Wykład (1-6 tydzień)
Pojęcie, rodzaje, formy i funkcje konsumpcji w kontekście analiz.
Źródła informacji o konsumpcji (rynkowe oraz statystyki publicznej).
Gospodarstwo domowe jako podmiot konsumpcji - uwarunkowania konsumpcji gospodarstw domowych.
Budżety gospodarstw domowych - źródło badania konsumpcji: cel badania, charakterystyka, definicje, metodyka badania.
Statystyczne i ekonometryczne metody analizy wzorów konsumpcji (modele regresyjne, metoda k-średnich).
Mierniki konsumpcji (indeksy).
Ćwiczenia (7-15 tydzień)
Praktyczne zagadnienia związane z organizacją i prowadzeniem badań nt. konsumpcji.
Przemiany strukturalne w świetle badań budżetów gospodarstw domowych w latach 1994-2007.
Analiza struktury dochodów i wydatków gospodarstw domowych.
Wyposażenie gospodarstw domowych w przedmioty trwałego użytkowania.
Analiza dynamiki konsumpcji gospodarstw domowych.
Analiza spożycia wybranych towarów gospodarstw domowych.
Inne aspekty analizy konsumpcji: sposoby gospodarowania dochodami, wyżywienie i zaspokojenie potrzeb żywnościowych, zasobność materialna, ubóstwo i wykluczenie społeczne.
Poszukiwanie podobnych pod względem konsumpcji gospodarstw domowych - segmentacja.
Przygotowanie i prezentacja wyników analizy pokazującej zmiany we wzorach konsumpcji wśród polskich gospodarstw domowych.
|