Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody szeregowania wielokryterialnego w R

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 130860-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody szeregowania wielokryterialnego w R
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma wiedzę dotyczącą metod przygotowywania danych empirycznych do tworzenia rankingów

Student ma wiedzę dotyczącą metod tworzenia rankingów obiektów na podstawie wielu cech (kryteriów)

Student ma wiedzę dotyczącą metod badania podobieństwa i stabilności rankingów

Umiejętności:

Student umie przygotowywać dane empiryczne w sposób adekwatny do potrzeb tworzonego rankingu

Student umie zbudować ranking na podstawie wielu kryteriów metodą adekwatną dla potrzeb danego problemu

Student umie zbadać podobieństwo i stabilność rankingów

Kompetencje społeczne:

Student potrafi krytycznie ocenić rankingi oraz ich specyfikę.

Student zna znaczenie metod szeregowania dla rozwiązywania problemów.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agata Sielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Laboratorium - Ocena
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze specyfiką szeregowania obiektów na podstawie wielu cech. Przedstawione zostaną wybrane metody przygotowania danych empirycznych do tego typu analizy oraz wybrane metody tworzenia rankingów. Działanie omawianych algorytmów zostanie przedstawione na przykładach w środowisku R.

Pełny opis:

...

Literatura:

Literatura podstawowa:

Nermend K (2017) Metody analizy wielokryterialnej i wielowymiarowej we wspomaganiu decyzji. PWN

Trzaskalik T (2014) Wielokryterialne wspomaganie decyzji. PWE

Figueira J, Greco S, Ehrgott M (ed.), Multiple Criteria decision analysis. State of the art surveys. Springer, 2005.

Crawley MJ (2012) The R Book, 2nd Edition. Wiley

Chambers J (2008) Software for Data Analysis: Programming with R. Springer

de Micheaux PL, Drouilhet R, Liquet B (2013) The R Software: Fundamentals of Programming and Statistical Analysis. Springer

Literatura uzupełniająca:

Wybrane artykuły naukowe podawane przez prowadzącego w toku zajęć, m.in.:

Diakoulaki D, Mavrotas G, Papayannakis L (1995) Determining objective weights in multiple criteria problems: The CRITIC method. Computers & Operations Research, Vol. 22, Is. 7, p. 763-770

Hezer S, Gelmez E, Özceylan E (2021) Comparative analysis of TOPSIS, VIKOR and COPRAS methods for the COVID-19 Regional Safety Assessment. Journal of Infection and Public Health, Vol. 14, Is. 6, p. 775-786

Roszkowska E (2013) Rank Ordering Criteria Weighting Methods - a Comparative Overview. Optimum. Studia ekonomiczne, Nr 5 (65) 2013, s. 14-33;

Tłuczak A (2018) Zastosowanie metody BIPOLAR na przykładzie problemu wyboru dostawcy usług logistycznych. METODY ILOŚCIOWE W BADANIACH EKONOMICZNYCH, Tom XIX/3, 2018, s. 293 - 302

Wybrane manuale do pakietów R.

Publikacje własne:

Agata Sielska, Stability of hospital rankings, W: Operations Research and Decisions,2020;

Agata Sielska, Stabilność ocen wpływu konfliktów zbrojnych na poziom życia,W: red. Ryszard Bartkowiak, Michał Matusewicz, Współczesne wyzwania ekonomii i finansów oraz nauk o zarządzaniu : perspektywa badawcza młodych naukowców,2019;

Agata Sielska, Comparison of Healthcare Performance and its Determinants in European Countries Using the TOPSIS Approach, W: Warsaw Forum of Economic Sociology,2019

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 80.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Laboratorium - Ocena
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze specyfiką szeregowania obiektów na podstawie wielu cech. Przedstawione zostaną wybrane metody przygotowania danych empirycznych do tego typu analizy oraz wybrane metody tworzenia rankingów. Działanie omawianych algorytmów zostanie przedstawione na przykładach w środowisku R.

