Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

World Economy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 130141-D
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: World Economy
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Courses for IE - bachelors
Elective courses for IE - bachelors
Przedmioty kierunkowe do wyboru SLLD-MSG
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

To enlarge knowlegde on changes and economic mechanism of the conterporary world economy.

to understand the most important macroeconomic processes occurring in the global economy in the last few decades.

The student demonstrates knowledge of the factors affecting the changes taking place in the modern global economy.

Umiejętności:

To examine the factors behind the transformation of the contemporary world economy.

identification and presentation of the main issues related to the functioning of the world economy

Ability to interpret real data and economic phenomena using acquired knowledge.

Kompetencje społeczne:

To be able to write an economic essey on the position of a country in the world economy.

The student acquires the habit of constantly updating economic knowledge, which reinforces the desire to improve knowledge throughout his/her life,

Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia prowadzącego więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Robert Dygas, Honorata Nyga-Łukaszewska, Michał Schwabe
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Robert Dygas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Structural processes of the world economy (globalization; regionalization; market transition). Long term tendencies of world production, trade and investment. The role of emerging economies, BRICs in particular in the contemporary world economy.

Pełny opis:

The main aims of this course are: 1. to provide an understanding of economic theory, concepts and methods essential to the study of World Economy; 2. to analyze the global economic map and its evolution; 3. to examine the factors behind the transformation of the world economy stressing the process of liberalization; 4. to awake academic interest of the global economy challenges; 5. to stimulate reading of economic newspapers in English; 6. to stimulate M.A. and B.A. thesis on the world economy.

Literatura:

Literatura podstawowa:

The Global Competitiveness Report, World Economic Forum 2019,

T. Cleaver, Understanding the World Economy, Routlege 2007,

P.Dicken, Global Shift. Transforming the World Economy, Paul Chapman Publishing Ltd., London, 2003.

Literatura uzupełniająca:

J.D. Park, Assessing the Role of Foreign Aid, Donors and Recipients. In: Re-Inventing Africa's Development, Palgrave Macmillan, 2019

S. Gossling et. al., Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19, Journal of Sustainable Tourism vol. 29, 2020

P. Lacy, J. Rutqvist, Waste to Wealth. The Circular Economy Advantage., Palgrave Macmillan 2015.

M.N. Baily, R. E. Litan, and M. S. Johnson, The Origins of the Financial Crisis, Brookings 2008.

M. Samers, Migration, Routledge 2010.

M. Schwabe, Competitiveness of the Polish Economy: Lessons Learned for the Years 2014?2020, The Polish Review, 2016

P.C. Wilber, NAFTA/USMCA: Past, Present And Future, ACCF 2019.

S. Gössling, D. Scott & C. M. Hall, Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19, Journal of Sustainable Tourism, 2020.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 70.00%

inne: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Robert Dygas, Paweł Lesiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Structural processes of the world economy (globalization; regionalization; market transition). Long term tendencies of world production, trade and investment. The role of emerging economies, BRICs in particular in the contemporary world economy.

Pełny opis:

The main aims of this course are: 1. to provide an understanding of economic theory, concepts and methods essential to the study of World Economy; 2. to analyze the global economic map and its evolution; 3. to examine the factors behind the transformation of the world economy stressing the process of liberalization; 4. to awake academic interest of the global economy challenges; 5. to stimulate reading of economic newspapers in English; 6. to stimulate M.A. and B.A. thesis on the world economy.

Literatura:

Literatura podstawowa:

The Global Competitiveness Report, World Economic Forum 2019,

T. Cleaver, Understanding the World Economy, Routlege 2007,

P.Dicken, Global Shift. Transforming the World Economy, Paul Chapman Publishing Ltd., London, 2003.

Literatura uzupełniająca:

J.D. Park, Assessing the Role of Foreign Aid, Donors and Recipients. In: Re-Inventing Africa's Development, Palgrave Macmillan, 2019

S. Gossling et. al., Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19, Journal of Sustainable Tourism vol. 29, 2020

P. Lacy, J. Rutqvist, Waste to Wealth. The Circular Economy Advantage., Palgrave Macmillan 2015.

M.N. Baily, R. E. Litan, and M. S. Johnson, The Origins of the Financial Crisis, Brookings 2008.

