Wyzwania nowoczesności. Między biedą, ideologią a polityką gospodarczą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 130360-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wyzwania nowoczesności. Między biedą, ideologią a polityką gospodarczą |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna różne historyczne polityki doganiania. Student zna ideologie związane z różnymi politykami doganiania. Student zna historyczne wytłumaczenia różnic w poziomie rozwoju różnych krajów. Umiejętności: Student będzie mógł zabierać głos w dyskusjach na temat polityki gospodarczej i konwergencji. Student będzie w stanie ocenić rzetelność argumentacji w dyskusjach na temat polityki gospodarczej i konwergencji. Student będzie w stanie dostrzec zmiany w dyskursie dotyczącym bieżącej polityki gospodarczej. Kompetencje społeczne: Student rozwinie umiejętność uczestnictwa w debacie na tematy gospodarcze. Student rozwinie umiejętność publicznego zabierania głosu na tematy gospodarcze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są kolejnym podejściom do problemu zacofania. Ich układ jest chronologiczny. Po wstępie teoretycznym omawiane są dyskusje i polityka w wieku XIX, w dwudziestoleciu międzywojennym, w okresie do kryzysów naftowych oraz na przestrzeni ostatnich 40 lat. Dla kolejnych okresów historycznych analizowane są rozważania ekonomistów, prowadzona polityka oraz ideologia władz ją realizujących. Dwukrotnie w czasie semestru prowadzona jest ponadto debata z udziałem studentów na zadany wcześniej temat. Całość kończy wykład podsumowujący. Szczegóły przedstawione są w semestralnym planie zajęć. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemem zacofania gospodarczego z trzech perspektyw. Po pierwsze, uczestnicy poznają stanowisko przedstawicieli różnych szkół ekonomii na temat zacofania gospodarczego i procesu doganiania. Po drugie, ukazany zostanie kontekst historyczny tych refleksji poprzez omówienie polityki gospodarczej prowadzonej w różnych grupach państw zacofanych. Po trzecie, omówiona zostanie ideologia towarzysząca różnym próbom wyrwania się z zacofania. Wykład skupia się na doświadczeniu Europy Środkowej i Wschodniej. Uzupełnienie stanowić będą modele rozwoju przyjęte w Ameryce Łacińskiej, Związku Radzieckim, Chińskiej Republice Ludowej, oraz państwach Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: H.-J. Chang, Kicking away the ladder: development strategy in historical perspective, Anthem Press 2002. P.B. Evans, Embedded autonomy: states and industrial transformation, Princeton University Press, Princeton 1995. M. Graff, A.G. Kenwood, A.L. Lougheed, Growth of the International Economy, 1820-2015, wyd. 5. Routledge, London-New York, 2014 J. Łazor, B. Murgescu, Economic Development [w:] The Routledge History Handbook of Central and Eastern Europe in the Twentieth Century: Challenges of Modernity, S. Holubec, W. Borodziej, J. von Puttkamer (red.), Routledge, London-New York 2020, s. 313?384. I.M. Wallerstein, Analiza systemów-światów: wprowadzenie, Dialog, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: D.S. Landes, Bogactwo i nędza narodów: dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, Muza, Warszawa 2015 (lub wcześniejsze wydania) A. Leszczyński, Skok w nowoczesność: polityka wzrostu w krajach peryferyjnych 1943-1980, Krytyka Polityczna, Warszawa 2013. T. Piketty, Capital and Ideology, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA 2019. E.S. Reinert, How rich countries got rich and why poor countries stay poor, London 2007. Publikacje własne: Jerzy Łazor, ?A Colony of Alien Capital?: French Investments, Polish Identity, and a Story of Murder in 1930s Warsaw, W: SLAVIC REVIEW,2022; Jerzy Łazor, prof. Bogdan Murgescu, Economic Development,W: red. prof. Włodzimierz Borodziej, dr hab. Stanislav Holubec, prof. Joachim von Puttkamer, The Routledge History Handbook of Central and Eastern Europe in the Twentieth Century: Volume 1: Challenges of Modernity,2020; Jerzy Łazor, Polska transformacja na tle doświadczeń Europy Środkowej i Wschodniej,W: red. Anna Jarosz-Nojszewska, Problemy gospodarcze Trzeciej Rzeczypospolitej,2017 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są kolejnym podejściom do problemu zacofania. Ich układ jest chronologiczny. Po wstępie teoretycznym omawiane są dyskusje i polityka w wieku XIX, w dwudziestoleciu międzywojennym, w okresie do kryzysów naftowych oraz na przestrzeni ostatnich 40 lat. Dla kolejnych okresów historycznych analizowane są rozważania ekonomistów, prowadzona polityka oraz ideologia władz ją realizujących. Dwukrotnie w czasie semestru prowadzona jest ponadto debata z udziałem studentów na zadany wcześniej temat. Całość kończy wykład podsumowujący. Szczegóły przedstawione są w semestralnym planie zajęć. