Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ochrona konsumenta na rynku finansowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 130640-P
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ochrona konsumenta na rynku finansowym
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty kierunkowe do wyboru NLLP-FIR
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Po zrealizowaniu programu przedmiotu, student zna pojęcie konsumenta i klienta na rynku finansowym

Po zrealizowaniu programu przedmiotu, student zna instytucje zajmujące się różnymi aspektami ochrony konsumentów na rynku finansowym

Po zrealizowaniu programu przedmiotu, student posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień, które najczęściej stanowią zagrożenie dla konsumentów przy korzystaniu przez nich z produktów i usług na rynku finansowym

Umiejętności:

Po zrealizowaniu programu przedmiotu, student potrafi samodzielnie zwrócić się do właściwej instytucji wyspecjalizowanej w danym aspekcie ochrony praw konsumenta na rynku finansowym

Po zrealizowaniu programu przedmiotu, student potrafi wybrać właściwą ścieżkę postępowania w celu efektywnego dochodzenia swoich praw konsumenckich w sytuacji pojawienia się sporu z przedsiębiorstwem finansowym w trakcie korzystania przez konsumenta z produkty lub usług finansowych

Po zrealizowaniu programu przedmiotu, student posiada umiejętność wyszukania informacji czy dany zapis kontraktowy proponowany w danym produkcie lub usłudze finansowej przez określonego przedsiębiorcę finansowego, czy nie stanowi nieuczciwej praktyki rynkowej

Kompetencje społeczne:

Po zrealizowaniu programu przedmiotu, student wykazuje się wysokim poziomem konsumenckiej świadomości finansowej

Po zrealizowaniu programu przedmiotu, student posiada świadomość fundamentalnego znaczenia edukacji finansowej oraz znaczenia właściwej kooperacji z innymi osobami i instytucjami, jako podstawowych warunków służących lepszemu zabezpieczeniu ochrony praw konsumentów na rynku finansowym

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Brzozowska, Marek Monkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

1. Konsument i klient na rynku usług finansowych

2. Edukacja finansowa konsumentów

3. Współczesne ramy ochrony konsumenta na rynku finansowym

4. Rola organów nadzoru w ochronie konsumentów na rynku finansowym

5. Rola funduszy gwarancyjnych w ochronie konsumentów w przypadku niewypłacalności podmiotów na rynku finansowym

6. Rola funduszy gwarancyjnych w ochronie konsumentów w systemie ubezpieczeń obowiązkowych

7. Rola instytucji ombudsmańskich w ochronie konsumentów na rynku finansowym w systemowym ujęciu instytucjonalnym

8. Rola instytucji ombudsmańskich w ochronie konsumentów na rynku finansowym w systemie reklamacyjnym

9. Rola sądów polubownych w ochronie konsumentów na rynku finansowym

10. Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy wobec konsumenta na rynku finansowym

11. Misselling w procesie dystrybucji usług i produktów finansowych

12. Interwencje produktowe i klauzule abuzywne na rynku finansowym

13. Upadłość konsumencka na rynku finansowym

14. Zbiorowe dochodzenie ro

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką ochrony konsumenta na rynku finansowym. Studenci nabędą wiedzę w zakresie obowiązujących w Polsce i w Unii Europejskiej regulacji dotyczących ochrony praw konsumentów i ich zastosowań w praktyce. Ponadto w ramach analizy porównawczej zostaną przedstawione regulacje prawne w tym zakresie stosowane w wybranych krajach spoza Unii Europejskiej. Zakres tematyczny przedmiotu jest podzielony na trzy obszary z którymi zostaną zapoznani studenci. W pierwszym obszarze uczestnicy zajęć poznają pojęcie konsumenta i klienta usług finansowych, roli edukacji finansowej konsumentów oraz aktualnych trendów dotyczących nieprzestrzegania praw konsumentów obserwowanych na rynku finansowym. W drugim obszarze, słuchacze zostaną zapoznani z organizacją instytucjonalną ochrony konsumentów i rolą jaką odgrywa szereg instytucji w tym obszarze (organy nadzoru, fundusze gwarancyjne, instytucje ombudsmańskie, sądy polubowne etc.). W trzecim obszarze tematycznym, studenci rozszerzą swoją wiedzę w zakresie nieuczciwych praktyk stosowanych na rynku finansowym oraz dochodzenia swych praw przez konsumentów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Rutkowska-Tomaszewska, J. Monkiewicz, Ochrona konsumenta na polskim i międzynarodowym rynku finansowym, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

