Strategie konkurencji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 120590-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.0
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie konkurencji |
Jednostka: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na programie NLLP-ZAR |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student: 1.Posiada wiedzę z zakresu analizy i planowania strategicznego na poziomie sektora działalności. 2. Zna metody i procedury analizy sektora i prognozowania makrootoczenia przedsiębiorstwa. 3. Zna metody i procedury analizy potencjału wewnętrznego przedsiębiorstwa oraz pozycji strategicznej w sektorze. 4. Posiada wiedzę z zakresu tworzenia i realizacji strategii konkurencji przedsiębiorstwa oraz źródeł budowanych przewag konkurencyjnych. Umiejętności: Student: 1. Potrafi dokonać segmentacji strategicznej przedsiębiorstwa oraz ocenić atrakcyjność poszczególnych sektorów. 2. Umie zastosować jedną z metod prognozowania zmian w otoczeniu i dokonać oceny ich wpływu na funkcjonowanie przedsiebiorstwa. 3. Umie dokonać oceny potencjału strategicznego przedsiębiorstwa na tle aktualnych i potencjalnych konkurentów. 4. Potrafi zdiagnozować i ocenić dotychczasową strategię konkurencji przedsiębiorstwa oraz zaproponować ewentualne zmiany. Kompetencje społeczne: 1. Potrafi samodzielnie gromadzić informacje, analizować i wnioskować na ich podstawie. 2. Umie przygotowywać i zrobić samodzielnie różne prezentacje biznesowe. 3. Potrafi współdziałać i pracować w grupie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Otoczenie przedsiębiorstwa i jego segmentacja. Sektor działalności - pojęcie i zasady wyodrębniania. Metody analizy atrakcyjności sektora. Metody analizy i prognozowania makrootoczenia. Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Zasady budowy strategii na poziomie strategicznej jednostki biznesowej (SJB). Modele strategii konkurencji. Kooperencja - problemy współdziałania konkurentów w sektorze. Strategie zarządzania dostawcami. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat metod analizy konkurencji oraz zasad budowy strategii konkurencji i jej oceny, a także wyuczenie umiejętności analizy i planowania strategicznego na poziomie sektora działalności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M.E.Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992; Z.Pierścionek, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; G.Gierszewska, M.Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. 4, PWE, Warszawa 2009; M.Romanowska, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. 2. PWE, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: B.De Wit, R.Meyer, Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007; M.E.Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001; C.S.Fleisher, B.E.Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis, Prentice Hall 2003. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin ustny: 50.00% ocena z ćwiczeń: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Otoczenie przedsiębiorstwa i jego segmentacja. Sektor działalności - pojęcie i zasady wyodrębniania. Metody analizy atrakcyjności sektora. Metody analizy i prognozowania makrootoczenia. Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Zasady budowy strategii na poziomie strategicznej jednostki biznesowej (SJB). Modele strategii konkurencji. Kooperencja - problemy współdziałania konkurentów w sektorze. Strategie zarządzania dostawcami. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat metod analizy konkurencji oraz zasad budowy strategii konkurencji i jej oceny, a także wyuczenie umiejętności analizy i planowania strategicznego na poziomie sektora działalności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M.E.Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992; Z.Pierścionek, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; G.Gierszewska, M.Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. 4, PWE, Warszawa 2009; M.Romanowska, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. 2. PWE, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: B.De Wit, R.Meyer, Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007; M.E.Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001; C.S.Fleisher, B.E.Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis, Prentice Hall 2003. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin ustny: 50.00% ocena z ćwiczeń: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Otoczenie przedsiębiorstwa i jego segmentacja. Sektor działalności - pojęcie i zasady wyodrębniania. Metody analizy atrakcyjności sektora. Metody analizy i prognozowania makrootoczenia. Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Zasady budowy strategii na poziomie strategicznej jednostki biznesowej (SJB). Modele strategii konkurencji. Kooperencja - problemy współdziałania konkurentów w sektorze. Strategie zarządzania dostawcami. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat metod analizy konkurencji oraz zasad budowy strategii konkurencji i jej oceny, a także wyuczenie umiejętności analizy i planowania strategicznego na poziomie sektora działalności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M.E.Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992; Z.Pierścionek, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; G.Gierszewska, M.Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. 4, PWE, Warszawa 2009; M.Romanowska, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. 2. PWE, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: B.De Wit, R.Meyer, Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007; M.E.Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001; C.S.Fleisher, B.E.Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis, Prentice Hall 2003. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin ustny: 50.00% ocena z ćwiczeń: 50.00% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena
Wykład - Ocena |
|
Skrócony opis: |
Otoczenie przedsiębiorstwa i jego segmentacja. Sektor działalności - pojęcie i zasady wyodrębniania. Metody analizy atrakcyjności sektora. Metody analizy i prognozowania makrootoczenia. Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Zasady budowy strategii na poziomie strategicznej jednostki biznesowej (SJB). Modele strategii konkurencji. Kooperencja - problemy współdziałania konkurentów w sektorze. Strategie zarządzania dostawcami. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat metod analizy konkurencji oraz zasad budowy strategii konkurencji i jej oceny, a także wyuczenie umiejętności analizy i planowania strategicznego na poziomie sektora działalności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M.E.Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992; Z.Pierścionek, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; G.Gierszewska, M.Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. 4, PWE, Warszawa 2009; M.Romanowska, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. 2. PWE, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: B.De Wit, R.Meyer, Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007; M.E.Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001; C.S.Fleisher, B.E.Bensoussan, Strategic and Competitive Analysis, Prentice Hall 2003. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: egzamin ustny: 50.00% ocena z ćwiczeń: 50.00% |
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.