialności za zespół (K_K01).

EK.12: potrafi określić zasady etyczne dla organizacji uwzględniając różnorodność społeczną i kulturową jej pracowników (K_K01).

EK.13: prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy wynikłe z funkcjonowania wielokulturowej bądź zróżnicowanej społecznie organizacji (K_K03).

EK.14: prawidłowo identyfikuje przypadki dyskryminacji w organizacji i potrafi podjąć działania mające na celu jej zaprzestanie a także przeciwdziałanie (K_K04).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Przedmiot Zarządzanie różnorodnością odpowiada na współczesne wyzwanie społeczne w postaci coraz większego zróżnicowania pracowników pod względem nie tylko płci, wieku, orientacji seksualnej czy sprawności fizycznej, ale w szczególności pod względem narodowości, języka oraz przynależności religijnej. Polska gości obecnie ponad 2 mln cudzoziemców, z których większość jest aktywna na rynku pracy. Podczas zajęć studenci będą mieli szansę zapoznać się z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym. Uczestnicy zajęć poznają także podstawowe dane i trendy migracyjne w Polsce i na świecie. Przedstawione zostaną zagadnienia z teorii zarządzania różnorodnością, aby unaocznić studentom mnogość szkół i rozwiązań w tej dziedzinie. Część teoretyczną zwieńczą zajęcia o etyce w organizacji prezentujące tę problematykę poprzez pryzmat wielokulturowości

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zarówno z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym, jak i praktycznymi konsekwencjami zróżnicowania. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Besharov D.J, Lopez M.H., Adjusting to a World in Motion: Trends in Global Migration and Migration Policy, Oxford Scholarship Online, 2016

Gitling M., Człowiek w organizacji : ludzie, struktury, organizacje, Warszawa 2013

Glinka, B. i Jelonek A. (red.) Zarządzanie międzykulturowe, Kraków 2001

Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2000.

Literatura uzupełniająca:

Magdalena Lesińska, Marek Okólski (red.), 25 wykładów o migracjach, Warszawa, 2018

Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000

Budyta-Budzyńska M., Mniejszości narodowe ? bogactwo czy problem? Instytucjonalizacja mniejszości narodowych w Polsce w latach 1989-2002, Warszawa 2003

Pinnington A., Maclin R., Campbell T., Human Resources Management. Ethics and Employment, Oxford 2007

Wysieńska K., Wencel K., Status, tożsamość, dyskryminacja : o (nie)równym traktowaniu imigrantów w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013

Publikacje własne:

Andrzej Klimczuk, dr Grzegorz Gawron, Zofia Szweda-Lewandowska, Starzenie się populacji: aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych,2021;

Zofia Szweda-Lewandowska, Prawo i przemiany demograficzne - o nienadążaniu regulacji i instytucji prawnych za przemianami demograficznymi wynikającymi z procesu starzenia się populacji, W: Polityka Społeczna,2020;

Joanna Felczak, Piotr Błędowski, Ewa Gałecka-Burdziak, Polityki publiczne wspomagające aktywizację zawodową osób opuszczających zakłady karne w Polsce

, W: Polityka Społeczna,2022

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 100.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Przedmiot Zarządzanie różnorodnością odpowiada na współczesne wyzwanie społeczne w postaci coraz większego zróżnicowania pracowników pod względem nie tylko płci, wieku, orientacji seksualnej czy sprawności fizycznej, ale w szczególności pod względem narodowości, języka oraz przynależności religijnej. Polska gości obecnie ponad 2 mln cudzoziemców, z których większość jest aktywna na rynku pracy. Podczas zajęć studenci będą mieli szansę zapoznać się z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym. Uczestnicy zajęć poznają także podstawowe dane i trendy migracyjne w Polsce i na świecie. Przedstawione zostaną zagadnienia z teorii zarządzania różnorodnością, aby unaocznić studentom mnogość szkół i rozwiązań w tej dziedzinie. Część teoretyczną zwieńczą zajęcia o etyce w organizacji prezentujące tę problematykę poprzez pryzmat wielokulturowości

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zarówno z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym, jak i praktycznymi konsekwencjami zróżnicowania. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Besharov D.J, Lopez M.H., Adjusting to a World in Motion: Trends in Global Migration and Migration Policy, Oxford Scholarship Online, 2016

Gitling M., Człowiek w organizacji : ludzie, struktury, organizacje, Warszawa 2013

Glinka, B. i Jelonek A. (red.) Zarządzanie międzykulturowe, Kraków 2001

Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2000.

Literatura uzupełniająca:

Magdalena Lesińska, Marek Okólski (red.), 25 wykładów o migracjach, Warszawa, 2018

Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000

Budyta-Budzyńska M., Mniejszości narodowe ? bogactwo czy problem? Instytucjonalizacja mniejszości narodowych w Polsce w latach 1989-2002, Warszawa 2003

Pinnington A., Maclin R., Campbell T., Human Resources Management. Ethics and Employment, Oxford 2007

Wysieńska K., Wencel K., Status, tożsamość, dyskryminacja : o (nie)równym traktowaniu imigrantów w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013

Publikacje własne:

Andrzej Klimczuk, dr Grzegorz Gawron, Zofia Szweda-Lewandowska, Starzenie się populacji: aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych,2021;

Zofia Szweda-Lewandowska, Prawo i przemiany demograficzne - o nienadążaniu regulacji i instytucji prawnych za przemianami demograficznymi wynikającymi z procesu starzenia się populacji, W: Polityka Społeczna,2020;

Joanna Felczak, Piotr Błędowski, Ewa Gałecka-Burdziak, Polityki publiczne wspomagające aktywizację zawodową osób opuszczających zakłady karne w Polsce

