The European Union Budget
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 130131-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | The European Union Budget |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru NLLP-MSG |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Knowledge: 1. student knows and understands the genesis and structure of the EU finances. 2. Learns about the rules and procedures of the EU financing system. 3. Gets acquainted with the competences of institutions which are engaged in decision taking procedure as well as controlling the spending. 4. Student learns about the sources of the budget revenues, structure of the expenditures and their evolution. 5. Learns about financing beyond the budgetary frames. 6. Learns about external reach of the budget . Umiejętności: Skills: 1. Student is able to learn the terms and concepts applied I the field of the EU financing. Student is able to use different scientific sources in building up his knowledge on the subject. 2. Student is able to understand the role of MS in the applied procedures of the engaged institutions. 3. Student gains capabilities to analyze the sources forming the revenues as well as the expenditures. 4. Student can make comparisons between states as far as their financing is concerned. Kompetencje społeczne: Other competences: 1. Student understands the impact of financing system on the process of integration within the EU. 2. Student is able to communicate with national institutions offering the money from the EU general budget. |
Zajęcia w cyklu "Preferencje - Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia prowadzącego
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Miklaszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Zajęcia prowadzącego - Ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
The lecture introduces the student to financing of the international organization as a background for the EU finance, showing it unique solutions. The budgetary rules and procedures. Sources of revenues and evolution of their structure. J. Delors reforms. Financial perspectives (FP). Net payers and beneficiaries. Main transfers between the EU and a member state exemplified by the Polish experience. Structure of FP and MFF (2021-2027). Financing beyond the budgetary structures. Information about methods applied in strategy stimulationg the economy during pandemic of COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Aim of the classes: getting acquainted with main solutions applied in the EU general budget financing as well as its role in the EU finances. It present the evolution of the system with all problems which accompany introduction and changes of them. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Report on Public Finances in EMU 2021, p. 181, 12.07.2022. Annual EU Budget 2022. The Documents Related to the adoption, implementation and accounting of the 2022 EU annual budget. EC 2022. European Union. Public Finance 6th edition 2019. Literatura uzupełniająca: K. Żukrowska, Budżet europejski jako wektor integracji, w: Jacek Wojnicki, Justyna Miecznikowska, Łukasz Zamęcki (red.) Polska i Europa w perspektywie politologicznej, 2020. K. Żukrowska, Budżet ogólny Unii Europejskiej w 2020 r.: co z niego można wyczytać o Unii Europejskiej? W: Adam Ambroziak, Alina Szypulewska-Porczyńska (red.) Polska w Unii Europejskiej od stowarzyszenia do piętnastolecia członkostwa, 2020. K. Żukrowska, Przyszłość Unii Europejskiej widziana przez pryzmat Wieloletnich Ram Finansowych po 2020 r. w: Urszula Kurczewska (red.), Jaka przyszłość Unii Europejskiej? Wyzwania, problemy, szanse, 2020. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
The lecture introduces the student to financing of the international organization as a background for the EU finance, showing it unique solutions. The budgetary rules and procedures. Sources of revenues and evolution of their structure. J. Delors reforms. Financial perspectives (FP). Net payers and beneficiaries. Main transfers between the EU and a member state exemplified by the Polish experience. Structure of FP and MFF (2021-2027). Financing beyond the budgetary structures. Information about methods applied in strategy stimulationg the economy during pandemic of COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Aim of the classes: getting acquainted with main solutions applied in the EU general budget financing as well as its role in the EU finances. It present the evolution of the system with all problems which accompany introduction and changes of them. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Report on Public Finances in EMU 2021, p. 181, 12.07.2022. Annual EU Budget 2022. The Documents Related to the adoption, implementation and accounting of the 2022 EU annual budget. EC 2022. European Union. Public Finance 6th edition 2019. Literatura uzupełniająca: K. Żukrowska, Budżet europejski jako wektor integracji, w: Jacek Wojnicki, Justyna Miecznikowska, Łukasz Zamęcki (red.) Polska i Europa w perspektywie politologicznej, 2020. K. Żukrowska, Budżet ogólny Unii Europejskiej w 2020 r.: co z niego można wyczytać o Unii Europejskiej? W: Adam Ambroziak, Alina Szypulewska-Porczyńska (red.) Polska w Unii Europejskiej od stowarzyszenia do piętnastolecia członkostwa, 2020. K. Żukrowska, Przyszłość Unii Europejskiej widziana przez pryzmat Wieloletnich Ram Finansowych po 2020 r. w: Urszula Kurczewska (red.), Jaka przyszłość Unii Europejskiej? Wyzwania, problemy, szanse, 2020. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
The lecture introduces the student to financing of the international organization as a background for the EU finance, showing it unique solutions. The budgetary rules and procedures. Sources of revenues and evolution of their structure. J. Delors reforms. Financial perspectives (FP). Net payers and beneficiaries. Main transfers between the EU and a member state exemplified by the Polish experience. Structure of FP and MFF (2021-2027). Financing beyond the budgetary structures. Information about methods applied in strategy stimulationg the economy during pandemic of COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Aim of the classes: getting acquainted with main solutions applied in the EU general budget financing as well as its role in the EU finances. It present the evolution of the system with all problems which accompany introduction and changes of them. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Report on Public Finances in EMU 2021, p. 181, 12.07.2022. Annual EU Budget 2022. The Documents Related to the adoption, implementation and accounting of the 2022 EU annual budget. EC 2022. European Union. Public Finance 6th edition 2019. Literatura uzupełniająca: K. Żukrowska, Budżet europejski jako wektor integracji, w: Jacek Wojnicki, Justyna Miecznikowska, Łukasz Zamęcki (red.) Polska i Europa w perspektywie politologicznej, 2020. K. Żukrowska, Budżet ogólny Unii Europejskiej w 2020 r.: co z niego można wyczytać o Unii Europejskiej? W: Adam Ambroziak, Alina Szypulewska-Porczyńska (red.) Polska w Unii Europejskiej od stowarzyszenia do piętnastolecia członkostwa, 2020. K. Żukrowska, Przyszłość Unii Europejskiej widziana przez pryzmat Wieloletnich Ram Finansowych po 2020 r. w: Urszula Kurczewska (red.), Jaka przyszłość Unii Europejskiej? Wyzwania, problemy, szanse, 2020. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 100.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
The lecture introduces the student to financing of the international organization as a background for the EU finance, showing it unique solutions. The budgetary rules and procedures. Sources of revenues and evolution of their structure. J. Delors reforms. Financial perspectives (FP). Net payers and beneficiaries. Main transfers between the EU and a member state exemplified by the Polish experience. Structure of FP and MFF (2021-2027). Financing beyond the budgetary structures. Information about methods applied in strategy stimulationg the economy during pandemic of COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Aim of the classes: getting acquainted with main solutions applied in the EU general budget financing as well as its role in the EU finances. It present the evolution of the system with all problems which accompany introduction and changes of them. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Report on Public Finances in EMU 2021, p. 181, 12.07.2022. Annual EU Budget 2022. The Documents Related to the adoption, implementation and accounting of the 2022 EU annual budget. EC 2022. European Union. Public Finance 6th edition 2019. Literatura uzupełniająca: K. Żukrowska, Budżet europejski jako wektor integracji, w: Jacek Wojnicki, Justyna Miecznikowska, Łukasz Zamęcki (red.) Polska i Europa w perspektywie politologicznej, 2020. K. Żukrowska, Budżet ogólny Unii Europejskiej w 2020 r.: co z niego można wyczytać o Unii Europejskiej? W: Adam Ambroziak, Alina Szypulewska-Porczyńska (red.) Polska w Unii Europejskiej od stowarzyszenia do piętnastolecia członkostwa, 2020. K. Żukrowska, Przyszłość Unii Europejskiej widziana przez pryzmat Wieloletnich Ram Finansowych po 2020 r. w: Urszula Kurczewska (red.), Jaka przyszłość Unii Europejskiej? Wyzwania, problemy, szanse, 2020. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin testowy: 100.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.