M. Samers, Migration, Routledge 2010.

M. Schwabe, Competitiveness of the Polish Economy: Lessons Learned for the Years 2014?2020, The Polish Review, 2016

P.C. Wilber, NAFTA/USMCA: Past, Present And Future, ACCF 2019.

S. Gössling, D. Scott & C. M. Hall, Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19, Journal of Sustainable Tourism, 2020.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 70.00%

inne: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Robert Dygas, Magdalena Suska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Structural processes of the world economy (globalization; regionalization; market transition). Long term tendencies of world production, trade and investment. The role of emerging economies, BRICs in particular in the contemporary world economy.

Pełny opis:

The main aims of this course are: 1. to provide an understanding of economic theory, concepts and methods essential to the study of World Economy; 2. to analyze the global economic map and its evolution; 3. to examine the factors behind the transformation of the world economy stressing the process of liberalization; 4. to awake academic interest of the global economy challenges; 5. to stimulate reading of economic newspapers in English; 6. to stimulate M.A. and B.A. thesis on the world economy.

Literatura:

Literatura podstawowa:

The Global Competitiveness Report, World Economic Forum 2019,

T. Cleaver, Understanding the World Economy, Routlege 2007,

P.Dicken, Global Shift. Transforming the World Economy, Paul Chapman Publishing Ltd., London, 2003.

Literatura uzupełniająca:

J.D. Park, Assessing the Role of Foreign Aid, Donors and Recipients. In: Re-Inventing Africa's Development, Palgrave Macmillan, 2019

S. Gossling et. al., Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19, Journal of Sustainable Tourism vol. 29, 2020

P. Lacy, J. Rutqvist, Waste to Wealth. The Circular Economy Advantage., Palgrave Macmillan 2015.

M.N. Baily, R. E. Litan, and M. S. Johnson, The Origins of the Financial Crisis, Brookings 2008.

M. Samers, Migration, Routledge 2010.

M. Schwabe, Competitiveness of the Polish Economy: Lessons Learned for the Years 2014?2020, The Polish Review, 2016

P.C. Wilber, NAFTA/USMCA: Past, Present And Future, ACCF 2019.

S. Gössling, D. Scott & C. M. Hall, Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19, Journal of Sustainable Tourism, 2020.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 70.00%

inne: 30.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Eliza Przeździecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Structural processes of the world economy (globalization; regionalization; market transition). Long term tendencies of world production, trade and investment. The role of emerging economies, BRICs in particular in the contemporary world economy.

Pełny opis:

The main aims of this course are: 1. to provide an understanding of economic theory, concepts and methods essential to the study of World Economy; 2. to analyze the global economic map and its evolution; 3. to examine the factors behind the transformation of the world economy stressing the process of liberalization; 4. to awake academic interest of the global economy challenges; 5. to stimulate reading of economic newspapers in English; 6. to stimulate M.A. and B.A. thesis on the world economy.

Literatura:

Literatura podstawowa:

The Global Competitiveness Report, World Economic Forum 2019,

T. Cleaver, Understanding the World Economy, Routlege 2007,

P.Dicken, Global Shift. Transforming the World Economy, Paul Chapman Publishing Ltd., London, 2003.

Literatura uzupełniająca:

J.D. Park, Assessing the Role of Foreign Aid, Donors and Recipients. In: Re-Inventing Africa's Development, Palgrave Macmillan, 2019

S. Gossling et. al., Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19, Journal of Sustainable Tourism vol. 29, 2020

P. Lacy, J. Rutqvist, Waste to Wealth. The Circular Economy Advantage., Palgrave Macmillan 2015.

M.N. Baily, R. E. Litan, and M. S. Johnson, The Origins of the Financial Crisis, Brookings 2008.

M. Samers, Migration, Routledge 2010.

M. Schwabe, Competitiveness of the Polish Economy: Lessons Learned for the Years 2014?2020, The Polish Review, 2016

P.C. Wilber, NAFTA/USMCA: Past, Present And Future, ACCF 2019.

S. Gössling, D. Scott & C. M. Hall, Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19, Journal of Sustainable Tourism, 2020.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin testowy: 70.00%

inne: 30.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0