Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia trzeciego sektora

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 130150-P
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekonomia trzeciego sektora
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student ma wiedzę na temat specyfiki trzeciego sektora i organizacji go tworzących oraz rozumie ich relacje z otoczeniem.

Student ma wiedzę dotyczącą uwarunkowań tworzenia i rozwoju organizacji trzeciego sektora.

Student ma wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania organizacji trzeciego sektora.

Umiejętności:

Student umie ocenić rolę instytucji trzeciego sektora w przebiegu procesów gospodarczych i społecznych, zwłaszcza w skali lokalnej.

Student potrafi zidentyfikować i zanalizować główne problemy organizacji trzeciego sektora w wybranych dziedzinach.

Student potrafi na przykładzie wybranej organizacji trzeciego sektora wskazać jej przydatność do realizacji celów społecznych i gospodarczych.

Kompetencje społeczne:

Student ma kompetencje do podjęcia zarówno samodzielnej, jak i zespołowej pracy.

Student ma kompetencje do podjęcia inicjatywy w celu utworzenia organizacji trzeciego sektora.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Patrz semestralny plan zajęć

Pełny opis:

Cele przedmiotu to: prezentacja podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania trzeciego sektora w Polsce i we współczesnej Europie; omówienie roli trzeciego sektora w gospodarce; ocena roli trzeciego sektora w procesach gospodarczych i społecznych w skali lokalnej.

Przedmiot omawia problemy takie jak: geneza, cele i funkcje trzeciego sektora; trzeci sektor a rynek oraz trzeci sektor a państwo; organizacje pozarządowe jako podmioty działalności gospodarczej; przedsiębiorstwo społeczne; trzeci sektor wobec konkurencji; mechanizmy ekonomiczne w działaniu trzeciego sektora; trzeci sektor w krajach UE.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Janoś-Kresło, Organizacje pozarządowe na rynku usług społecznych w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; E. Leś, Organizacje non profit w nowej polityce społecznej w Polsce na tle europejskim, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, 2013; P. Poławski (red.), Trzeci sektor: fasady i realia, IPiSS, Warszawa 2012; Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, M. Rymsza, T. Kaźmierczak (red.), ISPO, Warszawa 2007; M. Garbicz, Z. Staniek, Mikroekonomia. Problemy zawodności rynku, Wydawnictwo WSM, Warszawa 2009; K. Kietlińska, Rola trzeciego sektora w społeczeństwie obywatelskim, Difin, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Marta du Vall, Efektywność działań polskich organizacji pozarządowych w dobie nowych mediów, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2017; E. Bogacz-Wojtanowska, Zdolności organizacyjne a współdziałanie organizacji pozarządowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013; E. Bogacz-Wojtanowska, M. Rymsza (red.), Nie tylko społecznie: zatrudnienie i wolontariat w organizacjach pozarządowych, ISP, Warszawa 2009; W.Powell, R.Steinberg, The Nonprofit Sector, A Research Handbook, 2nd edition, New Haven, Yale University Press 2006.

Publikacje własne:

Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Pracę ze studentami w charakterze nauczyciela akademickiego rozpoczęłam w 1996 roku. Wykład z ekonomii trzeciego sektora prowadziłam wiele razy.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Patrz semestralny plan zajęć

Pełny opis:

Cele przedmiotu to: prezentacja podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania trzeciego sektora w Polsce i we współczesnej Europie; omówienie roli trzeciego sektora w gospodarce; ocena roli trzeciego sektora w procesach gospodarczych i społecznych w skali lokalnej.

Przedmiot omawia problemy takie jak: geneza, cele i funkcje trzeciego sektora; trzeci sektor a rynek oraz trzeci sektor a państwo; organizacje pozarządowe jako podmioty działalności gospodarczej; przedsiębiorstwo społeczne; trzeci sektor wobec konkurencji; mechanizmy ekonomiczne w działaniu trzeciego sektora; trzeci sektor w krajach UE.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Janoś-Kresło, Organizacje pozarządowe na rynku usług społecznych w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; E. Leś, Organizacje non profit w nowej polityce społecznej w Polsce na tle europejskim, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, 2013; P. Poławski (red.), Trzeci sektor: fasady i realia, IPiSS, Warszawa 2012; Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, M. Rymsza, T. Kaźmierczak (red.), ISPO, Warszawa 2007; M. Garbicz, Z. Staniek, Mikroekonomia. Problemy zawodności rynku, Wydawnictwo WSM, Warszawa 2009; K. Kietlińska, Rola trzeciego sektora w społeczeństwie obywatelskim, Difin, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Marta du Vall, Efektywność działań polskich organizacji pozarządowych w dobie nowych mediów, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2017; E. Bogacz-Wojtanowska, Zdolności organizacyjne a współdziałanie organizacji pozarządowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013; E. Bogacz-Wojtanowska, M. Rymsza (red.), Nie tylko społecznie: zatrudnienie i wolontariat w organizacjach pozarządowych, ISP, Warszawa 2009; W.Powell, R.Steinberg, The Nonprofit Sector, A Research Handbook, 2nd edition, New Haven, Yale University Press 2006.

