Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie edukacją

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 130610-P
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie edukacją
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zdobywa wiedzę z zakresu zarządzania edukacją. Student ma pogłębioną wiedzę na temat wzajemnych uwarunkowań i sprzężeń zwrotnych pomiędzy polityka edukacyjną państwa i regionu a zarządzaniem edukacją.

Student poznaje problemy związane z finansowaniem zadań w edukacji na szczeblu krajowym i lokalnym a także finansowaniem publicznym i prywatnym.

Student zapoznaje się z problemem zarządzania edukacją wobec nowych wyzwań gospodarki cyfrowej, rynku pracy i zmian demograficznych.

Umiejętności:

Student zdobywa umiejętność analizy potrzeb w sektorze edukacji i zarządzania decyzjami w celu optymalnego ich zaspokojenia.

Student posiada umiejętność analizy danych liczbowych i ich wykorzystania w zarządzaniu decyzjami w sektorze edukacji.

Student zdobywa umiejętność konstruktywnej oceny sytuacji i dokonywania wyborów w sektorze edukacji w kontekście zmian w gospodarce i na rynku pracy.

Kompetencje społeczne:

Student zdobywa umiejętność pracy w grupie oraz krótkich indywidualnych wystąpień.

Student zdobywa umiejętność obrony własnych poglądów i poszukiwania argumentów przeciwnych do wystąpień kolegów.

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Buchowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Ideą przedmiotu jest omówienie problemów związanych z zarządzaniem edukacją. Program zajęć będzie obejmował prezentacje zagadnień typowych dla sektora edukacji z możliwością ich szerszej implementacji. Program zajęć skoncentrowany jest na zagadnieniach zarządzania edukacją w powiązaniu z jej finansowaniem, zależnościami od rynku pracy, dopasowaniem do zmian zachodzących w gospodarce i zmian demograficznych. Student pozna podstawy zarządzania w oświacie na różnych poziomach kształcenia. Student zapozna się z problematyką publicznego i prywatnego finansowania edukacji. Pozna problematykę wewnętrznej i zewnętrznej oceny efektów kształcenia. Zapozna się z zależnościami pomiędzy zarządzaniem edukacja a wymaganiami rynku pracy i problematyką zarządzania edukacją w kontekście kształcenia przez całe życie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zarządzania w kontekście sektora edukacji. Zaprezentowanie istoty zarządzania w edukacji, monitorowania wyników kształcenia, efektów kształcenia w kontekście poniesionych nakładów finansowych. Prezentacja problemów związanych z edukacją na wszystkich jej szczeblach w nowych realiach gospodarki cyfrowej. Zapoznanie studentów z koniecznymi zmianami w zarządzaniu edukacją. Przybliżenie problemów dopasowania programów, w szczególności szkół wyższych i średnich, do zmieniających się potrzeb rynku pracy i pracodawców.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. A. Piszko, Finansowanie zadań oświatowych, Wydawnictwo INFOR, 2018;

2. Zarządzanie oświatą, red. M. Herbst, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

3. W. Kobyliński, Podstawy organizacji i kierowania w oświacie, SOP, Warszawa 1996;

4. J. Tudrej, Organizacja i zarządzanie w oświacie, Zarys teorii, Wydawnictwo WSP 1996;

5. J. Pielachowski, Rozwój i awans zawodowy nauczyciela, eMPi2, Poznań 2000;

Literatura uzupełniająca:

1. Eurydice, 2019, Zarządzanie i kierowanie edukacją na szczeblu lokalnym (szczebel gminy i powiatu) i/lub instytucjonalnym (szkołą/placówką oświatową/uczelnią), opracowanie dostępne na: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-local-andor-institutional-level-56_pl

2. Przywództwo edukacyjne. Próba zmiany, red. G. Mazurkiewicz, R. Dorczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015;

3. Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły, R. Lenart, Wolters Kluwer Polska, 2014;

4. J. Tudrej, problemy kształcenia i doskonalenia kierowniczych kadr oświatowych, 1984;

5. A. Jeżowski, Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą, 2012;

6. W. Goriszowski, Współczesne koncepcje zarządzania i funkcje kierownicze w oświacie, Warszawa 2000.

Publikacje własne:

Izabela Buchowicz, Edukacja a rynek pracy w Polsce ? wybrane zagadnienia, W: Polityka Społeczna,2020

