Lobbing korporacyjny i rządowy w Unii Europejskiej (projekt)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 130570-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.7
|
Nazwa przedmiotu: | Lobbing korporacyjny i rządowy w Unii Europejskiej (projekt) |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru SLLD-GBI |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student posiada wiedzę na temat lobbingu korporacyjnego, samorządowego oraz rządowego w trakcie procesów decyzyjnych głównych instytucji unijnych Student zna sposób działania oraz praktykę wpływu na proces decyzyjny i legislacyjny politycznych instytucji: Rady Europejskiej Student zna sposób działania oraz praktykę wpływu na proces decyzyjny oraz legislacyjny (w tym w zakresie aktów delegowanych i implementacyjnych - komitologia) Komisji Europejskiej Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania głównych ko-legislatorów (Rady UE oraz Parlamentu Europejskiego) oraz możliwości wpływu na ich decyzje Student zna sposoby oraz kanały wpływu na działalność instytucji konsultacyjnych: Komitetu Regionów oraz Europejskiego Komitetu Ekonomicznego i Społecznego Umiejętności: Student posiada umiejętność przygotowania strategii lobbingowej biznesu w głównych instytucjach UE Student posiada umiejętność przygotowania strategii lobbingowej samorządu oraz rządu centralnego w głównych instytucjach UE Student umie zidentyfikować działania lobbingowe innych partnerów oraz wskazać działania wspierające lub opozycyjne Kompetencje społeczne: Student wykazuje się umiejętnością dyskusji i współpracy w grupie przygotowującej prace projektowe Student charakteryzuje się odpowiedzialnością za pracę własną i innych osób |
Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia prowadzącego
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marzenna Błaszczuk-Zawiła, Urszula Kurczewska, Małgorzata Molęda-Zdziech, Anna Wójtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Pojęcie, zakres przedmiotowy i podmiotowy lobbingu korporacyjnego oraz rządowego. Charakter instytucji UE w kontekście lobbingu. Wpływ biznesu, samorządów i rządów państw członkowskich oraz partnerów spoza UE na efekty działania lobbingu w formie decyzji i aktów prawnych głównych instytucji unijnych: Rady Europejskiej, Komisji Europejskiej, Rady UE wraz z jej organami pomocniczymi, Parlamentu Europejskiego oraz instytucji konsultacyjnych. Aktywne formy udziału w procesie decyzyjnym w instytucjach UE. Studenci przygotowują projekt lobbingowy (korporacyjny lub rządowy) w procesie decyzyjnym w UE w odniesieniu do konkretnego wniosku legislacyjnego/pozalegislacyjnego. Zajęcia prowadzone z maksymalnym zaangażowaniem studentów i użyciem narzędzi online (m.in. peer&tutor feedback, uczenie się przez słuchanie, sztuka zadawania istotnych pytań, ocenianie wzajemne i przez wykładowcę z użyciem rubryk online, team-based learning). Chodzi bowiem o stałą współpracę wykładowcy ze studentami, wska |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem lobbingu korporacyjnego, samorządowego oraz rządowego na proces decyzyjny i legislacyjny głównych instytucji unijnych, w tym Rady Europejskiej, Rady UE oraz jej organów pomocniczych, Parlamentu Europejskiego i instytucji konsultacyjnych. W konsekwencji studenci uzyskają wiedzę o możliwościach wpływania na akty prawa unijnego obowiązującego bezpośrednio lub pośrednio na terenie Unii Europejskiej oraz umiejętność opracowania i oceny kampanii lobbingowej w przypadku konkretnego procesu decyzyjnego w UE. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jasiecki K., Kurczewska U. (2017) Reprezentacja interesów gospodarczych i społecznych w unii europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 2. Dellis K., Sondermann D. (2017). Lobbying in Europe: new firm-level evidence, Working Paper Series, ECB, 2071.Ambroziak AA (red.) (2011) Proces decyzyjny w Unii Europejskiej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Warszawa; 3. Coen D., Richardson J. (2009). Lobbying the European Union: Institutions, Actors and Issues, Oxford University Press. oraz dokumenty źródłowe (projekty aktów prawnych, stanowiska partnerów społecznych oraz rządów państw członkowskich UE, stanowiska Rady i PE) dedykowane do konkretnego projektu lobbingowego. Literatura uzupełniająca: 1. Kurczewska U., Molęda-Zdziech M. (1999). Lobbing w Unii Europejskiej ? zarys problemu, Studia Europejskie 2/1999. 2. Ambroziak AA (2014) Osiągnięcia polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej (wybrane kwestie gospodarcze i finansowe) [w:] M. A. Weresa (red.) Polska. Raport o Konkurencyjności 2014. Dekada członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa; 3. Cohen D., EU lobbying: empirical and theoretical studies, Routledge, 2008. 4. Kurczewska U. (2016). Organizacje biznesu w Unii Europejskiej, SGH. 5. Strony dotyczące lobbingu: ? https://corporateeurope.org ? https://ec.europa.eu/info/consultations_pl ? https://lobbyfacts.eu/ |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: inne: 50.00% projekty: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Wójtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Grupy łączone SLLD+NLLP: | D+P |