, W: Polityka Społeczna,2022

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 100.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Przedmiot Zarządzanie różnorodnością odpowiada na współczesne wyzwanie społeczne w postaci coraz większego zróżnicowania pracowników pod względem nie tylko płci, wieku, orientacji seksualnej czy sprawności fizycznej, ale w szczególności pod względem narodowości, języka oraz przynależności religijnej. Polska gości obecnie ponad 2 mln cudzoziemców, z których większość jest aktywna na rynku pracy. Podczas zajęć studenci będą mieli szansę zapoznać się z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym. Uczestnicy zajęć poznają także podstawowe dane i trendy migracyjne w Polsce i na świecie. Przedstawione zostaną zagadnienia z teorii zarządzania różnorodnością, aby unaocznić studentom mnogość szkół i rozwiązań w tej dziedzinie. Część teoretyczną zwieńczą zajęcia o etyce w organizacji prezentujące tę problematykę poprzez pryzmat wielokulturowości

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zarówno z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym, jak i praktycznymi konsekwencjami zróżnicowania. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Besharov D.J, Lopez M.H., Adjusting to a World in Motion: Trends in Global Migration and Migration Policy, Oxford Scholarship Online, 2016

Gitling M., Człowiek w organizacji : ludzie, struktury, organizacje, Warszawa 2013

Glinka, B. i Jelonek A. (red.) Zarządzanie międzykulturowe, Kraków 2001

Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2000.

Literatura uzupełniająca:

Magdalena Lesińska, Marek Okólski (red.), 25 wykładów o migracjach, Warszawa, 2018

Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000

Budyta-Budzyńska M., Mniejszości narodowe ? bogactwo czy problem? Instytucjonalizacja mniejszości narodowych w Polsce w latach 1989-2002, Warszawa 2003

Pinnington A., Maclin R., Campbell T., Human Resources Management. Ethics and Employment, Oxford 2007

Wysieńska K., Wencel K., Status, tożsamość, dyskryminacja : o (nie)równym traktowaniu imigrantów w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013

Publikacje własne:

Andrzej Klimczuk, dr Grzegorz Gawron, Zofia Szweda-Lewandowska, Starzenie się populacji: aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych,2021;

Zofia Szweda-Lewandowska, Prawo i przemiany demograficzne - o nienadążaniu regulacji i instytucji prawnych za przemianami demograficznymi wynikającymi z procesu starzenia się populacji, W: Polityka Społeczna,2020;

Joanna Felczak, Piotr Błędowski, Ewa Gałecka-Burdziak, Polityki publiczne wspomagające aktywizację zawodową osób opuszczających zakłady karne w Polsce

, W: Polityka Społeczna,2022

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 100.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Przedmiot Zarządzanie różnorodnością odpowiada na współczesne wyzwanie społeczne w postaci coraz większego zróżnicowania pracowników pod względem nie tylko płci, wieku, orientacji seksualnej czy sprawności fizycznej, ale w szczególności pod względem narodowości, języka oraz przynależności religijnej. Polska gości obecnie ponad 2 mln cudzoziemców, z których większość jest aktywna na rynku pracy. Podczas zajęć studenci będą mieli szansę zapoznać się z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym. Uczestnicy zajęć poznają także podstawowe dane i trendy migracyjne w Polsce i na świecie. Przedstawione zostaną zagadnienia z teorii zarządzania różnorodnością, aby unaocznić studentom mnogość szkół i rozwiązań w tej dziedzinie. Część teoretyczną zwieńczą zajęcia o etyce w organizacji prezentujące tę problematykę poprzez pryzmat wielokulturowości

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zarówno z teoretycznym wymiarem zróżnicowania społeczeństw pod względem kulturowym, religijnym, językowym i społecznym, jak i praktycznymi konsekwencjami zróżnicowania. Zaprezentowane zostanie również zagadnienie mniejszości w ujęciu społecznym i prawnym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Besharov D.J, Lopez M.H., Adjusting to a World in Motion: Trends in Global Migration and Migration Policy, Oxford Scholarship Online, 2016

Gitling M., Człowiek w organizacji : ludzie, struktury, organizacje, Warszawa 2013

Glinka, B. i Jelonek A. (red.) Zarządzanie międzykulturowe, Kraków 2001

Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2000.

Literatura uzupełniająca:

Magdalena Lesińska, Marek Okólski (red.), 25 wykładów o migracjach, Warszawa, 2018

Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000

Budyta-Budzyńska M., Mniejszości narodowe ? bogactwo czy problem? Instytucjonalizacja mniejszości narodowych w Polsce w latach 1989-2002, Warszawa 2003

Pinnington A., Maclin R., Campbell T., Human Resources Management. Ethics and Employment, Oxford 2007

Wysieńska K., Wencel K., Status, tożsamość, dyskryminacja : o (nie)równym traktowaniu imigrantów w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013

Publikacje własne:

Andrzej Klimczuk, dr Grzegorz Gawron, Zofia Szweda-Lewandowska, Starzenie się populacji: aktywizacja, koprodukcja i integracja społeczna osób starszych,2021;

Zofia Szweda-Lewandowska, Prawo i przemiany demograficzne - o nienadążaniu regulacji i instytucji prawnych za przemianami demograficznymi wynikającymi z procesu starzenia się populacji, W: Polityka Społeczna,2020;

Joanna Felczak, Piotr Błędowski, Ewa Gałecka-Burdziak, Polityki publiczne wspomagające aktywizację zawodową osób opuszczających zakłady karne w Polsce

, W: Polityka Społeczna,2022

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 100.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 0.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0