Pełny opis:

...

Literatura:

Literatura podstawowa:

Nermend K (2017) Metody analizy wielokryterialnej i wielowymiarowej we wspomaganiu decyzji. PWN

Trzaskalik T (2014) Wielokryterialne wspomaganie decyzji. PWE

Figueira J, Greco S, Ehrgott M (ed.), Multiple Criteria decision analysis. State of the art surveys. Springer, 2005.

Crawley MJ (2012) The R Book, 2nd Edition. Wiley

Chambers J (2008) Software for Data Analysis: Programming with R. Springer

de Micheaux PL, Drouilhet R, Liquet B (2013) The R Software: Fundamentals of Programming and Statistical Analysis. Springer

Literatura uzupełniająca:

Wybrane artykuły naukowe podawane przez prowadzącego w toku zajęć, m.in.:

Diakoulaki D, Mavrotas G, Papayannakis L (1995) Determining objective weights in multiple criteria problems: The CRITIC method. Computers & Operations Research, Vol. 22, Is. 7, p. 763-770

Hezer S, Gelmez E, Özceylan E (2021) Comparative analysis of TOPSIS, VIKOR and COPRAS methods for the COVID-19 Regional Safety Assessment. Journal of Infection and Public Health, Vol. 14, Is. 6, p. 775-786

Roszkowska E (2013) Rank Ordering Criteria Weighting Methods - a Comparative Overview. Optimum. Studia ekonomiczne, Nr 5 (65) 2013, s. 14-33;

Tłuczak A (2018) Zastosowanie metody BIPOLAR na przykładzie problemu wyboru dostawcy usług logistycznych. METODY ILOŚCIOWE W BADANIACH EKONOMICZNYCH, Tom XIX/3, 2018, s. 293 - 302

Wybrane manuale do pakietów R.

Publikacje własne:

Agata Sielska, Stability of hospital rankings, W: Operations Research and Decisions,2020;

Agata Sielska, Stabilność ocen wpływu konfliktów zbrojnych na poziom życia,W: red. Ryszard Bartkowiak, Michał Matusewicz, Współczesne wyzwania ekonomii i finansów oraz nauk o zarządzaniu : perspektywa badawcza młodych naukowców,2019;

Agata Sielska, Comparison of Healthcare Performance and its Determinants in European Countries Using the TOPSIS Approach, W: Warsaw Forum of Economic Sociology,2019

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 80.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Laboratorium - Ocena
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze specyfiką szeregowania obiektów na podstawie wielu cech. Przedstawione zostaną wybrane metody przygotowania danych empirycznych do tego typu analizy oraz wybrane metody tworzenia rankingów. Działanie omawianych algorytmów zostanie przedstawione na przykładach w środowisku R.

Pełny opis:

...

Literatura:

Literatura podstawowa:

Nermend K (2017) Metody analizy wielokryterialnej i wielowymiarowej we wspomaganiu decyzji. PWN

Trzaskalik T (2014) Wielokryterialne wspomaganie decyzji. PWE

Figueira J, Greco S, Ehrgott M (ed.), Multiple Criteria decision analysis. State of the art surveys. Springer, 2005.

Crawley MJ (2012) The R Book, 2nd Edition. Wiley

Chambers J (2008) Software for Data Analysis: Programming with R. Springer

de Micheaux PL, Drouilhet R, Liquet B (2013) The R Software: Fundamentals of Programming and Statistical Analysis. Springer

Literatura uzupełniająca:

Wybrane artykuły naukowe podawane przez prowadzącego w toku zajęć, m.in.:

Diakoulaki D, Mavrotas G, Papayannakis L (1995) Determining objective weights in multiple criteria problems: The CRITIC method. Computers & Operations Research, Vol. 22, Is. 7, p. 763-770

Hezer S, Gelmez E, Özceylan E (2021) Comparative analysis of TOPSIS, VIKOR and COPRAS methods for the COVID-19 Regional Safety Assessment. Journal of Infection and Public Health, Vol. 14, Is. 6, p. 775-786

Roszkowska E (2013) Rank Ordering Criteria Weighting Methods - a Comparative Overview. Optimum. Studia ekonomiczne, Nr 5 (65) 2013, s. 14-33;

Tłuczak A (2018) Zastosowanie metody BIPOLAR na przykładzie problemu wyboru dostawcy usług logistycznych. METODY ILOŚCIOWE W BADANIACH EKONOMICZNYCH, Tom XIX/3, 2018, s. 293 - 302

Wybrane manuale do pakietów R.

