Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 121480-D
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-GBI
Przedmioty obowiązkowe na programie SLLD-GLO
Punkty ECTS i inne: 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student nabywa podstawy teoretyczne i informacje praktyczne z zakresu umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa.

2. Student zna metody i techniki wyboru docelowego rynku (rynków) zagranicznego.

3. Student zna cechy, uwarunkowania, korzyści/atuty i słabości różnych form zaangażowania przedsiębiorstwa w biznes międzynarodowy.

4. Student wie, jakie elementy teorii i narzędzia praktyczne należy zastosować przy rozwiązywaniu problemów związanych z umiędzynarodowieniem przedsiębiorstwa.

Umiejętności:

1. Student umie zastosować metody analizy i narzędzia dla rozwiązania specyficznych problemów związanych z umiędzynarodowieniem przedsiębiorstwa.

2. Student potrafi opracować strategię umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa.

3. Student potrafi przygotować pisemny raport i prezentację na temat internacjonalizacji wybranego przedsiębiorstwa.

4. Student jest w stanie przeprowadzić ustnie analizę przypadku dot. internacjonalizacji przedsiębiorstwa, wyjaśnić szczegóły i odpowiedzieć na pytania.

Kompetencje społeczne:

1. Student rozumie etyczne problemy związane z internacjonalizacją przedsiębiorstw.

2. Student umie pracować w grupie. Student posiada umiejętność udziału w dyskusji przedstawiając argumenty na rzecz własnych sądów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
92

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Pakulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Program zajęć zawiera omówienie zasad planowania i implementacji strategii umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa, zawierające selekcje i wybór docelowych rynków zagranicznych, formy internacjonalizacji oraz zarządzanie łańcuchem wartości oraz relacjami z partnerami biznesowymi w kontekście międzynarodowego zaangażowania przedsiebiorstwa

Pełny opis:

Zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi podstawami, motywami oraz procesami internacjonalizacji przedsiębiorstw, metodami wyboru rynków zagranicznych oraz kluczowymi decyzjami i działaniami dotyczącymi umiędzynarodowienia przedsiębiorstw

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Rymarczyk, Biznes międzynarodowy, PWE Warszawa 2012; M.-K. Witek-Hajduk, Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, OW SGH, Warszawa 2010, M. Gorynia, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca:

T. Pakulska, M. Poniatowska-Jaksch, Korporacje transnarodowe a globalne pozyskiwanie zasobów, "Przedsiębiorstwo współczesne", SGH, Warszawa 2009, s. 253; M. Poniatowska-Jaksch, T. Pakulska, Non-Equity Modes as International Busines Strategy, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken 2015 From Ownership to Control, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken 2015, s. 179.

International business: competing in the global marketplace /Charles W. L. Hill. New York : McGraw-Hill/Irwin, cop. 2013.

A. Zorska, Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływanie, wyzwania, PWE Warszawa 2007.

T.Pakulska, M.Poniatowska-Jaksch, Platformizacja korporacji transnarodowych, OW SGH, Warszawa 2021.

Ponadto w trakcie zajęć polecane będą artykuły ze źródeł polskich i obcojęzycznych.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 15.00%

egzamin testowy: 35.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Pakulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Grupy łączone SLLD+NLLP:

D+P

Skrócony opis:

Program zajęć zawiera omówienie zasad planowania i implementacji strategii umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa, zawierające selekcje i wybór docelowych rynków zagranicznych, formy internacjonalizacji oraz zarządzanie łańcuchem wartości oraz relacjami z partnerami biznesowymi w kontekście międzynarodowego zaangażowania przedsiebiorstwa

Pełny opis:

Zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi podstawami, motywami oraz procesami internacjonalizacji przedsiębiorstw, metodami wyboru rynków zagranicznych oraz kluczowymi decyzjami i działaniami dotyczącymi umiędzynarodowienia przedsiębiorstw

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Rymarczyk, Biznes międzynarodowy, PWE Warszawa 2012; M.-K. Witek-Hajduk, Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, OW SGH, Warszawa 2010, M. Gorynia, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca:

T. Pakulska, M. Poniatowska-Jaksch, Korporacje transnarodowe a globalne pozyskiwanie zasobów, "Przedsiębiorstwo współczesne", SGH, Warszawa 2009, s. 253; M. Poniatowska-Jaksch, T. Pakulska, Non-Equity Modes as International Busines Strategy, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken 2015 From Ownership to Control, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken 2015, s. 179.