Publikacje własne:

Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Pracę ze studentami w charakterze nauczyciela akademickiego rozpoczęłam w 1996 roku. Wykład z ekonomii trzeciego sektora prowadziłam wiele razy.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Patrz semestralny plan zajęć

Pełny opis:

Cele przedmiotu to: prezentacja podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania trzeciego sektora w Polsce i we współczesnej Europie; omówienie roli trzeciego sektora w gospodarce; ocena roli trzeciego sektora w procesach gospodarczych i społecznych w skali lokalnej.

Przedmiot omawia problemy takie jak: geneza, cele i funkcje trzeciego sektora; trzeci sektor a rynek oraz trzeci sektor a państwo; organizacje pozarządowe jako podmioty działalności gospodarczej; przedsiębiorstwo społeczne; trzeci sektor wobec konkurencji; mechanizmy ekonomiczne w działaniu trzeciego sektora; trzeci sektor w krajach UE.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Janoś-Kresło, Organizacje pozarządowe na rynku usług społecznych w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; E. Leś, Organizacje non profit w nowej polityce społecznej w Polsce na tle europejskim, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, 2013; P. Poławski (red.), Trzeci sektor: fasady i realia, IPiSS, Warszawa 2012; Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, M. Rymsza, T. Kaźmierczak (red.), ISPO, Warszawa 2007; M. Garbicz, Z. Staniek, Mikroekonomia. Problemy zawodności rynku, Wydawnictwo WSM, Warszawa 2009; K. Kietlińska, Rola trzeciego sektora w społeczeństwie obywatelskim, Difin, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Marta du Vall, Efektywność działań polskich organizacji pozarządowych w dobie nowych mediów, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2017; E. Bogacz-Wojtanowska, Zdolności organizacyjne a współdziałanie organizacji pozarządowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013; E. Bogacz-Wojtanowska, M. Rymsza (red.), Nie tylko społecznie: zatrudnienie i wolontariat w organizacjach pozarządowych, ISP, Warszawa 2009; W.Powell, R.Steinberg, The Nonprofit Sector, A Research Handbook, 2nd edition, New Haven, Yale University Press 2006.

Publikacje własne:

Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Pracę jako dydaktyk na SGH rozpoczęłam w 1994 roku. Wtedy zostałam zatrudniona w ówczesnej Katedrze Teorii Systemu Rynkowego (obecnie Katedra Ekonomii Stosowanej) w charakterze asystenta stażysty. Od tego momentu systematycznie prowadziłam najpierw ćwiczenia, a po kilku latach również wykłady z kilku przedmiotów ekonomicznych. Wykład z ekonomii trzeciego sektora prowadziłam wielokrotnie od 2014 roku.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Patrz semestralny plan zajęć

Pełny opis:

Cele przedmiotu to: prezentacja podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania trzeciego sektora w Polsce i we współczesnej Europie; omówienie roli trzeciego sektora w gospodarce; ocena roli trzeciego sektora w procesach gospodarczych i społecznych w skali lokalnej.

Przedmiot omawia problemy takie jak: geneza, cele i funkcje trzeciego sektora; trzeci sektor a rynek oraz trzeci sektor a państwo; organizacje pozarządowe jako podmioty działalności gospodarczej; przedsiębiorstwo społeczne; trzeci sektor wobec konkurencji; mechanizmy ekonomiczne w działaniu trzeciego sektora; trzeci sektor w krajach UE.

Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Janoś-Kresło, Organizacje pozarządowe na rynku usług społecznych w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013; E. Leś, Organizacje non profit w nowej polityce społecznej w Polsce na tle europejskim, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, 2013; P. Poławski (red.), Trzeci sektor: fasady i realia, IPiSS, Warszawa 2012; Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, M. Rymsza, T. Kaźmierczak (red.), ISPO, Warszawa 2007; M. Garbicz, Z. Staniek, Mikroekonomia. Problemy zawodności rynku, Wydawnictwo WSM, Warszawa 2009; K. Kietlińska, Rola trzeciego sektora w społeczeństwie obywatelskim, Difin, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

Marta du Vall, Efektywność działań polskich organizacji pozarządowych w dobie nowych mediów, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2017; E. Bogacz-Wojtanowska, Zdolności organizacyjne a współdziałanie organizacji pozarządowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013; E. Bogacz-Wojtanowska, M. Rymsza (red.), Nie tylko społecznie: zatrudnienie i wolontariat w organizacjach pozarządowych, ISP, Warszawa 2009; W.Powell, R.Steinberg, The Nonprofit Sector, A Research Handbook, 2nd edition, New Haven, Yale University Press 2006.

Publikacje własne:

Doświadczenie zawodowe lub doświadczenie dydaktyczne: Pracę jako dydaktyk na SGH rozpoczęłam w 1994 roku. Wtedy zostałam zatrudniona w ówczesnej Katedrze Teorii Systemu Rynkowego (obecnie Katedra Ekonomii Stosowanej) w charakterze asystenta stażysty. Od tego momentu systematycznie prowadziłam najpierw ćwiczenia, a po kilku latach również wykłady z kilku przedmiotów ekonomicznych. Wykład z ekonomii trzeciego sektora prowadziłam wielokrotnie od 2014 roku.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 50.00%

prezentacje indywidualne lub grupowe: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0