2. Ochrona konsumenta na polskim i międzynarodowym rynku finansowym (opracowanie zbiorowe), Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

1. A. Jurkowska-Zeidler, E. Rutkowska-Tomaszewska, A. Wiktorow, J. Monkiewicz (red. naukowa), Manipulacje i oszustwa na rynku finansowym. Perspektywa konsumenta, PWN, Warszawa 2020

2. Cz. Tomasz, Prawa konsumenta. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.

3. W. Chomiczewski, Ochrona Konsumencka Przedsiębiorców, Wolters Kluwer 2020.

4. K.A. Lichoń, Ochrona konsumenta w postępowaniu mediacyjnym i arbitrażowym, C.H. Beck, Warszawa 2020.

5. B. Gnela, E. Sługocka-Krupa, M. Szaraniec, A. Viglianisi Ferraro (red.), Prawo konsumenckie w Polsce oraz innych państwach UE. Zagadnienia wybrane, C.H. Becka, Warszawa 2019.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 100.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

1. Konsument i klient na rynku usług finansowych

2. Edukacja finansowa konsumentów

3. Współczesne ramy ochrony konsumenta na rynku finansowym

4. Rola organów nadzoru w ochronie konsumentów na rynku finansowym

5. Rola funduszy gwarancyjnych w ochronie konsumentów w przypadku niewypłacalności podmiotów na rynku finansowym

6. Rola funduszy gwarancyjnych w ochronie konsumentów w systemie ubezpieczeń obowiązkowych

7. Rola instytucji ombudsmańskich w ochronie konsumentów na rynku finansowym w systemowym ujęciu instytucjonalnym

8. Rola instytucji ombudsmańskich w ochronie konsumentów na rynku finansowym w systemie reklamacyjnym

9. Rola sądów polubownych w ochronie konsumentów na rynku finansowym

10. Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy wobec konsumenta na rynku finansowym

11. Misselling w procesie dystrybucji usług i produktów finansowych

12. Interwencje produktowe i klauzule abuzywne na rynku finansowym

13. Upadłość konsumencka na rynku finansowym

14. Zbiorowe dochodzenie ro

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką ochrony konsumenta na rynku finansowym. Studenci nabędą wiedzę w zakresie obowiązujących w Polsce i w Unii Europejskiej regulacji dotyczących ochrony praw konsumentów i ich zastosowań w praktyce. Ponadto w ramach analizy porównawczej zostaną przedstawione regulacje prawne w tym zakresie stosowane w wybranych krajach spoza Unii Europejskiej. Zakres tematyczny przedmiotu jest podzielony na trzy obszary z którymi zostaną zapoznani studenci. W pierwszym obszarze uczestnicy zajęć poznają pojęcie konsumenta i klienta usług finansowych, roli edukacji finansowej konsumentów oraz aktualnych trendów dotyczących nieprzestrzegania praw konsumentów obserwowanych na rynku finansowym. W drugim obszarze, słuchacze zostaną zapoznani z organizacją instytucjonalną ochrony konsumentów i rolą jaką odgrywa szereg instytucji w tym obszarze (organy nadzoru, fundusze gwarancyjne, instytucje ombudsmańskie, sądy polubowne etc.). W trzecim obszarze tematycznym, studenci rozszerzą swoją wiedzę w zakresie nieuczciwych praktyk stosowanych na rynku finansowym oraz dochodzenia swych praw przez konsumentów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Rutkowska-Tomaszewska, J. Monkiewicz, Ochrona konsumenta na polskim i międzynarodowym rynku finansowym, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

2. Ochrona konsumenta na polskim i międzynarodowym rynku finansowym (opracowanie zbiorowe), Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