International business: competing in the global marketplace /Charles W. L. Hill. New York : McGraw-Hill/Irwin, cop. 2013.

A. Zorska, Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływanie, wyzwania, PWE Warszawa 2007.

T.Pakulska, M.Poniatowska-Jaksch, Platformizacja korporacji transnarodowych, OW SGH, Warszawa 2021.

Ponadto w trakcie zajęć polecane będą artykuły ze źródeł polskich i obcojęzycznych.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 15.00%

egzamin testowy: 35.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Pakulska, Małgorzata Poniatowska-Jaksch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Program zajęć zawiera omówienie zasad planowania i implementacji strategii umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa, zawierające selekcje i wybór docelowych rynków zagranicznych, formy internacjonalizacji oraz zarządzanie łańcuchem wartości oraz relacjami z partnerami biznesowymi w kontekście międzynarodowego zaangażowania przedsiebiorstwa

Pełny opis:

Zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi podstawami, motywami oraz procesami internacjonalizacji przedsiębiorstw, metodami wyboru rynków zagranicznych oraz kluczowymi decyzjami i działaniami dotyczącymi umiędzynarodowienia przedsiębiorstw

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Rymarczyk, Biznes międzynarodowy, PWE Warszawa 2012; M.-K. Witek-Hajduk, Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, OW SGH, Warszawa 2010, M. Gorynia, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca:

T. Pakulska, M. Poniatowska-Jaksch, Korporacje transnarodowe a globalne pozyskiwanie zasobów, "Przedsiębiorstwo współczesne", SGH, Warszawa 2009, s. 253; M. Poniatowska-Jaksch, T. Pakulska, Non-Equity Modes as International Busines Strategy, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken 2015 From Ownership to Control, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken 2015, s. 179.

International business: competing in the global marketplace /Charles W. L. Hill. New York : McGraw-Hill/Irwin, cop. 2013.

A. Zorska, Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływanie, wyzwania, PWE Warszawa 2007.

T.Pakulska, M.Poniatowska-Jaksch, Platformizacja korporacji transnarodowych, OW SGH, Warszawa 2021.

Ponadto w trakcie zajęć polecane będą artykuły ze źródeł polskich i obcojęzycznych.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 15.00%

egzamin testowy: 35.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Pakulska, Małgorzata Poniatowska-Jaksch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Wykład - Ocena
Skrócony opis:

Program zajęć zawiera omówienie zasad planowania i implementacji strategii umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa, zawierające selekcje i wybór docelowych rynków zagranicznych, formy internacjonalizacji oraz zarządzanie łańcuchem wartości oraz relacjami z partnerami biznesowymi w kontekście międzynarodowego zaangażowania przedsiebiorstwa

Pełny opis:

Zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi podstawami, motywami oraz procesami internacjonalizacji przedsiębiorstw, metodami wyboru rynków zagranicznych oraz kluczowymi decyzjami i działaniami dotyczącymi umiędzynarodowienia przedsiębiorstw

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Rymarczyk, Biznes międzynarodowy, PWE Warszawa 2012; M.-K. Witek-Hajduk, Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, OW SGH, Warszawa 2010, M. Gorynia, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca:

T. Pakulska, M. Poniatowska-Jaksch, Korporacje transnarodowe a globalne pozyskiwanie zasobów, "Przedsiębiorstwo współczesne", SGH, Warszawa 2009, s. 253; M. Poniatowska-Jaksch, T. Pakulska, Non-Equity Modes as International Busines Strategy, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken 2015 From Ownership to Control, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken 2015, s. 179.

International business: competing in the global marketplace /Charles W. L. Hill. New York : McGraw-Hill/Irwin, cop. 2013.

A. Zorska, Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływanie, wyzwania, PWE Warszawa 2007.

T.Pakulska, M.Poniatowska-Jaksch, Platformizacja korporacji transnarodowych, OW SGH, Warszawa 2021.

Ponadto w trakcie zajęć polecane będą artykuły ze źródeł polskich i obcojęzycznych.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin tradycyjny-pisemny: 15.00%

egzamin testowy: 35.00%

ocena z ćwiczeń: 50.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0