Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lobbing gospodarczy w stosunkach międzynarodowych 238250-D
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Ocena
Zakres tematów:

Czym jest lobbing i rzecznictwo interesów? Najważniejsze koncepcje, definicje, lobbing i interesariusze, typy i rodzaje lobbingu i grup interesu, strategie, metody i zasady rzecznictwa interesów.

Lobbing w praktyce - jak przeprowadzić kampanię lobbingową? Przykładowe narzędzia i instrumenty lobbysty; profesjonalizacja lobbingu; pozytywne i negatywne aspekty lobbingu.

Różne modele rzecznictwa interesów: pluralistyczny i neokorporacyjny; zróżnicowane zasady reprezentacji interesów w Europie i USA. Regulacje prawne i etyczne rzecznictwa interesów.

Lobbing w Unii Europejskiej: proces europeizacji lobbingu, rozwój europejskich grup interesu, różne poziomy lobbingu, analiza przykładowych kampanii lobbingowych

Instytucje i proces decyzyjny UE jako pole rozgrywek: dlaczego rzecznictwo interesów wobec organów unijnych? Analiza case study: kampanii lobbingowych w procesie uchwalania pakietu klimatyczno-energetycznego UE.

Charakterystyka najważniejszych aktorów na scenie europejskiej: grupy interesów ekonomicznych, europejskie konfederacje zawodowe i stowarzyszenia sektorowe: BusinessEurope, ERT, Euchambres, dialog społeczny jako zinstytucjonalizowana forma reprezentacji interesów,

Europejskie organizacje reprezentujące interesy publiczne: stowarzyszenia ekologiczne, ochrony praw konsumenckich; rzecznicy interesów społecznych i regionalnych. Tworzenie koalicji biznesu i interesów publicznych - analiza case studies.

Polski lobbing w Brukseli - analiza działalności przedstawicieli polskich przedsiębiorstw, organizacji biznesowych i stowarzyszeń regionalnych. Ocena skuteczności reprezentacji polskich interesów.

Lobbing zawodowy w UE: agencje lobbingowe i konsultacyjne; lobbing przedsiębiorstw, think tanks, fundacje i instytuty badawcze, etc. Struktura rynku usług lobbingowych w Brukseli.

Lobbing w politykach sektorowych UE: lobby rolnicze w WPR, lobbing w polityce energetycznej, w polityce konkurencji, reprezentacja przemysłu motoryzacyjnego, interesy sektora finansowego i bankowego, lobbing europejskiego biznesu w polityce handlowej i WPZiB, interesy branży lotniczej, chemicznej i innych.

Modele reprezentacji interesów grupowych w wybranych państwach europejskich:

- Lobbing i grupy interesów w systemie politycznym RFN - ewolucja nekorporacjonizmu.

- Grupy interesów w Austrii, Danii i Szwecji - czy klasyczny neokorporacjonizm?

- Grupy interesów we Francji i Włoszech - model neokorporacyjny czy etatystyczny?

- Wielka Brytania i Irlandia - specyfika modelu pluralistycznego.

- Federacja Rosyjska - system oligarchiczny czy etatystyczny?

-Lobbing i grupy interesów w systemie politycznym USA:

- Charakterystyka grup interesów w USA: zasoby organizacji, znaczenie stowarzyszania się i aktywności w sferze publicznej, strategie i taktyki lobbingowe, regulacje prawne i etyczne działalności lobbingowej w USA (federalne i stanowe), grupy interesów a proces stanowienia prawa: lobbing w Kongresie oraz w administracji prezydenckiej, system PAC.

Lobbing w WTO: analiza kampanii w sprawie przyjęcia Chin do WTO i liberalizacji handlu oraz kampanii europejskich i amerykańskich organizacji w sprawie "wojny handlowej" w stosunkach transatlantyckich.

Rzecznictwo interesów w ONZ, Radzie Europy ? analiza kampanii lobbystycznych w zakresie praw człowieka i mniejszości narodowych.

Reprezentacja interesów gospodarczych w NAFTA, Banku Światowym i innych organizacjach międzynarodowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Akcje
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
tel: +48 22 564 60 00 http://www.sgh.waw.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0