Moduł I: Systemy innowacji w gospodarce światowej
1. Pojęcie innowacji, ich typy i modele; innowacyjność gospodarki, metody jej pomiaru.
2. Pojęcie narodowego systemu innowacji (NSI), jego podstawowe elementy.
Moduł I: Systemy innowacji w gospodarce światowej
3. Metody oceny i kryteria porównań systemów innowacji.
4. Modele narodowych systemów innowacji we współczesnej gospodarce światowej; taksonomie NSI.
Moduł I: Systemy innowacji w gospodarce światowej
5. Charakterystyka modelu rynkowego NSI na przykładzie USA, Wielkiej Brytanii, Kanady i Australii.
6. Innowacyjność krajów UE: porównanie krajów Skandynawskich, Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Francji.
Moduł I: Systemy innowacji w gospodarce światowej
7. Funkcjonowanie systemu innowacji w Japonii i wybranych krajach Azji.
8. Narodowy system innowacji w Polsce: jego atuty i słabości.
Moduł I: Systemy innowacji w gospodarce światowej
9. Innowacyjność jako czynnik konkurencyjności gospodarek - analiza na przykładach wybranych krajów.
10. Koncepcje polityki innowacyjnej: porównanie doświadczeń wybranych krajów.
Moduł II: Innowacje w wymiarze regionalnym i branżowym
1. Regionalne aspekty innowacji. Znaczenie bliskości i interakcji w procesach rozprzestrzeniania się wiedzy i dyfuzji innowacji.
2. Teorie dotyczące regionalnego wymiaru innowacji: koncepcja biegunów wzrostu, środowiska innowacyjnego, regionów uczących się oraz model 3T Richarda Floridy. Znaczenie kapitału społecznego i firm typu start-up dla innowacyjności regionu.
Moduł II: Innowacje w wymiarze regionalnym i branżowym
3. Pomiar poziomu innowacyjności gospodarki regionalnej. Innowacje jako kluczowy czynnik konkurencyjności regionu.
4. Regionalna infrastruktura na rzecz wspierania innowacyjności gospodarki, np. parki naukowo-technologiczne, centra transferu technologii i inkubatory technologiczne.
Moduł II: Innowacje w wymiarze regionalnym i branżowym
5. Koncepcja regionalnych i metropolitarnych systemów innowacji.
6. Rosnące znaczenie koncepcji branżowych systemów innowacji. Charakterystyka procesów innowacyjnych w wybranych branżach.
Moduł II: Innowacje w wymiarze regionalnym i branżowym
7. Analiza innowacyjności poszczególnych branż.
8. Klastry jako element regionalnych i branżowych systemów innowacji.
Moduł II: Innowacje w wymiarze regionalnym i branżowym
9. Innowacyjność regionu w kontekście globalnym. Zewnętrzne źródła innowacji: znaczenie transferu technologii.
10. Regionalna polityka innowacyjna i Regionalne Strategie Innowacji. Koncepcja inteligentnej specjalizacji regionalnej według strategii ?Europa 2020?.
Moduł III: Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie
1. Zasobowe determinanty innowacji (zdolności dynamiczne, zdolność absorpcji wiedzy); pomiar sprawności innowacyjnej przedsiębiorstwa;
2. Wpływ mega-trendów (m.in. międzynarodowe trendów konsumpcji, wydłużanie się życia ludzkiego, sieci społecznościowe, CSR/koncepcja zrównoważonego rozwoju) na innowacyjność przedsiębiorstwa. Wpływ otoczenia biznesowego na skłonność innowacyjną przedsiębiorstwa.
Moduł III: Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie
3. Strategie innowacji przedsiębiorstwa (strategia lidera a strategie imitacji; dylemat: innowacje radykalne a inkrementalne).
4. Źródła idei/rozwiązań innowacyjnych: innowacje otwarte - determinanty i efekty; ochrona własności intelektualnej
Moduł III: Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie
5. Transfer wiedzy w procesach innowacyjnych; współpraca z otoczeniem w projektach innowacyjnych - perspektywa międzynarodowa.
6. Proces rozwoju i wprowadzania na rynek nowego produktu.
Moduł III: Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie
7. Komplementarność i substytucyjność innowacji produktowych, procesowych, marketingowych i organizacyjnych.
8. Czynniki sukcesu i przyczyny niepowodzenia projektów innowacyjnych.
Moduł III: Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie
9. Finansowanie projektów innowacyjnych. Studia opłacalności projektów innowacyjnych.
10. Znaczenie i wpływ publicznego wsparcia dla B+R i działalności innowacyjnej przedsiębiorstw (efekt dodatkowy- ang. additionality).
|