|
Skrócony opis: |
Pojęcie, zakres przedmiotowy i podmiotowy lobbingu korporacyjnego oraz rządowego. Charakter instytucji UE w kontekście lobbingu. Wpływ biznesu, samorządów i rządów państw członkowskich oraz partnerów spoza UE na efekty działania lobbingu w formie decyzji i aktów prawnych głównych instytucji unijnych: Rady Europejskiej, Komisji Europejskiej, Rady UE wraz z jej organami pomocniczymi, Parlamentu Europejskiego oraz instytucji konsultacyjnych. Aktywne formy udziału w procesie decyzyjnym w instytucjach UE. Studenci przygotowują projekt lobbingowy (korporacyjny lub rządowy) w procesie decyzyjnym w UE w odniesieniu do konkretnego wniosku legislacyjnego/pozalegislacyjnego. Zajęcia prowadzone z maksymalnym zaangażowaniem studentów i użyciem narzędzi online (m.in. peer&tutor feedback, uczenie się przez słuchanie, sztuka zadawania istotnych pytań, ocenianie wzajemne i przez wykładowcę z użyciem rubryk online, team-based learning). Chodzi bowiem o stałą współpracę wykładowcy ze studentami, wska |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem lobbingu korporacyjnego, samorządowego oraz rządowego na proces decyzyjny i legislacyjny głównych instytucji unijnych, w tym Rady Europejskiej, Rady UE oraz jej organów pomocniczych, Parlamentu Europejskiego i instytucji konsultacyjnych. W konsekwencji studenci uzyskają wiedzę o możliwościach wpływania na akty prawa unijnego obowiązującego bezpośrednio lub pośrednio na terenie Unii Europejskiej oraz umiejętność opracowania i oceny kampanii lobbingowej w przypadku konkretnego procesu decyzyjnego w UE. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jasiecki K., Kurczewska U. (2017) Reprezentacja interesów gospodarczych i społecznych w unii europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 2. Dellis K., Sondermann D. (2017). Lobbying in Europe: new firm-level evidence, Working Paper Series, ECB, 2071.Ambroziak AA (red.) (2011) Proces decyzyjny w Unii Europejskiej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Warszawa; 3. Coen D., Richardson J. (2009). Lobbying the European Union: Institutions, Actors and Issues, Oxford University Press. oraz dokumenty źródłowe (projekty aktów prawnych, stanowiska partnerów społecznych oraz rządów państw członkowskich UE, stanowiska Rady i PE) dedykowane do konkretnego projektu lobbingowego. Literatura uzupełniająca: 1. Kurczewska U., Molęda-Zdziech M. (1999). Lobbing w Unii Europejskiej ? zarys problemu, Studia Europejskie 2/1999. 2. Ambroziak AA (2014) Osiągnięcia polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej (wybrane kwestie gospodarcze i finansowe) [w:] M. A. Weresa (red.) Polska. Raport o Konkurencyjności 2014. Dekada członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa; 3. Cohen D., EU lobbying: empirical and theoretical studies, Routledge, 2008. 4. Kurczewska U. (2016). Organizacje biznesu w Unii Europejskiej, SGH. 5. Strony dotyczące lobbingu: ? https://corporateeurope.org ? https://ec.europa.eu/info/consultations_pl ? https://lobbyfacts.eu/ |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: inne: 50.00% projekty: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Wójtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Grupy łączone SLLD+NLLP: | D+P |
|
Skrócony opis: |
Pojęcie, zakres przedmiotowy i podmiotowy lobbingu korporacyjnego oraz rządowego. Charakter instytucji UE w kontekście lobbingu. Wpływ biznesu, samorządów i rządów państw członkowskich oraz partnerów spoza UE na efekty działania lobbingu w formie decyzji i aktów prawnych głównych instytucji unijnych: Rady Europejskiej, Komisji Europejskiej, Rady UE wraz z jej organami pomocniczymi, Parlamentu Europejskiego oraz instytucji konsultacyjnych. Aktywne formy udziału w procesie decyzyjnym w instytucjach UE. Studenci przygotowują projekt lobbingowy (korporacyjny lub rządowy) w procesie decyzyjnym w UE w odniesieniu do konkretnego wniosku legislacyjnego/pozalegislacyjnego. Zajęcia prowadzone z maksymalnym zaangażowaniem studentów i użyciem narzędzi online (m.in. peer&tutor feedback, uczenie się przez słuchanie, sztuka zadawania istotnych pytań, ocenianie wzajemne i przez wykładowcę z użyciem rubryk online, team-based learning). Chodzi bowiem o stałą współpracę wykładowcy ze studentami, wska |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem lobbingu korporacyjnego, samorządowego oraz rządowego na proces decyzyjny i legislacyjny głównych instytucji unijnych, w tym Rady Europejskiej, Rady UE oraz jej organów pomocniczych, Parlamentu Europejskiego i instytucji konsultacyjnych. W konsekwencji studenci uzyskają wiedzę o możliwościach wpływania na akty prawa unijnego obowiązującego bezpośrednio lub pośrednio na terenie Unii Europejskiej oraz umiejętność opracowania i oceny kampanii lobbingowej w przypadku konkretnego procesu decyzyjnego w UE. