Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia (blended learning)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 110625-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia (blended learning)
Jednostka: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student pozna podstawowe pojęcia, stanowiska i nurty filozoficzne.

2. Student zdobędzie orientację w najważniejszych metodach badawczych filozofii i stosowanych w niej strategiach argumentacyjnych.

3.Student zyska wgląd w problematykę etyczną i nauczy się rozpoznawać moralnie istotne aspekty różnych sytuacji.

4. Student będzie sobie uświadamiał relacje między różnymi obszarami wiedzy, a także między wiedzą teoretyczną a praktyką.

Umiejętności:

1. Student operuje podstawowymi pojęciami filozoficznymi, ocenia formalną poprawność argumentów i potrafi sam argumentować.

2.Student rozwija swoją wrażliwość etyczną.

3. Student umie samodzielnie poszukiwać informacji rozszerzających wiedzę zdobytą w trakcie zajęć oraz jest w stanie odnosić się do źródeł informacji w sposób krytyczny.

4.Student potrafi w sposób kreatywny i zarazem zdyscyplinowany uczestniczyć w dyskusji.

Kompetencje społeczne:

1. Student umie formułować uzasadnione sądy dotyczące ważnych kwestii społecznych, naukowych i etycznych, co umożliwia mu zajęcie wobec nich racjonalnej postawy.

2. Student jest wyposażony w intelektualne narzędzia potrzebne do krytycznej analizy i oceny procesów społecznych.

3.Student umie konstruktywnie interpretować i prezentować cudze poglądy, umie zachować obiektywizm w ocenach i sądach; jest otwarty i krytyczny. Postawie szacunku dla odmiennych niż własny punktów widzenia towarzyszy umiejętność wytyczenia granic konsensusu.

4. Student zdaje sobie sprawę z tego, że niekiedy zachodzi potrzeba podejmowania decyzji w sytuacji konfliktu wartości; potrafi trafnie ocenić wagę przeciwstawnych racji i rozumie odpowiedzialność ciążącą na tym, kto podejmuje autonomiczną decyzję.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Kurs internetowy, 7 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Problemy, stanowiska, idee i dzieła tworzące zrąb europejskiej kultury intelektualnej. W płaszczyźnie historycznej - dzieje zachodniej filozofii od starożytności po współczesność; w płaszczyźnie systematycznej - problemy ontologiczne i epistemologiczne oraz zagadnienia filozofii praktycznej: etyki, filozofii społecznej i politycznej.

Pełny opis:

Zaznajomienie słuchaczy z głównymi pojęciami, problemami i sporami filozoficznymi występującymi w dziejach kultury Zachodu i kształtującymi współczesność. Rozwijanie umiejętności rozumienia tekstów, oceny argumentacji i samodzielnego argumentowania, rozpoznawania związków między różnymi obszarami wiedzy oraz zależności między teorią a praktyką. Budowanie teoriopoznawczych podstaw do samodzielnego poszerzania wiedzy oraz do pracy naukowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Antologia tekstów filozoficznych, red. S. Piwko, OW SGH, Warszawa 1998; O. Höffe, Mała historia filozofii, Warszawa, 2004, 2006 lub W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, dowolne wydanie; Materiały przygotowywane przez wykładowców.

Literatura uzupełniająca:

J. Migasiński, Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011; M. Środa, Etyka dla myślących, Warszawa 2011; A. Szahaj, M.N. Jakubowski, Filozofia polityki, Warszawa 2005.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 80.00%

inne: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Kurs internetowy, 7 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Problemy, stanowiska, idee i dzieła tworzące zrąb europejskiej kultury intelektualnej. W płaszczyźnie historycznej - dzieje zachodniej filozofii od starożytności po współczesność; w płaszczyźnie systematycznej - problemy ontologiczne i epistemologiczne oraz zagadnienia filozofii praktycznej: etyki, filozofii społecznej i politycznej.