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

inne: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Ideą przedmiotu jest omówienie problemów związanych z zarządzaniem edukacją. Program zajęć będzie obejmował prezentacje zagadnień typowych dla sektora edukacji z możliwością ich szerszej implementacji. Program zajęć skoncentrowany jest na zagadnieniach zarządzania edukacją w powiązaniu z jej finansowaniem, zależnościami od rynku pracy, dopasowaniem do zmian zachodzących w gospodarce i zmian demograficznych. Student pozna podstawy zarządzania w oświacie na różnych poziomach kształcenia. Student zapozna się z problematyką publicznego i prywatnego finansowania edukacji. Pozna problematykę wewnętrznej i zewnętrznej oceny efektów kształcenia. Zapozna się z zależnościami pomiędzy zarządzaniem edukacja a wymaganiami rynku pracy i problematyką zarządzania edukacją w kontekście kształcenia przez całe życie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zarządzania w kontekście sektora edukacji. Zaprezentowanie istoty zarządzania w edukacji, monitorowania wyników kształcenia, efektów kształcenia w kontekście poniesionych nakładów finansowych. Prezentacja problemów związanych z edukacją na wszystkich jej szczeblach w nowych realiach gospodarki cyfrowej. Zapoznanie studentów z koniecznymi zmianami w zarządzaniu edukacją. Przybliżenie problemów dopasowania programów, w szczególności szkół wyższych i średnich, do zmieniających się potrzeb rynku pracy i pracodawców.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. A. Piszko, Finansowanie zadań oświatowych, Wydawnictwo INFOR, 2018;

2. Zarządzanie oświatą, red. M. Herbst, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

3. W. Kobyliński, Podstawy organizacji i kierowania w oświacie, SOP, Warszawa 1996;

4. J. Tudrej, Organizacja i zarządzanie w oświacie, Zarys teorii, Wydawnictwo WSP 1996;

5. J. Pielachowski, Rozwój i awans zawodowy nauczyciela, eMPi2, Poznań 2000;

Literatura uzupełniająca:

1. Eurydice, 2019, Zarządzanie i kierowanie edukacją na szczeblu lokalnym (szczebel gminy i powiatu) i/lub instytucjonalnym (szkołą/placówką oświatową/uczelnią), opracowanie dostępne na: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-local-andor-institutional-level-56_pl

2. Przywództwo edukacyjne. Próba zmiany, red. G. Mazurkiewicz, R. Dorczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015;

3. Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły, R. Lenart, Wolters Kluwer Polska, 2014;

4. J. Tudrej, problemy kształcenia i doskonalenia kierowniczych kadr oświatowych, 1984;

5. A. Jeżowski, Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą, 2012;

6. W. Goriszowski, Współczesne koncepcje zarządzania i funkcje kierownicze w oświacie, Warszawa 2000.

Publikacje własne:

Izabela Buchowicz, Edukacja a rynek pracy w Polsce ? wybrane zagadnienia, W: Polityka Społeczna,2020

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

inne: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Buchowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Ideą przedmiotu jest omówienie problemów związanych z zarządzaniem edukacją. Program zajęć będzie obejmował prezentacje zagadnień typowych dla sektora edukacji z możliwością ich szerszej implementacji. Program zajęć skoncentrowany jest na zagadnieniach zarządzania edukacją w powiązaniu z jej finansowaniem, zależnościami od rynku pracy, dopasowaniem do zmian zachodzących w gospodarce i zmian demograficznych. Student pozna podstawy zarządzania w oświacie na różnych poziomach kształcenia. Student zapozna się z problematyką publicznego i prywatnego finansowania edukacji. Pozna problematykę wewnętrznej i zewnętrznej oceny efektów kształcenia. Zapozna się z zależnościami pomiędzy zarządzaniem edukacja a wymaganiami rynku pracy i problematyką zarządzania edukacją w kontekście kształcenia przez całe życie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zarządzania w kontekście sektora edukacji. Zaprezentowanie istoty zarządzania w edukacji, monitorowania wyników kształcenia, efektów kształcenia w kontekście poniesionych nakładów finansowych. Prezentacja problemów związanych z edukacją na wszystkich jej szczeblach w nowych realiach gospodarki cyfrowej. Zapoznanie studentów z koniecznymi zmianami w zarządzaniu edukacją. Przybliżenie problemów dopasowania programów, w szczególności szkół wyższych i średnich, do zmieniających się potrzeb rynku pracy i pracodawców.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. A. Piszko, Finansowanie zadań oświatowych, Wydawnictwo INFOR, 2018;