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jasiecki K., Kurczewska U. (2017) Reprezentacja interesów gospodarczych i społecznych w unii europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 2. Dellis K., Sondermann D. (2017). Lobbying in Europe: new firm-level evidence, Working Paper Series, ECB, 2071.Ambroziak AA (red.) (2011) Proces decyzyjny w Unii Europejskiej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Warszawa; 3. Coen D., Richardson J. (2009). Lobbying the European Union: Institutions, Actors and Issues, Oxford University Press. oraz dokumenty źródłowe (projekty aktów prawnych, stanowiska partnerów społecznych oraz rządów państw członkowskich UE, stanowiska Rady i PE) dedykowane do konkretnego projektu lobbingowego. Literatura uzupełniająca: 1. Kurczewska U., Molęda-Zdziech M. (1999). Lobbing w Unii Europejskiej ? zarys problemu, Studia Europejskie 2/1999. 2. Ambroziak AA (2014) Osiągnięcia polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej (wybrane kwestie gospodarcze i finansowe) [w:] M. A. Weresa (red.) Polska. Raport o Konkurencyjności 2014. Dekada członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa; 3. Cohen D., EU lobbying: empirical and theoretical studies, Routledge, 2008. 4. Kurczewska U. (2016). Organizacje biznesu w Unii Europejskiej, SGH. 5. Strony dotyczące lobbingu: ? https://corporateeurope.org ? https://ec.europa.eu/info/consultations_pl ? https://lobbyfacts.eu/ |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: inne: 50.00% projekty: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Wójtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Grupy łączone SLLD+NLLP: | D+P |
|
Skrócony opis: |
Pojęcie, zakres przedmiotowy i podmiotowy lobbingu korporacyjnego oraz rządowego. Charakter instytucji UE w kontekście lobbingu. Wpływ biznesu, samorządów i rządów państw członkowskich oraz partnerów spoza UE na efekty działania lobbingu w formie decyzji i aktów prawnych głównych instytucji unijnych: Rady Europejskiej, Komisji Europejskiej, Rady UE wraz z jej organami pomocniczymi, Parlamentu Europejskiego oraz instytucji konsultacyjnych. Aktywne formy udziału w procesie decyzyjnym w instytucjach UE. Studenci przygotowują projekt lobbingowy (korporacyjny lub rządowy) w procesie decyzyjnym w UE w odniesieniu do konkretnego wniosku legislacyjnego/pozalegislacyjnego. Zajęcia prowadzone z maksymalnym zaangażowaniem studentów i użyciem narzędzi online (m.in. peer&tutor feedback, uczenie się przez słuchanie, sztuka zadawania istotnych pytań, ocenianie wzajemne i przez wykładowcę z użyciem rubryk online, team-based learning). Chodzi bowiem o stałą współpracę wykładowcy ze studentami, wska |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem lobbingu korporacyjnego, samorządowego oraz rządowego na proces decyzyjny i legislacyjny głównych instytucji unijnych, w tym Rady Europejskiej, Rady UE oraz jej organów pomocniczych, Parlamentu Europejskiego i instytucji konsultacyjnych. W konsekwencji studenci uzyskają wiedzę o możliwościach wpływania na akty prawa unijnego obowiązującego bezpośrednio lub pośrednio na terenie Unii Europejskiej oraz umiejętność opracowania i oceny kampanii lobbingowej w przypadku konkretnego procesu decyzyjnego w UE. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jasiecki K., Kurczewska U. (2017) Reprezentacja interesów gospodarczych i społecznych w unii europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 2. Dellis K., Sondermann D. (2017). Lobbying in Europe: new firm-level evidence, Working Paper Series, ECB, 2071.Ambroziak AA (red.) (2011) Proces decyzyjny w Unii Europejskiej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Warszawa; 3. Coen D., Richardson J. (2009). Lobbying the European Union: Institutions, Actors and Issues, Oxford University Press. oraz dokumenty źródłowe (projekty aktów prawnych, stanowiska partnerów społecznych oraz rządów państw członkowskich UE, stanowiska Rady i PE) dedykowane do konkretnego projektu lobbingowego. Literatura uzupełniająca: 1. Kurczewska U., Molęda-Zdziech M. (1999). Lobbing w Unii Europejskiej ? zarys problemu, Studia Europejskie 2/1999. 2. Ambroziak AA (2014) Osiągnięcia polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej (wybrane kwestie gospodarcze i finansowe) [w:] M. A. Weresa (red.) Polska. Raport o Konkurencyjności 2014. Dekada członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa; 3. Cohen D., EU lobbying: empirical and theoretical studies, Routledge, 2008. 4. Kurczewska U. (2016). Organizacje biznesu w Unii Europejskiej, SGH. 5. Strony dotyczące lobbingu: ? https://corporateeurope.org ? https://ec.europa.eu/info/consultations_pl ? https://lobbyfacts.eu/ |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: inne: 50.00% projekty: 50.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.