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemem zacofania gospodarczego z trzech perspektyw. Po pierwsze, uczestnicy poznają stanowisko przedstawicieli różnych szkół ekonomii na temat zacofania gospodarczego i procesu doganiania. Po drugie, ukazany zostanie kontekst historyczny tych refleksji poprzez omówienie polityki gospodarczej prowadzonej w różnych grupach państw zacofanych. Po trzecie, omówiona zostanie ideologia towarzysząca różnym próbom wyrwania się z zacofania. Wykład skupia się na doświadczeniu Europy Środkowej i Wschodniej. Uzupełnienie stanowić będą modele rozwoju przyjęte w Ameryce Łacińskiej, Związku Radzieckim, Chińskiej Republice Ludowej, oraz państwach Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: H.-J. Chang, Kicking away the ladder: development strategy in historical perspective, Anthem Press 2002. P.B. Evans, Embedded autonomy: states and industrial transformation, Princeton University Press, Princeton 1995. M. Graff, A.G. Kenwood, A.L. Lougheed, Growth of the International Economy, 1820-2015, wyd. 5. Routledge, London-New York, 2014 J. Łazor, B. Murgescu, Economic Development [w:] The Routledge History Handbook of Central and Eastern Europe in the Twentieth Century: Challenges of Modernity, S. Holubec, W. Borodziej, J. von Puttkamer (red.), Routledge, London-New York 2020, s. 313?384. I.M. Wallerstein, Analiza systemów-światów: wprowadzenie, Dialog, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: D.S. Landes, Bogactwo i nędza narodów: dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, Muza, Warszawa 2015 (lub wcześniejsze wydania) A. Leszczyński, Skok w nowoczesność: polityka wzrostu w krajach peryferyjnych 1943-1980, Krytyka Polityczna, Warszawa 2013. T. Piketty, Capital and Ideology, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA 2019. E.S. Reinert, How rich countries got rich and why poor countries stay poor, London 2007. Publikacje własne: Jerzy Łazor, ?A Colony of Alien Capital?: French Investments, Polish Identity, and a Story of Murder in 1930s Warsaw, W: SLAVIC REVIEW,2022; Jerzy Łazor, prof. Bogdan Murgescu, Economic Development,W: red. prof. Włodzimierz Borodziej, dr hab. Stanislav Holubec, prof. Joachim von Puttkamer, The Routledge History Handbook of Central and Eastern Europe in the Twentieth Century: Volume 1: Challenges of Modernity,2020; Jerzy Łazor, Polska transformacja na tle doświadczeń Europy Środkowej i Wschodniej,W: red. Anna Jarosz-Nojszewska, Problemy gospodarcze Trzeciej Rzeczypospolitej,2017 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są kolejnym podejściom do problemu zacofania. Ich układ jest chronologiczny. Po wstępie teoretycznym omawiane są dyskusje i polityka w wieku XIX, w dwudziestoleciu międzywojennym, w okresie do kryzysów naftowych oraz na przestrzeni ostatnich 40 lat. Dla kolejnych okresów historycznych analizowane są rozważania ekonomistów, prowadzona polityka oraz ideologia władz ją realizujących. Dwukrotnie w czasie semestru prowadzona jest ponadto debata z udziałem studentów na zadany wcześniej temat. Całość kończy wykład podsumowujący. Szczegóły przedstawione są w semestralnym planie zajęć. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemem zacofania gospodarczego z trzech perspektyw. Po pierwsze, uczestnicy poznają stanowisko przedstawicieli różnych szkół ekonomii na temat zacofania gospodarczego i procesu doganiania. Po drugie, ukazany zostanie kontekst historyczny tych refleksji poprzez omówienie polityki gospodarczej prowadzonej w różnych grupach państw zacofanych. Po trzecie, omówiona zostanie ideologia towarzysząca różnym próbom wyrwania się z zacofania. Wykład skupia się na doświadczeniu Europy Środkowej i Wschodniej. Uzupełnienie stanowić będą modele rozwoju przyjęte w Ameryce Łacińskiej, Związku Radzieckim, Chińskiej Republice Ludowej, oraz państwach Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: H.