1. A. Jurkowska-Zeidler, E. Rutkowska-Tomaszewska, A. Wiktorow, J. Monkiewicz (red. naukowa), Manipulacje i oszustwa na rynku finansowym. Perspektywa konsumenta, PWN, Warszawa 2020

2. Cz. Tomasz, Prawa konsumenta. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.

3. W. Chomiczewski, Ochrona Konsumencka Przedsiębiorców, Wolters Kluwer 2020.

4. K.A. Lichoń, Ochrona konsumenta w postępowaniu mediacyjnym i arbitrażowym, C.H. Beck, Warszawa 2020.

5. B. Gnela, E. Sługocka-Krupa, M. Szaraniec, A. Viglianisi Ferraro (red.), Prawo konsumenckie w Polsce oraz innych państwach UE. Zagadnienia wybrane, C.H. Becka, Warszawa 2019.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 100.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

1. Konsument i klient na rynku usług finansowych

2. Edukacja finansowa konsumentów

3. Współczesne ramy ochrony konsumenta na rynku finansowym

4. Rola organów nadzoru w ochronie konsumentów na rynku finansowym

5. Rola funduszy gwarancyjnych w ochronie konsumentów w przypadku niewypłacalności podmiotów na rynku finansowym

6. Rola funduszy gwarancyjnych w ochronie konsumentów w systemie ubezpieczeń obowiązkowych

7. Rola instytucji ombudsmańskich w ochronie konsumentów na rynku finansowym w systemowym ujęciu instytucjonalnym

8. Rola instytucji ombudsmańskich w ochronie konsumentów na rynku finansowym w systemie reklamacyjnym

9. Rola sądów polubownych w ochronie konsumentów na rynku finansowym

10. Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy wobec konsumenta na rynku finansowym

11. Misselling w procesie dystrybucji usług i produktów finansowych

12. Interwencje produktowe i klauzule abuzywne na rynku finansowym

13. Upadłość konsumencka na rynku finansowym

14. Zbiorowe dochodzenie ro

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką ochrony konsumenta na rynku finansowym. Studenci nabędą wiedzę w zakresie obowiązujących w Polsce i w Unii Europejskiej regulacji dotyczących ochrony praw konsumentów i ich zastosowań w praktyce. Ponadto w ramach analizy porównawczej zostaną przedstawione regulacje prawne w tym zakresie stosowane w wybranych krajach spoza Unii Europejskiej. Zakres tematyczny przedmiotu jest podzielony na trzy obszary z którymi zostaną zapoznani studenci. W pierwszym obszarze uczestnicy zajęć poznają pojęcie konsumenta i klienta usług finansowych, roli edukacji finansowej konsumentów oraz aktualnych trendów dotyczących nieprzestrzegania praw konsumentów obserwowanych na rynku finansowym. W drugim obszarze, słuchacze zostaną zapoznani z organizacją instytucjonalną ochrony konsumentów i rolą jaką odgrywa szereg instytucji w tym obszarze (organy nadzoru, fundusze gwarancyjne, instytucje ombudsmańskie, sądy polubowne etc.). W trzecim obszarze tematycznym, studenci rozszerzą swoją wiedzę w zakresie nieuczciwych praktyk stosowanych na rynku finansowym oraz dochodzenia swych praw przez konsumentów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Rutkowska-Tomaszewska, J. Monkiewicz, Ochrona konsumenta na polskim i międzynarodowym rynku finansowym, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

2. Ochrona konsumenta na polskim i międzynarodowym rynku finansowym (opracowanie zbiorowe), Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

1. A. Jurkowska-Zeidler, E. Rutkowska-Tomaszewska, A. Wiktorow, J. Monkiewicz (red. naukowa), Manipulacje i oszustwa na rynku finansowym. Perspektywa konsumenta, PWN, Warszawa 2020