2. Zarządzanie oświatą, red. M. Herbst, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

3. W. Kobyliński, Podstawy organizacji i kierowania w oświacie, SOP, Warszawa 1996;

4. J. Tudrej, Organizacja i zarządzanie w oświacie, Zarys teorii, Wydawnictwo WSP 1996;

5. J. Pielachowski, Rozwój i awans zawodowy nauczyciela, eMPi2, Poznań 2000;

Literatura uzupełniająca:

1. Eurydice, 2019, Zarządzanie i kierowanie edukacją na szczeblu lokalnym (szczebel gminy i powiatu) i/lub instytucjonalnym (szkołą/placówką oświatową/uczelnią), opracowanie dostępne na: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-local-andor-institutional-level-56_pl

2. Przywództwo edukacyjne. Próba zmiany, red. G. Mazurkiewicz, R. Dorczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015;

3. Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły, R. Lenart, Wolters Kluwer Polska, 2014;

4. J. Tudrej, problemy kształcenia i doskonalenia kierowniczych kadr oświatowych, 1984;

5. A. Jeżowski, Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą, 2012;

6. W. Goriszowski, Współczesne koncepcje zarządzania i funkcje kierownicze w oświacie, Warszawa 2000.

Publikacje własne:

Izabela Buchowicz, Edukacja a rynek pracy w Polsce ? wybrane zagadnienia, W: Polityka Społeczna,2020

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

inne: 0.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Ideą przedmiotu jest omówienie problemów związanych z zarządzaniem edukacją. Program zajęć będzie obejmował prezentacje zagadnień typowych dla sektora edukacji z możliwością ich szerszej implementacji. Program zajęć skoncentrowany jest na zagadnieniach zarządzania edukacją w powiązaniu z jej finansowaniem, zależnościami od rynku pracy, dopasowaniem do zmian zachodzących w gospodarce i zmian demograficznych. Student pozna podstawy zarządzania w oświacie na różnych poziomach kształcenia. Student zapozna się z problematyką publicznego i prywatnego finansowania edukacji. Pozna problematykę wewnętrznej i zewnętrznej oceny efektów kształcenia. Zapozna się z zależnościami pomiędzy zarządzaniem edukacja a wymaganiami rynku pracy i problematyką zarządzania edukacją w kontekście kształcenia przez całe życie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zarządzania w kontekście sektora edukacji. Zaprezentowanie istoty zarządzania w edukacji, monitorowania wyników kształcenia, efektów kształcenia w kontekście poniesionych nakładów finansowych. Prezentacja problemów związanych z edukacją na wszystkich jej szczeblach w nowych realiach gospodarki cyfrowej. Zapoznanie studentów z koniecznymi zmianami w zarządzaniu edukacją. Przybliżenie problemów dopasowania programów, w szczególności szkół wyższych i średnich, do zmieniających się potrzeb rynku pracy i pracodawców.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. A. Piszko, Finansowanie zadań oświatowych, Wydawnictwo INFOR, 2018;

2. Zarządzanie oświatą, red. M. Herbst, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

3. W. Kobyliński, Podstawy organizacji i kierowania w oświacie, SOP, Warszawa 1996;

4. J. Tudrej, Organizacja i zarządzanie w oświacie, Zarys teorii, Wydawnictwo WSP 1996;

5. J. Pielachowski, Rozwój i awans zawodowy nauczyciela, eMPi2, Poznań 2000;

Literatura uzupełniająca:

1. Eurydice, 2019, Zarządzanie i kierowanie edukacją na szczeblu lokalnym (szczebel gminy i powiatu) i/lub instytucjonalnym (szkołą/placówką oświatową/uczelnią), opracowanie dostępne na: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-local-andor-institutional-level-56_pl

2. Przywództwo edukacyjne. Próba zmiany, red. G. Mazurkiewicz, R. Dorczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015;

3. Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły, R. Lenart, Wolters Kluwer Polska, 2014;

4. J. Tudrej, problemy kształcenia i doskonalenia kierowniczych kadr oświatowych, 1984;

5. A. Jeżowski, Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą, 2012;

6. W. Goriszowski, Współczesne koncepcje zarządzania i funkcje kierownicze w oświacie, Warszawa 2000.

Publikacje własne:

Izabela Buchowicz, Edukacja a rynek pracy w Polsce ? wybrane zagadnienia, W: Polityka Społeczna,2020

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 0.00%

egzamin testowy: 0.00%

egzamin ustny: 0.00%

kolokwium: 0.00%

referaty/eseje: 50.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

inne: 0.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0