Zarządzanie edukacją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 130610-P |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie edukacją |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zdobywa wiedzę z zakresu zarządzania edukacją. Student ma pogłębioną wiedzę na temat wzajemnych uwarunkowań i sprzężeń zwrotnych pomiędzy polityka edukacyjną państwa i regionu a zarządzaniem edukacją. Student poznaje problemy związane z finansowaniem zadań w edukacji na szczeblu krajowym i lokalnym a także finansowaniem publicznym i prywatnym. Student zapoznaje się z problemem zarządzania edukacją wobec nowych wyzwań gospodarki cyfrowej, rynku pracy i zmian demograficznych. Umiejętności: Student zdobywa umiejętność analizy potrzeb w sektorze edukacji i zarządzania decyzjami w celu optymalnego ich zaspokojenia. Student posiada umiejętność analizy danych liczbowych i ich wykorzystania w zarządzaniu decyzjami w sektorze edukacji. Student zdobywa umiejętność konstruktywnej oceny sytuacji i dokonywania wyborów w sektorze edukacji w kontekście zmian w gospodarce i na rynku pracy. Kompetencje społeczne: Student zdobywa umiejętność pracy w grupie oraz krótkich indywidualnych wystąpień. Student zdobywa umiejętność obrony własnych poglądów i poszukiwania argumentów przeciwnych do wystąpień kolegów. |
Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia prowadzącego
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Buchowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Ideą przedmiotu jest omówienie problemów związanych z zarządzaniem edukacją. Program zajęć będzie obejmował prezentacje zagadnień typowych dla sektora edukacji z możliwością ich szerszej implementacji. Program zajęć skoncentrowany jest na zagadnieniach zarządzania edukacją w powiązaniu z jej finansowaniem, zależnościami od rynku pracy, dopasowaniem do zmian zachodzących w gospodarce i zmian demograficznych. Student pozna podstawy zarządzania w oświacie na różnych poziomach kształcenia. Student zapozna się z problematyką publicznego i prywatnego finansowania edukacji. Pozna problematykę wewnętrznej i zewnętrznej oceny efektów kształcenia. Zapozna się z zależnościami pomiędzy zarządzaniem edukacja a wymaganiami rynku pracy i problematyką zarządzania edukacją w kontekście kształcenia przez całe życie. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zarządzania w kontekście sektora edukacji. Zaprezentowanie istoty zarządzania w edukacji, monitorowania wyników kształcenia, efektów kształcenia w kontekście poniesionych nakładów finansowych. Prezentacja problemów związanych z edukacją na wszystkich jej szczeblach w nowych realiach gospodarki cyfrowej. Zapoznanie studentów z koniecznymi zmianami w zarządzaniu edukacją. Przybliżenie problemów dopasowania programów, w szczególności szkół wyższych i średnich, do zmieniających się potrzeb rynku pracy i pracodawców. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Piszko, Finansowanie zadań oświatowych, Wydawnictwo INFOR, 2018; 2. Zarządzanie oświatą, red. M. Herbst, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. 3. W. Kobyliński, Podstawy organizacji i kierowania w oświacie, SOP, Warszawa 1996; 4. J. Tudrej, Organizacja i zarządzanie w oświacie, Zarys teorii, Wydawnictwo WSP 1996; 5. J. Pielachowski, Rozwój i awans zawodowy nauczyciela, eMPi2, Poznań 2000; Literatura uzupełniająca: 1. Eurydice, 2019, Zarządzanie i kierowanie edukacją na szczeblu lokalnym (szczebel gminy i powiatu) i/lub instytucjonalnym (szkołą/placówką oświatową/uczelnią), opracowanie dostępne na: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-local-andor-institutional-level-56_pl 2. Przywództwo edukacyjne. Próba zmiany, red. G. Mazurkiewicz, R. Dorczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015; 3. Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły, R. Lenart, Wolters Kluwer Polska, 2014; 4. J. Tudrej, problemy kształcenia i doskonalenia kierowniczych kadr oświatowych, 1984; 5. A. Jeżowski, Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą, 2012; 6. W. Goriszowski, Współczesne koncepcje zarządzania i funkcje kierownicze w oświacie, Warszawa 2000. Publikacje własne: Izabela Buchowicz, Edukacja a rynek pracy w Polsce ? wybrane zagadnienia, W: Polityka Społeczna,2020 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 50.00% ocena z ćwiczeń: 50.00% inne: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Ideą przedmiotu jest omówienie problemów związanych z zarządzaniem edukacją. Program zajęć będzie obejmował prezentacje zagadnień typowych dla sektora edukacji z możliwością ich szerszej implementacji. Program zajęć skoncentrowany jest na zagadnieniach zarządzania edukacją w powiązaniu z jej finansowaniem, zależnościami od rynku pracy, dopasowaniem do zmian zachodzących w gospodarce i zmian demograficznych. Student pozna podstawy zarządzania w oświacie na różnych poziomach kształcenia. Student zapozna się z problematyką publicznego i prywatnego finansowania edukacji. Pozna problematykę wewnętrznej i zewnętrznej oceny efektów kształcenia. Zapozna się z zależnościami pomiędzy zarządzaniem edukacja a wymaganiami rynku pracy i problematyką zarządzania edukacją w kontekście kształcenia przez całe życie. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zarządzania w kontekście sektora edukacji. Zaprezentowanie istoty zarządzania w edukacji, monitorowania wyników kształcenia, efektów kształcenia w kontekście poniesionych nakładów finansowych. Prezentacja problemów związanych z edukacją na wszystkich jej szczeblach w nowych realiach gospodarki cyfrowej. Zapoznanie studentów z koniecznymi zmianami w zarządzaniu edukacją. Przybliżenie problemów dopasowania programów, w szczególności szkół wyższych i średnich, do zmieniających się potrzeb rynku pracy i pracodawców. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Piszko, Finansowanie zadań oświatowych, Wydawnictwo INFOR, 2018; 2. Zarządzanie oświatą, red. M. Herbst, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. 3. W. Kobyliński, Podstawy organizacji i kierowania w oświacie, SOP, Warszawa 1996; 4. J. Tudrej, Organizacja i zarządzanie w oświacie, Zarys teorii, Wydawnictwo WSP 1996; 5. J. Pielachowski, Rozwój i awans zawodowy nauczyciela, eMPi2, Poznań 2000; Literatura uzupełniająca: 1. Eurydice, 2019, Zarządzanie i kierowanie edukacją na szczeblu lokalnym (szczebel gminy i powiatu) i/lub instytucjonalnym (szkołą/placówką oświatową/uczelnią), opracowanie dostępne na: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-local-andor-institutional-level-56_pl 2. Przywództwo edukacyjne. Próba zmiany, red. G. Mazurkiewicz, R. Dorczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015; 3. Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły, R. Lenart, Wolters Kluwer Polska, 2014; 4. J. Tudrej, problemy kształcenia i doskonalenia kierowniczych kadr oświatowych, 1984; 5. A. Jeżowski, Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą, 2012; 6. W. Goriszowski, Współczesne koncepcje zarządzania i funkcje kierownicze w oświacie, Warszawa 2000. Publikacje własne: Izabela Buchowicz, Edukacja a rynek pracy w Polsce ? wybrane zagadnienia, W: Polityka Społeczna,2020 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 50.00% ocena z ćwiczeń: 50.00% inne: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Buchowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Ideą przedmiotu jest omówienie problemów związanych z zarządzaniem edukacją. Program zajęć będzie obejmował prezentacje zagadnień typowych dla sektora edukacji z możliwością ich szerszej implementacji. Program zajęć skoncentrowany jest na zagadnieniach zarządzania edukacją w powiązaniu z jej finansowaniem, zależnościami od rynku pracy, dopasowaniem do zmian zachodzących w gospodarce i zmian demograficznych. Student pozna podstawy zarządzania w oświacie na różnych poziomach kształcenia. Student zapozna się z problematyką publicznego i prywatnego finansowania edukacji. Pozna problematykę wewnętrznej i zewnętrznej oceny efektów kształcenia. Zapozna się z zależnościami pomiędzy zarządzaniem edukacja a wymaganiami rynku pracy i problematyką zarządzania edukacją w kontekście kształcenia przez całe życie. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zarządzania w kontekście sektora edukacji. Zaprezentowanie istoty zarządzania w edukacji, monitorowania wyników kształcenia, efektów kształcenia w kontekście poniesionych nakładów finansowych. Prezentacja problemów związanych z edukacją na wszystkich jej szczeblach w nowych realiach gospodarki cyfrowej. Zapoznanie studentów z koniecznymi zmianami w zarządzaniu edukacją. Przybliżenie problemów dopasowania programów, w szczególności szkół wyższych i średnich, do zmieniających się potrzeb rynku pracy i pracodawców. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Piszko, Finansowanie zadań oświatowych, Wydawnictwo INFOR, 2018; 2. Zarządzanie oświatą, red. M. Herbst, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. 3. W. Kobyliński, Podstawy organizacji i kierowania w oświacie, SOP, Warszawa 1996; 4. J. Tudrej, Organizacja i zarządzanie w oświacie, Zarys teorii, Wydawnictwo WSP 1996; 5. J. Pielachowski, Rozwój i awans zawodowy nauczyciela, eMPi2, Poznań 2000; Literatura uzupełniająca: 1. Eurydice, 2019, Zarządzanie i kierowanie edukacją na szczeblu lokalnym (szczebel gminy i powiatu) i/lub instytucjonalnym (szkołą/placówką oświatową/uczelnią), opracowanie dostępne na: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-local-andor-institutional-level-56_pl 2. Przywództwo edukacyjne. Próba zmiany, red. G. Mazurkiewicz, R. Dorczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015; 3. Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły, R. Lenart, Wolters Kluwer Polska, 2014; 4. J. Tudrej, problemy kształcenia i doskonalenia kierowniczych kadr oświatowych, 1984; 5. A. Jeżowski, Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą, 2012; 6. W. Goriszowski, Współczesne koncepcje zarządzania i funkcje kierownicze w oświacie, Warszawa 2000. Publikacje własne: Izabela Buchowicz, Edukacja a rynek pracy w Polsce ? wybrane zagadnienia, W: Polityka Społeczna,2020 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 50.00% ocena z ćwiczeń: 50.00% inne: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Konwersatorium - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Ideą przedmiotu jest omówienie problemów związanych z zarządzaniem edukacją. Program zajęć będzie obejmował prezentacje zagadnień typowych dla sektora edukacji z możliwością ich szerszej implementacji. Program zajęć skoncentrowany jest na zagadnieniach zarządzania edukacją w powiązaniu z jej finansowaniem, zależnościami od rynku pracy, dopasowaniem do zmian zachodzących w gospodarce i zmian demograficznych. Student pozna podstawy zarządzania w oświacie na różnych poziomach kształcenia. Student zapozna się z problematyką publicznego i prywatnego finansowania edukacji. Pozna problematykę wewnętrznej i zewnętrznej oceny efektów kształcenia. Zapozna się z zależnościami pomiędzy zarządzaniem edukacja a wymaganiami rynku pracy i problematyką zarządzania edukacją w kontekście kształcenia przez całe życie. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zarządzania w kontekście sektora edukacji. Zaprezentowanie istoty zarządzania w edukacji, monitorowania wyników kształcenia, efektów kształcenia w kontekście poniesionych nakładów finansowych. Prezentacja problemów związanych z edukacją na wszystkich jej szczeblach w nowych realiach gospodarki cyfrowej. Zapoznanie studentów z koniecznymi zmianami w zarządzaniu edukacją. Przybliżenie problemów dopasowania programów, w szczególności szkół wyższych i średnich, do zmieniających się potrzeb rynku pracy i pracodawców. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Piszko, Finansowanie zadań oświatowych, Wydawnictwo INFOR, 2018; 2. Zarządzanie oświatą, red. M. Herbst, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. 3. W. Kobyliński, Podstawy organizacji i kierowania w oświacie, SOP, Warszawa 1996; 4. J. Tudrej, Organizacja i zarządzanie w oświacie, Zarys teorii, Wydawnictwo WSP 1996; 5. J. Pielachowski, Rozwój i awans zawodowy nauczyciela, eMPi2, Poznań 2000; Literatura uzupełniająca: 1. Eurydice, 2019, Zarządzanie i kierowanie edukacją na szczeblu lokalnym (szczebel gminy i powiatu) i/lub instytucjonalnym (szkołą/placówką oświatową/uczelnią), opracowanie dostępne na: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-local-andor-institutional-level-56_pl 2. Przywództwo edukacyjne. Próba zmiany, red. G. Mazurkiewicz, R. Dorczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015; 3. Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły, R. Lenart, Wolters Kluwer Polska, 2014; 4. J. Tudrej, problemy kształcenia i doskonalenia kierowniczych kadr oświatowych, 1984; 5. A. Jeżowski, Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą, 2012; 6. W. Goriszowski, Współczesne koncepcje zarządzania i funkcje kierownicze w oświacie, Warszawa 2000. Publikacje własne: Izabela Buchowicz, Edukacja a rynek pracy w Polsce ? wybrane zagadnienia, W: Polityka Społeczna,2020 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% referaty/eseje: 50.00% ocena z ćwiczeń: 50.00% inne: 0.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.