Pełny opis:

Zaznajomienie słuchaczy z głównymi pojęciami, problemami i sporami filozoficznymi występującymi w dziejach kultury Zachodu i kształtującymi współczesność. Rozwijanie umiejętności rozumienia tekstów, oceny argumentacji i samodzielnego argumentowania, rozpoznawania związków między różnymi obszarami wiedzy oraz zależności między teorią a praktyką. Budowanie teoriopoznawczych podstaw do samodzielnego poszerzania wiedzy oraz do pracy naukowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Antologia tekstów filozoficznych, red. S. Piwko, OW SGH, Warszawa 1998; O. Höffe, Mała historia filozofii, Warszawa, 2004, 2006 lub W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, dowolne wydanie; Materiały przygotowywane przez wykładowców.

Literatura uzupełniająca:

J. Migasiński, Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011; M. Środa, Etyka dla myślących, Warszawa 2011; A. Szahaj, M.N. Jakubowski, Filozofia polityki, Warszawa 2005.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 80.00%

inne: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Kurs internetowy, 7 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Problemy, stanowiska, idee i dzieła tworzące zrąb europejskiej kultury intelektualnej. W płaszczyźnie historycznej - dzieje zachodniej filozofii od starożytności po współczesność; w płaszczyźnie systematycznej - problemy ontologiczne i epistemologiczne oraz zagadnienia filozofii praktycznej: etyki, filozofii społecznej i politycznej.

Pełny opis:

Zaznajomienie słuchaczy z głównymi pojęciami, problemami i sporami filozoficznymi występującymi w dziejach kultury Zachodu i kształtującymi współczesność. Rozwijanie umiejętności rozumienia tekstów, oceny argumentacji i samodzielnego argumentowania, rozpoznawania związków między różnymi obszarami wiedzy oraz zależności między teorią a praktyką. Budowanie teoriopoznawczych podstaw do samodzielnego poszerzania wiedzy oraz do pracy naukowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Antologia tekstów filozoficznych, red. S. Piwko, OW SGH, Warszawa 1998; O. Höffe, Mała historia filozofii, Warszawa, 2004, 2006 lub W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, dowolne wydanie; Materiały przygotowywane przez wykładowców.

Literatura uzupełniająca:

J. Migasiński, Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011; M. Środa, Etyka dla myślących, Warszawa 2011; A. Szahaj, M.N. Jakubowski, Filozofia polityki, Warszawa 2005.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 80.00%

inne: 20.00%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Kurs internetowy, 7 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena
Konwersatorium - Ocena
Skrócony opis:

Problemy, stanowiska, idee i dzieła tworzące zrąb europejskiej kultury intelektualnej. W płaszczyźnie historycznej - dzieje zachodniej filozofii od starożytności po współczesność; w płaszczyźnie systematycznej - problemy ontologiczne i epistemologiczne oraz zagadnienia filozofii praktycznej: etyki, filozofii społecznej i politycznej.

Pełny opis:

Zaznajomienie słuchaczy z głównymi pojęciami, problemami i sporami filozoficznymi występującymi w dziejach kultury Zachodu i kształtującymi współczesność. Rozwijanie umiejętności rozumienia tekstów, oceny argumentacji i samodzielnego argumentowania, rozpoznawania związków między różnymi obszarami wiedzy oraz zależności między teorią a praktyką. Budowanie teoriopoznawczych podstaw do samodzielnego poszerzania wiedzy oraz do pracy naukowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Antologia tekstów filozoficznych, red. S. Piwko, OW SGH, Warszawa 1998; O. Höffe, Mała historia filozofii, Warszawa, 2004, 2006 lub W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, dowolne wydanie; Materiały przygotowywane przez wykładowców.

Literatura uzupełniająca:

J. Migasiński, Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011; M. Środa, Etyka dla myślących, Warszawa 2011; A. Szahaj, M.N. Jakubowski, Filozofia polityki, Warszawa 2005.

Uwagi:

Kryteria oceniania:

egzamin ustny: 80.00%

inne: 20.00%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0