Przedmiot i zakres rachunkowości jako dyscypliny naukowej i praktycznej. Krajowe i międzynarodowe prawne ramy prowadzenia rachunkowości oraz znaczenie harmonizacji rachunkowości na świecie. Metody i zasady rachunkowości
Zakres obowiązkowej sprawozdawczości finansowej dla jednostek prowadzących działalność w różnych formach prawnych, a w szczególności przez spółki handlowe oraz wskazanie użytkowników tych sprawozdań i uzasadnienia ich potrzeb informacyjnych.
Klasyfikowanie i wycena składników majątkowych na potrzeby sporządzania bilansu zgodnie z metodą bilansową. Sporządzanie bilansu otwarcia według układu dla jednostek małych i mikro.
Zdarzenia gospodarcze (w tym operacje gospodarcze), zasady ich dokumentowania i ewidencjonowania. Klasyfikowanie zdarzeń gospodarczych z punktu widzenia ich wpływu na zmiany składników bilansu. Interpretowanie skutków zdarzeń gospodarczych w kontekście zmian pozycji bilansowych i wynikowych.
Rozróżnianie dowodów księgowych od innych dokumentów. Ocenianie prawidłowości i kompletności zasad emisji, obiegu i kontroli dowodów księgowych.
Zasady funkcjonowania kont księgowych. Otwieranie kont księgowych, dokonywanie na nich zapisów zgodnie z obowiązującymi zasadami, ustalanie sald końcowych. Uszczegółowienie informacji księgowych ? księgi pomocnicze. Stosowanie podziału i łączenia kont księgowych.
Pojęcia kosztów i przychodów klasyfikowanych na potrzeby sporządzenia rachunku zysków i strat. Segmenty działalności w rachunku zysków i strat (pozostałe przychody i koszty operacyjne i operacje finansowe). Klasyfikacja i ujęcie przychodów i zysków, kosztów i strat w rachunku zysków i strat sporządzonym w wariancie kalkulacyjnym i wariancie porównawczym. Sporządzanie rachunku zysków i strat dla jednostek małych i mikro.
Ustalanie wyniku finansowego netto oraz wyników poszczególnych segmentów rachunku zysków i strat. Obliczenie wyniku finansowego metodą statystyczną oraz ustalenie wyniku finansowego metodą księgową.
Ujmowanie kosztów produkcji w układzie rodzajowym i funkcjonalnym oraz ich rozliczeniem na koszt wytworzenia wyrobów gotowych i produkcji w toku. Ujęcie kosztów sprzedaży i kosztów ogólnego zarządu.
Klasyfikacja i ujęcie operacji dotyczących sprzedaży wyrobów, towarów i usług.
Podział wyniku finansowego. Operacje gospodarcze związane kapitałami (funduszami) własnymi, w tym kapitałem podstawowym, zapasowym, rezerwowym.
Wyjaśnianie celów i sposobów stosowania nadrzędnych zasad rachunkowości oraz definiowanie pojęć, na które powołują się te zasady. Rozliczenia międzyokresowe.
Prowadzenie ksiąg rachunkowych z zastosowaniem technologii informacyjnych i systemów komputerowych. Księgowanie na kontach księgi głównej i kontach ksiąg pomocniczych operacji gospodarczych związanych z: (a) przychodami, rozchodami i zużyciem (odpisy amortyzacyjne) środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, (b) rozliczaniem zakupu materiałów i towarów przy stosowaniu rzeczywistych cen zakupu lub cen ewidencyjnych, (c) należnościami i zobowiązaniami, (d) obrotem aktywami pieniężnymi.
Sporządzanie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych. Poprawianie błędów księgowych. Ocenianie prawidłowości poszczególnych elementów ksiąg rachunkowych z zastosowaniem systemów informatycznych. Określanie miejsca prowadzenia ksiąg rachunkowych i przechowywania zbiorów dokumentacji księgowej, w tym ksiąg rachunkowych, dowodów księgowych i sprawozdań finansowych
Rachunek przepływów pieniężnych. Klasyfikowanie wpływów i wydatków (zastosowanie zasady kasowej) do poszczególnych rodzajów działalności (operacyjnej, inwestycyjnej i finansowej) rachunku przepływów pieniężnych. Ustalanie przepływów pieniężnych z poszczególnych rodzajów działalności (operacyjnej, inwestycyjnej i finansowej) oraz stanu środków pieniężnych na koniec okresu w rachunku przepływów pieniężnych.
Pojęcie inwentaryzacji. Stosowanie metod, technik i zasad inwentaryzacji. Kwalifikowanie i rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych. Księgowanie operacji gospodarczych związanych z ustaleniem i rozliczeniem różnic inwentaryzacyjnych. Ocenianie prawidłowości unormowań w zakresie przygotowania, przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji.
Polityka rachunkowości. Ocenianie prawidłowości i kompletności dokumentacji przyjętych przez jednostkę zasad (polityki) rachunkowości. Ocenianie prawidłowości i kompletności dokumentacji stosowanych systemów informatycznych rachunkowości. Ocenianie organizacji i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej wspierającej system rachunkowości
|