Publikacje własne:

Agata Sielska, Stabilność ocen wpływu konfliktów zbrojnych na poziom życia,W: red. Ryszard Bartkowiak, Michał Matusewicz, Współczesne wyzwania ekonomii i finansów oraz nauk o zarządzaniu : perspektywa badawcza młodych naukowców,2019;

Agata Sielska, Comparison of Healthcare Performance and its Determinants in European Countries Using the TOPSIS Approach, W: Warsaw Forum of Economic Sociology,2019;

Agata Sielska, Stability of hospital rankings, W: Operations Research and Decisions,2020

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 80.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Laboratorium - Ocena
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze specyfiką szeregowania obiektów na podstawie wielu cech. Przedstawione zostaną wybrane metody przygotowania danych empirycznych do tego typu analizy oraz wybrane metody tworzenia rankingów. Działanie omawianych algorytmów zostanie przedstawione na przykładach w środowisku R.

Pełny opis:

...

Literatura:

Literatura podstawowa:

Nermend K (2017) Metody analizy wielokryterialnej i wielowymiarowej we wspomaganiu decyzji. PWN

Trzaskalik T (2014) Wielokryterialne wspomaganie decyzji. PWE

Figueira J, Greco S, Ehrgott M (ed.), Multiple Criteria decision analysis. State of the art surveys. Springer, 2005.

Crawley MJ (2012) The R Book, 2nd Edition. Wiley

Chambers J (2008) Software for Data Analysis: Programming with R. Springer

de Micheaux PL, Drouilhet R, Liquet B (2013) The R Software: Fundamentals of Programming and Statistical Analysis. Springer

Literatura uzupełniająca:

Wybrane artykuły naukowe podawane przez prowadzącego w toku zajęć, m.in.:

Diakoulaki D, Mavrotas G, Papayannakis L (1995) Determining objective weights in multiple criteria problems: The CRITIC method. Computers & Operations Research, Vol. 22, Is. 7, p. 763-770

Hezer S, Gelmez E, Özceylan E (2021) Comparative analysis of TOPSIS, VIKOR and COPRAS methods for the COVID-19 Regional Safety Assessment. Journal of Infection and Public Health, Vol. 14, Is. 6, p. 775-786

Roszkowska E (2013) Rank Ordering Criteria Weighting Methods - a Comparative Overview. Optimum. Studia ekonomiczne, Nr 5 (65) 2013, s. 14-33;

Tłuczak A (2018) Zastosowanie metody BIPOLAR na przykładzie problemu wyboru dostawcy usług logistycznych. METODY ILOŚCIOWE W BADANIACH EKONOMICZNYCH, Tom XIX/3, 2018, s. 293 - 302

Wybrane manuale do pakietów R.

Publikacje własne:

Agata Sielska, Stabilność ocen wpływu konfliktów zbrojnych na poziom życia,W: red. Ryszard Bartkowiak, Michał Matusewicz, Współczesne wyzwania ekonomii i finansów oraz nauk o zarządzaniu : perspektywa badawcza młodych naukowców,2019;

Agata Sielska, Comparison of Healthcare Performance and its Determinants in European Countries Using the TOPSIS Approach, W: Warsaw Forum of Economic Sociology,2019;

Agata Sielska, Stability of hospital rankings, W: Operations Research and Decisions,2020

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

projekty: 80.00%

studia przypadków: 0.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 20.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0