Pojęcie i rodzaje strategii. Poziomy strategii i decyzje podejmowane na każdym z poziomów. Nurty w zarządzaniu strategicznym.
Metodyka budowy planu strategicznego. Rola HRBP w budowaniu planu strategicznego. Formułowanie misji i wizji przedsiębiorstwa. Obszary i metody analizy strategicznej przedsiębiorstwa. Metody segmentacji strategicznej. Zasady wyodrębniania sektora działania.
Metody analizy atrakcyjności sektora. Analizy jakościowe.
Metody analizy atrakcyjności sektora. Analizy ilościowe.
Metody analizy makrootoczenia. Metody scenariuszowe i bezscenariuszowe.
Metody analizy potencjału wewnętrznego przedsiębiorstwa.
Pozycjonowanie strategiczne przedsiębiorstwa. Projektowanie i restrukturyzacja portfela działalności.
Istota strategii rozwoju przedsiębiorstwa. Wybory dokonywane na poziomie strategii rozwoju. Modele strategii rozwoju przedsiębiorstwa.
Strategia dywersyfikacji branżowej vs strategia specjalizacji. Korzyści i zagrożenia. Przesłanki wyboru sektorów do dywersyfikacji działalności. Role korporacji macierzystej w zdywersyfikowanym przedsiębiorstwie.
Strategia ekspansji rynkowej. Czynniki globalizacji sektorów i przedsiębiorstw. Przesłanki wyboru rynków działania. Formy i strategie działalności międzynarodowej.
Strategia integracji pionowej. Koncepcja ścieżki ekonomicznej i migracji wartości. Korzyści i zagrożenia związane ze strategią integracji pionowej. Modelowe rozwiązania kwestii integracji pionowej. Outsourcing i offshoring.
Sposoby rozwoju przedsiębiorstw. Rozwój wewnętrzny vs rozwój zewnętrzny. Przesłanki korporacyjne i sektorowe wyboru formy rozwoju. Alianse strategiczne i koopetycja na rynkach międzynarodowych.
Strategia konkurencji i istota konkurencyjności przedsiębiorstwa. Rodzaje przewag konkurencyjnych i ich źródła. Modele strategii konkurencji. Modele biznesowe a strategia konkurencji- powiązania, różnice. Rodzaje modeli biznesowych.
Strategie konkurencji w sektorach o różnej fazie cyklu życia. Sektory technologiczne i zarządzanie innowacjami.
Wdrażanie strategii i controlling strategiczny. Rola HR Biznes Partnera we wdrażaniu strategii.
|