2. Cz. Tomasz, Prawa konsumenta. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.

3. W. Chomiczewski, Ochrona Konsumencka Przedsiębiorców, Wolters Kluwer 2020.

4. K.A. Lichoń, Ochrona konsumenta w postępowaniu mediacyjnym i arbitrażowym, C.H. Beck, Warszawa 2020.

5. B. Gnela, E. Sługocka-Krupa, M. Szaraniec, A. Viglianisi Ferraro (red.), Prawo konsumenckie w Polsce oraz innych państwach UE. Zagadnienia wybrane, C.H. Becka, Warszawa 2019.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 100.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

1. Konsument i klient na rynku usług finansowych

2. Edukacja finansowa konsumentów

3. Współczesne ramy ochrony konsumenta na rynku finansowym

4. Rola organów nadzoru w ochronie konsumentów na rynku finansowym

5. Rola funduszy gwarancyjnych w ochronie konsumentów w przypadku niewypłacalności podmiotów na rynku finansowym

6. Rola funduszy gwarancyjnych w ochronie konsumentów w systemie ubezpieczeń obowiązkowych

7. Rola instytucji ombudsmańskich w ochronie konsumentów na rynku finansowym w systemowym ujęciu instytucjonalnym

8. Rola instytucji ombudsmańskich w ochronie konsumentów na rynku finansowym w systemie reklamacyjnym

9. Rola sądów polubownych w ochronie konsumentów na rynku finansowym

10. Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy wobec konsumenta na rynku finansowym

11. Misselling w procesie dystrybucji usług i produktów finansowych

12. Interwencje produktowe i klauzule abuzywne na rynku finansowym

13. Upadłość konsumencka na rynku finansowym

14. Zbiorowe dochodzenie ro

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką ochrony konsumenta na rynku finansowym. Studenci nabędą wiedzę w zakresie obowiązujących w Polsce i w Unii Europejskiej regulacji dotyczących ochrony praw konsumentów i ich zastosowań w praktyce. Ponadto w ramach analizy porównawczej zostaną przedstawione regulacje prawne w tym zakresie stosowane w wybranych krajach spoza Unii Europejskiej. Zakres tematyczny przedmiotu jest podzielony na trzy obszary z którymi zostaną zapoznani studenci. W pierwszym obszarze uczestnicy zajęć poznają pojęcie konsumenta i klienta usług finansowych, roli edukacji finansowej konsumentów oraz aktualnych trendów dotyczących nieprzestrzegania praw konsumentów obserwowanych na rynku finansowym. W drugim obszarze, słuchacze zostaną zapoznani z organizacją instytucjonalną ochrony konsumentów i rolą jaką odgrywa szereg instytucji w tym obszarze (organy nadzoru, fundusze gwarancyjne, instytucje ombudsmańskie, sądy polubowne etc.). W trzecim obszarze tematycznym, studenci rozszerzą swoją wiedzę w zakresie nieuczciwych praktyk stosowanych na rynku finansowym oraz dochodzenia swych praw przez konsumentów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Rutkowska-Tomaszewska, J. Monkiewicz, Ochrona konsumenta na polskim i międzynarodowym rynku finansowym, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

2. Ochrona konsumenta na polskim i międzynarodowym rynku finansowym (opracowanie zbiorowe), Wolters Kluwer, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca:

1. A. Jurkowska-Zeidler, E. Rutkowska-Tomaszewska, A. Wiktorow, J. Monkiewicz (red. naukowa), Manipulacje i oszustwa na rynku finansowym. Perspektywa konsumenta, PWN, Warszawa 2020

2. Cz. Tomasz, Prawa konsumenta. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.

3. W. Chomiczewski, Ochrona Konsumencka Przedsiębiorców, Wolters Kluwer 2020.

4. K.A. Lichoń, Ochrona konsumenta w postępowaniu mediacyjnym i arbitrażowym, C.H. Beck, Warszawa 2020.

5. B. Gnela, E. Sługocka-Krupa, M. Szaraniec, A. Viglianisi Ferraro (red.), Prawo konsumenckie w Polsce oraz innych państwach UE. Zagadnienia wybrane, C.H. Becka, Warszawa 2019.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 100.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 0.00%

ocena z ćwiczeń: 0.00%

inne: 0.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0