Teoretyczne podstawy strategii w biznesie międzynarodowym (BM).Przegląd głównych determinant strategii w BM. Motywy internacjonalizacji przedsiębiorstw. Poziomy strategii: strategia sieci, strategia korporacyjna (na poziomie przedsiębiorstwa), strategia strategicznej jednostki biznesu, strategia funkcjonalna.
Kontekst teoretyczny strategii przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym (przegląd wybranych teorii): teoria zasobowa, teoria kosztów transakcyjnych, eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej, teoria sieci. Przegląd form zaangażowania międzynarodowego przedsiębiorstw
Wewnętrzne determinanty strategii przedsiębiorstwa w biznesie międzynarodowym: zasoby i dynamiczne zdolności; źródła specyficznych dla przedsiębiorstwa przewag konkurencyjnych w biznesie międzynarodowym.
Zewnętrzne determinanty strategii przedsiębiorstwa w biznesie międzynarodowym (BM): specyficzne dla kraju przewagi konkurencyjne (model Portera- "diamond"), Specyficzne przewagi kraju goszczącego. Analiza otoczenia branżowego. Powiązanie specyficznych przewag przedsiębiorstw i przewago loklalizacyjnych kraju
Zarządzanie wiedzą jako czynnik międzynarodowej konkurencyjności i sprawności przedsiębiorstwa międzynarodowego
Formułowanie strategii biznesu (dla SJB)- tworzenie i utrzymywanie trwałej przewagi w BM. Czynniki sukcesu strategii opartej na przewadze kosztowej vs przewadze z tytułu dyferencjacji. Wpływ presji na integrację globalną i/lub na lokalne dostosowanie adaptacji na strategie w BM
Wymiary strategii na poziomie korporacji - dywersyfikacja a integracja pionowa.
Zarządzanie łańcuchem wartości w BM w kontekście form internacjonalizacji przedsiebiorstwa
Rozwiązania (w tym - struktury) organizacyjne dla realizacji operacji międzynarodowych.
Typy relacji między przedsiębiorstwami działającym i na runku międzynarodowym: konkurencja, koegzystencja, kooperacja, kooperencja); determinanty tych relacji.
Sieci przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym. Typy relacji kooperacyjnych i kooperencyjnych na rynku międzynarodowym. Więzi pionowe i poziome w relacjach kooperacyjnych i kooperencyjnych; model PARTS.
Dynamika międzynarodowego zaangażowania przedsiębiorstw. Wzrost wewnętrzny (organiczny) i zewnętrzny. Tworzenie międzynarodowych grup kapitałowych (GK). Międzynarodowe alianse strategiczne, fuzje i przejęcia. Charakterystyka grup kapitałowych w różnych regionach świata. Ekspansja przedsiębiorstw międzynarodowych z rynków wschodzących
Kultury organizacyjne przedsiębiorstw międzynarodowych (PM). Modele zarządzania międzykulturowego: modele dominacji kulturowej, koegzystencji kulturowej, kooperacji kulturowej.
Struktura władzy w przedsiębiorstwie międzynarodowym (PM). Relacje centrala - filie; źródła siły centrali i filii. Kooperacja i kooperencja podmiotów w ramach struktury PM; wewnętrzne zakorzenienie filii a jej pozycja w sieci PM i sprawność ekonomiczna.
Relacje zewnętrzne filii PM; wpływ zakorzenienia zewnętrznego na tworzenie pozycji filii w sieci PM i jej sprawność ekonomiczną.
Międzynarodowe strategie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)/ zrównoważonego rozwoju (SD).
|