-J. Chang, Kicking away the ladder: development strategy in historical perspective, Anthem Press 2002. P.B. Evans, Embedded autonomy: states and industrial transformation, Princeton University Press, Princeton 1995. M. Graff, A.G. Kenwood, A.L. Lougheed, Growth of the International Economy, 1820-2015, wyd. 5. Routledge, London-New York, 2014 J. Łazor, B. Murgescu, Economic Development [w:] The Routledge History Handbook of Central and Eastern Europe in the Twentieth Century: Challenges of Modernity, S. Holubec, W. Borodziej, J. von Puttkamer (red.), Routledge, London-New York 2020, s. 313?384. I.M. Wallerstein, Analiza systemów-światów: wprowadzenie, Dialog, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: D.S. Landes, Bogactwo i nędza narodów: dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, Muza, Warszawa 2015 (lub wcześniejsze wydania) A. Leszczyński, Skok w nowoczesność: polityka wzrostu w krajach peryferyjnych 1943-1980, Krytyka Polityczna, Warszawa 2013. T. Piketty, Capital and Ideology, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA 2019. E.S. Reinert, How rich countries got rich and why poor countries stay poor, London 2007. Publikacje własne: Jerzy Łazor, ?A Colony of Alien Capital?: French Investments, Polish Identity, and a Story of Murder in 1930s Warsaw, W: SLAVIC REVIEW,2022; Jerzy Łazor, prof. Bogdan Murgescu, Economic Development,W: red. prof. Włodzimierz Borodziej, dr hab. Stanislav Holubec, prof. Joachim von Puttkamer, The Routledge History Handbook of Central and Eastern Europe in the Twentieth Century: Volume 1: Challenges of Modernity,2020; Jerzy Łazor, Polska transformacja na tle doświadczeń Europy Środkowej i Wschodniej,W: red. Anna Jarosz-Nojszewska, Problemy gospodarcze Trzeciej Rzeczypospolitej,2017 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są kolejnym podejściom do problemu zacofania. Ich układ jest chronologiczny. Po wstępie teoretycznym omawiane są dyskusje i polityka w wieku XIX, w dwudziestoleciu międzywojennym, w okresie do kryzysów naftowych oraz na przestrzeni ostatnich 40 lat. Dla kolejnych okresów historycznych analizowane są rozważania ekonomistów, prowadzona polityka oraz ideologia władz ją realizujących. Dwukrotnie w czasie semestru prowadzona jest ponadto debata z udziałem studentów na zadany wcześniej temat. Całość kończy wykład podsumowujący. Szczegóły przedstawione są w semestralnym planie zajęć. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemem zacofania gospodarczego z trzech perspektyw. Po pierwsze, uczestnicy poznają stanowisko przedstawicieli różnych szkół ekonomii na temat zacofania gospodarczego i procesu doganiania. Po drugie, ukazany zostanie kontekst historyczny tych refleksji poprzez omówienie polityki gospodarczej prowadzonej w różnych grupach państw zacofanych. Po trzecie, omówiona zostanie ideologia towarzysząca różnym próbom wyrwania się z zacofania. Wykład skupia się na doświadczeniu Europy Środkowej i Wschodniej. Uzupełnienie stanowić będą modele rozwoju przyjęte w Ameryce Łacińskiej, Związku Radzieckim, Chińskiej Republice Ludowej, oraz państwach Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: H.-J. Chang, Kicking away the ladder: development strategy in historical perspective, Anthem Press 2002. P.B. Evans, Embedded autonomy: states and industrial transformation, Princeton University Press, Princeton 1995. M. Graff, A.G. Kenwood, A.L. Lougheed, Growth of the International Economy, 1820-2015, wyd. 5. Routledge, London-New York, 2014 J. Łazor, B. Murgescu, Economic Development [w:] The Routledge History Handbook of Central and Eastern Europe in the Twentieth Century: Challenges of Modernity, S. Holubec, W. Borodziej, J. von Puttkamer (red.), Routledge, London-New York 2020, s. 313?384. I.M. Wallerstein, Analiza systemów-światów: wprowadzenie, Dialog, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: D.S. Landes, Bogactwo i nędza narodów: dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, Muza, Warszawa 2015 (lub wcześniejsze wydania) A. Leszczyński, Skok w nowoczesność: polityka wzrostu w krajach peryferyjnych 1943-1980, Krytyka Polityczna, Warszawa 2013. T. Piketty, Capital and Ideology, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA 2019. E.S. Reinert, How rich countries got rich and why poor countries stay poor, London 2007. Publikacje własne: Jerzy Łazor, ?A Colony of Alien Capital?: French Investments, Polish Identity, and a Story of Murder in 1930s Warsaw, W: SLAVIC REVIEW,2022; Jerzy Łazor, prof. Bogdan Murgescu, Economic Development,W: red. prof. Włodzimierz Borodziej, dr hab. Stanislav Holubec, prof. Joachim von Puttkamer, The Routledge History Handbook of Central and Eastern Europe in the Twentieth Century: Volume 1: Challenges of Modernity,2020; Jerzy Łazor, Polska transformacja na tle doświadczeń Europy Środkowej i Wschodniej,W: red. Anna Jarosz-Nojszewska, Problemy gospodarcze Trzeciej Rzeczypospolitej,2017 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin tradycyjny-pisemny: 100.00% egzamin testowy: 0.00% egzamin ustny: 0.00% kolokwium: 0.00% ocena z ćwiczeń: 0.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.